Jump to content

Tråden Med Alt Om Yanmar


Volvomekanikeren

Recommended Posts

Glemte å nevne at det krevde diverse adapter greier fordi den originale giveren hadde sære gjenger. Bruk heller en av de andre portene. Hvis du f.eks. ikke har eller trenger en alarmbryter for feilaktig høyt trykk pga. stuck waste-gate, så er det vel en fin port der den «skulle stått»

Link to post
Share on other sites

Det er vei ikke lenge siden mandag... 

 

Om den var min hadde jeg studert hvor mye tæring det er innvendig. Om det ikke er for ille hadde jeg sveiset opp endeflensen og planet den i fresen eller med vinkelsliper. 

 

Et godt alternativ er å kjøpe en ny og få 12-15år til ut av motoren.. 

Link to post
Share on other sites

 

 

arnearmoa skrev On 1.8.2022 at 0.34:

Glemte å nevne at det krevde diverse adapter greier fordi den originale giveren hadde sære gjenger.

Takk for alle gode råd og gode henvisninger :thumbsup:

(sære gjenger er nok mitt minste problem... har 180 gjengetapper i samlingen og lager nok bare kurante gjenger om det trengs)

 

Men det opprinnelige spørsmålet mitt har jeg ikke fått noe svar på...

Er 6LPA-STZP og 6LPA-STP motorene der ute utstyrt med 0-5Bar VDO ladetrykkmåler?

Link to post
Share on other sites

@Chiefengineer skrev i annen tråd:

 

 

Har du en Yanmar 369 hk (6LY3-UTP) som er mye benyttet i norske fritidsbåter og prøver dette trikset (slå av hovedbryter mens motor går) ryker ECU’en omgående. Det står med stor advarsel i manualen og det stemmer også i praksis.
 

Det langt mindre hyggelige er at denne ECU’en (eller alternativer) kan ikke leveres fra Yanmar lengre til tross for at dette er en relativt ny motor. Ble produsert av Teleflex som har lagt ned produksjonen..  Så da er du fri for motor.

 

? - gjelder det noen av motorene i 6LPA familien også ?

Link to post
Share on other sites

Det var for tynt gods i flensen mellom turbo og blandebendet på modeller før STPII. Husker ikke årstallet, men dette kan sikkert forhandler informere om. Så har gjennomstrømningen av saltvann litt problemer i med kapasitet gjennom oljekjøleren, så her er det lurt å følge med etter saltspreng. Ut over det, er det vel kjent for å være en av de bedre motorer i båt. Er også grunnen til at jeg valgte den båten jeg har hatt siden 2015. Er veldig glad i denne maskinen (min er fra 2010)

Link to post
Share on other sites

tilplan skrev for 2 timer siden:

De hadde vel noen utfordringer med ventilseter på tidlige utgaver

 

Worry II skrev for 2 timer siden:

Så har gjennomstrømningen av saltvann litt problemer i med kapasitet gjennom oljekjøleren,

 

Worry II skrev for 2 timer siden:

tynt gods i flensen mellom turbo og blandebendet på modeller før STPII.

Ypperlig deling 👍

Jo mer jeg leser om 6LPA, jo hetere kandidat blir den.. 

Link to post
Share on other sites

tilplan skrev for 3 timer siden:

De hadde vel noen utfordringer med ventilseter på tidlige utgaver.

Jeg har en 6LPA-STP (2005) på båten vi har nå og jeg husker at jeg leste endel om dette da vi kjøpte båten i fjor.

Ta det med en klype salt for det er en stund siden, men hvis jeg ikke husker feil  så var det snakk om motorer i tidrommet 97-02 og hadde med at ventiltetningene dro av for mye olje og gjorde at ventilene kunne sette seg og ble knust av stempelet. (Hvis jeg forstod det riktig) Tror det endte med en rettsak mot yanmar og at de endret designet på ventil evt. ventiltetninger  etter 02. 

Etter det jeg har notert i kladdeblokka på telefonen så er blokka fra en Toyota Landcruiser motor med betegnelsen 1HD-FT

 

Redigert av VegJoh (see edit history)

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 51 minutter siden:

Jo mer jeg leser om 6LPA, jo hetere kandidat blir den.. 

Du har sikkert lest denne tråden også? Bla. @liberty bidrar med kunnskap der, og så vidt jeg forstår har han profesjonell bakgrunn fra Yanmar

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Worry II skrev for 3 timer siden:

Det var for tynt gods i flensen mellom turbo og blandebendet på modeller før STPII.


Hadde av bendet på min for noen uker siden, og hadde også lest om dette og var spent når bendet gikk av. Til alt hell var det ikke noe tæring på flensen på turbo på min 2005 modell,men det er flere steder som beskriver denne problematikken.

 

Her er bilder rette etter at bendet gikk av. Fikk rensket av maling som hadde løsnet av varmen og inspisert.

536B5DD4-DDFD-4032-A6CA-0DE8F231316C.jpeg.19ee14928bb90e5695a54ea4aa500304.jpeg377E8CF6-9FB7-4924-B51E-F13930470A2A.jpeg.6f63da260fc1a7ba64f6f394bb5573bc.jpeg

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 15 timer siden:

Du har sikkert lest denne tråden også? Bla. @liberty bidrar med kunnskap der, og så vidt jeg forstår har han profesjonell bakgrunn fra Yanmar

Nei, den var ny for meg, så veldig nyttig !!

Men fytti rakkeren for en behandling av trådstarter av enkelte. Det var et par der som burde ha vasket munnen med sterk såpe... trist lesning.

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev for 15 timer siden:

Hadde av bendet på min for noen uker siden, og hadde også lest om dette og var spent når bendet gikk av. Til alt hell var det ikke noe tæring på flensen på turbo på min 2005 modell,men det er flere steder som beskriver denne problematikken.

Takk !! Den saken har jeg hørt om.

Det er nok smart å måle tykkelsen på bunnen ved V-band flensen om en kjøper en motor eller ny turbo..

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 4 timer siden:

@VegJoh skrev:

Hadde av bendet på min for noen uker siden, og hadde også lest om dette og var spent når bendet gikk av. Til alt hell var det ikke noe tæring på flensen på turbo på min 2005 modell,

Er dette et isolert problem for turboer montert fra motoren er ny, og da kun noen årganger, eller gjelder det også reservedelsturboer? 

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 30 minutter siden:

Er dette et isolert problem for turboer montert fra motoren er ny, og da kun noen årganger, eller gjelder det også reservedelsturboer? 

Kanskje @Worry II har mer kjennskap til dette? Ble diskutert i denne tråden tidligere i sommer.

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Etter hva jeg har forstått, så ble det frest for lang inn i godset på turboen merket her på bildet til fnadem:

Dette for å få eksosbendet til å passe. Men jeg er sikker på at Vestfold Elektrodiesel kjenner til hvilke modeller dette gjelder. Jeg husker ikke hva som ble sagt. Men eneste gode løsning er å bytte turbo (som koster 30-40k, finnes ikke overhalte grunnet dette problemet)

 

image.png.7cc1e876da02d5f8e95e7848ad2bfa02.png

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...