Jump to content

Hva mener du er verden peneste fritidsbåt


:båt1

Recommended Posts

Hvis du og Seilaren synes Nidelv 24 og Sjømann 22 er gode sjøbåter kan dere umulig ha vært ute i særlig stor sjø... Værre yoghurt-beger skal man lete lenge etter.

 

Men ei hvalerbygd tresnekke, ho tåler sjø!

bp1.jpg

 

Bilde tatt rett på utsiden innløp til halden gjestehavn? Alle snekker er vel mer eller mindre bra sjøbåter etter mitt syn om du orker den konstante rullingen da :crazy:

Link to post
Share on other sites

Dette er en flott familiebåt viss du har god råd.

Det kan også vere en fordel å ha stor familie...

 

1258652129.jpg

 

For en familie på 4-5 personer må vel dette vere den perfekte familiebåten?

 

princess_45_side1.jpg

 

Dette er en veldig fin og god familibåt for en familie som ikke trenger en båt på 50 fot.

 

mj30_18.jpg

Redigert av Sjøfalken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

de tenger ikke være nye adeneo :flag_bp:

 

De var vel ikke det heller Raspberry6.gif

 

GarWood Speedster'n er den eldste av de i mitt innlegg over, og ble bygget i fem eksemplarer i 1934-35. Bildene nedenfor er av to av orginalene, "Miss Behave" og "Miss Conduct", bygget av GarWood i 1935 med en Gray Fireball V8 motor.

Dette er min favoritt blant de virkelige gamle klassikerene og båtene er forløperene til dagens speedbåter!

 

Ed Noble, sjef for Lifesaver Candy Company og en god GarWood kunde, pleide å konkurere på St. Lawrence elven i sin 33 fots Baby Gar med navnet "snail". Han fortalte Wood at han og vennene hans ønsket en liten sporty speedbåt, noe lignende datidens europeiske små sportsbiler, som de kunne bruke på fritiden når de ikke konkurerte med de større båtene sine i løp.

Wood bygde så GarWood Speedster'n på bare 16 fot, som var lite den gangen, med 2 seter og en cockpit helt bakerst i båten, med en støpejerns V8 motor fra Gray Marine midtstilt i båten.

Ed Noble og hans venner kjøpte de fem første som fikk navnene Miss Behave, Miss Conduct, Miss Chief, Miss Adventure og den siste vet jeg ikke hva het??

Det ble bygget kun 12 orginale båter frem til 1937, og de er i dag de mest verdifulle klassiske båtene som finnes, dersom man regner verdien per kilo båt.

Båtene ble på den tiden kalt "gentlemans racers", og man arrengerte løp på St. Lawrence elven med disse små GarWood båtene helt frem til utbruddet av annen vedenskrig.

 

Det finnes mange replikaer som er bygget opp igjennom årene. Nedenfor er en video av en replika med 175 hesters Mazda Wankel motor,

 

http://video.google.com/videoplay?docid=-7126601842830893595#

GarWood%201934%2016%27%20Speedster.jpga2313835-174-1a.jpg?d=1233360497

 

 

 

 

Den Alpha Z lenger oppe var stilig da. :thumbsup:

 

alpha z'en tok uten tvil kaka.

 

Alpha Z ble bygget av Van Dam Custom Boats i 1998. Båten er 31 fot lang, og er bygget helt og holdent i håndplukket honduras mahogni. Båten er designet av Michael Peters Yacht Design.

Dashbordet er håndlaget av en hel bit mahogni. Drevet er levert av Arneson og motoren er en GM offshore big block på 572 cu som leverer 825 hester, med en teoretisk topphastighet i overkant av 100 knop.

Alle setene er håndlagede, og er fullelektroniske, trukket med det fineste engelske skinnet penger kan kjøpe. Det er påstått at bare de fire setene kostet 100.000USD å lage.

Båten har ett spesialdesignet elektronikksystem hvor alt er tilgjengelig fra førerposisjonen, med integrert skjermer og touchknapper.

Hengeren er selvfølgelig spesialbygget for båten.

 

Båten har siden den ble bygget kun vært i sjøen noen få ganger, og den har for det meste ligget i opplag i Monaco, men den ble solgt i oktober i år for 825.000USD, så det er mulig båten vil bli mer brukt i fremtiden.

 

Legger inn noen flere bilder for de som er interessert i slikt!

 

alphaz9.jpg

alphaz8.jpg

alphaz7.jpg

alphaz6.jpgalphaz5.jpg

alphaz4.jpgalphaz3.jpg

 

alphaz222.jpgalphaz1.jpg

Link to post
Share on other sites

Hva er det der for noe? En Halco for viderekomne?

 

Bildet som Naurstad har postet er en 37' Naurstad som ligger i Hillevågsvannet, Stavanger. Jeg tror disse båtene ble bygget i Hardanger. Er en kollega som eier denne. Båten er satt på land for vinteren, og rederen har fått maskinene, to stk Bedford, hjem i garasjen for overhaling.

Link to post
Share on other sites

Her var det mye pent...:-)

 

Men ved en anledning i Sverige, fikk jeg øye på en nydelig båt på land ved en marina... Da tenkte jeg at dette må jo være nært opptil den peneste båten jeg hat sett ( i sin klasse )

Svensktbygd er hun også, og jeg har alltid vært svak for svensk båtbyggerkunst...

 

Hils på Jennipher, som er designet av Ocke Mannerfelt: rear_view.jpg

side_running_3.jpg

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...