Jump to content

Hvor vanskelig er det å lære å seile


:båt1

Recommended Posts

Ja, det er lett å lære å seile, men jeg ville nok ha tatt et seilkurs ev. om du kjenner en som kan vise deg det mest basic. Kjøp deg et par bøker om seiling så har du teorien. Man lærer relativt fort, men det er en del ting man på passe på som KAN være farlig i mye vind. En ufrivillig jibb der bom'en kommer farende og som man ikke bør ha hodet i veien for er nok det man må passe seg mest for. Selv erfarne seiler har blitt drept av det. En 26 fot HR er en så vidt jeg kan forstå en ypperlig begynnerbåt.

Link to post
Share on other sites

Ja, spora litt av debatten her. Har man respekt for været og tilpasser

båtbruken utifra kompetanse/erfaring så går det som regel fint.

Og ja, været kan skifte fort uansett hva havet/fjorden heter.

Eg har ihvertfall litt erfaring med havet etter 12 år på fiskeri

i rimelig tøffe forhold.

 

Da eg skulle kjøpe båt første gang var det 60++ knop eg hadde lyst på.

Innsåg at diselutgifter ville bli en begrensning for båtbruken. Tenkte da at

da kunne det like gjerne gå sakte, og begynnte å titte på seilbåt isteden.

 

Kjøpte en Alo 33 uten å ha satt min fot på ett seilbåtdekk tidligere og har

nå seilbåt nummer 3, og har ikke angra ennå.

Seilerfaringen kom utruleg fort og eg har ikke blitt så mye bedre dei siste

5 siste årene når eg tenker meg om. Så skal man bli skikkelig god så krever

det en hel del mer. Men eg er jo turseiler så da er det ikke noe problem, da

er det nyte en skal. Men det er ikke til å legge skjul på at er det en annen

seilbåt men nesen i samme retning så blir det å trimme noe ekstra :smiley:

Link to post
Share on other sites

En kan vel være enig i at det er fornuftig med et seilkurs, men det er alngt fra det til å hevde at det uforsvarlig å sette til havs i en del av middelhavet ute dette...en kan fint lære dette den harde veien uten kurs.. Selv hadde jeg ikke noe kurs før jeg kjøpte min båt, men hadde vært med på på et par regattaer.. Fruen tok seilkurs noe etter at vi hadde kjøpt båten.. noe som etter mitt syn er lurt... da en har kunnskaper nok til å stille spørsmål på et kurs... Det trenges en del basis kunnskaper for å kunne stille relevante spørsmål er min erfaring

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Fruen tok seilkurs noe etter at vi hadde kjøpt båten.. noe som etter mitt syn er lurt... da en har kunnskaper nok til å stille spørsmål på et kurs... Det trenges en del basis kunnskaper for å kunne stille relevante spørsmål er min erfaring

 

Fornuftig observasjon. "Been there, done that" - kanskje uten å få det helt til er glimmrende grunnlag for læring.

Link to post
Share on other sites

Muligens Hejmen, følgehistorien sier så, Archer's Kutter no 30 for Rotterdam.

Fullstendig oppbygd og med nytt byggeår i 1930 fra Nederland.

"Restaurert" flere ganger i flere land, tilpasset og oppgradert hele tiden og fremstår

ikke idag på noen måte som en original klassiker, men som en gammel og relativt sett moderne båt.

Fremdeles på siden... :saint: Hadde mistanke om at den var en Archer, ikke mange av disse (lystbåtvarianten) igjen her i landet tenker jeg. Har du blogg eller hj.side for båten?

Link to post
Share on other sites

Kanskje en vil tar opp til vurdering om seiling er det rette dersom en gir inntrykk av at de som seiler er notoriske kranglefanter ? :nonod:

 

Det er vel avklart at det er en lav terskel for å få båten til å bevege seg med seil, men en høyere terskel for å få båten til å yte maksimalt. Så kan selvfølgelig en seilbåt brukes som en motorbåt, men med en mye rimeligere brennstoffregning.

Link to post
Share on other sites

Jeg holder seilkurs for til sammen 100 personer i året. Det er ikke vanskelig å lære å seile. Det er som alt annet her i verden. En må prøve et par ganger, få bommen i hodet noen ganger og bli forbanna et par ganger.. Og så knekker man koden til slutt. Knekker man koden kommer resten av seg selv, og føles som en selvfølge.

 

Men det er jo helt individuelt hvor mye som skal til for å knekke koden.. Noen gjør det etter 15 minutter på vannet.. Noen etter to år...

 

(Jeg har bare erfaring fra kurs for barn mellom 6 og 16 år.. )

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Med fare for å pådra meg BMPs vrede må jeg si meg delvis enig i 2nd, selv om han muligens burde vært noe mer diplomatisk?

Det kommer senere fram at BMP har mye båterfaring men ut fra den første posten ble det påstått et å leie seg en ukjent båt, dra langt til havs med kjærring og unger uten noen som helst erfaring med (seil)båter, og så dra i tauene for å se hva som skjer var en grei fremgangsmåte for å lære å seile. Jeg tror heller ikke det er sælig lurt, i det minste bør man ha lært seg teorien først og fått grundig gjennomgang av tauverk mm på charterbasen.

 

Om Middelhavet er en andedam eller ikke; Ragnar Kvam betegnet Middelhavet som det værste havet han seilte på, fordi det var så uforutsigbart. At det stort sett er snilt vær om sommeren er riktig, men det kan være friskt også i Adriaterhavet, Bora med orkan styrke er ikke veldig uvanlig, selv så tidlig som september. Garbin som kommer sammen med kraftig tordenvær når en front passerer kan være veldig sterk også midt på sommeren.

Link to post
Share on other sites

Nei for og pådra deg min vrede skal det nokk mere till. Havområdet vi oppererti var forsåvit ikke ukjent for meg da jeg tidligere hadde jobbet i Adriaterhavet men det har vel ikke så mye med saken og gjøre. Det og dra så langt fra land at ingen så oss inneberer jo ikke nødvendigvis mer en 5-10nm. Om det skulle være noe problem i juni begriper jeg ikke. Det er mulig det er mye som har gådt meg hus forbi i mine 30 år på og med båt men i dette tilfelle haller jeg heller til at de som synes dette var uforsvalig er noen pysete landkrabber.

Men for all del de som vil ha ting inn med tesje kan jo ta så mange seilkura av både teoretisk og praktisk art de vill for meg. Det er bare ikke min måte og gjøre ting på.

Link to post
Share on other sites

Det er bare ikke min måte og gjøre ting på.

 

Egentlig ikke min heller. Minner meg om mitt første forsøk med Windsurfer.

Kan jo seile, så dette finner jeg ut av.

Etter en times tid hadde jeg kommet ganske langt. Heldigvis fikk jeg en snill motorbåt til å taue meg hjem.

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

dette var uforsvalig er noen pysete landkrabber.

Men for all del de som vil ha ting inn med tesje kan jo ta så mange seilkura av både teoretisk og praktisk art de vill for meg. Det er bare ikke min måte og gjøre ting på.

 

Å ta teorikurs er ikke pysete. Du må jo ha lest litt teori. Hvordan skulle du ellers vite hvordan man har vikeplikt med seilbåter.

Er du usikker om den du møter kommer for stb. eller babord halser. Møter du en skværrigger må du se på hvilken side han har største stagseil eller mesan! For en motorbåtmann er dette fremmedord.

Jeg synes du startet seilingen litt uforsvarlig i alle fall.

Og jeg er ingen pysete landkrabbe. Født på ei øy i Vesterålen. Første silturen på 50-tallet da jeg krasjet inn i kaia i Stokmarknes. Siden har jeg lært mye. Har også flere års fartstiud i utenriksfart world wide på 60-70-tallet.

Jaggu har jeg pissa i en del saltvann også!

Tilslutt en huskeregel.

Man kan skjule at man er klok og vis, men ikke omvendt. Det går ikke.

Fa

Link to post
Share on other sites

Dette med vikeplikt for seilbåter tror jeg vi hadde noe om på styrmannsskolen. Om alle som ikke har tat teoretisk seilkurs skulle defineres som uforsvarlige ja da er det sandelig mange av oss. Men det er nå ikke så farlig hva andre mener om det jeg seiler lykkelig videre uten seilkurs.

Link to post
Share on other sites

Trådstarter - det er ikke vanskelig å lære nok til å ha stor glede av seilturer! Å lese grundig eller ta et teorikurser antagelig lurt - men det bør vel ikke være det som hindrer deg i å finne seilergleden - å komme inn i reglene så du kan ha glede av turseiling er ingen uoverkommelig oppgave!

 

Håper ikke engasjement og diskusjoner i tråden din fjerner fokuset helt - men det er tydelig et felt som engasjerer :smash:

Link to post
Share on other sites

Teorikurs bør alle seiler ta. Vikeplikt seilbåt mot seilbåt må kunnes.

Et av første spørsmålene forsikringsselskapet spør om ved et uhell er om hvem som hadde vikeplikt.!

Om du er spesielt tungnemt og trenger et teorikurs er det ikke det samme som at alle seilere trenger det. De fleste klarer seg bra med og kunne sjøveisreglene selv i seilbåt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...