killmeister Svart 25.April.2010 Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 Hvorfor står det skrevet med store bokstaver i håndboken til yanmar 3ym20 at API CG4 og CH4 ikke må brukes? Hve er galt med denne / skiller den fra andre oljer??? Link to post
Volvomekanikeren Svart 25.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 (redigert) Hei 2004 mod 6LP - STZE Vist du ser her: 2004 mod 6LP - STZE, så Kansje du finner ut av noe, jeg klarer ikke helt og se dysene, men mener de skal være på den andre siden av det du ser på bilde Hvorfor står det skrevet med store bokstaver i håndboken til yanmar 3ym20 at API CG4 og CH4 ikke må brukes?Hve er galt med denne / skiller den fra andre oljer??? Oljen smørrer sikkert ikke godt nok! Redigert 25.April.2010 av Sjømann.22 (see edit history) If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Quaoar Svart 28.April.2010 Link til dette innlegget Svart 28.April.2010 Hei Skal i vei og se på en båt med en Yanmar-motor, en D-max 370. Den er noen år gammel. Er det noen spesielle detaljer man bør kontrollere, ting man bør se etter? Drevet er av typen Mercruiser ITS. Er det forresten noen som vet av et verksted/firma i Trondheim som gjør vedlikeholdsarbeid på Yanmar-motorer? Setter veldig pris på tilbakemelding :) Link to post
Volvomekanikeren Svart 28.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2010 (redigert) Hei Quaoar Bra du går for båt med Yanmar, ikke dumt av deg hehe.. Det første som er lurt ved kjøp av båt er og prøvekjøre den! Så må du legge merke til om den får toppturtall, Følge med om den starter greit, om du kan høre noen ulyder, se litt om du kan se skade på motoren, og spørre om nor den var sist på overhaling, og hva som da ble skiftet, og hvor mye det ble skiftet for Spør også om han vet noe på motor som trengs skift, eller som er ødelagt, alltid lurt og spørre om dette Ellers ser du no om den ser grei ut, og går jevnt, lurt og sjekke at det eletriske virker, og at alle målere i display virker, vist det er noe som ikke virker kan du spørre om han er villig til og ta av litt av prisen Ikke være redd for og prute, alltid prute på brukt båter! Yanmar Forhandler/Verksted I Trondheim: A/S Industri og Marine Diesel Fjordgata 24 7010 TRONDHEIM www.imd.no Tlf. 73511005 *DVM Fax 73516674 E-mail: imd@imd.no Håper du blir fornøyd med både båt og motor Redigert 28.April.2010 av Sjømann.22 (see edit history) If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Quaoar Svart 28.April.2010 Link til dette innlegget Svart 28.April.2010 Takk for svar, Sjømann! :) Fikk notert ned noen bra punkter nå. Link to post
Volvomekanikeren Svart 29.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2010 Lykke Til! If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
olpi Svart 29.April.2010 Link til dette innlegget Svart 29.April.2010 Yanmar er bra, ingen tvil om det. Forhandlerene er imdlertid ikke alltid like bra. Prisene på deler er også dyre (i Norge). Mitt inntrykk er at kvaliteten fremstår som premium, men forhandlernettet (kanskje også importør) mangler svært mye på å være premium annet enn på prissettingen. Link to post
Volvomekanikeren Svart 29.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2010 Så enig, så enig! Deler er dyrt, men i og med at kvaliteten er der, så holder det nor du først skifter det, men syntest prisene kunne vært en god del lavere! If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Loma Svart 29.April.2010 Link til dette innlegget Svart 29.April.2010 Hei Eg har en Yanmar 4JH3 med KMH4A hydraulisk sluregir. Motoren står i en hobbysjark og eg kunne tenkt meg å montert hydrolikkpumpe rett på giret. Er det nokon som kan sei meg om det er mulig? Link to post
olpi Svart 30.April.2010 Link til dette innlegget Svart 30.April.2010 Så enig, så enig! Deler er dyrt,.................. Ja, ikke bare er de dyre, men hvis du spør om pris pr mail så vil de ikke oppgi prisen hvis du ikke oppgir full adresse. Skylder på at så mange spør, men tror heller det har med at de bare har lov til å selge i sitt område. Sannsynligvis helt ulovlig i forhold til at det skal være fri konkurranse. Liker slik ting svært dårlig. Er vel redd for å miste forhandlerstatus hvis " interne Yanmar regler" brytes. Forkastelig! Hvis jeg vil kjøpe en del om så være i Finnmark hvis det gagner meg så må jeg da få lov til det. Link to post
