Jump to content

Tråden Med Alt Om Yanmar


Volvomekanikeren

Recommended Posts

Hei

 

2004 mod 6LP - STZE

 

Vist du ser her: 2004 mod 6LP - STZE, så Kansje du finner ut av noe, jeg klarer ikke helt og se dysene, men mener de skal være på den andre siden av det du ser på bilde :cheers:

 

Hvorfor står det skrevet med store bokstaver i håndboken til yanmar 3ym20 at API CG4 og CH4 ikke må brukes?

Hve er galt med denne / skiller den fra andre oljer???

 

Oljen smørrer sikkert ikke godt nok! :smiley:

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post

Hei

 

Skal i vei og se på en båt med en Yanmar-motor, en D-max 370. Den er noen år gammel.

Er det noen spesielle detaljer man bør kontrollere, ting man bør se etter?

Drevet er av typen Mercruiser ITS.

 

Er det forresten noen som vet av et verksted/firma i Trondheim som gjør vedlikeholdsarbeid på Yanmar-motorer?

 

Setter veldig pris på tilbakemelding :)

Link to post

Hei Quaoar :cheers: Bra du går for båt med Yanmar, ikke dumt av deg :cheers: hehe.. Det første som er lurt ved kjøp av båt er og prøvekjøre den! :smiley: Så må du legge merke til om den får toppturtall, Følge med om den starter greit, om du kan høre noen ulyder, se litt om du kan se skade på motoren, og spørre om nor den var sist på overhaling, og hva som da ble skiftet, og hvor mye det ble skiftet for :cheers: Spør også om han vet noe på motor som trengs skift, eller som er ødelagt, alltid lurt og spørre om dette :cheers: Ellers ser du no om den ser grei ut, og går jevnt, lurt og sjekke at det eletriske virker, og at alle målere i display virker, vist det er noe som ikke virker kan du spørre om han er villig til og ta av litt av prisen :cheers: Ikke være redd for og prute, alltid prute på brukt båter! :cheers:

 

Yanmar Forhandler/Verksted I Trondheim:

 

A/S Industri og Marine Diesel

Fjordgata 24

7010 TRONDHEIM

www.imd.no

 

Tlf. 73511005 *DVM

Fax 73516674

E-mail:

 

imd@imd.no

 

 

 

 

Håper du blir fornøyd med både båt og motor :cheers:

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post

Yanmar er bra, ingen tvil om det. Forhandlerene er imdlertid ikke alltid like bra. Prisene på deler er også dyre (i Norge).

Mitt inntrykk er at kvaliteten fremstår som premium, men forhandlernettet (kanskje også importør) mangler svært mye på å være premium annet enn

på prissettingen.

Link to post

Så enig, så enig! :smiley: Deler er dyrt, men i og med at kvaliteten er der, så holder det nor du først skifter det, men syntest prisene kunne vært en god del lavere! :cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Så enig, så enig! :smiley: Deler er dyrt,..................

 

Ja, ikke bare er de dyre, men hvis du spør om pris pr mail så vil de ikke oppgi prisen hvis du ikke oppgir full adresse.

Skylder på at så mange spør, men tror heller det har med at de bare har lov til å selge i sitt område.

Sannsynligvis helt ulovlig i forhold til at det skal være fri konkurranse. Liker slik ting svært dårlig. :headbang:

Er vel redd for å miste forhandlerstatus hvis " interne Yanmar regler" brytes. Forkastelig!

Hvis jeg vil kjøpe en del om så være i Finnmark hvis det gagner meg så må jeg da få lov til det.

Link to post

Enig her å :cheers: Det er Yanmar Norge sine påfunn.. Men kjønner ikke hvorfor, de tjener akkuratt det samme på om du kjøper det i bergen eller i finnmark, Alle yanmar delene kommer fra Yanmar Norge uansett hvor i landet du kjøper delen, så sjønner ikke problemet! :nonod::discuss:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post

Jeg har en 2007 model Scand Atlantic, og en Yanmar 6LY3-UTP(?). 369HK

Når båten var ny fikk jeg turtallet opp i ca 3200.

På slutten av sesongen i fjor, og også nå, kommer ikke turtallet opp i mer enn ca 3000, og dermed litt lavere fart!

Er det noen gode tips der ute?? Luftinntak?? Dieslfilter??(ble byttet i fjor)

Link to post

Hmm, er dysen gammal? (hvor mange timer har motoren gått med dagens dyse?) Kan evt. være diesel pumpen. :rolleyes: Er normalt at tutallet synker med årene, men ikke med over 200 omd. og heller ikke på så kort tid :flag_bp:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post

neste dyseskift for deg er vell ved 1000 t. så er nok ikke dysen. Men kan ha en liten misstanke om dieselpumpen vist den er orginal fra motor var ny :smiley:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...