Jump to content

Tråden Med Alt Om Yanmar


Volvomekanikeren

Recommended Posts

Hei

Ser på en båt hvor det står en Yanmar 6LP-DTE (240 hk). Det viser seg at toppakningen har lekkasje. Pakningen byttes på verksted og toppen blir slipt. Bør jeg være skeptisk til kjøp av motor som har byttet toppakning? Er det noe jeg skal være obs på ved besiktigelse, eller er det noe verkstedet som byttet pakningen bør dokumentere er utført i forbindelse med byttet? Motor har gått 1000 timer. 

Redigert av Edh1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det noen som kan hjelpe meg med å forstå dette, jobber med å rydde opp det elektriske bak instrumentpanelet og forstår ikke helt hvilken funksjon denne grå boksen som også tidliger nevnt her i tråden har?

 

Jeg har notert meg følgende når jeg koblet fra dette, men ønsker å forstå hva som er logikken her:

Brun = vanntemperatur

Rosa = vanntemperatur

Oransje = turteller

Gul = oljetrykk

Grå = oljetrykk

 

Forstår heller ikke hvorfor 2 signal ledninger skulle gå til samme instrument?

 

Jeg får evt se gjennom litt gamle bilder hvordan det var koblet, men ser ut som det er mye via-via kobling, er dette for å omgjøre signaler etc? Har Livorsi instrumenter.

IMG_5337.jpg

IMG_5338.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Har kjøpt en Viksund 925 Bravo med Yanmar LH-STP 222hk 2000 modell. Timetelleren på denne lager en "klikkelyd" ca hvert 5. sekund. Hver gang feltet lengst til høyre på "displayet" endres fra sort til hvitt og omvendt. Noen som har fått bort denne lyden. Enkleste er kanskje å bytte timeteller og ta vare på siste avlesning.

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

Gew77 skrev 28 minutter siden:

Timetelleren på denne lager en "klikkelyd" ca hvert 5. sekund. Hver gang feltet lengst til høyre på "displayet" endres fra sort til hvitt og omvendt. Noen som har fått bort denne lyden.

 

Sånn er min også.

Jeg prøvde pakke inn instrumentet på baksiden for å dempe lyden, men det hadde ingen effekt.

 

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

JonnyBoy skrev 7 minutter siden:

 

Sånn er min også.

Jeg prøvde pakke inn instrumentet på baksiden for å dempe lyden, men det hadde ingen effekt.

 

Litt irriterende når man kjører på lavt turtall, for da høres den veldig godt, prøvde å google det også, men uten å finne ut noe, blir vel enten å leve med det eller bytte telleren.

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev On 20.4.2022 at 7.42:

edh1

Er toppakningen byttet på verksted så hadde jeg ikke hatt noen betenkeligheter med dette. Da har man jo en viss "garanti " en stund etterpå.

Kan lekkasje i toppakningen ha gitt følgeskader? Noe jeg bør være obs på, eller se etter? 

Link to post
Share on other sites

Tja, er vel mest dekkende om følgeskader kan ha oppstått. Ofte er det forbrenningstrykk som går over i kjølevann og derved får trykk i FV systemet. Da merker man man mister vann og tar man da action så går det greit.

Beste er jo å få hendelsesforløpet avklart og om verkstedet har sett noen skader når toppen var av.

Ofte får man en tidlig  indikasjon på at noe er galt og gjøres reperasjonen da kort tid etter går det ofte helt fint.

Link to post
Share on other sites

Torsen67 skrev for 15 timer siden:

 

Hei. Har du link til oppgradert versjon? Eller vet du hva peilepinne heter på engelsk?

 

Søk f.eks etter dipstick.

 

http://www.caribluemarine.com/

Her er en variant jeg kom over når min knakk. Jeg syns den ble for dyr når alt kom til alt, og gikk for original Yanmar. Regner med den holder i nye 10-15 år før den må skiftes igjen.  

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
hanto1 skrev On 28.4.2022 at 12.58:

Tja, er vel mest dekkende om følgeskader kan ha oppstått. Ofte er det forbrenningstrykk som går over i kjølevann og derved får trykk i FV systemet. Da merker man man mister vann og tar man da action så går det greit.

Beste er jo å få hendelsesforløpet avklart og om verkstedet har sett noen skader når toppen var av.

Ofte får man en tidlig  indikasjon på at noe er galt og gjøres reperasjonen da kort tid etter går det ofte helt fint.


Kom i snakk med en i dag (mekaniker) som mente at toppen på disse motorene ikke skal slipes, men byttes. Noe med avstander som ble feil ved sliping? Om toppen måtte slipes må jo eventuelt motoren ha gått varm, slik at toppen «vrir seg» (hvorfor ellers slipe?)

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei,

 

Har en 6LPA-STZP med Bravo1 drev jeg stusser litt på power steering, servostyringsolje. Jeg har en egen motor med tank som sitter bak i motorrom i nærheten av drev. Denne har rødlig olje som jeg følger med og som jeg har forstått skal ikke denne skiftes ut.

 

Men ser at jeg og har en tank på motoren til power steering, denne var det lavt nivå på når jeg peilet. Når jeg ser i manualen så er dette og power steering, er det da altså 2 forskjellige tanker til samme formål eller skal man kun benytte en av dem? Den jeg lurer på er nr 4 på bilde her:

 

image.png.3ca8fb0e6b1defe8b371a41c7e80b103.png

 

Og dette er tanken jeg beskriver som jeg i tillegg har i båten til den som er montert på motoren.

image.png.6b45cc62748d9f5a9c82b5e8e2c32a1c.png

Redigert av presenningen82 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

presenningen82 skrev 1 time siden:

Og dette er tanken jeg beskriver som jeg i tillegg har i båten til den som er montert på motoren.

image.png.6b45cc62748d9f5a9c82b5e8e2c32a1c.png

 

Er ikke dette trim-pumpa til drevet? Det er jo i så fall et annet system enn servostyring.

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Link to post
Share on other sites

Comforthe skrev 5 minutter siden:

 

Er ikke dette trim-pumpa til drevet? Det er jo i så fall et annet system enn servostyring.

 

Aha, det gir mening ja :) Tusen takk da henger jeg med.

Har en del hyling fra reimene på motor nå ved noe som helst turtall over tomgang men da er det nok ikke relatert til lite servoolje men heller litt for slappe reimer, det går bort når motoren blir varm. Får stramme opp og se om det hjelper. Og selvsagt fylle på servoolje.

Link to post
Share on other sites

Turteller på min 6LP-DTE fungerer sporadisk.

 

Har tatt av koblingene på giveren og renset de, men hjalp ikke. Tenker å bare bytte giveren, eller er det no annet jeg burde sjekke først?

 

Når jeg bytter giver, er det bare å skru den ut og inn med ny, eller må jeg tappe av oljen eller noe først? Sitter langt ned på blokka ved varmeveksleren. Aner ikke hvordan den fungerer...

Redigert av Whiskey (see edit history)

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

Svinghjulet går vel normalt tørt.  Men kan det være dårlig kontakt andre steder kanskje?  Jeg ville fulgt ledningen og renset og sprayet alle skjøteplugger på veien til turteller.  Tipper det er minst to...(?)

 

Kan det være dårlig jording fra giveren til godset rundt? (antar det er bare en kabel til giveren)

 

Har du original giver fra før?  Jeg har hørt noe om at ved bruk av VDO giver og turteller, så må man kanskje ta av litt på kanten, for å komme akkurat nær nok tennene på svinghjulet med den giveren.

 

Beklager omfanget av brainstorming her... :-)

Redigert av arnearmoa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, har målt frem til instrumentet, og det er kontakt.

Er original giver, har sett litt på internett, og funnet tips om å skru den ut og tørke av evt møkk. Prøver det neste gang jeg er nedi motoren. Er visst bare en magnet som detekterer tenner på svinghjulet. Er to ledninger tilkoblet.

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

Sensoren er en såkalt Hall-effekt giver som gir signal (sinusspenning hvor frekvensen øker med økende turtall) til instrumentet. Jeg går ut fra at det er temmelig likt som for min Yanmar 4JHE. I min manual kan du lese alt om den i kapittel 9 side 9-41.  http://sagaforumet.com/yanmar-manual/4JHE/manual.pdf

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 10 timer siden:

Sensoren er en såkalt Hall-effekt giver som gir signal (sinusspenning hvor frekvensen øker med økende turtall) til instrumentet. Jeg går ut fra at det er temmelig likt som for min Yanmar 4JHE. I min manual kan du lese alt om den i kapittel 9 side 9-41.  http://sagaforumet.com/yanmar-manual/4JHE/manual.pdf

Takk skal du ha, Lars, dette er samme giver som på min. Samme delenummer også, strålende manual! I min 6LP-servicemanual har de helt glemt at den delen finnes.

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

Har en del hyling fra en av reimene i front på min 6LPA-STZP, men klarer ikke avgjøre om det er reim til servostyring eller dynamo (V-belt?)

 

Normalt sett er det lite/ingen lyd på tomgang, men ved noe som helst økt turtall hyler det veldig fram til motor har gått en liten stund, 10-15 min på tomgang) Når det var varmt i været så hylte den også på tomgang i 5-10 min før den roet seg ned.

 

Siden det har vært for lite olje på servoolje tanken mistenkte jeg først denne, men siden det øker i takt med turtallet så gir det kanskje mer mening at det er reimen til dynamo. Jeg mener å ha lest noe om at gløde funksjonaliteten på motoren trekker mye strøm, kan en mulig teori være at dynamo må jobbe hardt for å få spenningen opp etter start?

 

Opplever forøvrig ikke problemet når motor allerede har vært varm tidligere på dagen. Uansett bør man vell kanskje bytte begge først som sist? Syns ingen av reimene gav etter mer enn 8-10mm og klarte ikke se noe synlig skade på dem.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Yanmar 6LPA-STZP 2011 - Ladetrykkmåler 0-5 Bar produsert av VDO

 

I brukermanualen er det avbildet/tegnet et 52mm instrument med skala fra 0-4bar.  Har sjekket 4 motorer til nå. Og disse motorene har det samme instrumentet. Typisk avlesning er 0.5 til 1.8 Bar og jeg opplever det originale instrumentet som grovt og bortimot uegnet...  hvorfor ikke bruke et 0-2.5 Bar instrument?

Har dere alle det samme 0-5 Bar instrumentet?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...