Jump to content

Jeg er 15 år... Blitt Svindlet. Trenger Hjelp!


Volvomekanikeren

Recommended Posts

Hehe.. Noen som tydligvis har meninger om personer som drikker før de er myndig :lol: Måtte le nor eg leste det enkelte av dere har skreve :giggle::lol: Ikke frekkt ment, men var litt tidi å høre på :lol: Og du som sa du er glad jeg ikke er din sønn, for jeg har tving foreldrene mine til og kjøpe en båt som er ubrukelig.. for det første, båten er ikke ubrukelig, det er motoren og selger som er ubrukelig. 2 HELT forsjellige ting om du ikke viste det... Og for det andre, jeg har ikke tvingt de i det hele tatt.. de sa at de ville ventet til den gikk, men vist jeg ville ha den, var det mitt valg... Gjør som mange andre her tydlig vis må ta og gjøre.. LES PÅ NYTT :lol:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Heisann!

 

Ville bare ønske deg lykke til med snekken! Kjøpte selv snekke (saga20) da eg var 14-15 år gammel. Kjekk båt som eg hadde mange arbeidstimer på, og mange fine turer.

 

Vedr. motor, har du sjekket hva en ny motor vil koste? Sjekk f.eks Lomatec motorene. Dette er Kinaproduserte motorer med gunstige priser. Trenger vel ikkje meir enn 15hk, på båten din.

 

En ny motor vil også heve verdien på båten din også, den dagen du skal selge (for å kjøpe større båt...)

 

 

Lykke til med prosjektet!

Link to post
Share on other sites

Yanmar: Skulle bare mangle.. Du klarte og forvirre meg litt i starten! Men det er historie nu! Du minner meg om en på din alder her i havna vår som kjøpte seg en Fram 19 trur eg det var..Han fikk det til etterhvert han og, med litt hjælp.. Derfor vi `gamlekara`som ikke har no anna å gjøre henger i havna hvet du.. Og overøser alt og alle med vår `kompetanse`.. Hrm..host..kremt..drikke øl har du jo ikke lov til da.. Det gjorde ikke jeg når jeg var på din alder heller.. Hmm..tror jeg.. :flag:

Link to post
Share on other sites

baatplassen, plassen for deg som liker å få skjenn fra alle de perfekte medlemmene som finnes her inne, de har vel aldri brutt noen lover de?

 

men som sagt tidligere i tråden, er det ikke like greit å ta deler fra den ene motoren over til den andre da, hvis det er samme?

alle gjør feil iblandt, skjønner godt du var ivrig etter å få kjøpt båten, kjenner meg igjen der. klarte selv å kjøpe en moped som viste seg å ha rådebank, hadde skrevet under på kontrakt at den ble solgt som den sto uten noen form for garanti, men alt kan jo fikses ;)

 

ingen har vondt av en pils innimellom heller, innrømmer selv at jeg både drikker og snuser, driter i hva dere syns om den saken, enkelt og greit.

Redigert av dal-z (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Først presterer du å svi av 23000 kr i en båt som ikke virker! Tvinger foreldrene dine ut på en vei de tydligvis ikke har greie på!

 

Så sitter du her og skriver at det er greit at 15 åringer drikker pils!, Du skal ikke drikke annet en zero og vørterøl, En ting er i allefall sikkert, du blir eldre du og,og da håper jeg du tar lærdom av dine feil

 

Dettte var ment som noen alvorsord til deg! Hvis far din mente at du burde vente med båtkjøpet til du viste at motoren gikk! Burde du hørt på han, Hadde sikkert ikke vært noen problem for selger at du monterte ny matepumpe i båten før du kjøpte den, da hadde du i værste fall tapt utlegget for pumpen, Du sier jo også at med den store sprekken i toppen ville det vært umulig for motoren og gå, du skriver videre at selger måtte ha vist om dette, Ja da burde jo du også sett denne sprekken ved bestigelse, Siden du mener at du ikke har gjort noe galt i denne handelen! synes jeg du skal ta kontakt med FBI på NRK eller TV2 hjelper deg, Du har jo åpenbart i følge deg selv en god sak :flag:

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Livet og båtlivet høres enkelt ut for ungdom i provinsen. I tråden er det flere unge som forteller om impulsiv kjøp av relativt store båter....noe som er bortimot utenkelig i Oslo....selv for pappgutter fordi det mangler båtplasser....og impulsive båtplasser er dyyyyre.

