Jump to content

Jeg er 15 år... Blitt Svindlet. Trenger Hjelp!


Volvomekanikeren

Recommended Posts

Vil bare tilføye at sylinder veggene ruster utrolig kjapt hvis de kommer i kontakt med vann....

Ikke umulig å få start på motoren selv om den har en liten sprekk i enn topp.

Og et tips til alle er å peile oljeivået og se på tilstanden på oljen som blir liggende på peilepinnen.

Mye kan avsløres allerede her...

Selgeren kan godt ikke ha vist om disse problemene..

 

Ved vann i oljen blir den melkaktig/ grå.

Med diesel i oljen blir den veldig tynt flytende og kan godt lukt diesel om innblandingen er stor..

 

Skikkelig svart olje med mye sot i tyder på at oljen virker, men at det er på tide med et oljeskift...

 

Dra oljen av peile pinnen og kjenn etter partikler..

 

Man lærer så lenge man lever..

 

Ønsker deg lykke til med både båt og motor :)

 

Og er annet tips er at utdannelse innenfor mekaniske fag kan gi deg mange fine jobb muligheter i fremtiden.

Link to post
Share on other sites

Trist å høre dette med at du er blitt lurt..

Har selv hatt et par slike situasjonen, men har heldigvis ordnet seg etter en stund!

Vet det er fristende å dra frem balltreet til tider, men det aller beste er å bare prøve å komme over det, og løse problemet på egenhånd :smiley:

Du får sikkert tak i en motor i nermeste fremtid, så da er det ikke lenge til du "tøffer" rundt på sjøen! :smiley:

Lykke til, ser ut som du har fått det en veldig kjekk båt! :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg var ganske ivrig etter snekken, og tenkte at ingen vill vell svindle en ungdom på 15år.... Han skulle ha 25.000 for snekken, og vi ble enige om at siden diesel-pumpen kostet 3,000 skulle jeg få den for 23,000. Jeg skrev under kontrakt og slepte snekken til Bjorøy i Bergen

 

Skrev du selv under kontrakten? Du er 15 og umyndig og hadde ingen foresatte med deg?

 

Her er vel jussen klar. Du må få dine foresatte til å ta affere.

 

Hva er det selgeren her har tenkt på? :nonod:

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Beste tipset til en som er forvirret ved lesing på dette forum er å holde fingrene vekk fra tastaturet til " forvirringen " er forsvunnet.

Helt enig. Har fulgt "tråden" stort fra starten, alle "moromenn" :cryin: kan jo la være og svare på innleggene, pussig at ikke noen enda har kommentert skrivefeilene i noen innlegg :saint: , nei kom heller med konstruktive svar/innlegg og prøv å hjelp en gutt som føler seg svindlet. Det er jo ikke VÅRE "følelser" som er spørsmålet her, da kan vi jo heller starte en egen tråd om hvordan vi føler oss.

Håper du får saker og ting i orden før sesongen, lykke til. :flag:

Link to post
Share on other sites

Krisida Magni, jeg skrev ikke selv under kontrakten, men min far gjore det :yesnod: Og de sa til meg at de ville ventet med å kjøpe den til den startet og gikk, så de vil ikke hjelpe meg siden eg ikke hørte på de :lol:

Redigert av Yanmar 3GMD (see edit history)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Og de sa til meg at de ville ventet med å kjøpe den til den startet og gikk,

 

Ikke ofte man kommer borti så redelige selgere.

 

Ja, de eldste har også god luktesans. Dette bekrefter det noen har mistenkt; at du har holdt forumet for narr. Fy skam, du skulle hatt ris på rompa di! Hvis ikke faren din allerede har gjort det.

Link to post
Share on other sites

Håper du får ordnet med motor , og jeg skjønner du er fortvilet. Det er ikke lett og være tolmodig når det er noe man vil ha. Dette med foreldre som vil man skal vente osv

Jeg hadde lyst på krosser engang for mange år siden og kom over et vrak av en 80ccm som selgeren sa var tipp topp. Pappa nektet plent , men jeg ville ha. Han gjorde genistreken med å si at om jeg malte alle sprossene på huset 2 strøk skulle han betale sykkelen til 3000 .- 23 sprosser til 120cm vinduer.

Krosseren startet og gikk men gearkassen var defekt og satt i 2 gear.

 

Når man kjøper ting å måtte betale i form av jobb senere for noe som ikke er iorden så lærer man veeeldig. Om noen har malt sprosser før så vet dem hva jeg snakker om :puke:

 

Du får ha lykke til med båten og håper du legger ut noen bilder etterhvert.

Link to post
Share on other sites

Er vel ikke noen som har blitt holdt for narr her vel?

Muligens ikke, men det har vært et grundig forsøk. Ordet svindlet, i en trådtittel, bør man vurdere nøye før man bruker.

I hvertfall så lenge selger tilsynelatende har advart kjøper og frarådet kjøpet før motor var igang. (Sitat: Og de sa til meg at de ville ventet med å kjøpe den til den startet og gikk. Sitat slutt.)

 

Jeg har allikevel ingen problemer med å ønske Yanmar 3GMD lykke til i hans nåværende og evt. framtidige båtprosjekter. Et noe klossete forsøk på å oppnå moralsk og økonomisk støtte for å rette på et feilskjær bør vel kunne tilskrives relativt ung alder. Nettopp hans unge alder er jo et stort fortrinn, for da har han ennå tid til å utvikle seg til å bli litt smartere enn faren sin :giggle: (sorry kunne ikke la være)

Link to post
Share on other sites

:lol: Morsom du :nonod: En motor kan startes og kjøres med en litten sprekk i toppen, men denne sprekken som er i toppen er alt for stor til at den kan startes. Og nor han sier han har hatt start på den, er dette bare en løyn! :sad: Nor ikke et Yanmar Verksted får start på den engang, så sier jo det litt? :yesnod: Så selger har vært fullstendig klar over sprekken!!! :ghost:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

I hvertfall så lenge selger tilsynelatende har advart kjøper og frarådet kjøpet før motor var igang.

 

Etter som jeg forstår var det ikke selger som frarådet noe.

Foreldrene, som gjerne tenker litt lenger frem enn en femten åring gjør, ville ikke kjøpe den før motoren startet.

 

Selger ville nok bare selge...

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Jernia: Du kommer med noen skikkelige sidrompa gubbe utsagn! Oksen må aldri glemme

 

Det er jeg helt enig i. Noen må jo ta seg av den utakknemlige oppgaven også! Jeg preiker bare om det jeg har greie på. :lol: For snekker og snekkemotorer har jeg ikke filla peiling på. Ikke økonomi og jus heller for den saks skyld, vil nok de fleste si. :giggle:

 

Håper at svindelaffæren er utdebattert, og at de som vet noe om det, fortsetter å komme med konstruktive råd om hvordan saken kan løses på best mulige måte.

 

Hvis noen har fått ømme tær, beklager jeg dette. Det var muligens litt tilsiktet, men uten ondskap, bare gubbete.

Link to post
Share on other sites

Du sier den er ombygd, men det er vel ikke verre enn å flytte over noen deler?

 

 

Bygg tilbake den allerede ombygde motoren som er til salgs med deler fra din motor.

Da får du vel en i original stand og en som kan selges som delemotor.

 

Har fremdeles ikke fått no klart svar på dette.

Er ikke det en løsning?

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...