arnearmoa Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Jeg melder pass ang. instrumentene (eneste jeg kan si er at den originale boost-sensoren trolig virker bare med instrumentet i Yanmar new D-type). Jeg byttet sensor og har nå oversikt over turbotrykket vha. Wema instr. Det var masse styr. Ellers har jeg fått plukket klokkene ut av mitt C-type dashbord og montert de sammen med tankmålere etc. i samme type plate som nyere Baltic bruker. (Den tankmåleren helt til høyre er nå byttet med boost) Disse instrumentene er montert bakfra, flush med plata. Dette kan gjøres med VDO og Wema instrumenter iallfall. Ang. stusser for varmtvannsbereder er det utløp til vvb på den pluggen foran på motoren, og retur inn på den andre som sitter ved termostaten. Denne informasjonen finnes også i service-manualen som ligger i dokumentarkivet her på baatplassen.no. Mvh arnearmoa Sitér dette innlegget Link to post
sun fun Svart 11.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2010 Takker så mye setter veldig stor pris på dine svar arnearmoa Det er kjempe greit og ha noen og spørr jeg skal snart montere motor så det er 10 0000 spørsmål i luften !!!!!!!!!!! Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 11.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2010 Takker så mye setter veldig stor pris på dine svar arnearmoaDet er kjempe greit og ha noen og spørr jeg skal snart montere motor så det er 10 0000 spørsmål i luften !!!!!!!!!!! Grunne til at vi er her inne er no for og hjelpe, se på andre sine prosjekter og snakke båt Ang. Motorskift så er jeg også på vei til og få ny motor, de regner med på verkstedet den er klar i begynnelsen på neste uke, så då blir det forandring på fundament, spray lakkering av motor, bygge ny motorkasse, lage nytt instrumentpanel med nye instrumenter. Så skal no det eletriske anlegget byttes ut, og få alt innom hovedstrømbryter, noe jeg savner den dag i dag Så skal eg ha snekken på slipp, og få vasket og bunnsmørt den samt skifte sinker, den har lugget på sjøen i 2 år no, så er en del groe, og kan ikke tenke meg at det er noe mere igjen på sinken. men har hatt dykker nede, og propell og ror er fritt for dritt og tang, så skal ikke være noe problem og kjøre fra verkstedet og hjem, og så på slipp Skal bli kos med ny motor og nysmurt båt Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Champagne Svart 11.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2010 (redigert) Hvem er det som lager instrumentene til Yanmar C panel er det VDO,Skal sette sammen noen instrumenter er det mulig og bytte dem ut med andre instrumenter Noen som vet ? Tror det er en japansk produsent Yazaki eller noe slikt navn som lager instrumentene til Yanmar. Har selv byttet ut C panel instrumentene til mine LH 4 HTE med classic instruments (classicinstruments.com) da må du bytte svinghjulsensor, olje trykk sensor og vann temp føleren, dette får du tilsent av de når du opplyser om hvilken yanmar du skal ha de på. Mvh Champagne Redigert 11.Mai.2010 av Champagne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
killmeister Svart 11.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2010 Etter et par uheldige oppleveles med yanmarforhandlere og Yanmar Norge...er det noen som kjenner til en seriøs forhandler av dette merke? Har kjøpt 2 motorer av to forskjellige forhandlere, og makan til dårligere service skal du lete lenge etter... Virker på meg som om du må spørre pent om du kan kjøpe en yanmar, og når du endelig får svar og motoren er i båten...da gir de f... Har et nytt prosjekt på gang, men vurderer sterkt andre alternativer... Nyyydelig inst.panel Champange!! Bor på sørlandet... Sitér dette innlegget Link to post
solkongen Svart 11.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2010 Jeg har også opplevd dårlig service fra Yanmar forhandler. Tenker nå å få service utført av ikke Yanmar forhandler. Gidder ikke å komme med lua i handen for å bli kunde. Hvorfor er det slik, vi er da deres levebrød ? Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 11.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2010 Opplevde også dårlig respons da vi skulle sjekke pris på ny yanmar til båten. Enda opp med Volvo... Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 11.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2010 Har også opplevd det samme som dere fleste, Dårlig Service! Kansje vi skulle tatt og laget en gruppe på facebook om dette? Så kansje noen ser det og skjerper seg litt? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Hjeltefjord Svart 11.