Volvomekanikeren Svart 30.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2010 Enig her å Det er Yanmar Norge sine påfunn.. Men kjønner ikke hvorfor, de tjener akkuratt det samme på om du kjøper det i bergen eller i finnmark, Alle yanmar delene kommer fra Yanmar Norge uansett hvor i landet du kjøper delen, så sjønner ikke problemet! If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Steinar S Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 Hei, har en 66 hesters Yanmar, trenger turbo til denne. Noen som har en delemotor eller turbo liggende? Turboen heter IHI, RHB5, MY60 Steinar. Link to post
Quaoar Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Oljetrykket... Noen som vet hvordan oljetrykket skal være på en Yanmar Dmax 370? Ser ved tomgang, så er nåla på displayet nesten ned mot null, men stiger med en gang man begynner å øke turtallet. Er det normalt? Link to post
Quaoar Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Fant svaret selv. Pratet med servicepartner til Goldfish. Men en gang oljen blir varm og man går på tomgang, så er det nesten ikke noe trykk. Link to post
Volvomekanikeren Svart 10.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 (redigert) Trykket øker ved økt turtall, dette er helt normalt Redigert 10.Mai.2010 av Sjømann.22 (see edit history) If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Tox Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Jeg har en 2007 model Scand Atlantic, og en Yanmar 6LY3-UTP(?). 369HK Når båten var ny fikk jeg turtallet opp i ca 3200. På slutten av sesongen i fjor, og også nå, kommer ikke turtallet opp i mer enn ca 3000, og dermed litt lavere fart! Er det noen gode tips der ute?? Luftinntak?? Dieslfilter??(ble byttet i fjor) Link to post
Volvomekanikeren Svart 10.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Hmm, er dysen gammal? (hvor mange timer har motoren gått med dagens dyse?) Kan evt. være diesel pumpen. Er normalt at tutallet synker med årene, men ikke med over 200 omd. og heller ikke på så kort tid If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Tox Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Dysene ble tatt ut og justert ved 250 t servicen(dyrt som f....) Motoren har nå gått 400 timer, så det kan vel ikke være dette! Link to post
Volvomekanikeren Svart 10.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 neste dyseskift for deg er vell ved 1000 t. så er nok ikke dysen. Men kan ha en liten misstanke om dieselpumpen vist den er orginal fra motor var ny If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Lady H Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 (redigert) Har du dratt mye rart opp i båten som er kjekt å ha?, dette kan gjøre mye for farten. Samtidig må se om propellen er like glatt som i fjor. Til Sjømann 22. Jeg har en Viknes 1030, med mye last går både fart og turtall ned Redigert 10.Mai.2010 av Lady H (see edit history) Link to post
Volvomekanikeren Svart 10.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Har du dratt mye rart opp i båten som er kjekt å ha?, dette kan gjøre mye for farten. For farten jah, men ikke for turtall If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
sun fun Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Er det noen som kan si hvor man tar ut og inn varmtvann til oppvarming av varmtvanns tank på en 6 LPA -STZ ? Aller helst ett bilde ? Link to post
arnearmoa Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Ref. pilene Den til venstre er ikke lett å se på det bildet, så jeg tar med et bilde fra en 6LPA-STP (som ikke har servopumpe over dynamoen) Den rustne nippelen er koblet inn i den porten du ser etter. Mvh arnearmoa Link to post
sun fun Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Takker for svar men hvilken bør gå inn på varmtvanns tanken ,den i fremkant eller den over dynamoen ? Det er vel litt forskjell på tempen på vannet her ? Link to post
sun fun Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Hvem er det som lager instrumentene til Yanmar C panel er det VDO, Skal sette sammen noen instrumenter er det mulig og bytte dem ut med andre instrumenter Noen som vet ? Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn