fender2 Svart 10.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2010 ja her har folk engasjert seg kan man si:-) sier takk for alle gode råd og lykke ønskninger med prosjektet.båten skal heves i begynnelsen av neste mnd så jeg har litt tid på meg og tenke over dette ,,og,, om det er gjennomførbart:-) jeg vill også prøve og finne ut mest mulig om båten først.men vist ting er som jeg har fått beskrevet pluss minus noe tror jeg det kan la seg gjøre.verre blir det hvist skroget også viser seg og være helt ødelagt, da dropper jeg det.det største problemet blir jo en plass og ha den på der oppe.men nå har jeg vært i kontakt med veteran båtforeningen pluss noen andre der oppe som skal sjekke opp litt angående dette for meg.jeg skal også opp ditt i jobbsamenheng om 14d og får da mulighet til og sjekke litt selv.he he får håpe fornuften og ikke hjerte seirer:-) Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 10.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2010 ..båten blir hevet uansett og brendt på stedet ifølge eier.. Er dette lovlig da ?? Er jo spesialavfall. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
fender2 Svart 10.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2010 helt sikkert ikke:-) Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 10.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2010 Er dette lovlig da ?? Det er ikke lov, alt må sorteres og leveres til gjenvinning/ destruksjon. St.Hansbål blir den ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 10.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2010 Laang tråd dette og jeg har ikke lest alt. Jeg lurer på følgende: Er det fornuftig å ta en båt som er vasstrukken alle veier, rett opp i kuldegrader? Hva gjør det med porene i treverket når det inntrukne vannet fryser? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2010 Ja, men hva gjør man da om den plutselig tar fyr? Gamle trebåter brenner godt da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
index Svart 10.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2010 (redigert) Er det fornuftig å ta en båt som er vasstrukken alle veier, rett opp i kuldegrader? Et viktig poeng! Da jeg kjørte til jobb i dag tidlig viste termometeret 13 minus, så forholdene liger vel til rette for frostsprengt tre. På den annen side, om den blir liggende tar pælemarken den, ikke så mye bedre det heller... Redigert 10.Februar.2010 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
fender2 Svart 10.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2010 hei dette var ting jeg lurte på i trådstarten.båten har i følge eier ligget i isfritt miljø Sitér dette innlegget Link to post
fender2 Svart 10.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2010 den skal heves i neste mnd da er det vel litt varmere,burde ikke det hjelpe? Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 10.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2010 Helt sikkert. Dette blir knall!! Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 10.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2010 hei fender2 her er ytterligare en (ikke sunket) men ett lykket prosjekt det er ikke ett CA-bygge uten förmodligen en Barmen-sköyte, eller muligen en Risör-sköyte. mye o lese...om hur han finner båtens historia http://minde.org/ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Jawik Svart 10.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2010 Ser man på første bilde i innlegg #90 så er jo dette et unikt område for riksantikvaren, med skuta liggende der den er. Forteller jo noe om historien til fabrikken og mulighetene etter nedlegging. Litt kysthistorie. Synes noen burde tipse han Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
fender2 Svart 10.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2010 ja kansje jeg kan søke om støtte Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 10.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2010 God dagen :) Jeg jobber ombord på den eldre hvalfangsteren ''Rover'' som rennte på grunn pga. autopiloten hang seg opp mens vi lå fra kais... Vi var heldig og fikk bare småe skader i skroget, og heldigvis er vi godt kjent med en god trebåt mekaniker... Jeg vil nermest si at han er 1 av norges flinkeste innenfor yrke no som det holder på og dø ut.... Han er erfaren og kan ta skøyten opp på slipp og ser etter 10 min. hvor mye arbeid som må gjøres og hva det vil komme på... Så jeg lurte på hvor du hører til? Kansje jeg kunne vært til hjelp... Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
fender2 Svart 10.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2010 hei på deg. takk for tilbudet. båten ligger på karmøy og jeg selv bor i telemark :-) Sitér dette innlegget Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 10.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2010 vi godt kjent med en god trebåt mekaniker... Jeg vil nermest si at han er 1 av norges flinkeste innenfor yrke no som det holder på og dø ut.... Han er erfaren og kan ta skøyten opp på slipp og ser etter 10 min. hvor mye arbeid som må gjøres og hva det vil komme på... Hallo. Slike folk vil vi alle trebåteiere vite navn og tilholds-stedet til Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
Wasco Svart 11.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2010 hei på deg.takk for tilbudet. båten ligger på karmøy og jeg selv bor i telemark :-) Hei igjenn... Ingen tvil om at dette har engasjert folka her på BP. Det virker som om du ikke lar deg skremme av alle advarslene. så det er ingen tvil om at du er en opptemist - og det kan komme godt med hvis du endelig velger å gå for dette prosjektet. Jeg bor på Karmøy og kan bekrefte at her er det isfrie havner over alt. Hvis båten ikke skal heves før om en måned, mener jeg at det ikke skal være særlig fare for at det skal være kuldegrader. Selv om vi har opplevd en uvanlig vinter med mye kulde og snø denne vinteren(uvanlig til å være på disse kantene av landet) Hvis du velger å gå for dette prosjektet, så stiller jeg mer en gjærne opp med den hjelpen jeg kan bistå med. Har mye fritid, og hjelepler selvsagt til med råd og dåd når det kommer til å redde en gammel trebåt. Et av de største problemene dine blir nok å finne en plass hvor du kan ha båten stående på land. Du nevner Stavanger, og jeg regner med at det kan bli vanskelig. Du snakker om å få tauet båten til Stavanger. Men uansett, så må du jo ha båten på land og få den såpass tett at du kan få tauet den ned til Stavanger. Er det ikke mulig å få den stående på land der hvor båten skasl heves? Så kan du jo leie deg et billig kryinn her på Karmøy de 6 mnd du har til disposisjon. Med tanke på hva du må betale for en plass i Stavanger, pluss utgiftene til tauing, så kan dette bli både billigere og enklere. Kystlaget Kromt holder til på Avaldsnes, bare noen kilometer fra Torvestad. På Avadlsnes ligger også Risørskøyta til Etape90. Han er aktiv her på forumet, og er en etusiastisk kar. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
index Svart 11.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2010 Om det nå skulle bli noe av dette prosjektet, ville jeg først og fremst fått båten på slipp i nærområdet for noen uker, og fikset alt som er tvilsomt under vannlinjen før ny sjøsetting. Deretter ville jeg fått tak i en skikkelig kaiplass på Karmøy, med tilgang til strøm m.m. Etter installasjon av 2-3 lensepumper, ville jeg så ha gått inn for å få tak i en egnet motor og installert denne. Når båten er tett og går for egen maskin blir det mye lettere å planlegge videre fremdrift, kanskje den til og med viser seg å være god nok til å ta turen hjem til Telemark. Deretter begynner det virkelig tidkrevende arbeidet, utskiftning av råttent treverk og ødelagt innredning og teknisk utstyr. Dette vil nok ta noen år, og jeg ville ikke hatt båten stående på land denne tiden (med mindre du har mulighet til å bygge en hall rundt den til beskyttelse mot sol og uttørking). Så lenge skroget er tett er det ofte vel så greit å ha båten på sjøen mens man jobber. Trebåter på land tørker opp, sprekker og nater faller ut. Til slutt kan det bli så vaklevorent at båten ikke engang lar seg flytte igjen. Har du tilgang til kaiplass til en såpass stor båt? Det er ofte det første store problemet man støter på som skøyteeier. Det er ikke mange som vil ha en halvråtten skøyte liggende ved kaien sin. Jeg synes det er positivt at noen vil ta på seg å berge ei slik flott skute som dette, men jeg er redd for at oppgaven kan bli i overkant krevende for en mann alene uten store økonomiske ressurser. Jeg kan referere til losskøyta Utsira, som ble satt i stad av fem-seks privatpersoner for noen få år siden. Den var vel i tilsvarende stand og størrelse som denne, men hadde vel ikke vært under. Eierne har lagt ut til sammen over tre millioner på denne, men ønsker nå å selge den da bare de årlige driftsutgiftene til båten er nok til å knekkke eiernes privatøkonomi. Her er det riktignok benyttet fagfolk til arbeidet som er gjort, men slike prosjekter kan lett bli dyre... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Enzo Svart 11.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2010 (redigert) Dette minner meg om et egent prosjekt jeg hadde en gang , det var en bil men jeg ser likheten. Jeg kjøpte en VW boble av de eldste med splittet bakrute osv , betalte 1000.- for den , jobbet en vinter med den og la ned sånn ca 30000.- i deler og lakk osv , den var da å karakterisere som en snasen Cal looker , jeg fikk 8000.