Jump to content

Jeg er 15 år... Blitt Svindlet. Trenger Hjelp!


Volvomekanikeren

Recommended Posts

Rykk tilbake til start ! hev kjøpet

 

Du er for ung til å kaste bort livet ditt på dette fine båten...uten motor.

 

Hvis du er langt over middels teknisk interessert og har lyst til å bruke masse tid og penger på båten som kanskje alrdi kommer i drift kan du jo beholde den.

 

Det er masse historier her på båtplassen om folk som skal fikse og renovere, bytte ut motorer osv fordi de har mekking som hobby....men prosjekter som man tror tar en måned tar gjerne ett år og prosjekter man tror tar et år tar gjerne 5 år...( og da er du hypotetisk 20 år og klar for ny båt...).

 

Hvis du vil heve kjøpet så kontakt umiddelbart forliksrådet. Det koster et lite gebyr og du trenger ikke advokat, men få med deg en motorkyndig. (kanksje du får en her på foromet til å bli mwed som fagkyndig til forliksrådet....)

 

Ikke la motparten trenere saken. HVis han ikke svarer så kontakt forliksrådet og spørr hvordan de kaller inn motparten.

Ikke gå videre til vanlige rettsaker hvis du taper i forliksrådet...for det lønner seg ikke pga advokatutgifter.

 

Hvis saken haler ut så send rekonmandert brev til motpart om at du selger båten på finn og at du vil kreve regress (erstatning) fra han for differansen mellom 25000 og det du får ved videresalg.

 

Ikke behold båten i årevis som irritasjonsmoment selv om du mot formodning ikke får pengene tilbake. (Hvis du da ikke har en klar eksprttgodkjent plan for hvordan båten kan komme på fjorden med et aksetbalt budsjett. Ta fram kalkulatoren og regn på hva en nye eller bruklbar ny motor koster i forhold til en annen brukt nskke med fungerende motor. HVa koster det å instalere en motor hvis du ikke gjør det selv ? Hva koster alle mulige dingser, verktøy og ymse tilbehør som du ufotsett må i båtbutikken å kjøpe. Vet du at alle skroggjennomføringer er tipp-topp ? Er propell og driverk bra nok ??

 

Ellers må man se ting i perspektiv.....23000 kr er forferdelig mange penger i et ungdommelig perspektiv....men i båtsammenheng er det småpenger. (Mange svir av 23 000 for et vinteopplag eller en tur innom verkstedet) Det betyr at selger muligens heller vil betale tilbake 23000 framfor å belatningen med en forlikssak. Det betyr også at dine kostnader for å få båten på vannet raskt kan overstige de oprinnelige 23000. Litren trøst kanskje...men det betyr også at du om noen år ser tilbake på episoden som forferdelig iriterernde men at det tross alt bare var snakk om 23000. Det betyr også at det er verd bryet med en forlikssak, men ikke flere år med bekymringer.

 

Mine kjerringråd og generelle synsing er basert at jeg ikke har peiling på juss og ikke har peiling på denne konkrete båten og i hvilke grad du har evne og vilje til å bruke ungdomstiden til mekking.

 

Start med en telefon til forliksrådet og hør hva som er prosedyren for å heve kjøpet eller få erstatning hvis du vil beholde båten.

 

Vær forsiktig med formuleringer med hva du sier eller skriver til selger...(få det godkjent av voksne og ha vitner)...det kan bli brukt mot deg senere. Prøv å holde en saklig tone og ikke rot deg bort i detaljer. (sakens kjerne er vel bare at selv motoren i følge selger skulle fungert(?)) Hvis selger kommer med inspill eller løfter så be han sende deg skriftlig formulert på mail slik at du har det hvis aktuelt å ta det med til forliksrådet.

 

Uansett håper jeg du kommer deg på sjøen nå i sjøen i sommer....helst på egen kjøl....om det så er en jolle.

 

Hvis du får hevet kjøpet er spørsmålet hva man bruker 25000 til...desverre vil man neppe i denne prisklassen finne båter som er helt problemfrie....men dog med motorer som går selv om man vet hvor lenge det varer.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dere som tror jeg mente at selger ba meg om og vente med kjøpet til motoren gikk, må lese igjenomm en gang til :cryin: Mine foreldre sa at eg bør vente til motoren gikk.. ikke selger.. Selger var ute etter å selge meg ett vrak, som han garantert viste var helt utslitt!!! :eek::crazy:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Ingen tvil...glem en framtid i denne båten...

 

Man skal være glad i båten sin. Man skal ha godfølelsen når man om våren driver med båtpuss eller går ned til brygga en sommerdag for å pusle litt eller fikse noe.

 

Ditt eierskap til denne båten har starttet så dårlig at det blir vanskelig å få godfølelsen netopp fordi du føler deg lurt.

 

Nei forliksrådet er veien. Be verkstedet som kikket på motoren skrive ned på en papirlapp eller mail hva status er på motoren hvis du ikke alarede har noe skiftlig.

 

Start prosessen i orliksrådet nå. Bare det at det kommer en fin konvolutt om foliksrådssak i postkassen til selger kan gjøre han litt klarere for å heve kjøpet.....verden er liten... og det er ikke sikkert at ønsker å bli lokal kjendis pga denne saken.

 

Når det er sagt...hold selv en så saklig tone og ryddig prosess for du kommer nok til traffe han tilfeldigvis i feks en gjestehavn eller i butikken.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har sakt det før, og sier det igejn, jeg HEVER ikke kjøpet! :yesnod: Eneste spørsmålet jeg hadde som tydligvis ble ett problem å svare på, er om det er noe å få igjen for dette.. UTEN å heve kjøpet.. Evt. at selger må betale ett viss beløp for en ny brukt motor????

