Jump to content

Tråden Med Alt Om Yanmar


Volvomekanikeren

Recommended Posts

Hurra! :cheers_wine:

Jeg har kjøpt meg "ny" motor idag! Yanmar 3gm som jeg har vært på utkikk etter en stund. Båten jeg har tenkt å montere motoren i er en Hansvik 19`Fisker sjark.Gubben som hadde motorn hadde også aksling og propell,men jeg ble rådet til å sjekke om propellen er ok for båten før jeg kjøpte heile "rukla". Motoren er som sagt en 3gm på 22,5 hk,reduksjonsgir på 2,83-1.Propellen hadde innstemplet 16R10. Akslingen er 25mm. Er dette en ok kombinasjon,eller må jeg skaffe annen aksling og propell? :worry:

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny motor! :smiley:

Vil tro du kan bruke akslingen? Men mest sannsynelig en annen stigning på propellen :smiley: Skal ikke si det helt sikkert, men om du ringer til noen som forhandler/produserer propeller, så får du fort svar på dette.. Men de trenger en del info. Bla. Båt, motor, hk, netto og brutto vekt på båten, høyre eller venstre gear, fot, meter langs vannflaten, reduksjon på gear, max turtall. Så skal de ganske enkelt finne ut om du kan bruke den propellen du har... Jeg har vært i kontakt med Os Sveis & Propellservice, og de er meget service instillte, og finner ganske rett propell til deg.. Det er vanskelig og finne nøyaktig rett propell, men om propellen er en stigning eller 2 feil, får du byttet den til du får rett propell. :yesnod: Men så er det jo spørs hvor i landet du bor, men bor du ikke så langt fra Os, annbefaler jeg og ta kontakt med disse,, Finnes helt sikkert noen i ditt nærområde :smiley:

 

Os Sveis & Propellservice :cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Heisann BP venner. :flag:

 

Bel i høst eier av en Riviera 925 FB med Yanmar 6 LP STE motor. :cheers_wine:

Hadde en 98 hk Yanmar i vår tidligere båt og hvis denne Yanmar'n er like god så skal jeg være fornøyd.

Men, som det er hver gang man bytter båt så er det mye nytt å sette seg inn i. :confused:

I denne båten, som de fleste andre, er det en summer-alarm som kan slåes av og på.

Imidlertid virker det som det er en alarm/summer til som virker på eksostemperatur. Evt kjølevann i eksosen. Når kontroll lampe og summer (som er svakere enn den andre summeren)slukker, da kan man starte.Forklarte tidligere eier.

Når så motoren går og alt er ok, så slår jeg på alarm/summer igjen. Da kommer den svake summeren på igjen og ligger og piper svakt. Ikke veldig høyt og bråkete, men irriterende. :headbang:

Ikke minst fordi jeg antar at det ikke skal være slik.

Noen som kjenner problemet ? Eller løsningen? :confused:

Redigert av Luna III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei og gratulerer med en meget god båt, etter det jeg hørt og lest.

 

Dashbordet til motoren har bare en høyttaler. Hvis du er 100% sikker på at sjøvannet ditt sirkulerer som det skal, tror jeg sensoren for sjøvannsstrømning begynner å bli utslitt. Da kan den gi litt "overledning", men siden det ikke nødvendigvis er full kontakt, blir kanskje lyden svakere.

 

Dette bildet er fra Balticen til topa, hvor det står en 6LPA-STP, som er en nyere utgave av samme motor.

eksosalarm.jpg

 

I enden av pilen står det hos deg og meg en sensor som kobler sammen ut- og inn-ledningene når det ikke er noe/nok sirkulasjon i sjøvannet. Hvis bryteren for alarm står på, hører du da alarmen, og denne lampen lyser:

alarmvindu.jpg

 

De burde kunne gitt den lampa et annet navn, spør du meg.

 

Uansett så var visst dette et vanlig problem med disse motorene for en del år siden. Har sett en tråd om dette på www.boatdiesel.com. Det var visst plastlaget på "glidepinnen" som ble slitt gjennom.

