Jump to content

AGM Batteri Sønnak, Eller generell AGM batteri


Viknes 6BY

Recommended Posts

...Farco sine tolker jeg til 20A...

Nå har jeg tappet ut 100ah Victron sitt AGM batteri med 5% belastning. Temperatur var 14 grader og etter 101,7ah stoppet inverter og hvilespenn på batteri ble 11,04v. Batteri tok i mot 97,8amp i lading og 2 timer sener lå den i 98%. Temperatur steg fra 14 til 22 grader.

Link to post
Share on other sites

Her burde alle svar på batterier være

 

http://www.batterycouncil.org/

 

 

Vil vi få svar på alle våre spørsmål om batterier hvis en kjøpte denne.??

 

http://www.batterycouncil.org/Portals/0/Pu...s/TechMan08.pdf

 

 

NEW from the Battery Council International

BCI’s TECHNICAL MANUAL is now ready and

available in both print and CD- ROM format

BCI has recently updated its Technical Manual to include the most current

SAE Standards as well as the Industrial Battery Standards. The manual is

for all users of automobile type lead acid batteries and some industrial

batteries. Specific references to laboratory analyses and test methods for

evaluation of battery performance, major component parts and raw

materials used to manufacture these batteries are also included in the

manual.

All BCI outlined test procedures were written by industry technical personnel who

are members of the BCI Technical Committees. The manual provides a common

means for manufacturers and their customers to describe and compare desired

battery performance.

New also to the manual are the most current available SAE specifications,

tests and procedures for batteries manufactured for Original Equipment

(OE) purposes. The revisions are prepared by the SAE (Society of

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Noen som har erfaring med disse AGM-batteriene som selges av Maritim. "Produsert i Kina av en av de aller største batteriprodusentene", ifl. Maritim. Rimelige sammenlignet med diverse andre typer AGM-batterier. Mulig pris avspeiler noe av kvaliteten, men ser ikke for meg at Maritim selger AGM-batterier av dårlig kvalitet.

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post
Share on other sites

33kg blybatteri gir i utgangspunkt ikke 120ah.

 

Verdens største batteriprodusenter er i Kina. Har hørt at Leoch er størst i dag, produserer eksempel ny linje av AGM Optima batterier i tillegg til kjente kvalitets batterier fra Mastervolt og SEM.

Den ligner mer på Vision produkter som er annen eller tredje største produsenten, men ikke helt sikker. Vision produserer veldig fine batterier, eksempel til Victron.

 

Hvis dem siger en av største produsenter kan dem godt si hvem de er :smash:

Link to post
Share on other sites

Batterier er produsert etter kraver oppdragsgiver ønsker. Man kan finne AGM batterier fra hver sinn leverandør produsert i samme fabrikken. Dem ser maken ut men en leverandøren bestilte 5års batterier mens annen 12års. Prisforskjell blir i forhold til de. 5, 8 eller 12år siger ingenting om hva batteriene lever lenge. Riktigere skulle vært å gi batteriene stjerner men på en eller annen grunn ble standarden lagt i år.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har et spørsmål om lading generellt.

Jeg har en total batterikapasitet på 650 Ah. Hvorav 465Ah. til forbruk. Enhver opplading og utlading vil på sikt sørge for at batteriet en gang vil dø.

På en typisk midtuketur, som vi noen ganger har 1-3 av pr. uke bruker jeg ca 45 Ah/pr. døgn.

Det store spørsmålet er derfor: Hva "skader" batteriet mest. Hyppig smålading mellom hver tur for å toppe batteriene, eller om jeg lar være å lade etter at jeg kommer til havn og fortsetter å belaste batteribanken. Hvilespenning etter ett døgn er 12,7 V. Etter 3 døgn er hvilespenning ca 12,6V (Og etter en uke er fortsatthvilespenning ca 12,5 V, men jeg har litt spessielle batterier. Bl. a er hvilespenning på toppladet batteri 12,9-13,0V)

På disse småturene har jeg sjelden mer enn en time gange ut og en time hjem.

Link to post
Share on other sites

Det er batterier beregnet for UPS sentraler som jeg har fått (Kastet etter meg) Fabrikat er Vision. Jeg kan sende deg datablad på IM.