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Takk for svaret jeg har ventet på 1 over 1 dag! :lol: Takk skal du ha :wink: Får se hvor mye 3GMD'en kommer på, så får eg håpe det ikke blir så alt for mye :wink: Som sakt, har en snill bestemor som gjærne vil gi meg litt :wink: hehe

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte min første båt da jeg var 14 år. Jeg husker godt at det var en Sunwind, med en 3 syl. yamaha 40hk. Jeg hadde med min far og bestefar for å se på denne båten. De var begge skeptiske, og vi fikk prutet den ned til en akseptabel pris. :sweat:

 

Det viste seg at den hadde en skade under i skroget, og div. andre småfeil med motor. Det skal sies at disse feilene ikke ble oppdaget før den midt i sesongen begynte og lekke vann. Jeg hadde jobbet og slitt i 2 år for å få råd til denne båten. Min far og bestefar satte seg ned og regnet ut hva det ville koste og få denne fikset. :discuss: Jeg fikk beskjed om at jeg måtte skaffe de pengene jeg kunne klare, og lære meg det jeg kunne om glassfiber. Deretter, så hjalp de meg med "resterende" av penger og praktisk glassfiber arbeid.

Du kan si at jeg ble "lurt", og man lærer av sine feil. Jeg husker fremdeles den Sunwind båten, alt arbeidet, missnøyen, klunder og heft!!! Men det jeg husker best, er hjelpen og all gleden jeg fikk med denne båten. :cheers_wine:

 

Det jeg egentlig vil fram til, er at du er UNG, du kan drive på med denne båten 24t i døgnet. Jeg ser også at du har fått hjelp fra venner og familie. Da burde du klare denne brasen! Ta det som en erfaring!

 

Du skulle ALDRI reist og sett på den båten aleine. Og hvis du hadde med deg far din i tillegg, så har du fått de rådene og advarslene du har trengt. :blush:

Du har mest sannsynlig ikke noe å hente hos selger. Glem den gjøken, og kom deg videre!! Du klarer å spare penger, kjøpe deg ny motor og ha mange gode stunder utpå vannet! Om 15år, sitter du kun igjen med gode minner!

Ønsker deg lykke til, og håper du har lært, sånn som jeg lærte av mine feil.

PS: Husk at du kunne fått det værre!!!!!!!!!!!!!

 

Jeg klør fremdeles etter all glassfiberen............... :cryin:

Link to post
Share on other sites

Hehehehe :lol: Sant det :wink: Hun er gammal, trenger hjelp med ting innimellom og har en god bunke penger, jeg hjelper hun gjerne med det hun trenger hjelp til, og ikke minst med å bruke opp pengene hennes :lol: Hehehehe :giggle:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Lurer på om det er jeg som har misforstått dette med salg og kjøp en leser jo stadig vekk om folk som er misfornøyd med sitt kjøp det hvære seg bil eller båt eller andre ting. jeg har altid hvert inneforstått med att når jeg kjøper en båt på 20 år som har kostet 1million som ny og jeg betaler exsempelvis kr 200.000 for båten da kan jo ikke jeg forvente att alt skal virke som da båten hvar ny. det er jo nettop derfor jeg betalte kr 200.000 for båten på grunn av att den er nedslitt. Dette kan og omsettes til Bil Kjøper en en ny Bil til 300.000 så har en full rett til og forvente att bilen skal hvære problemfri men det ser ut for att mange forventer att gamle biler og båter som di har betalt en brøkdel av hva nyprisen hvar forlanger att dette skal virke som nytt.

Link to post
Share on other sites

Når du sier at du har betalt 23.000 for båten har du i utgangspunktet ikke blitt lurt på pris. Med forbehold om at båten ikke er like dårlig som motoren. Et par kjappe søk på finn.no vil nok fortelle at det er begrenset hva man får for under 25.000,- Alikevel kan det virke urettferdig at du overtok en båt med def. motor. Men når du sier at du innsisterte på kjøpe den på tross av de rådene du fikk, vil jeg si at det kom ihvertfall noe godt ut av dette kjøpet ditt. Du har lært å høre på de som har mer erfaring enn deg selv. Videre ønsker du ikke heve kjøpet, eller i det minste prøve på det. Det forteller meg at du har en båt du er fornøyd med og da må du nok bare innrømme at du har hatt litt dårlig dømmekraft med hensyn til rådgivning. Er akkurat ferdig med å levere fra meg en sønn til selvstendig liv i egen leilighet. Og jeg skal love deg at jeg har hatt mine diskusjoner angående lure og mindre lure innvesteringer. Så slå deg tilro med det du har. Jobb, spar eller tigg de midler du trenger for å få skuta ship shape. Men lær også at ting kan ta litt tid. Selv vi voksne må bruke litt tid på sparing om det er noe vi ønsker oss. Siden du også sier at du sover 12 timer og går på skole 6 timer, er jeg rimelig sikker at du kunne tjene en slant om du omprioriterte litt på dette tidsskjema ditt.

Lykke til på reisen mot et voksenliv.

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk noen deler til min yse8 fra en som jeg synes huske heter Tor Sneve som jobber med båtmotorer i Sandvika i Oslo. Han tror jeg også overhaler motorer og selger dem. Kan være et alternativ. Jeg må grave litt i papirene for å få tak i nr. til denne karen.

De syv P'er:

 

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...