dieselfan Svart 3.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2024 sap_2000 skrev for 19 timer siden: Årsaken til at frosvæsken gikk i olja i stor hastighet ved siste oppstart var noe ikke jeg eller noen jeg har pratet med tidligere hadde tenkt på/ visste om. Det sitter også noen "frostplugger" i toppen under kamaksel. 4 eller 5 stk. Takk for flott deling, dette ble et veldig lærerikt kapittel Tragisk med alle båtlappene som forsvant, men det er vel ikke gjort noen store feil, men noe uflaks... Et ærlig kapittel med en kunnskapsrik organisator, min oppriktige mening; dette kunne gått mye verre.. Når sånt skjer så kan vi andre ta muligheten og lære så mye som mulig av det... Har atomisert 3 stk 6LP siste halve året, og er både skuffet og irritert over at selv etter mange timer sammen med motorene, og inntenst lett etter mulige store flow-kilder med kjøleveske, så fant jeg ikke løsningen. Pluggene har jeg sett men har dessverre ikke sett forbindelsen. Har googlet i mange timer i dag etter samme feil ute på det store nettet, men finner ingenting... I ettertid kan en si en var nær løsningen her sap_2000 skrev On 6.6.2024 at 22.44: Tviler på at man finner ut mye ved å pumpe luft da lekkasjen pr nå var såpass stor at man ikke fikk nivået opp ved helling fra kanne (som ikke lover bra). Dersom dere hadde satt trykkluft på Primærkjøling, blendet exteriør og sakte blendet veivhusventilasjonnen med tommelen hadde dere fått vill susing i ventildekselet, så hadde dere skrudd av oljepåfyllingslokket og fått bekreftet at det kom fra toppen... Når ille blir verre og en får mye vann i olja, så er 6LP en praktisk motor fordi oljepeilerøret går helt ned til under bunnpanna. Dvs at om en lar en motor som ligger stille i havn eller på land, så vill etter 30min sgs alt vann ligge under oljelaget og ved å suge ut at av peilepinnerøret med en oljesuger så får en ut vannet på ett blunk 6LP har også fall mot sugerøret Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 3.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2024 dieselfan skrev 14 minutter siden: Takk for flott deling, dette ble et veldig lærerikt kapittel Tragisk med alle båtlappene som forsvant, men det er vel ikke gjort noen store feil, men noe uflaks... Et ærlig kapittel med en kunnskapsrik organisator, min oppriktige mening; dette kunne gått mye verre.. Ja kjipt, men trøsten er at langt flere båtpenger kunne og kanskje burde forsvunnet. Disse pluggene reddet antagelig dagen... dieselfan skrev 15 minutter siden: Når sånt skjer så kan vi andre ta muligheten og lære så mye som mulig av det... Har atomisert 3 stk 6LP siste halve året, og er både skuffet og irritert over at selv etter mange timer sammen med motorene, og inntenst lett etter mulige store flow-kilder med kjøleveske, så fant jeg ikke løsningen. Pluggene har jeg sett men har dessverre ikke sett forbindelsen. Har googlet i mange timer i dag etter samme feil ute på det store nettet, men finner ingenting... Jeg tror ikke dette har skjedd mange, nei. Så godt man kan dra litt nytte av det. Ikke minst så vi alle kanskje sjekker frysepunktet på primærkretsen litt oftere. Skal jo ikke mer enn en feil på bereder til.... Har selv vært slapp der, men har faktisk gjort det endel ganger på egen båt (Cummins QSB 5,9). Men der byttet jeg også hvert 3 år som boka sa. Olja var klar etter 1400 timer pga "noe" hyppige oljeskift fra ny. Sikkert helt unødvendig, men tingene sammen med et ferskvannsflush-system hjalp på nattesøvnen for en paranoid pessimist dieselfan skrev 32 minutter siden: I ettertid kan en si en var nær løsningen her Hehe. Sant nok dieselfan skrev 33 minutter siden: Dersom dere hadde satt trykkluft på Primærkjøling, blendet exteriør og sakte blendet veivhusventilasjonnen med tommelen hadde dere fått vill susing i ventildekselet, så hadde dere skrudd av oljepåfyllingslokket