Jump to content

Hvor vanskelig er det å lære å seile


:båt1

Recommended Posts

Om du er spesielt tungnemt og trenger et teorikurs er det ikke det samme som at alle seilere trenger det. De fleste klarer seg bra med og kunne sjøveisreglene selv i seilbåt.

Ja, men det er nå ikke alle som er født i flomålet, seil på alle hav og pisser sjøvann. :wink:

Kurs i er slett ikke så dumt, det er ofte en trykkere snarvei enn å lære av sine feil, noe som lett kan få uante følger på sjøen. Jeg tror at de som har mulighet til det kan ha godt utbytte av kurs, særlig når det gjelder sjøveisreglene, noe som selvfølgelig også gjelder for seilbåter som BMP er inne på, og som er gjeldende uavhengig av hvilken båttype en fører. Skal en seile regatta kommer seilreglementet inn i bildet, ett regelverk som både overlapper og har tillegg til sjøveisreglene. Det er også mulig å lære for de fleste både med og uten kurs.

For min del vil jeg konkluder med det som mange skrevet før; det er ikke spesielt vanskelig å lære å seile, men det kan ta tid å lære å seile godt. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Vi gjorde som følger tidlig på 80 tallet - helt uten bakgrunn fra seiling.

kjøpte ny båt for lånte penger , med kamerater som kausjonister.

gikk den hjem for motor første dagen.

dag 2 dro vi utpå i altfor mye vind ( orka ikke å vente ) og heiste seil.

det første som sjedde var at vi omtrent ble blåst flate , så fikk litt styring og det tok avgårde

 

fytte i helsike hvor moro det var !!! - men var jo 30 år yngre den gang , men hvis du en sommerdag

ser på alle seilbåtene utpå , så har jo alle startet engang , og minst halvparten av dem er ikke like smarte som deg.

 

dette går bra .......men bruk litt mer vett en vi gjorde ....

Link to post
Share on other sites

Min aller første seiltur alene fant sted på Kypros en gang på 80-tallet. Jeg hadde lest en bok om seiling på biblioteket (ok, ikke hele boken, men mesteparten). Jeg leide en sånn liten Hobie-cat-aktig katamaran med storseil og en bitteliten selvslående fokk og dro avgårde i fralandsvind. Dette gikk faktisk helt etter boka, i enhver forstand. Slør gikk også bra, men etterhvert hadde jeg kommet veeldig langt fra stranda, drømte meg bort rett og slett. Ble litt småbekymret. Etter litt padling og forsøksvirksomhet med storseilskjøtet fikk jeg til å krysse. Traff til slutt stranda 100m fra utgangspunktet (utleieren) og var totalt seilfrelst.

Det er mulig dette var vågalt, og ikke noe å anbefale. Og jada, egen og andres sikkerhet må prioriteres. Men samtidig må man utfordre seg selv og..

Link to post
Share on other sites

Jeg er kanskje uhildet i denne diskusjonen siden jeg lever av å holde bl.a seilkurs og kan bli avfeid med at jeg deltar for å ville kapre kunder, men siden trådstarter ikke bor i mitt "område" våger jeg sjansen allikevel.

 

Det tar ikke lang tid å lære seg seiling. Med litt kyndig veiledning kan du lære deg det grunnleggende på et par dager/kvelder. Så kan du kose deg resten av livet og utvikle deg til å bli bedre og bedre. Du trenger ikke å gi deg med seiling før bena svikter og du ikke lenger klarer å klyve over rekka, men da er det gamlehjemmet snart allikevel... :smiley:

 

Mulligan har allerede voluntert sin hjelp til din opplæring i innlegg #60 lenger oppe i tråden her, og den syns jeg du skal ta imot. Det fins vel ingen gode grunner for å være så sta som noen debattanter i denne tråden er og insistere på å gjøre alle nybegynnerfeilene på egenhånd, når et par kvelders undervisning kan bringe deg raskt og trygt forbi de verste fellene?

 

Basic seiling læres raskest og best ved å bli vist hvordan det gjøres, og så å få slippe til og gjøre det selv. Dvs at du opparbeider fortrolighetskunnskap og ferdighetskunnskap ved selv å ta i seilene, tauverket og roret under veiledning. Når du så har nådd opp på et basic nivå, kan du lettere øke kunnskapene på egenhånd ved å lese bøker om seiling. Boklig lærdom er fint, men det er ikke alt som er like lett å formidle via det skrevne ord. Det er derfor du bør begynne ditt liv som seiler med litt kyndig veiledning.

 

Lykke til med kjøp av seilbåt!

Link to post
Share on other sites

Boklig lærdom er fint, men det er ikke alt som er like lett å formidle via det skrevne ord. Det er derfor du bør begynne ditt liv som seiler med litt kyndig veiledning.