Men jeg tror ikke dette spiller så mye rolle for et generellt råd. Grunnen til at jeg spør er noe jeg leste i den Victron boka du reffererte til litt tidligere. Dessuten er jeg usikker på hva som er best. Hyppig opplading for å alltid holde batteriene fulladet eller å lade de ut til et vist nivå for å unngå unødvendig smålading. Tror svaret gjelder de fleste batterier.

Link to post
Share on other sites

Opplading er alltid positivt, og alle batterier bør ha utjevningslading en gang i blant. I hvert fall hvis de har hatt spenning under 13,4 V i en tid.

 

Feil lader til riktig batteri kan lett føre til over- eller underlading.

 

Hyppig smålading, eller konstant lading med feil spenning vil selvfølgelig også være negativt.

 

Er man usikker på laderens egenskaper, og man kan kutte all belastning når båten ikke er i bruk, er kanskje det beste å ikke lade. I hvertfall når båten brukes så ofte.

 

Dette er ikke noe jeg vet, men noe jeg mener og tror.

Link to post
Share on other sites

Det er batterier beregnet for UPS sentraler som jeg har fått (Kastet etter meg) Fabrikat er Vision.

 

Jeg har 3 x 200 ah Vision AGM, men hvordan kan du se om batteriet er beregnet for UPS?

 

Normalt har jeg en hvilespenning på over 12,9 V...

 

At du med et forbruk på 45 ah/døgn fremdeles har 12,5 V i hvilespenning etter 1 ukes forbruk høres nesten utrolig ut.

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har 3 x 200 ah Vision AGM, men hvordan kan du se om batteriet er beregnet for UPS?

 

At du med et forbruk på 45 ah/døgn fremdeles har 12,5 V i hvilespenning etter 1 ukes forbruk høres nesten utrolig ut.

Hei Nimbuster

Jeg har fått batteriene av en som driver med UPS sentraler. Nå vet ikke jeg om mine og dine batterier er like. Mine er grønne, ganske smale (ca10CM) og med blå topp.

Har masse datablader på de også

 

Mine er på 155Ah /stk x3 Jeg er VELDIG forsiktig med å bruke strøm. Eksempelet jeg ga tidliger er nok i overkant av hva jeg bruker i ferier der jeg ikke har tilgang på landstrøm. Men på helgeturer og midtuketurer gidder jeg ikke spare. Kjøleboksen går hele døgnet, men brukes kun til mat. Øl og brus bor i kjølen. Videre ser vi kanskje 1 film på TV om kvelden, så forbruket er ikke stort. Alt lys ombord er LED og vi har el.toalett.

I fjor sommer lå vi i 6 dager utaskjærs og hadde fortsatt 12,5 V i hvilespenning før vi ladet på nytt.

Ladet forøvrig batteriene før opplag i begynnelsen av November. I slutten Mars var hvilespenningen fortsatt 12,9 V uten lading i vinter.

 

Skal skaffe med en battrimonitor slik at jeg har mer kontroll på uttak av strøm.

Redigert av Pathfinder (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kan også benytte ekstern regulator i disse installasjonene, men eieren i båten får selv avgjøre om han vil ha kort toppladningstid (dette har ikke noe med bulktiden for den blir lik uansett) eller lang levetid på batteriene.

Det er forholdet mellom forbruk og motortid som bestemmer dette, og jo raskere ladning jo dyrere samt økt risiko for feil.

Mener du at ved å bruke ekstern regulator til AGM batteriene så går det raskere å lade de opp men levetiden på batteriene går ned ?

 

 

Fra spøk til alvor: Problemet er at hvis du har under 13,5 V inn, vil du i de fleste tilfeller ha en viss selvutladning. Har du 13,5 V eller høyere, er det for høy spenning (især hvis batteri(ene) ikke er helt nye).

Jeg sitter og ser på en 50A mastervoltladers datablad og der står det 3 trinn og det laveste er 13,25V betyr det i realiteten at denne vil gi for lite til å være optimal for AGM batteriene ?

Justeringsmulighetene er som jeg kan se på tegningen kun noen dipsvitsjer

Mulig det er fler innstillingsmuligheter jeg ikke har sett

Link to post
Share on other sites

Skummet litt i manualen for ChargeMaster her om dagen, og mener du kan sette opp ganske mye via pc eller eksternt panel, men ikke så mye via dip switcher. Viktron sin har også mye av de samme mulighetene, også uten ekstra panel tror jeg. Har sett litt på begge disse selv om dagen. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Skal være så ærlig å si at jeg har ikke like mye kunnskap om konkurrenters produkter som våre egne.

 

Når 2-3 merker konkurrerer om å være ledende på verdensmarkedet, er det vel ikke til å unngå at de ligger tett opptil hverandre uansett hvilke parametere man legger til grunn.

 

Slik er det vel i de fleste bransjer. Det er ikke lett å omvende en edsvoren Audi-fan til å konvertere til BMW (Dårlig lignelse? Bosch eller Siemens kjøleskap, kanskje Miele er hakket bedre? Frankofile Citroen-eiere kjøper neppe Peuegeot.)

 

For noen kan det hende det koker ned til pris, support/service og tilgjengelighet.

Link to post
Share on other sites

Mener du at ved å bruke ekstern regulator til AGM batteriene så går det raskere å lade de opp men levetiden på batteriene går ned ?

 

Nei på ingen måte. Eksterne regulatorer er som regel positivt for alle batterier, men brukermønsteret til båten er jo litt avgjørende for hvor god nytte man har av investeringen. Hvordan regulatoren er satt opp er jo i så henseende også litt avgjørende, hvor da noen regulatorer kan være litt overivrige etter min mening.

 

Men dette kommer jo igjen av at jeg foretrekker å dimensjonere batteribanken mer riktig i forhold til energiforbruket, og jeg ser heller på muligheten for å sette inn en større dynamo for å korte ned ladetiden i bulkfasen.

 

Bulkfasen representerer jo kanskje opp mot 90 % av energiinnholdet i batteribanken, så hvorfor ikke begynne der hvor en oppgradering monner mest?

 

Jeg har jo ingen problemer med å halvere batteriets ”normale” absorberingstid i forhold til hva en Sterling regulator klarer, og til og med på en relativt sikker måte. Dette er kun for spesielt interesserte med spesielle bevisste behov, og ikke for de som allerede har et ukontrollert slikt anlegg. (Det er etter min mening mange som har sistnevnte tilstand i en eller annen grad).

 

 

Skal være så ærlig å si at jeg har ikke like mye kunnskap om konkurrenters produkter som våre egne.

 

Når 2-3 merker konkurrerer om å være ledende på verdensmarkedet, er det vel ikke til å unngå at de ligger tett opptil hverandre uansett hvilke parametere man legger til grunn.

Mastervolt og Viktron er nok ganske like i praksis selv om fremgangsmåten er noe forskjellig. Jeg tror Mastervolt ligger et hestehode foran, uten at dette trenger å være positivt i alle sammenhenger.

 

Når det kommer til å justere laderen så kan det være en fordel å kunne gjøre dette med dip switch hvis man kun skal ha en stand alone enhet og hater PC på samme tid.

 

Mastervolt har prioritert Masterbus og tenkt at kundene deres uansett vil ha en batterimonitor. Dette blir jo da uansett en billig løsning når bussen brukes til flere ting samtidig. Monitoren fåes jo i panelet, og panelet kan brukes til å justere laderen osv.

 

Dette er jo revolusjonerende nytt også i en større sammenheng, for nå kan man plutselig skille mellom ladestrøm fra flere ladekilder på samme tid, måle forbruksstrømmen separat og virkelig åpne mulighetene for strømstyrt og 100 % riktig ladning med flere kilder etc.

 

Det er ikke lenger snakk om et ladesystem, men et intelligent energistyring og monitoreringssystem. Det er fantasien som er begrensningen, og følgelig prioriteres opplæring fremfor salg i en netthandel.

 

Så har vi jo sett tilfeller av at de som har skjønt hvordan dette virker plukker utstyret ut av båten når denne selges, for de bygger videre på systemet i neste båt.

Jeg har et slikt tilfelle nå hvor utstyret er flyttet over og kunden ligger på kne for å få kjøpe mer men klarer ikke helt å bestemme ser for hva han har mest lyst på.

Link to post
Share on other sites

Mastervolt har prioritert Masterbus og tenkt at kundene deres uansett vil ha en batterimonitor. Dette blir jo da uansett en billig løsning når bussen brukes til flere ting samtidig. Monitoren fåes jo i panelet, og panelet kan brukes til å justere laderen osv.