 

Løsningen Yanmar tydde til var å selge motorer med bare en plugg isteden, ref. bildet. Enklere for dem, synd for topa og andre. Du kan om nødvendig velge å kappe ledningen(e) og isolere endene, eller du kan kjøpe ny sensor. Sikkert svindyr, men likevel en billig forsikring i tilfelle det skjer noe med impelleren, en slange hopper av, eller du kjører over en plastpose osv. osv. osv.

 

Min slo ut når de som monterte motoren ikke hadde klart å tette lokket på sjøvannsfilteret helt. Motoren sugde luft istf. vann. Samme problem hadde visst BaardK en tråd om her på Åpent Forum hvis jeg husker rett. Veldig glad jeg har sånn sensor.

 

Mitt råd:

1 - Sjekk at du ikke tar inn falsk luft og at du faktisk har nok sjøvanns-sirkulasjon (suger f.eks. gjerne fortere fra en bøtte enn du kan fylle med hageslangen, på tomgang)

2 - Hvis alt annet er iorden, bestill ny sensor (kan jo ta den ut og kontrollmåle først, kanskje)

3 - For all del slutt å slå av den alarmen (Jeg pleide å gjøre det under oppstart tidligere pga. HSMA, og det hendte faktisk derfor at jeg underveis plutselig oppdaget at den sto feil vei. Det kan bli en dyr tabbe)

4 - Meld deg inn på www.boatdiesel.com (25$ i året trur eg) og søk i forum på alt du lurer på, les artiklene osv.

5 - Last ned operation manual og service manual fra dokumentarkivet her på BP, eventuelt yanmarcenter.nl, og last ned delekatalog fra boatdiesel.com

 

 

PS

HSMA = Hun Som Må Adlydes

Redigert av arnearmoa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dashbordet til motoren har bare en høyttaler. Hvis du er 100% sikker på at sjøvannet ditt sirkulerer som det skal, tror jeg sensoren for sjøvannsstrømning begynner å bli utslitt. Da kan den gi litt "overledning", men siden det ikke nødvendigvis er full kontakt, blir kanskje lyden svakere.

 

Uansett så var visst dette et vanlig problem med disse motorene for en del år siden. Har sett en tråd om dette på www.boatdiesel.com. Det var visst plastlaget på "glidepinnen" som ble slitt.

 

Min slo ut når de som monterte motoren ikke hadde klart å tette lokket på sjøvannsfilteret helt. Motoren sugde luft istf. vann. Samme problem hadde visst BaardK en tråd om her på Åpent Forum hvis jeg husker rett. Veldig glad jeg har sånn sensor.

 

Takker for svar arnearmoa.

 

Noe virker sannsynlig,men hvorfor lyser lampa og lyder alarmen når tenningen slåes på. For så og slukne/stilne?

Så kan jeg starte, lampa er fremdeles slukket, men den svake pipingen kommer.

Alt tyder på at jeg har nok kjøling/vanngjennomstrømning. Jeg får ta en sjekk på den viste føleren. Måle og koble av og på ledninger osv.

Enig i misvisende navn på lampa. Jeg tenkte kanskje det var eksostemperatur. Forsåvidt ikke lang unna, men likevel.

Har forresten kjøpt båte av Bård K. Skal lete litt etter tråden hans nå.

Redigert av Luna III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde en mistanke i starten om at det kunne være båten hans du hadde kjøpt. Han bor 100m fra meg :flag_bp:

 

Mener å huske at du har motornr. 52260 :crazy:

(Jeg har klisterhjerne på tall, men ellers i livet har jeg komplett alzheimer ifølge kona)

 

Det er mulig jeg er helt på bærtur ifht. hva som faktisk er feil på din båt, men en ting kan jeg si:

Når jeg setter på tenningen bråker det uansett pga. oljetrykket. Det bråker til jeg enten skrur av tenningen igjen eller oppnår oljetrykk ved å starte motoren. Jeg husker ikke detaljert hva som skjer med den "Exhaust"-lampa, men jeg vil tro den lyser til jeg enten slår av tenninga eller starter motoren og oppnår flyt i sjøvannskretsen, men det skjer før oljetrykket kommer. Når motoren starter slukker alt unntatt oljetrykkslampa, og når den slukker etter 3 sek+/- stopper alarmen, helt.

 

Jeg har ikke glødeplugger, og tror ikke du har det heller.