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2010 har selv hatt 2 yanmarer i to forskjellige båter. Brukte alltid Bildøy Båt og Motor på Døsjø på sotra utenfor Bergen. har bare godord å si om dem. Aldri noe tull,gjorde som de fikk beskjed om, og regningene stemte alltid med forhåndsestimat. Fant de noe ekstra å ta tak i ved servicene,ringte de alltid og klarerte før de foretok seg noe. Slik skal det være i mine øyne. har i dag desverre grønn motor i den båten jeg har i dag. kan langt i fra si det samme om deres serviceapparat. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 11.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2010 Bruker også Bildøy Båt, har ikke hatt noe problemer med de... Men med Yanmar Norge derimot, huff Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Lady H Svart 11.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2010 Jeg har veldig god erfaring med Yanmar Norge. Jeg kjøpte ny båt i 2008, der hadde båtbygger montert jordingen dårlig på motoren slik at det vart en vakkelkontakt. Dette medførte at 2 stk motorstyringer havarerter, etter dette kom det en reperatør fra Yanmar Norge med fly for å undersøke motoren. I samarbeid med lokal reperatør vart feilen lokalisert, vil derfor utbringe en for god service Sitér dette innlegget Link to post
solkongen Svart 11.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2010 Er det rimelig å vente opp mot 4-5 uker for å ta en liten service, og samtidig få følelsen av at man ikke blir "sett" som kunde ? I såfall kan det vel ikke være allverden av konkurranse i denne bransjen ? Sitér dette innlegget Link to post
Quaoar Svart 12.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2010 Dette blir kanskje litt banalt for noen, men... Bør man ligge unne maks turtall eller er det bare å ha klampen i bånn? Noen andre negative sider enn litt mer slitasje på motor og noe mer dieselforbruk? Har en Yanmar 6LPA, med maksturtall litt over 4000rpm. Regner med at varssellamper vil si fra om noe holder på å gå varmt eller lignende. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 12.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2010 Altså, selvfølgelig... Det er no bare til og ha fullt turtall hele tiden, men slitasjen blir 3 og kansje 4 dobblet, og samme med dieselforbruket. Og motorfester kan ha en tendens til og kunne vibrere løs, så ville tatt og etterteitet muttre på festene jevnligt Men vist du har litt i overkant av 4000 o/m som fullt turtall så ville jeg ha lugget på rundt 3500... Du taper ikke mye fart på dette, og slitasjen minsker Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Quaoar Svart 12.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2010 Takk for svar, Sjømann. Bakgrunnen for spørsmålet var egentlig grafen hos Goldfishboat.com på D-max motorene. Der har man omtrent jevn stigning i effekten helt til de siste hundre omdreiningene. Testet litt i går, og ser at det for blir noen knop fra eller til på de siste par hundre omdreiningene. Er nok enig med deg om at slitasjen blir betydelig, så er nok fornuftig å legge seg litt under maks Enda et spørsmål: "Quicksilver Power Trim and Steering Fluid", delenummer 92-90100A12. Det står at det er denne jeg trenger for servoen for drevet. Klarer ikke å finne den hos noen forhandler på nett, utenom i USA. Er det noe alternativ til denne jeg kunne se etter? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2010 En marine dieselmotor tar ikke skade av å gå på høyt turtall. Min Yanmar 4JHE har maks turtall på 3800RPM. I instruksjonsboken sies det at en kan gå med dette turtallet i 10min, men så må en roe seg litt en stund før en guffer på igjen. Men 200RPM under max altså 3600RPM, sies det at en kan gå i timesvis. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Volvomekanikeren Svart 12.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2010 En marine dieselmotor tar ikke skade av å gå på høyt turtall. Min Yanmar 4JHE har maks turtall på 3800RPM. I instruksjonsboken sies det at en kan gå med dette turtallet i 10min, men så må en roe seg litt en stund før en guffer på igjen. Men 200RPM under max altså 3600RPM, sies det at en kan gå i timesvis. Lars H. Selvfølgelig, 10 min gjør ingen ting, men ikke hele tiden Motoren må få litt pause innimellom, så går helt fint og ligge på fullt bare du sakker av innimellom, og gir på igjen etter en stund.. Men hva er vitsen? Du kommer frem selvom du kommer 2 min senere en du hadde gjort på full gass Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Uffe Svart 13.