:båt1 Startet 30.Januar.2010 Del på Facebook Startet 30.Januar.2010 skal kjøpe båt men lurer veldig på om jeg skal kjøpe en med seil. jeg føler meg veldig som et seilbåtmenneske men kan desverre ikke seile, kjenne en del som seiler å er gode. båten skal kunn brukes til tur det er snakk om båt på rundt 26 fot er takknemlig for alle innspill Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 30.Januar.2010 Del på Facebook Svart 30.Januar.2010 (redigert) Brøk søk og du finner flere tråder om emnet, bl.a. denne : https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...hl=l%E6re+seile Redigert 30.Januar.2010 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fiskmåsen Svart 30.Januar.2010 Del på Facebook Svart 30.Januar.2010 Snart kommer det sikkert et EU-krav til seilbåtprodusentene, at med alle nye båter skal det følge med en manual: How To Sail. Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 30.Januar.2010 Del på Facebook Svart 30.Januar.2010 Det å lære seg de mest elementære ting er enkelt. Da får du båten frem dit du vil på en trygg måte. For å hevde deg blant de som er dyktig hva seiling angår....... Det er langt mer krevende. Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 30.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Januar.2010 det porfesjonelle kan jeg ta etterhvært men basicen vil jeg kunne fort Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 30.Januar.2010 Del på Facebook Svart 30.Januar.2010 (redigert) Her er en link til... Greit med litt teori også Redigert 30.Januar.2010 av alidal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 30.Januar.2010 Del på Facebook Svart 30.Januar.2010 Det er lett å lære å seile til turbruk. Etter en time på fjorden er du i gang og kun din egen interesse setter grenser for hvor god du kan bli. Jeg solgte en sun fast 40 til en fyr som aldri hadde seilt før. På henteturen fra Bergen hadde han med seg en kompis som hadde vært på helgetur i en motorseiler en gang. Jeg ga de en times leksjon på fjorden før de dro. Tre dager senere ringte han meg fra Skagen.... Lykke til med seilbåtlivet! Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Ulv I Svart 30.Januar.2010 Del på Facebook Svart 30.Januar.2010 Tre dager senere ringte han meg fra Skagen.... Du kunne vel gitt dem et par timer med opplæring, så hadde dem kanskje klart å seile hjem i stedenfor å havne uti skagen.. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
BMP Svart 30.Januar.2010 Del på Facebook Svart 30.Januar.2010 Som sagt det er enkelt. Jeg hadde aldrig seilt får jeg leide en 36 fot seilbåt i Kroatsia. Fylte båten med kjerring, unga, mat og rødvin. Startet motoren og kjørte i retning av Italia til vi var så langt til havs at ingen så oss. Så stoppet jeg motoren og begynte og dra i alle disse tauene etter en stund hadde jeg fåt opp seil og fikk båten til og bevege seg. Det ble jo noen morsome og litt spenende dager men etter kort tid gikk seilin helt greit. En stund etter at vi kom hjem ble cruseren solgt og den båten jeg har nå Bavaria 40AC kjøpt i Oslo. Dro ned samens med en kompis som aldrig hade seilt og seilte den hjem til Bodø det tok en uke og var helt problemfritt. Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 30.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Januar.2010 det er jo ikke en 40 fot jeg skal ha men karnsje en HR26 SOM JEG SYNS ER MEGET PEN Å SE PÅ Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 30.Januar.2010 Del på Facebook Svart 30.Januar.2010 Tja skal du ha en båt for og se på er det vel ikke så nøye om du kan seile den. Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 30.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Januar.2010 nei men jeg vet enda ikke hvordan den seiler Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 30.Januar.2010 Del på Facebook Svart 30.Januar.2010 Klarer du å heise seil og stoppe motoren så seiler du, verre er det ikke til og begynne med. Forandre litt på vinkelen mot vinden og juster litt på skjøtene så finner du ut av det grøvste i løpet av få timer. Lærer du deg å reve før du må, blir panikken mindre de første gangene du trenger det . Det blir vanskeligere å seile først når du skal seile fortere enn før eller fortere enn andre. Sitér dette innlegget Link to post
pero Svart 30.Januar.2010 Del på Facebook Svart 30.Januar.2010 Kort: Du lærer å seile på under en dag. Det tar mer enn et liv å lære å seile feilfritt... Pero. Sitér dette innlegget Link to post