 

Det er litt rart at du har (svak) lyd i alarmen samtidig som det ikke er noe lys i varsellampene. Høres nesten ut som et en liten elektrisk feil et sted. Mystisk....

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hallo Yanmareiere.

 

Har en 290 hk yanmar som etter min mening har en litt rar "oppførsel" på kontroll lampa for eksostemp/kjølevann. Kan vel kalle den "eksoslampa" for det er det den er merket som.

Når jeg slår på tenninga så lyser den, som alle de andre lampene. Tidligere eier sa at den skulle slukke før jeg startet. Den slukker før jeg starter hvis jeg venter noen sekunder og forblir slukket etter start. Men jeg har en svak pipelyd/alarmlyd hele tiden når motor går. Har mistanke om en feilkobling eller en overledning. Alt annet virker normalt. Kjølevann, oljetrykk, lading osv. Noen Yanmareiere som kjenner problemet/lyden.

PS: Den vanlige alarmlyden er mye sterkere, så det er ikke den. Men det kan være samme "høytaler/alarm"

har bare ikke leitet lenge nok enneå.

Vet at årstiden kanskje ikke er den rette, men kan hende noen husker godt.

Link to post
Share on other sites

Har en 290 hk yanmar som etter min mening har en litt rar "oppførsel" på kontroll lampa for eksostemp/kjølevann.

Hei Luna III!

Jeg mener varsellampene skal fungere på denne måten:

1) Tenning skus på og summingen fra den aukkustiske alarmen starter (hvis ikke HSMA har eksekvert "Off").

2) Lampene for a) Lading, b) Eksos (i kjølevannet) og c) Oljetrykk skal lyse. Resten av lampene skal ikke lyse.

3) Når motor startes, skal overnevnte 3 lamper + akkustisk alarm slukke. Lampene skal altså ikke slukke før motoren er startet og giverne er aktivert.

 

Vær klar over at den akkustiske alarmen er koblet til alle varselsfunksjonene, bortsett fra ladelampen (om ladelampen lyser, vil du ikke få akkustisk alarm). Du kan derfor ha andre feil fra andre givere som påvirker den svake summingen. Jeg tenker på om du for eksempel kan ha fått litt vann i vannutskilleren i dieselfilteret på motoren? Men skulle dette skjedd, skulle normalt også lampen for dette lyse samtidig, så sannsynligheten for at det er andre feil er liten. Jeg ser det imidlertid som en mulig sammenheng dersom summingen er veldig lav som du beskriver.

Den akkustiske lyden skal ellers kun være "AV/PÅ", dvs ikke ha lav eller høy intensitet.

Derfor er det lave lydnivået en feil i seg selv og kan kanskje indikere en giverfeil (mot jord)?

 

Vet du at lyspærene på alle varsellampene fungerer, slik at du ikke mottar en akkustisk alarm fra en giver hvor varsellampen er defekt?

Du har følgende varsellamper på displayet ditt, men kun 3 av disse skal lyse ved påslått tenning i tillegg til den akkustiske alarmen:

 

LYSER ved påslått tenning:

1) Lading

2) Oljetrykk

3) Eksos - eller i praksis kjølevannsgjennomstrømming i saltvannskrets til eksos

 

LYSER normalt IKKE ved påslått tenning:

4) Kjølevannstemperatur

5) Kjølevannsnivå på ferskvannskrets

6) Vann i vannutskiller på motorens dieselfilter

7) Girolje - lavt nivå i girkassen (ikke alle motorer/gir/har denne)

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte også sånn at ingen lamper slukker, selv om du lar tenningen stå på. Men når jeg ser på koblingsskjemaet på side 234 i service manualen (ref. dokumentarkivet), ser jeg bl.a. en "Timer Controller (S.W.Flow Switch)". (nederst til høyre) Mulig den lampa slukker hvis du venter likevel....

 

koblingsskjemam.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg mener bestemt å huske at det lyser og summer helt til motoren slås på hos meg, uavhengig av tid. Men hvor lenge skal man da vente? Dette er en 2006 modell av 6LP.

Men jeg har husket feil før, så jeg melder alle forbehold.

