hanto1 Svart 5.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2024 Oljekjøler (fig. 21) er kjølt av ferskvannskretsen, men aner ikke hvordan sirkulasjon foregår ( mulig sirkulasjon via blokka?) da jeg ikke har hatt denne oppe. Mulig det ligger en skjematisk tegning for FW systemet i instruksjonsboka ? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 5.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2024 Dette er interesant og gir økt tro om at det ennå er håp om løsning og ikke total krise. Vil gjette på at kjøler 1 er noe som stammer fra den originale bilmotoren, som ble beholdt, men kjøler 2 kom i tillegg på marineversjonen med mer HK. Noen som greier å se/ gjette hvor olje møter frosvæske her og hva som kan ha gitt etter? Evt andre steder frostvæske møter olje Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
J-Å Svart 5.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2024 Er det kanskje slik at kjøleren (2) ligger i en "nisje" i blokken, og er helt omsluttet av kjølevæske? Da kan vel den utvendige lekkasjen være langs pakningen(10) rundt lokket (9) som oljefilteret sitter på. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 5.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2024 sap_2000 skrev for 9 timer siden: Noen som greier å se/ gjette hvor olje møter frosvæske her og hva som kan ha gitt etter? Evt andre steder frostvæske møter olje Først - Veldig lei historie og jeg har den største medfølelse med dere nå, sånt er bare ikkeno annet enn sørgelig Så tråden nå akkurat, har lest igjennom en gang, beklager om jeg ikke har fått med meg alt.. Dere har ikke vært innom impellerpumpa. Den har direktedrift og sitter på blokkas laveste punkt, om dere bare har kjørt med slange, så vet dere ikke om det er ferskvann fra primær eller sekundærside ? Kun 2x leppe tetning mellom sjøvann og olje... Derfor ville jeg sjekket impellerpumpa også, kun 2 skruer, så dere kan krysse av for den muligheten.. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 5.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2024 sap_2000 skrev for 8 timer siden: Vil gjette på at kjøler 1 er noe som stammer fra den originale bilmotoren, som ble beholdt, men kjøler 2 kom i tillegg på marineversjonen med mer HK. Det stemmer med info jeg har fått fra Landcruiser-offroad miljøet Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 5.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2024 sap_2000 skrev for 8 timer siden: Vil gjette på at kjøler 1 er noe som stammer fra den originale bilmotoren, Denne er ganske enkel å trykkprøve Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 5.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2024 Har flere 6LP-STxxx i biter og en av disse hadde en impellerpumpe som ser slik ut... Om det kommer sjøvann til lagerene så varer de ikke lenge og da går leppetettningene fyken kjapt også... Zoom inn i bildet og se rust på lageret....det står tross alt i motorolje På denne pumpa tettet en leppetettning for drain på pumpa, tviler på om det er vanlig, men har det skjedd på denne kan det ha skjedd andre... Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 5.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2024 sap_2000 skrev for 11 timer siden: - Frostvæskenivå er sunket mye, så fortsetter fylle men det forsvinner åpenbart for mye væske. ser nå at jeg har mistet denne setningen... beklager, da er ikke forslaget mitt særlig nyttig Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 5.