jm Svart 30.Januar.2010 Del på Facebook Svart 30.Januar.2010 (redigert) Får du med deg en som kan lære deg det grunnleggende en time eller to på fjorden, er mye gjort. Sparer deg for mye prøve og feile. Tenker først og fremst på sikkerheten. Spesielt på lens når du skal jibbe. Viktig å klosshale skjøtet så ikke utstyr (og mannskap) får hard medfart. Husk at det er store krefter i sving. Bruk mye tid i lite vind for å lære hvordan ting fungerer. Seiling er fantastisk. Det å kunne slå av motoren og kjenne på at vinden tar over fremdriften,..... Redigert 30.Januar.2010 av jm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 31.Januar.2010 Del på Facebook Svart 31.Januar.2010 Jeg har foreslått det før her, og gjentar det gjerne. Har du en seilforening i nærheten er du heldig for der vil alltid være i behov for mannskap på treningregatta. Hiv deg med som "skipperlæring" og få den bratteste læringskurven som er mulig. En kan ikke seile om en bare kan hive opp seilene og sige i vei, det er å sige og ikke seile. Jeg snakket med en som hadde seilt tur i 30 år. Så begynte han å seile regatta. "Jeg har hatt seilbåt i 30 år uten å kunne seile, før nå" sa han. Nå betyr det ikke nødvendigvis att en må seile regatta for å lære å seil (tenker jeg hisser noen på meg da ), med det handler om å ikke være fornøyd med å sige rundt, men å lære bl.a. trimming på en ordentlig måte. Der er å kunne seile som er moro. Sikkerhet, ja det er 1.bud. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 31.Januar.2010 Del på Facebook Svart 31.Januar.2010 Som sagt det er enkelt. Jeg hadde aldrig seilt får jeg leide en 36 fot seilbåt i Kroatsia. Fylte båten med kjerring, unga, mat og rødvin. Startet motoren og kjørte i retning av Italia til vi var så langt til havs at ingen så oss. Så stoppet jeg motoren og begynte og dra i alle disse tauene etter en stund hadde jeg fåt opp seil og fikk båten til og bevege seg. Prakteksempel på idioti. Med hell og lykke kan alt gå bra. Det er likevel ingen hekskunst å seile. La teori og praksis gå hånd i hånd. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 31.Januar.2010 Del på Facebook Svart 31.Januar.2010 Prakteksempel på idioti. Kan du utdype hva som var så idiotisk her? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
2nd Trikker'n Svart 31.Januar.2010 Del på Facebook Svart 31.Januar.2010 Jeg hadde aldrig seilt får jeg leide en 36 fot seilbåt i Kroatsia. Fylte båten med kjerring, unga, mat og rødvin. Need I say more? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 31.Januar.2010 Del på Facebook Svart 31.Januar.2010 Ja. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
BMP Svart 31.Januar.2010 Del på Facebook Svart 31.Januar.2010 Ja her lurer jeg på hva 2nd mener. Lurer på om det ikke er han som er idiot eller har drukket for mye. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 31.Januar.2010 Del på Facebook Svart 31.Januar.2010 men karnsje en HR26 Kjøp båten du dersom du liker den. Bruk den som motorbåt til du blir kjent med den. (Motorbåtgnomene vil begynne å sutre om seilbåter som går for motor, men det gjør ikke noe). Så får du med deg en som kan litt om seiling en kvelding, og så er du igang. Etter en tre-fire timer på fjorden er det grøvste gjort. Der du bor er det MYE seilkompetanse. Sitér dette innlegget Link to post
Seiljåtten Svart 31.Januar.2010 Del på Facebook Svart 31.Januar.2010 Hvor vanskelig er det å seile........ På en helg lærer du deg å seile fra A-Å, men du kan bruke hele ditt voksne liv på å komme først i mål. Sitér dette innlegget Link to post
Fiskmåsen Svart 31.Januar.2010 Del på Facebook Svart 31.Januar.2010 Jeg hadde aldrig seilt får jeg leide en 36 fot seilbåt i Kroatsia. Fylte båten med kjerring, unga, mat og rødvin. Startet motoren og kjørte i retning av Italia til vi var så langt til havs at ingen så oss. Jeg kan være litt enig i 2nd trikkeren uten å kalle dette idioti! Men her har nok lykken vært betydelig større enn forstanden! En av de siste turene jeg seilte i Kroatia var det nesten havblikk da vi la ut. Før lunch blåste det over 40 kts. Hadde sjekket værmeldingen som varslet økende vind, men ikke liten storm!! Hvis du hadde råka ut før det samme, er jeg sikker på at familien din ville vært vaksinert mot seiling! Fair Winds To You All. Fa Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 31.Januar.2010 Del på Facebook Svart 31.Januar.2010 Større tulpreik har jeg da aldrig hørt maken till. Båten vi leide hadde da en helt kurant motor om seilingen ikke lyktes var det da bare og bruke båten som motorbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.