og fått bekreftet at det kom fra toppen... Hadde antagelig ikke trekt den konklusjonen der og da tror jeg. Hadde nok konkludert med at lufta fant veien til oljekanal ett eller annet sted som igjen naturlig nok finner veien til toppen og at motor måtte ut og få dødsdommen etter nedplukking. dieselfan skrev 37 minutter siden: Når ille blir verre og en får mye vann i olja, så er 6LP en praktisk motor fordi oljepeilerøret går helt ned til under bunnpanna. Dvs at om en lar en motor som ligger stille i havn eller på land, så vill etter 30min sgs alt vann ligge under oljelaget og ved å suge ut at av peilepinnerøret med en oljesuger så får en ut vannet på ett blunk Det merelige her var at det ikke var noe vann synlig ved peiling. Virket som vann og olje ikke fikk byttet plass i røret. Peilet flere ganger, også etter lengre tid. Den store nivåøkningen gjorde dog årsaken helt klar. Ved utsuging kom vannet først som du sier. Men det var litt skremmende at det ikke syntes på pinnen. Tenker på om man skulle få mindre mengder, men da hadde det vel blitt melkehvitt om man hadde kjørt med det? Uansett godt dette er over og ser ut til å fått en lykkelig slutt. Følte meg forpliktet med å hjelpe da disse ikke vet opp-ned på noen ting eller hvor de skulle henvendt seg uten å bli et lett bytte for de som er bedre på å skrive fakturaer enn å levere varene... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
dieselfan Svart 3.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2024 sap_2000 skrev 10 minutter siden: Det merelige her var at det ikke var noe vann synlig ved peiling. Det er en naturlig forklaring på det... du hadde vann på halve pinnen, men siden oljen lå øverst i røret måtte du trekke peilepinnen gjennom oljen og pinnen fikk oljefilm. sap_2000 skrev 16 minutter siden: Følte meg forpliktet med å hjelpe da disse ikke vet opp-ned på noen ting eller hvor de skulle henvendt seg uten å bli et lett bytte for de som er bedre på å skrive fakturaer enn å levere varene... Håper de vet hvor heldige de er som fikk skikkelig hjelp Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 3.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2024 dieselfan skrev 29 minutter siden: Det er en naturlig forklaring på det... du hadde vann på halve pinnen, men siden oljen lå øverst i røret måtte du trekke peilepinnen gjennom oljen og pinnen fikk oljefilm. Kjøper den Der og da, og med det jeg fryktet mest i bakhodet ga det bare hodepine Det samme gjør hvordan i huleste vi kunne kjøre denne motoren i flere minutter med lekk manifold, dog som var overfylt med hageslangen uten at det kom en dråpe vann i olja når dette ble oppdaget i slutten av April. Den sliter jeg med å finne en naturlig forklaring på når jeg ser på bildet av de pluggene som er poppet ut under kamakselen... dieselfan skrev 30 minutter siden: Håper de vet hvor heldige de er som fikk skikkelig hjelp Jo da, absolutt. Men heldig jeg også. Fine folk som hjelper og rådgir meg på andre områder når jeg trenger det uten at taksameteret går løpsk Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
dieselfan Svart 3.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2024 sap_2000 skrev 2 minutter siden: Det samme gjør hvordan i huleste vi kunne kjøre denne motoren i flere minutter med lekk manifold, dog som var overfylt med hageslangen uten at det kom en dråpe vann i olja når dette ble oppdaget i slutten av April. Den sliter jeg med å finne en naturlig forklaring på når jeg ser på bildet av de pluggene som er poppet ut under kamakselen... Ganske stor diameter på pluggene, om dere på en eller annen måte har fått fullt vannslangetrykk (5-6bar) inn på primærkjølekretsen, så popper de pluggene... Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 3.