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2024 dieselfan skrev 59 minutter siden: Først - Veldig lei historie og jeg har den største medfølelse med dere nå, sånt er bare ikkeno annet enn sørgelig Ja, kjedelig greier. Men lærdommen må være sjekke de tingene som normalt sett alltid er i orden, slik som frysepunkt på kjølevannskretsen før vinteren. Spes om båten lagres på land i kalde strøk. Liten sannsynlighet for at noe er galt, men som vi ser her, potensielt veldig stor konsekvens. I dette tilfellet var antagelig feil på bereder som hatt blandet ut frostveksen gradvis sist sesong. Men det samme kan like herlig skje om man får en innbyrdes lekkasje i varmeveksler for eksempel. Man er 1 o-ring unna katastrofe. dieselfan skrev 1 time siden: Dere har ikke vært innom impellerpumpa. Den har direktedrift og sitter på blokkas laveste punkt, om dere bare har kjørt med slange, så vet dere ikke om det er ferskvann fra primær eller sekundærside ? Det er ikke impellerpumpa i dette tilfellet da motor ble kjørt med hageslange i filteret og det var rød frostvæske som kom i olja. Men pumpen skal sjekkes og antagelig overhales preventivt etter at dette er utredet. Den sitter bare så inni hel*** vanskelig til på disse båtene Er 3 cm klaring mellom dørk som går ca midtveis opp på motoren på bb side. De fleste mekanikere nekter å skifte impeller på disse. Jeg gjorde det en gang på lk båt med 4LH. Aldri igjen. Var seriøst redd for å kile fast armen så den måtte kappes av for å få løs . dieselfan skrev 1 time siden: Denne er ganske enkel å trykkprøve Hvordan da tenker du? ser den har olje inn og ut via slangene fra den eksterne kjøleren, men den er jo ekstern. Så greier ikke helt å se hvor kjøler 1 henter og blir kvitt oljen fra/ til... J-Å skrev for 7 timer siden: Er det kanskje slik at kjøleren (2) ligger i en "nisje" i blokken, og er helt omsluttet av kjølevæske? Da kan vel den utvendige lekkasjen være langs pakningen(10) rundt lokket (9) som oljefilteret sitter på. Det er håpet ja. At denne kan forklare både den interne og eksterne lekkasjen som oppstod ved siste prøvestart. Kommer noen å skal gjøre et forsøk på å skru det opp i morgen. Men sitter trangt til, delvis skjult av dieselpumpe/ dyserør så mulig det må av først. dieselfan skrev 28 minutter siden: Zoom inn i bildet og se rust på lageret....det står tross alt i motorolje Ser ikke bra ut nei. Helt klart en potensiell achilleshel som bør sees til før den ryker. På sett og vis tryggere med reimdrevet impellerpumpe. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 5.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2024 dieselfan skrev 17 minutter siden: ser nå at jeg har mistet denne setningen... beklager, da er ikke forslaget mitt særlig nyttig Fort gjort Og takk for svar og forslag. Vet du har stor kjennskap og lidenskap for disse motorene. Nydelige motorer så lenge de får godt tilsyn og stell. Noe som dessverre er en mangelvare på alt for mange eldre båter som har vært gjennom x antall eiere som ikke har kunnet/ brydd seg om en skit og satt bort til opplagssteder som er flinkere til å skrive regninger enn det andre de gjør.... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
dieselfan Svart 5.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2024 Om det var min motor ville jeg tatt en tangtidstrykktest av hver sylinder med stengte ventiler gjennom dyseportene, om det er lekkasje gjennom toppakning, er den stor og du vil ved trykkprøving med luft fra kompressor/ 8bar, så vil du få bobbling i kjølevannet eller plystring i veivhusventilasjonen... Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 5.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2024 sap_2000 skrev 12 minutter siden: takk for svar og forslag. Vet du har stor kjennskap og lidenskap for disse motorene. Nydelige motorer så lenge de får godt tilsyn og stell. Takk for hyggelige ord men jeg er klart i lærefasen enda, men håper på stigning Skulle bare så inderlig ønske at jeg ikke ble så "blendet" av Volvo KAD/KAMD, når den kom. Til mitt bruk, også i 2000, så hadde 6LP vært et bedre valg... Må ha søvn nå men drar på verkstedet i morgen og tar del for del og ser om jeg kan komme på noe som forhåpentlig kan være til hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 6.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2024 Helt generelt og basert på magefølelse, så tviler jeg på både kjølere og toppakning ( generell lekkasje mellom olje / ferksvann) Olja har stort sett høyere trykk enn ferkvannskretsen og burde heller bli trykket ut gjennom ferskvannet enn motsatt( da får man majones i ferskvann-kjølesystemet ) Størrelsen på lekkasjen både inn og ut av motoren indikerer at blokka er sprekt/ revnet og vannet går rett i bunnpanna + ut av motoren. Håper inderlig jeg ikke har rett. Man kan jo trykktester den interne smøreoljekjøleren først, men ellers hadde jeg antakelig fått heist ut motoren for nærmere sjekk. Brukt motor koster ca 150K, men det er masse dyre deler som kan selges fra den gamle, evt få fatt i en Toyota blokk om nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 6.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2024 hanto1 skrev for 8 timer siden: Olja har stort sett høyere trykk enn ferkvannskretsen og burde heller bli trykket ut gjennom ferskvannet enn motsatt( da får man majones i ferskvann-kjølesystemet ) Størrelsen på lekkasjen både inn og ut av motoren indikerer at blokka er sprekt/ revnet og vannet går rett i bunnpanna Nå er jeg ikke sikker på hvor ribbet motoren er, men er vel ikke så mange blindlokk som skal til for å kunne trykksette primærkretsen (ferskvann) med 1 bar (sirkulasjonspumpa liker vel ikke mer enn det..) har laget blindlokk til slik testing av 10mm finer og silkonfett. Det holdt.. 😎 Trykktest av oljesystemet er vel tilnærmet umulig å gjøre med motoren i båten...? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 6.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2024 hanto1 skrev for 10 timer siden: Helt generelt og basert på magefølelse, så tviler jeg på både kjølere og toppakning ( generell lekkasje mellom olje / ferksvann) Olja har stort sett høyere trykk enn ferkvannskretsen og burde heller bli trykket ut gjennom ferskvannet enn motsatt( da får man majones i ferskvann-kjølesystemet ) Størrelsen på lekkasjen både inn og ut av motoren indikerer at blokka er sprekt/ revnet og vannet går rett i bunnpanna + ut av motoren. Håper inderlig jeg ikke har rett. Da er vi to som håper inderlig Det jeg henger mye på, og grunnen til at vi satt igang med rep av manifold og rens av alle kjølere er at motoren gikk i flere minutter når dette ble oppdaget for noen uker siden. Også med full kjølekrets (hageslange i påfylling) uten at det kom en dråpe vann i olja da. Vi byttet nemlig olje mens delene var på rep/ rens og det kom ut riktig mengde, og uten vann. Før oppstart med rep manifold, ny turbo og rensede kjølere for noen dager siden holdt kjølekretsen på vannet. Etter oppstart renner det tvers gjennom i såpass store mengder at noe må ha skjedd ved start/ 1 min gange nå i 25+. Spørsmålet er hva... Derfor fikk jeg litt håp når jeg oppdaget denne blokkjøleren. Håpet/ teorien er at ojetrykket har gjort vei i vellinga for noe som var på bristepunktet ved forrige oppstart. Feks en tetning/ pakning i denne kjøleren. Utbyrdes lekkasje kan ha vært tilstede forrige gang også for da var det vannsøl fra spekt manifold. Men det lakk vitterlig ikke ut en dråpe frostvæske før oppstart denne gangen. Heller ikke til olje. Nå lekker det definitivt både til olje og ut ved avstengt motor. Hva som skjedde ved siste oppstart måtte fåglarna vite, men håpet er noe med denne innvendige oljekjøleren. Om dette håpet svinner og viser seg å være et blindspor er det helt klart motor ut og nedplukking til årsak er funnet som gjelder. Hva sier dere andre? dieselfan skrev for 2 timer siden: Nå er jeg ikke sikker på hvor ribbet motoren er, men er vel ikke så mange blindlokk som skal til for å kunne trykksette primærkretsen (ferskvann) med 1 bar (sirkulasjonspumpa liker vel ikke mer enn det..) har laget blindlokk til slik testing av 10mm finer og silkonfett. Er neppe noe poeng pr nå da det lekker i såpass store mengder, så hadde neppe fått noe trykk uansett. Samt at det også lekker inn til bunnpannen. Spent på tilstanden til denne kjøleren. Om den ikke gir svar, så er det bare å nappe ut motoren tenker jeg dieselfan skrev for 19 timer siden: Skulle bare så inderlig ønske at jeg ikke ble så "blendet" av Volvo KAD/KAMD, når den kom. Til mitt bruk, også i 2000, så hadde 6LP vært et bedre valg... Har du KAD og ikke Yanmar i Skilsø? Du har vel såpass med 6LP på lager samt kunnskap til motorbytte at grått raskt kunne byttet plass med grønt der nede i kjelleren? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