Er helt sikkert en god rekkefølge, men når jeg ser på meg selv, så hadde jeg veldig stor nytte av å lese først også.

Var veldig mange ting som kanskje virket uforståelig i teorien, men det løsnet veldig fort når jeg kom i båten. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Ja vi kan ha nokså ulike læringsprofiler, men jeg vil igjen påstå at den bratteste læringskurven for en ved å være med på regatta, så å "utnytte" nærliggende seilforeninger er en måte å unngå at en blir turseiler av den typen som er vel fornøyd så lenge det siger forover, og seilene blir som motoren i motorbåten. :wink:

Link to post
Share on other sites

Kanskje respekt for hav/vind/vær /sjø

 

 

...som er kjempeviktig. Etter å ha opplevd værgudenes vrede noen ganger, øker respekten. Det er nesten utrolig hvilke krefter det er snakk om og hvor liten man blir... Men følelsen man sitter igjen med etter å ha taklet det greit, er i grunn litt all right. Spesielt når båten har tilfredstilt de forventninger man har til den...og kanskje litt til. Når man kjenner at båten drar gjennom bølgene og nærmest rister dem av seg. Bølge etter bølge...da føler du takknemlighet til båten og en deilig følelse av å jobbe sammen med den. Som parhester og som hånd i hanske. Noen som kjenner seg igjen....?

Link to post
Share on other sites

... Etter å ha opplevd værgudenes vrede noen ganger, øker respekten. Det er nesten utrolig hvilke krefter det er snakk om og hvor liten man blir... Men følelsen man sitter igjen med etter å ha taklet det greit, er i grunn litt all right. Noen som kjenner seg igjen....?

Ja,den følelsen er ikke bare all right,men utrolig fin.Det å kunne slappe av i cockpit med 1 øl eller 2, etter en strabasiøs tur. :cheers:

Men hjelpe meg så mange som ikke har kunnskap/vett/respekt nok for sjø/vind, og som skremmer "vannet" av både sin bedre halvdel og barn,og båten blir solgt etter en sesong eller 2. Kurert for all framtid. Ofte er lykken bedre enn forstanden. :crazy:

 

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde min første sesong med seilbåt i 2009.

Jeg har vært masse på sjøen og hatt en rekke forskjellige motorbåter før og siden båten var utstyrt med motor og jeg har vært med andre å seile noen ganger (Fokkeslask og rormann), nølte jeg ikke et sekund ved det å lære meg å seile som trådstarter vel spør om.

Jeg tøffet ut med motor til jeg hadde fri sikt og god klaring til alt og alle de første gangene jeg heiste seil. Det var overhode intet problem å lære seg det grunnleggende. Så ble jeg bitt av basillen og leste stadig mer lektyre om de forskjellige måtene å trimme seil på osv osv. Det er fantastisk morsomt å stå til rors og finne ut at .. "vel.. om jeg trekker litt i den og slipper litt ut på den, vil vel vinden passere mer effektivt "... når man da både føler og ser på instrumentene at båten går fortere gjennom vannet og gjerne med mindre krengning... da er det vanskelig å slutte å ønske seg å lære enda mer.

 

Klin til, kjøp seilbåt og bruk hue (noe du i innledningen ikke har sagt at du ikke har tenkt å gjøre), så tør jeg garantere deg at du ikke vil angre et sekund.

 

Seilbåt for motor i stygt vær med mye vind og store bølger, er mye tryggere og lettere å ha med å gjøre en feks en 25' snekke. (Hadde Scand Classic 25' før seilbåten)

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Seilbåt for motor i stygt vær med mye vind og store bølger, er mye tryggere og lettere å ha med å gjøre en feks en 25' snekke. (Hadde Scand Classic 25' før seilbåten)

Det tror jeg nok og seilbåt i mye vind med store bølger med seilareal oppe som er tilpasset forholdene er enda tryggere å lettere å ha med å gjøre.

Link to post
Share on other sites

Det er sant, men når man er HEEELT nybegynner i seilbåt men er vant med motorbåt, er kanskje det tryggeste å ikke begynne å prøve seg frem med hvor mye seil man kan ha oppe.

Når man er trygg på seilsetting og båten, er tilpasset seilføring helt klart å foretrekke.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Klin til, kjøp seilbåt og bruk hue (noe du i innledningen ikke har sagt at du ikke har tenkt å gjøre), så tør jeg garantere deg at du ikke vil angre et sekund.

 

 

RSL

 

Bra talt. Nå må vi komme på linje med andre utviklede land i Europa og forstå at fritid på sjøen handler om mer en transport til nærmeste grill & øl - hull ut i skjærgården og transport hjem med kuppelhue. Ha det kos, moro og spennende mens en er på sjøen og ikke mist, engasjer resten av familien. Seil ivei. :sailing::wink:

Link to post
Share on other sites

...er kanskje det tryggeste å ikke begynne å prøve seg frem med hvor mye seil man kan ha oppe.