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2024 dieselfan skrev 16 minutter siden: Ganske stor diameter på pluggene, om dere på en eller annen måte har fått fullt vannslangetrykk (5-6bar) inn på primærkjølekretsen, så popper de pluggene... Nei, ikke trykk i kjølekresten. Slangen greide akkurat å fylle systemet pga stor sprekk i manifold og dessuten god plass i påfyllingshullet/ lokket rundt slangen. Så fremstår som en gåte. Eneste fjerne muligheten jeg har tenkt så langt er at pluggene har størknet fast og at dette løste seg opp ved påfylling av frostvæske etter re-montering av manifold og vekslere. Dessuten holdt systemet på frostvæsken før oppstart ved 2 forsøk etter rep av manifold. Etter oppstart nummer 2 så rant det tvers gjennom. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
dieselfan Svart 3.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2024 sap_2000 skrev 2 minutter siden: Så fremstår som en gåte. Eneste fjerne muligheten jeg har tenkt så langt er at pluggene har størknet fast og at dette løste seg opp ved påfylling av frostvæske etter re-montering av manifold og vekslere. Dessuten holdt systemet på frostvæsken før oppstart ved 2 forsøk etter rep av manifold. Etter oppstart nummer 2 så rant det tvers gjennom. Kommer nok til å gruble lenge på den nøtta der.... Jakter på en defekt topp som jeg kan sage i skiver, kanskje en kan finne noe lurt da... Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 3.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2024 dieselfan skrev 4 minutter siden: Kommer nok til å gruble lenge på den nøtta der.... Er det som plager meg . Burde jo ikke være teknisk mulig. Har til og med vitne på forløpet i form av båteier hvor vi gjorde alt dette sammen både første og andre gangen, ellers hadde jeg trodd jeg surret selv Ser frem til at du får gjort en obduksjon av en defekt topp, så kanskje jeg får sjelefred en dag Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Gullfisk Svart 4.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2024 sap_2000 skrev for 9 timer siden: et ferskvannsflush-system hjalp på nattesøvnen for en paranoid pessimist Har tenkt på slikt system selv, men vil ikke dette passivisere anoder i saltvannskrets? Kan det være at denne frostpluggen i toppen har vært på vei ut etter vinteren, men ikke poppet helt før etter manifold var reparert? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 4.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2024 Gullfisk skrev for 2 timer siden: Har tenkt på slikt system selv, men vil ikke dette passivisere anoder i saltvannskrets? men løsning er å bruke alu. Merket aldri noe til passivisering (eller tæring). Blir ikke veldig annerledes enn de med båtplass i eller ved en elv. når jeg solgte var båten 10 år gammel og inspiserte med sondekamera. Så nytt ut. Null avleiringer. Gullfisk skrev for 2 timer siden: Kan det være at denne frostpluggen i toppen har vært på vei ut etter vinteren, men ikke poppet helt før etter manifold var reparert? det må jo være noe i den duren for det kom ikke vann i olja første gang og systemet holdt tett etter rep av Manifold før oppstart. nesten ute, sittet i tørkede avleiringer. Ett eller annet slikt må det ha vært. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
_Bliss_ Svart 1.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2024 Noen som vet hva som er normalt oljetrykk på en 4jh2-dte? Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 1.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2024 1 hour ago, _Bliss_ said: Noen som vet hva som er normalt oljetrykk på en 4jh2-dte? 3,5 - 4,5 Bar Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart 1.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2024 Kweelhouse skrev 2 minutter siden: 3,5 - 4,5 Bar Takk. Hvor finnes denne info? Kan ikke se noe i manualen. Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 1.