dieselfan Svart 6.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2024 sap_2000 skrev for 2 timer siden: Er neppe noe poeng pr nå da det lekker i såpass store mengder, så hadde neppe fått noe trykk uansett. Samt at det også lekker inn til bunnpannen. Tanken var at du kan høre lyd og dermed avsløre en eller flere kilder til lekkasje, det må jo være nyttig å vite hvor det lekker? Hva kan vi gjøre for å hjelpe? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 6.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2024 dieselfan skrev 19 minutter siden: Tanken var at du kan høre lyd og dermed avsløre en eller flere kilder til lekkasje, det må jo være nyttig å vite hvor det lekker? Sant nok, og en god ide men vil ikke pumpe mer vann ned i bunnpanna og evt andre steder det ikke bør være vann over lenger tid før dette med blokkkjøleren er utredet og motor enten blir friskmeldt eller revet ut av båten. Skjer en av de næreste dagene så fort "mekanikker" får svingt seg rundt. Tviler på at man finner ut mye ved å pumpe luft da lekkasjen pr nå var såpass stor at man ikke fikk nivået opp ved helling fra kanne (som ikke lover bra). Men kan noen forklare eller hjelpe meg med å forstå hvorfor det ikke kom vann i olja ved oppstart for noen uker siden, samt at den holdt på frostvesken uten å lekke en dråpe hverken inn eller ut før oppstart denne gangen? Sliter med å koble den. Eneste teori pr nå er at noe skjedde med blokkkjøleren pga oljetrykk på siste oppstart. Vanntrykk har det ikke vært noe av (kald motor - 1 min gange). dieselfan skrev 26 minutter siden: Hva kan vi gjøre for å hjelpe? Det dere gjør Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
dieselfan Svart 6.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2024 sap_2000 skrev 4 minutter siden: Men kan noen forklare eller hjelpe meg med å forstå hvorfor det ikke kom vann i olja ved oppstart for noen uker siden, samt at den holdt på frostvesken uten å lekke en dråpe hverken inn eller ut før oppstart denne gangen? Rent teoretisk kan du ha fått vann i en sylinder som har resultert i hydrostatisk sprengning av pakning eller topp. Men det er bare en av mange muligheter.... En annen mulighet er at frostsprengning har startet en sprekk og første oppstart har forverret sprekken, den kan ha fortsatt å utvikle seg og bryte igjennom ved siste oppstart. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 6.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2024 dieselfan skrev 1 minutt siden: Rent teoretisk kan du ha fått vann i en sylinder som har resultert i hydrostatisk sprengning av pakning eller topp. Har tenkt på det, men det siste jeg gjorde etter at dette ble oppdaget var å starte motor noen sek etter at den var tom for vann, nettop for sjekke/ unngå hydrolock. Samt at ved siste oppstart var det ingeting som antydet noe motstand eller unormalt når den turnet rundt og startet som vanlig. Avsluttet også denne gangen med en kjapp turning på starter uten vann (i kjølekretsen) for å sjekke da vi etter avstenging fylte og fylle uten å nå toppen av manifold. Tenker det er mulig, men føler det burde endt i hydro lock eller i det minste vært følbart/ hørbart. Er det mulig at det har åpnet seg passasje mellom frostvæske og olje i toppakning, men ikke til sylinder? Er det løse foringer på 6LP? dieselfan skrev 10 minutter siden: En annen mulighet er at frostsprengning har startet en sprekk og første oppstart har forverret sprekken, den kan ha fortsatt å utvikle seg og bryte igjennom ved siste oppstart. Er den jeg er redd for men håper i det lengste at det er noe med denne blokkjøleren isteden Håper det skjer asap. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