Før en går ut som "nybegynner" bør en legge inn alle rev i storseilet. Likeså vist en har rev i fokken. Genoaen innrullet. Heis storen med sitt lille areal. Slipp ut litt av genoen - juster denne til båten seiler på rett kurs. Foreta noen kryss i 360 grader og finn formen på båten. Etterhvert slipper en ut neste rev osv. Juster genoaen og nye 360 grader. Og så neste rev osv. Samme prosess til en har taket på dette. Så gjør en stikk motsatt. Ta inn ett og ett rev til en er ved utgangspunktet. Foretar en denne prosedyren vil seilingen sitte inne etter kort tid.

 

Det har ingen hensikt å slippe ut alle seilarealene med en gang. En risikerer å skremme vannet av medpassasjerer og det ønsker en jo ikke.

 

Revene blir som giret i en bil. Trinn for trinn. Vi har revene lagt inn hele tiden selv etter mange år på sjøen.

 

:sailing:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Heisann, lurte på om det kan være en ide å ta seilkurs i utlandet, f.eks i Thailand, skal dit nå i vinter?

Sparer man penger på det og hvilke kurs kan dere anbefale i så fall hos disse hær_ http://www.langkawisailingschool.com/dayskipper.htm

Kom gjerne med anbefalinger på andre kurs holdere som er dyktige og gir deg meget for kronasjen.

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke til Thailand, men det er jo flere tilbud om seilkurs i middelhavet om sommeren. Det er da først og fremst som en kombinasjon med en ferieseilas og du vil neppe spare noe penger på det. Hvis målet først og fremst er feire er det sikkert ok måte å skaffe seg seileerfaring. Vet ikke om noen tilbyr kurs som gir noe bevis a.la. yachtmaster. Hvis det først og fremst er for å lære å seile- og i norske farvann - er du mer tjent med et kurs i Norge mener jeg.

Link to post
Share on other sites

Siden jeg har en tiltagende lyst til å skaffe med en liten seilbåt på hytta (killing etc) har jeg lest tråden med interesse. Hvis jeg summerer innspillene blir det sånn cirka...

 

1. Det er ikke vanskelig å lære seiling. Hvis du gjør det på egenhånd er du teit, men lærer fort. Hvis du går på kurs er du i utgangspunktet lam i hodet og må ha det inn med teskjeer, men trygg. Kanskje....

 

2. Ikke ta med kjærring og unger på tur med mindre de er vaksinert mot seiling.

 

3. Adriaterhavet er en andedam i Middelhavet. Det blåser mindre der enn på vestlandet, men noen ganger blåser det mer enn i Larvik. Ligg unna, du vil få bommen i hodet, ungene blir sendt på barnehjem og kjærringa blir sjekket om av en gresk redningsmann.

 

4. Ingen seilere kan bli enige om noe som helst. Alle er litt bedre enn de andre seilerne.

 

5. Alle seilere er enige om at motorbåtfolk er sure på seilere med motor.

 

6. Hvis man føler seg utrygg når det blåser veldig i seilet, hjelper det å ta seg en rev.

 

 

OK, da er jeg klar... :cool:

Link to post
Share on other sites

Det høres ut som en plan. :clap:

 

Kan jo også referere en telefon jeg fikk for en del år siden.

 

Jeg hadde en kamerat som nettopp hadde kjøpt seilbåt, han hadde aldri seilt før og skulle hente denne sammen med kona og 2 barn.

 

Når han ringte var det omtrent som dette: "Det går egentlig veldig greit å seile og vi har snart kommet frem, men hvordan tar jeg ned seila? Helst snakk litt fort for vi nærmer oss land nå." :lol:

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Mulig det blåser opp til sterk kuling her når denne røskes til livet igjen..men...

 

Hvordan endte dette opp til slutt, er trådstarter nå en vell så drevet seilbåtfører?

Fortell gjerne litt om din erfaring da jeg er på kanten til å gjøre noe like spennende selv.

 

For min del går turen ned til Spania San Garcia for å hente en nyinnkjøpt 47 Benneteau Oceanis min svigerfar står som heldige eier av.

Denne skal ha base i Portugal. Vi starter som tre mannskap og utvider med hele en til, INGEN har verken seilt eller tatt i en seilbåt før. Bortsett fra ett seilerkurs på

hele 4 timer vi allerede har fått med oss.

 

FOR og MOT...Kjør på!

1984 26 Saltrø PlankSnekk

1978 29 Birchwood Tamd60B PROSJEKT!

1999 20 Ibiza Touring med 115 Johnson *Solgt*

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...