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2010 Dieselmotor og omdrejningstal diskuteres ofte. Jeg har aldrig forstået, hvorfor en bådmotor skulle have bedst af at arbejde med max. omdrejningstal - 200. For mit vedkommende (Yanmar 4JH2-TE) ville det være 3600 r/m. Motoren støjer voldsomt og båden (Saga 27AC) graver sig ned og forsøger at løfte stævnen ud af vandet. Mit omdrejningstal ligger på 22-2500 r/m. Det giver en fart på 7 - 8 knob, ideelt til en snekke og økonomisk (3 - 4 l/t) "Tony" fra det amerikanske site Seabord Marine (http://sbmar.com/Articles/Low_Speed_Running.php) skriver: In closing, I'll mention that although this topic is brought up quite often and many people preach that you've got to use a diesel hard if you want it to last, I'm still waiting to find one that was rebuilt before its time due to low speed use..Just the opposite seems to be always the norm. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 13.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2010 Skal bytte motorlabber på min Yanmar 3GMD fra 82. 1850kr per labb skal Yanmarverkstedet ha. Hvor få tak i billiger? Labber med innfestning til skrog på c/c 160mm, 14mm bolt. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 13.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2010 Motor labber er dyrt! Men du kan høre med ditt nermeste Yanmarverksted/forhandler om ikke de kunne ha bestilt de til deg igjennom YanmarNorge.. Yanmar Norge selger bare til verksted/forhandler, så derfor må du kjøpe de igjennom noen Er ikke alle verksted som orker bruke tid på dette, men har du godt forhold til noen på Yanmar Verkstedet i nerheten av deg, som du har brukt mye til overhaling og kjøpt deler av, så går dette helt sikkert fint Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
M/S Bastard Svart 13.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2010 Under halve prisen på Maritim, men da må du nok regne med og bore opp nye hull for feste av labbene Sitér dette innlegget Link to post
Quaoar Svart 13.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2010 Har fått et problem på motoren (6LPA-STZP). Det virker som at dynamoen ikke lader mer. Skiftet kilereimer tidligere i dag, bare for å starte motoren, legge fra brygge, for så og oppdage at spenningsmåleren "var død". Kunne tro det var jordingsfeil, f.eks. mellom dynamo og motor, men etter å ha målt virker det ikke som det er det. Er litt i beite for hva problemet kan skyldes. Eneste som er sikkert, er at batteriet nå er rimelig tomt for strøm. Om batteriet er dødt, burde vel dynamoen likevel levere målbar ladespenning? Kan ikke tro at dynamoen er gåen? Motor har kun gått 180 timer. Vi var også veldig forsiktige da vi løsnet på den for å bytte kilereimene. Om noen har noen tips, så kom med dem. Synes jeg har fått mye hjelp fra denne tråden, så på forhånd takk Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 13.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2010 har 4 orginale yanmar labber vis du trenger Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 13.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2010 Under halve prisen på Maritim, men da må du nok regne med og bore opp nye hull for feste av labbene Derfor Orginalt er best, jeg liker ikke og begynne og borre og lage noe hjemmelaget, nor det faktisk er så viktigt at det er i orden, og skikkelig stant! Har fått et problem på motoren (6LPA-STZP). Det virker som at dynamoen ikke lader mer. Skiftet kilereimer tidligere i dag, bare for å starte motoren, legge fra brygge, for så og oppdage at spenningsmåleren "var død". Kunne tro det var jordingsfeil, f.eks. mellom dynamo og motor, men etter å ha målt virker det ikke som det er det. Er litt i beite for hva problemet kan skyldes. Eneste som er sikkert, er at batteriet nå er rimelig tomt for strøm. Om batteriet er dødt, burde vel dynamoen likevel levere målbar ladespenning? Kan ikke tro at dynamoen er gåen? Motor har kun gått 180 timer. Vi var også veldig forsiktige da vi løsnet på den for å bytte kilereimene. Om noen har noen tips, så kom med dem. Synes jeg har fått mye hjelp fra denne tråden, så på forhånd takk Kan Instrumentet ditt være gåen? Sjekket at ingen av ledningene har slete seg av instrumentet? Sjekket etter ledningsbrud? (ikke sannsynelig, men kan være) Ellers ville jeg sjekket at ledningene fra dynamo til batteri er skikkelig, ta og smør alle koblinger samt. polene på batteriet med polfett, kan spare deg for en del slitasje der! Vist du ikke da får det til må du nok av med dynamoen og få den inn på ett verksted for sjekk Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
M/S Bastard Svart 13.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2010 Derfor Orginalt er best, jeg liker ikke og begynne og borre og lage noe hjemmelaget, nor det faktisk er så viktigt at det er i orden, og skikkelig stant! Vel, best og best. "orginalt" er dyrest. Borre noen nye hull i fundamentet blir vel ikke så veldig hjemmelaget at det gjør noe, særlig når man får 4 nye labber for under kostnaden av en "orginal" Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.