dieselfan Svart 6.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2024 sap_2000 skrev 48 minutter siden: Er det løse foringer på 6LP? Nei Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2024 sap_2000 skrev On 5.6.2024 at 13.10: sap_2000 skrev On 5.6.2024 at 11.48: Blokk er vel også en mulighet, men da burde vel frostpluggene ha gått først? Det er svært skjelden at frostpluggene går først. Synd de har fått det navnet egentlig, de har ingenting med frost å gjøre... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
atletico1 Svart 1.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2024 jtfidje skrev On 24.6.2020 at 16.45: Hei alle - vi trenger hjelp! I går fikk vi rett og slett ikke start på motoren og måtte slepes i havn. I båten står en Yanmar 4JH3-E. Problemet er følgende: når vi vrir nøkkelen skjer det absolutt ingen ting! Dvs, oljetrykksalarmen går, men når jeg vrir videre for å starte er det helt stilt. Det "klikker" heller ikke fra noe relé. Hva jeg har gjort: - målte 12.7V på batteriet - måler lik spenning på starteren som det er på batteriet. - Når vi prøver å starte måler vi ingen spenningsfall. - "Dunket" forsiktig på starter, uten hell - kortsluttet starter. Bortsett fra en god gnistsprut var det heller ikke livstegn da. - hadde tre "konsulenter" ( fant dem i nabobåten på samme holme ;-) ) med hodet nedi motorrommet. Kom dessverre ikke lenger da heller. Det som det ble konkludert med var at starteren nok er "gåen". Spesielt siden det ikke skjedde noe som helst da de kortsluttet den. Hva tenker dere her på båtplassen om dette? Ser det ligger et par startere på Finn som bare er et par timers kjøretur unna, og i dette flotte været vil jeg jo helst ut igjen i går xD Har jeg gitt nok informasjon her nå til at dere også tørr komme med en konklusjon? Eventuelt spør gjerne etter informasjon dere mangler for å kunne konkludere! På forhånd takk for all hjelp og tips 🙂 Yanmar 4JH-DTE motor og samme problem i sønns båt. Høres ikke en lyd fra starter etter forsøk på start med relativt varm motor hjem fra ei øy. Summer bare i lydsummeren når vrir på startnøkkel -ikke en lyd fra startmotor eller klikking fra magnetisk innslag. Prøvde 5-6 ganger med samme resultat, sjekket batterier ok med volt, men fikk ikke sjekket volt ved magnetisk innslag. Startmotor synes jo ikke en gang når man kikker ned i motorrommet på Saga 27 AC 1986 årgang. Med litt speil (skal ta med mitt telekop speil og hammer til sønns båt neste gang). Fikk gitt magnetisk innslag et kakk med stor skiftenøkkel (hadde ikke hammer) og da startet den med en gang når nøkkel ble vridd. Tyder jo på at magnetisk bryter hadde hengt seg opp. Ser en "en sort kvadratisk boks" c. 3 cm koblet til en like stor sort firkantet kontaktboks. rett ved hurtigkoblingene til starter på babord side. Lurer på om det kan være et større type startrele? Får sjekke neste gang i båten. Har startrele i min seilbåt med 3GM30F som hadde samme symptom for en del år siden ikke en lyd når forsøkte å starte, men pleide å starte etter 3-5 forsøk. Skiftet ut til billig standard BT rele og nå starter den alltid på første. PÅ flere fora antyder de at ved gamle motorer blir den hvite ledning fra nøkkelstart (startknapp) irret da det er brukt for tynn og ufortinnet ledning. Skifte av denne ledning anbefalt med fortinnet 6mm2 ledning. Alternativt sett inn rele. Er noe som kan se ut som et rele skrudd fast i skott på styrbord side motorrom, men finner ikke noe ledninger derfra til starter. Tykk sort trepolet ledning her tidligere, men klippet av. så hva er dette? Glemte jo å ta bilde av begge mulige reler så får poste senere. Bare masse elektrisk rot i båten sønn kjøpte for noen uker siden. Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 1.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2024 sap_2000, du skriver at ferskvann møter olja i turboen. Ikke at jeg har peiling på din motor, men fylte mye sjø (turboen min var sjøkjølt) gjennom turboen på en Volvo jeg hadde. -Tror jeg satte trykk på den og hørte hvor det blåste. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 2.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2024 På tide med en oppdatering her lnjk skrev On 1.7.2024 at 23.09: ap_2000, du skriver at ferskvann møter olja i turboen. Ikke at jeg har peiling på din motor, men fylte mye sjø (turboen min var sjøkjølt) gjennom turboen på en Volvo jeg hadde. Motoren det gjelder her er en 6 LPA som har indirekte kjøling eller ferskvannskjølt som mange sier. Og ja, Frostvæske og olje går begge gjennom turboen. Dog noe fra hverharndre så det skal litt til og det var ikke årsaken her. index skrev On 7.6.2024 at 14.36: Det er svært skjelden at frostpluggene går først. Synd de har fått det navnet egentlig, de har ingenting med frost å gjøre... Heldigvis var det ikke slik her. Alle utvendige "frostplugger" var intakte. Det var heller ikke denne intergrete blokk-oljekjøleren.... Det så mørkt ut, men båten ble satt på vannet i dag og etter en times prøvekjøring på alle turtall og belastninger virker det som alt er ok nå Årsaken til at frosvæsken gikk i olja i stor hastighet ved siste oppstart var noe ikke jeg eller noen jeg har pratet med tidligere hadde tenkt på/ visste om. Det sitter også noen "frostplugger" i toppen under kamaksel. 4 eller 5 stk. Så det var fasiten. Stor takk til noen flinke gutter i Østfold med godt over snittet erfaring med å bruke og skru 6LP som var inne på denne teorien før de i det hele tatt så på motoren. Det ingen får til å gi mening er hvordan i huleste det er mulig at vi ikke fikk vann i olja etter første oppstart i April da frostspreninging av manifolden ble konstatert. Motoren gikk da i noen min med hageslangen i manifold så på tross av sprekken var den så full så det rant ut av påfylling. Manifold og alle kjølere samt turbo ble så demontert og sent til rep/ demontering, syrevask og sammen med nye pakninger. Mens dette pågikk byttet jeg selv olje. Det kom ut ca 10 liter ren olje uten noe spor av vann. kikket til og med på olja når jeg helte den ut på mottaket... Etter siste oppstart endte vi med 10 liter frostvæske i bunnpanna. Forklar det den som kan.... Så da ser til ut til at det ble en lykkelig slutt på denne historien selv om det ikke ble billig.... Men i alle de båtpengene som forsvant er det også en ny turbo, fullstendig renovert varmeveksler, oljekjøler, giroljekjøler og intercooler. Alle kjøreren var gjengrodde og har antagelig aldri vært renset eller åpnet. Så ikke pent ut.... Sjøvannspumpa fikk nye tetninger (registrdreven, så et sted det kan komme saltvann i olja). Utløsende årsak var innbyrdes lekkasje i VV bereder så ferskvann har blandet ut frostveska. Aldri hørt om det før. Så sjekk frysepunkt på motorens kjølekrets ved opplag når det er fare for frost. Ikke bare kjør frostvæske gjennom sjøvannsiden og ta for gitt at alt tåler -25 som det ble her i vinter. Hvis den omvendte lottoen går inn, om den gjorde her så kan det ble dyrt. Gutta her var heldige som ikke endte med en totat frostsprengt 6 LP Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
hanto1 Svart 3.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2024 Godt det ordnet seg og toppen og blokka slapp unna med skrekken. Båteier bør ha et problemfritt tiår foran seg da marinisering og tubo er nullstilt. Mekansk kan man vel knapt greie å slite ut disse motorene i båt. Står jo i Landcruicere som går ørten- hundretusen kilometer under forferdelige forhold worldwide. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.