 

Dette er jo imidlertid enkelt å sjekke i praksis, selv i disse opplagstider,

men er nå på vei til julebord på Bærums Verk,

så oppdraget må vente til en mer passende dag :)

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om lampa slukker blir ikke sjekket før tidligst påsken for min del, men jeg vil tro at om alt er i orden hos begge vil mine lamper oppføre seg identisk med Luna III sine, siden det bare er litt over to hundre i forskjell på motornummeret. (merk at den timeren er "optional")

 

Jeg kan ikke se at det fins noen god grunn til å vente til den lampa slukker uansett.

Siden det trolig er timeren som slår av lampa, oppfører den seg vel helt etter oppskriften, og denne føleren burde ikke bli mistenkt som årsak til lyden pga. oppførselen, hvis oppførselen til lampa er normal. Det er mange ting som er koblet til denne lydalarmen, og låter den med redusert styrke, kan det skyldes dårlig jording eller delvis overledning på veldig mange andre steder.

 

Mulig mistanken kommer på denne føleren fordi lampa noen ganger har kommet og gått på tomgang før, ref. diskusjonen jeg linker til i innlegg #214 ovenfor. Men jeg tror faktisk den kom og gikk fordi det ikke var 100% tett lokk på sjøvannsfilteret, og dermed litt under normal strømning i sjøvannet, evt. at føleren ble forstyrret av luft på vei forbi. Jeg opplevde det samme når lokket mitt ikke var tett. Tyder jo bare på at føleren virker i så fall. Muligens litt i meste laget følsom hos Luna III, jeg vet ikke.

Link to post
Share on other sites

arnearmoe har virkelig lært meg et og annet, og gitt meg gode tips om min "nye" Yanmarmotor her, tusen takk!

 

Hvor mange NM dreiemoment det er i motoren vi har i båtene våre?

I Landcruicer 100 med diesel er det vel 430NM?

Om det er samme motoren, så er vel innsprøytningssytemet mer elektronisk kontrollert i Toyotaen, pga utslippskrav i biler?

 

Ser for meg ut som det er gammeldags dieselinnsprut på båtmotoren min?

6LPA-STP 232kw/315hk 2004 modell.

 

Er forresten min omfattet av den feilen som ble så stor sak i USA, at noe med ventilene kunne løsne?

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Ifølge Yanmar Norge kunne jeg sove trygt med motornr. over 51640. Jeg har en liten mistanke om at det kanskje ble fikset "enda litt" ved motornr. 53988. Tenker du ligger over dette også....

 

Uansett, tror jeg den viktigste risikofaktoren her er hvis motoren har for tung jobb (og dermed for høy forbrenningstemperatur). Yanmar har spesifisert at propellvalget skal gi en maksfart hvor motoren klarer turtall mellom 3950 og 4050 ekte rpm. Har du lavere enn det, får du høyere temperatur i sylindrene enn de er lagd for. I tillegg er turtelleren ofte feil (viser for mye), slik at man får en falsk trygghet.

 

Jeg har satt inn EGT sensor og turbotrykkssensor for å være mindre blind (ref. egne tråder). Kan da se forskjell av og til, f.eks. avhengig av hvor mye folk og fluider som er ombord. Min ser ut til å gi fornuftige tall, men det viktigste er at den viser meg om situasjonen forandrer seg osv. Men testen med maks. turtall er den beste, siden det er vanskelig å sjekke evt. misvisning på en EGT sensor.

 

Jeg har skaffet meg en optisk turteller (nesten gratis fra Hong Kong på ebay).

 

Og stigningen på propellen min skal dempes litt før våren kommer.

 

6lpsteperformance.jpg

Redigert av arnearmoa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for sist Arnearmoa og Phoebe. Hyggelig med litt aktivitet igjen for oss 6lpa eiere.

Når jeg ser på koplinsskjema til Buzzer så går det en ledning inn som kommer fra bryter for å slå av busseren. Fra buzzerbryteren går den videre til 12v på tenning ON.

 

Jeg lurer på hvorfor buzzeren har 4 ledninger ut som går til forskjellige givere. Har buzzeren forkjellige lydnivå avhengig av hvilken giver som slår til.???

 

Noen av lednigene dekker 2 givere.

Etter min mening kunne det vært en ledning med forgrening til hver giver. Det er jo en diode på hver ledning i dag også som sørger for at riktig lampe lyser når det er mer enn en lampe og giver på en ledning til buzzer.

 

skjema.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...