- for den når jeg solgte den og timesbetalingen min for jobben ble vel som å sette fyr på en 200lapp i timen hver gang jeg jobbet med den den vinteren. Etter et partre mnd så var ikke entusiasmen like voldsom som dag1 , jeg trodde bilen var i bedre stand enn den var. Jeg har ikke peiling på trebåter og aner ikke om denne skøyta er god eller dårlig men jeg begynner å tenke tanker som , hvorfor har ikke eieren satt den på land og tettet skroget skikkelig , han sier jo at den er i god stand under vannlinja ? Med båten flytende i så god stand at det ikke er fare for at den skal synke gang på gang så burde den jo være enkel å bli kvitt eller ? Det største spørsmålet er dog , hvorfor i alle verden har ikke noen andre overtatt den den tiden den var flytende , har ikke den båten vært til salgs i uminnelige tider ? Redigert 11.Februar.2010 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vinylester Svart 11.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2010 Her er en som er sunket i Skien,som sikkert kan overtaes for en billig penge:) http://www.varden.no/nyheter/solgte-sunket...andet-1.3318135 Dette er en skøyte på rundt 50 fot tror jeg... Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 11.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2010 (redigert) ...han sier jo at den er i god stand under vannlinja ? Det største spørsmålet er dog , hvorfor i alle verden har ikke noen andre overtatt den den tiden den var flytende , har ikke den båten vært til salgs i uminnelige tider ? Muligens han mente under havnivå. Markedet etter virkelige båtentusiaster er nok ikke så stort som en tror. Får en opp denne så sitter en stort sett igjen med ett skrog og det er vel det vår entusiastiske trådstarter er ute etter. Innmaten, rigg osv. må nok påkostes på nytt. Tar en dette stegvis over tid og lommebok så kan det selvfølgelig bli båt av dette igjen. Slik den ligger nå er det mange uforutsette faktorer som er ukjente og det må en ta takhøyde for. En vesentlig faktor med denne er at da den sank kan den ha fått seg noen tilleggs skader i møte med havbunnen. Den veier tross alt noen tonn. Redigert 11.Februar.2010 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
fender2 Svart 11.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2010 hei wasco,index takk for tilbud om hjelp og gode råd.det er vel noe sånt dere skiserer jeg har tenkt ,,for at det eventuelt skal la seg gjøre.stavanger var en tanke jeg hadde da jeg ikke er kjent på karmøy .skjønner nå at det kan bli vanskelig med plass der.har også nå nettop fått et pris overslag på sleping av båten fra et firma på karmøy og det var ikke billig timepris de oppererte med:-) kan du fortelle meg om de har er en slipp også ,hos det kystlaget du nevnte? Sitér dette innlegget Link to post
etape90 Svart 11.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2010 Etter hva jeg har hørt har denne båten hatt en kraftig grunnstøting for en stund tilbake. Så få med deg noen som kan trebåt og se over hele båten grundig før du bestemmer deg! Selv forelske jeg meg i ei risørskøyte på 40 fot i sommer, endte opp med å kjøpe den usett pga kort tid på å bestemme meg. Impulskjøp? Ja Heldigvis virker det ut som jeg har vært heldig å gjort et godt kjøp Var ikke snakk om noen stor sum, men som mange sier kan det raskt bli veldig dyrt! Tidligere eier av skøyta mi har lagt ned flere 100 båtpenger i skøyta over noen år og det er litt sprøtt å tenke over hvor lite han sitter igjen med nå. Du er hvertfall advart av mange og jeg forstår at du vil benytte deg av å overta en "gratis" båt, men som sagt tidligere kan det bli veldig mye å fikse på egenhånd.. Uansett hva du bestemmer deg for så får du ha lykke til! Om du bestemmer deg for å overta båten gleder jeg meg til å følge prosjektet Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 11.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2010 Kommentar fra moderator:Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering. Etter hva jeg har hørt har denne båten hatt en kraftig grunnstøting for en stund tilbake. Så få med deg noen som kan trebåt og se over hele båten grundig før du bestemmer deg! Selv forelske jeg meg i ei risørskøyte på 40 fot i sommer, endte opp med å kjøpe den usett pga kort tid på å bestemme meg.Impulskjøp? Ja Heldigvis virker det ut som jeg har vært heldig å gjort et godt kjøp Var ikke snakk om noen stor sum, men som mange sier kan det raskt bli veldig dyrt! Tidligere eier av skøyta mi har lagt ned flere 100 båtpenger i skøyta over noen år og det er litt sprøtt å tenke over hvor lite han sitter igjen med nå. Du er hvertfall advart av mange og jeg forstår at du vil benytte deg av å overta en "gratis" båt, men som sagt tidligere kan det bli veldig mye å fikse på egenhånd.. Uansett hva du bestemmer deg for så får du ha lykke til! Om du bestemmer deg for å overta båten gleder jeg meg til å følge prosjektet Alt kan ikke måles i penger;) Tenk på alle fine stundene han har hatt (og alle de kjipe:)) Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 11.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2010 (redigert) kan du fortelle meg om de har er en slipp også ,hos det kystlaget du nevnte? Det finnes en slipp bare noen hundre meter fra der skøyta ligger . Redigert 11.Februar.2010 av Pelle Parafin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.