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2024 6 minutes ago, _Bliss_ said: Takk. Hvor finnes denne info? Kan ikke se noe i manualen. Det står i service manualen Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2024 Spørsmål om oljekjøler på Yanmar 4jh3-te. det svetter litt på undersiden av endelokket her. Type 1-2 dråper på 3-4 timers gange. Rustfarget vann Er det noe mer enn kosmetisk? har tenkt å bytte pakning på endelokket her, skulle gjerne hatt mekaniker til å gjøre det, men vi er et godt stykke hjemmefra 😊 det er denne kjøleren. Er det bare å skru av lokket og så bytte pakning (nr 11)eller noe annet jeg bør passe på? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 6.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2024 Bitteliten skrev 42 minutter siden: Er det bare å skru av lokket og så bytte pakning (nr 11)eller noe annet jeg bør passe på? Dette er rimelig rett fram. Bare steng vannet først 😉 Men vær obs på at du har fire tetninger, to på hver side. En O-ring (11), og en pakning (16). Har du tetningene? Før du monterer må du gjøre grundig rent. Dette fikser du lett? Og ellers, er trinsa på baugspydet fremdeles operativ 😄😆 ? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bitteliten Svart 6.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2024 Komodo skrev 50 minutter siden: Dette er rimelig rett fram. Bare steng vannet først 😉 Men vær obs på at du har fire tetninger, to på hver side. En O-ring (11), og en pakning (16). Har du tetningene? Før du monterer må du gjøre grundig rent. Dette fikser du lett? Og ellers, er trinsa på baugspydet fremdeles operativ 😄😆 ? Stenge vannet klarer jeg 😅Det er en tappekran for slanger fra oljekjøleren som er montert på gearkassa. Tappe ut først? på tegningen jeg postet over ser det ut som det kun er en oring nr 11 på lokket med slangene ut av. på andre lokket er det en oring nr 11 og en oring nr 16. er det slik på begge lokkene selvom tegningen ikke viser det? Det er dette lokket det svetter litt nr 6 på tegningen Ankerrullene fungerer helt opp fortsatt. 😊👏 Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 6.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2024 Bitteliten skrev 7 minutter siden: Stenge vannet klarer jeg 😅Det er en tappekran som er montert på gearkassa. Tappe ut først? Ett fett, men litt avhengig av hvor du vil la vannet renne ut 🙂 Bitteliten skrev 7 minutter siden: på tegningen jeg postet over ser det ut som det kun er en oring nr 11 på lokket med slangene ut av. på andre lokket er det en oring nr 11 og en oring nr 16. er det slik på begge lokkene selvom tegningen ikke viser det? Nei, det var bare jeg som blingset litt på telefonen mens jeg tittet på nyheter 😄 Men har du O-ringer? Jeg husker at vi diskuterte det med O-ringer før du reiste. O-ring sett fra Biltema er tett innpå søppel i nytteverdi, tror jeg anbefalte deg å kjøpe lisser i ulike tykkelser og O-ring lim. Det berger deg ut av de fleste situasjoner med O-ringer. Bitteliten skrev 7 minutter siden: Ankerrullene fungerer helt opp fortsatt. 😊👏 Bra 👍 Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bitteliten Svart 6.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2024 Har bestilt original oring som jeg kan vente på 😊 har Biltema og Tess lissesett ombord. Men de er til nødsbruk. Ikke til tukling på Yanmaren 😊 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2024 16 er for å snu vannstrømmen i kjøleren. Dette er rett-frem-sak, ukomplisert. Dog er det en grunn til at det begynner å lekke. Så nøye sjekk tetteflatene for korrosjon. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2024 Ja det har jeg også tenkt Hulda. Det er rustvann som drypper litt. jeg oppfatter ikke at det er kritisk for kjølerens funksjon, så lenge det er en liten lekkasje. Er det rett @Hulda? Skrekkene r om sjøvann kommer inn i olja.. Jeg åpner kjøleren først når jeg er et sted der det er Yanmar verksted og der vi ikke har hastverk med rekke noe. Vi skal ute av EU innen mars. Vi er ca 450nm fra Gibraltar nå. Kanskje Palma er rett sted å fikse dette. Eller Denia. Vi får se. Om noen vet om gode Yanmar mekanikere i Spania så si i fra 😊 akkurat ferdig med service på Yanmaren. Den har gått 2795 timer. Eneste hikken er denne lille lekkasjen. jo, et spørsmål. Jeg suger ut all olje med pumpe via peilehullet. Men hvordan får jeg ut all gammel olje? Selvom jeg bytter filter og lar det stå og dryppe fra seg før jeg setter på nytt filter er det alltid litt gammel olje igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2024 Det er en teoretisk mulighet til å få vann i oljen den veien. Teorien er svak. Rustvann forteller at noe korroderer. I din situasjon ville jeg hatt lav tolleranse for å skifte ut kjøleren. Sikkert svindyr hos Yanmar, men jeg tviler på at Yanmar har egen fabrikk for kjølere. Dette med olje. Gi blaffen om du ikke får ut siste skvetten. Bytt heller olje og filter hver 100 timer eller årlig, det som kommer først. Slik prosedyre er som musikk for turboer. For biler predikes det nå olje/filterskift hver 8000 km eller halvårlig, det som kommer først (for at motoren skal holde 'evig'). Det er ikke viskositeten som er problemet der, det er forurensinger i oljen. Noen av disse forurensingene har vi ikke på sjøen. På Hulda, V8'er uten turbo, kjører jeg konsekvent 120 timer eller årlig, det som kommer først. Samme på aggregatet. Før kjørte jeg konsekvent 120 timer, uansett hvor lang tid det tok. Har etter hvert blitt overbevist om at ett år uansett er nok. Og da blir det ca. 70 motortimer på V8'ern og 25 på aggregatet. Begge rapporterer at de er fornøyd med det, samme gjør Biltema og Eurocard. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 8.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2024 Bitteliten skrev On 7.12.2024 at 15.16: akkurat ferdig med service på Yanmaren. Den har gått 2795 timer. Eneste hikken er denne lille lekkasjen. Det er nok vel så sannsynlig at O-ring materialet rett og slett har mistet fasongen... Det merker du med en gang du demonterer, rull O-ringen mellom fingrene, så kjenner du fort om O-ringen kjennes "firkantet". Om du prøver igjen dagen etter så vil du trolig merke at føles litt mindre firkantet, men den blir aldri helt rund igjen... For deg som er langt ute i "huttaheita" kan det være greit å vite at om du koker O-ringen kan du reparere den for en kortere periode (gjelder Neopren og Nitril materiale, ikke Viton) En lekkasje i varmeveksleren som den du beskriver, er noe som på Yanmar er kjent for å utvikle seg langsomt, og dersom du har passet opp anoder og frostveske, så er disse bronselokkene til Yanmar minimalt utsatt for korrosjon. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2024 Takk @dieselfan det er ingen anoder på motoren. Bare edle metaller som ikke tærer. They do not make shit like this anymore… Kjølevæsken er byttet, systemet er renset. Men i oljekjøleren går det saltvann, så det skal bli interessant å åpne den. Ikke minst å få av de to skruene som har holdt lokket på plass i 20 år 😊 Jeg deler tanken og at det er oringen. Det kommer låen og annen dråpe ut ved ene skruen på toppen av lokket også. Har prøvd stramme, men den sitter godt. bilde av lokket sett fra undersiden. Rustne delen er huset til kjøleren. Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 8.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2024 Det er som regel stussene som ryker. Huset er av bronse men stussene er av messing, hade jeg vert deg hadde jeg skaffet med nye før du begynner å demontere lokket. Kneker de av har du et problen, de kan sitte ganske fast det er brukt loctite så varme er nødvendig ved demontering . Jeg har knekt fler stykker ved demontering av slanger så du må sjekke de nøye Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.