 

Dette er jo revolusjonerende nytt også i en større sammenheng, for nå kan man plutselig skille mellom ladestrøm fra flere ladekilder på samme tid, måle forbruksstrømmen separat og virkelig åpne mulighetene for strømstyrt og 100 % riktig ladning med flere kilder etc.

 

Det er ikke lenger snakk om et ladesystem, men et intelligent energistyring og monitoreringssystem. Det er fantasien som er begrensningen, og følgelig prioriteres opplæring fremfor salg i en netthandel.

 

Oj sann! Nå trodde jeg et lite øyeblikk det var Victron's VE.Bus/VE.Net du beskrev.

Link to post
Share on other sites

Mastervolt har prioritert Masterbus og tenkt at kundene deres uansett vil ha en batterimonitor. Dette blir jo da uansett en billig løsning når bussen brukes til flere ting samtidig.

Men om man ikke har masterbus, jeg vurderer en slik mastervolt lader faktisk, den koster litt mer men hva er et par tusenlapper over noen år, bedre å bruke litt ekstra nå istedet for å angre senere men om jeg nå skal bruke litt ekstra kroner så vil jeg jo ha muligheten til å kunne finjustere den så den passer så nært som mulig til batteriene jeg evnt skal bruke (vet ikke enda), på den annen side har jeg allerede kjøpt en batterimonitor (bmv-600) og den kan jeg nok ikke bruke til justeringer. Dog har jeg jo en PC liggende her et sted om jeg leter litt, går det an å bruke den så er det jo igjen interessant.

 

Masterlink kontrollpanel koster jo en 6-7lapper og det er ikke penger jeg har lyst til å bruke for å gjøre en engangsgreie for å justere laderen.

Link to post
Share on other sites

Dette er jo relativt enkle saker, og alle har jo en laptop. Jeg husker ikke hva selve kabeltingen koster, men hvorfor ser du ikke på det systemet du allerede har begynt på.

Det kan jo være en fordel å også koble opp batterimonitoren din til laptoppen, og når du ligger ute i middelhavet får du rikelig tid til å sette deg inn i sakene.

Jeg tror Farco skulle forklart deg mulighetene før jeg eventuelt roter det hele til for deg.

Link to post
Share on other sites

BMV 600 er en ren "stand alone" batterimonitor som alle kan ha nytte av, uavhengig av hva slags system man ellers har. PC integrasjonen går kun på muligheten til grafisk presentasjon av batterihistorikk. I tillegg kan den kobles mot Victron Global Remote som bl.a. muliggjør monitorering over Internett.

 

Går man for mer omfattende og avanserte systemer som Mastervolts Masterbus/Masterlink eller Victron Energy's VE.Bus/VE.Net, blir jo BMV 600 overflødig.

 

Jeg tror imidlertid de fleste med små/mellomstore fritidsbåter får mest "value for money" med et enkelt system satt sammen av kvalitetskomponenter, inkludert en noenlunde riktig konfigurert lader og en god dynamo.

 

En batterimonitor kan gjøre underverker, men det er isåfall indirekte (via bruker).

 

Folks krav til brukergrensesnitt/funksjonalitet/design varierer jo voldsomt. (Som prisene). Dette ser man ikke minst i TV/radio/stereo bransjen. Det har vel noe med interesse å gjøre

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig i at det enkle kan være det beste, men jeg har alltid hatt som filosofi at hvis man har stertet med et produkt fra en totalleverandør så må man finne en god grunn for å skifte til noe annet. Det kan være lurt å forholde seg til få personer når man er litt avhengig av råd og hjelp.

En annen ting jeg mener er litt viktig, er å sette seg inn i (bli forklart) hva man har å velge mellom.

Det er jo ikke alle som trenger en kombi eller ønsker en slik for å bruke dette som et eksempel, men det er langt flere som ikke er informert godt nok om hvilke fordeler slike komponenter gir.

 

Man tar liksom avstand fra noe man ikke vet noe om, og det kaller ikke jeg for en bevisst valgmulighet.

Jeg kunne ikke tenke meg en båt uten kombi og powershare selv om Sterling ikke kan levere dette, -og skulle jeg på langtur ville jeg heller hatt med meg en skilletrafo (fortrinnsvis med 115 volt og 230 volt inngang) enn å ha med kona.

For de som har råd til begge deler er jo valget litt enklere.

For oss andre blir det kanskje slik :seeya: ved avreise. :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...