 

Man får sikkert tak i en sesongplass for en 23 footer i indre oslofjord etter en ringerunde, men i kommersiell marina koster kjapt et års båtplass og vinteropplag mer enn de 23 000 trådstarter betalte for båten......

 

Selv barnas 10-12 fotere trenger planlegging hvis man da ikke har eget kaianlegg ved egen bolig eller hytte...

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Selv kjøpte jeg en nidelv da jeg "var" ung. Denne gav jeg kr 58 000,- Båten var et fullstendig vrak. Motoren skulle ifølge eier være meget god, så jeg synes derfor det var et godt kjøp. Motoren var riktignok kast denne også slik som resten av båten. Da jeg skulle fjerne fineplatene som ble benyttet som dørk i forkabinen fant jeg omsider ut at en "rømnisngsvei" i form av plastpest fant sted like under.Artig

 

I det jeg hadde brukt opp alle pengene mine på inventar og alt annet estetisk på båten så fant jeg ut at det også hadde vært kjekt med en motor.

Fullstendig nyoverhalt VP md11c, går som den skulle vært ny. KR 20 000,- var overskriften jeg falt pladask for. Pengene måtte finansieres via min far. Jeg ringte eier og kjøpte motoren mer eller mindre over tlf. I all dumhet og lykkerus så ble pengene overført før motoren ankom, dette var kriteriet til selgeren. Hva skjedde da ?? joda, motoren den dukket aldri opp. Jeg endte opp med å overhale den som allerede satt i båten, dette kostet meg et sted mellom 10 -15 000. Så båten blei ikke så billig alikvel. Ifølge budsjettet mitt så kostet båten meg 147 000,-. Den ble solgt like etter for 80 000,- Da var kalkulasjonene fra Advokater etc ikke trukket inn i moroa.

 

 

Konklusjon

Ikke regn med rettsystemet, dette koster deg bare mer enn hva du har brukt på båt og motor forøvrig.

I mitt tilfelle så fikk jeg ikke et rødt øre fra selgeren av båten. Den "såkalte" overhalt motoren som aldri fant sted fikk jeg omsider igjennom systemet. Uheldigvis for meg var dette en raka fant! så 120 kr blir trukket av kontoen hans hver mnd for å tilfredsstille mitt tap. Dette er latterlig, og beløpet dekker ikke engang saksomkostningene. Selvfølgelig så skal standen på båten og motor forøvrig forsvares i henhold til salgsprisen, men desverre så er slike juridiske saker "TILSJØS" å anses som luksustilfeller, og er derfor latterlig dyre. Kronene ruller allerede fra første tellerskritt til advokat.

Hvis jeg ikke husker helt feil så vil oppstandelsen av en såkalt "båt" sak medføre at begge parter må dekke egne omkostninger uavhenging av utfallet på dommen :flag: . Og den kompensasjonen man evt får vil ikke kunne forsvares i henhold til utgiftene forøvrig.

 

Heldigvis så lærer man. Trå varsomt og gjør grundig research før du handler neste gang. .

 

Lykke til.

Redigert av EXIT II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svindlet er nok et altfor sterkt ord for en fin båt men med dårlig motor til 23.000,-

Kjøpte selv en fin Skilsø snekke i fjord for 60.000, den var fra 1978, så omtrent uansett hvilken båt man kjøper, så er ikke 23.000,- mye.

 

Kan faktisk godt tenke meg at selger er lei en 15 åring som tyter og maser om bagateller, selv om det kanskje ikke føles sånn ut for gutten. Å gå høyt ut med å bli svindlet, gjør nok ikke saken bedre med tanke på løsning.

Men jeg ser vel gjerne det at han nå innser at han ikke kommer noe videre mot selger ?

 

Fint at du nå ser en løsning på motorproblemet :-)

Link to post
Share on other sites

men som sagt tidligere i tråden, er det ikke like greit å ta deler fra den ene motoren over til den andre da, hvis det er samme?

 

Det får du nok ikke no svar på. Har prøvd...

Tror ikke Yanmar 3GMD er villig til å se på den løsningen, selv om den sansynligvis er mye rimeligere.

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Har fått besjed fra motorverkstedet at eg ikke skal ligge ut noe på den gammle motoren, og må kjøpe ny topp uansett, den koster 5,500,- Men skal få meg en 3GMD til rund 15,000 som vil vare MYE lengre en YSB12'en :wink:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...