Haba Svart 9.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2012 (redigert) Ja, hvordan går det går an å plassere sjøvannspumpa så knotet ? Jeg kan krype langs siden på motoren og klarer da å skrue av lokket på sjøvannspumpa. Men du ser lite og ingenting til å kunne kontrollere. Når jeg vil skifte impeller, bruker jeg en vannpumpetang som jeg griper over impelleren og lirker den ut. Tror ikke det er så mange andre metoder og bruk for all del ikke skrutrekkere for å bende impelleren ut, du får garantert sår i pumpehuset og lekkasje. (Se en svær tråd om dette her på BP) Heldigvis er originale Yanmar-impellere av god kvalitet og hvis ikke du kjører for mye i urent vann, holder de lenge. Yanmar anbefaler skifte ved 600 timer. Da jeg skiftet etter 600 timer så impelleren ut som ny ut. Når du monterer ny, smør den inn med litt zalo eller matolje og prøv å forme den etter pumpehuset og press inn med en lett vridning. Redigert 9.Oktober.2012 av Haba (see edit history) Link to post
Lars H. Svart 9.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2012 Kjøp deg en Mc Peller uttrekker. da går det som en lek å trekke ut impelleren etter at lokket er fjernet. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Arvid_A Svart 9.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2012 Hei! Kan bare underskrive på at impellerbytte er en "spennende" jobb på disse motorene! Heldigvis, som Haba skriver, er det ikke nødvendig å gjøre dette så ofte, i hvertfall hvis du har sjøvannsfilter. Da jeg byttet sist tok jeg først av dynamoen, slik at det ble litt mer arbeidsrom nedi der. Likevel måtte det speil til for å få oversikten. For å dra ut impelleren kan jeg sterkt anbefale verktøyet "McPeller": http://www.mortensen-technics.no/index.php?p=1_6_Produkter Lykke til! Link to post
Haba Svart 9.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2012 Ja, Lars kjenner til det meste om å skfte impeller på Yanmar og det er plass til Mc Peller trekkeren. Her fikk jeg vite noe svært nyttig. Link to post
Mix Svart 9.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2012 Her er ett genialt spesialverkstøy. Men det krever rett impeller. http://www.yanmardeler.no/produkt/yanmar/verktoy/avdrager-verktoy-for-impeller-129671-92110 Link to post
Posesuppe Svart 9.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2012 Mye bra tips, ser det er to modeller av "McPeller" (stor og std.). Vet noen hvem som går til denne motoren ? Link to post
MaxMekker_com Svart 9.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2012 Men han skal ha 22k for den, er den verdt så mye? noe å satse på? Jeg ga 12500,- for min 3QM, vurderte samme motor men synes den var for dyr, den jeg kjøpte kom fra en seilbåt med 500t på telleren. Har nå sjekka ut min motor og oljetrykket er på ca 4bar ved 1100rpm, rengjort kjølesystem. bygd den om til ferskvanskjøling og alt fungerer som en drøm. Link to post
Columbi27 Svart 31.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2012 Må medgje at eg ikkje har lest alle innlegga her, men tek sjansen på å spørre dette forumet her: Har ein 3qm30, no har alle instrumenta i det gamle "dashbordet" sluttet å verke på same tid. Turteller, varsellamper, lydsignal og timeteller motor. Nokon som veit kor det sitt ein sikring, eller fleire? Link to post
Arvid_A Svart 31.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2012 Hei Columbi27! Her ligger brukerhåndboka til motoren: https://baatplassen.no/i/topic/18599-yanmar-2qm20-3qm30/ Litt uti dokumentet finner du et koblingsskjema. Kanskje du finner noe nyttig der? Link to post
Columbi27 Svart 31.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2012 Flott, sjekker ut der. Men når du har ei skute frå 1978 så har eg opplevd at nokre ledningar går til andre stader enn etter manualer. Men her gjeld det jo einsannsynlegvis ein sikring som eg ikkje veit kor sitter. Link to post
Arvid_A Svart 31.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2012 Siden alt er "svart" tror jeg at jeg ville startet med å sjekke jord/minusforbindelsen fra batteriet, via eventuelle koblingsskinner underveis og frem til dashbordet. Link to post
Sjeldenutpå Svart 31.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2012 Ang impellerskift, så løser en to bolter og tar ut heile pumpa i følge han som solgte motoren til meg. Det renner ut 1eggeglass olje. Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
MaxMekker_com Svart 31.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2012 Nokon som veit kor det sitt ein sikring, eller fleire? Sitter en sikringsholder ved starteren, plastholder som er klemt over rødkabel(på min) 30amp glasssikring. Link to post
Columbi27 Svart 5.November.2012 Link til dette innlegget Svart 5.November.2012 Takker og bukker, sikringen var i orden og heil, men dårleg kontakt... litt pussing og godsnakk så fungerte alt som "nytt".... Link to post
rogeri Svart 18.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2013 Gjorde nylig et "impulskjøp" på en pent brukt Yanmar 4jh2-dte 94mod. med sluregear av type YX-15 gått ca.1500 timer. Planen er å sette denne inn i en Rana 630 sjark, hvor det idag står en Sole Mini 44 på 42 HK. Sole'en har ikke sluregear eller vridbar propell så derfor må den vike plassen for Yanmaren, selv om den er rimelig ny og lite gått (225timer). Fant dette mer regningsvarende enn å bare kjøpe sluregear som med tilpasning og ombyggingsett koster ca.35000.- Er klar over at Ranaen muligens blir noe "overmotorisert", men kan jo kjøre den lett. Sole'en regner jeg med/håper å få solgt til våren. Noen på forumet som kjenner til denne geartypen "Yanmar YX-15"? Yanmar-motoren regner jeg med holder standard Yanmarkvalitet uten spesielle dikkedarier? Link to post
Posesuppe Svart 30.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2013 (redigert) Nå begynner planlegging av ny båtsesong ! Har noen spørsmål som sikkert noen her kan svare på, motortype er 4JH-DTBE - 88 mod. Merket i sommer når jeg lå på rundt 3000 omdr. så syntes jeg temperaturen på motoren viste litt mye. Den gikk så vidt over 90, men har aldri fått temp alarm. Hvor nøyaktig er disse instrumentene ? Bør jeg rense varmeveksler eller sjekke termostaten ? Eller er dette helt normalt ? Redigert 30.Januar.2013 av Posesuppe (see edit history) Link to post
catano Svart 12.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2013 Hei På mine ly6 eller hva de heter 368 hk opplever jeg nå at de begge er tregstartet. Normalt starter disse ganske kjapt med bare litt tørning, men i de siste og spesielt i går måtte jeg tørne relatift mye. Da de startet gikk begge fint. Det var bra med strøm så det er ikke årsaken. Noen forslag ? mvh Catano Mvh catano Link to post
Laba_n Svart 18.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2013 Hei Noen her som vet hvilken girolje som skal på yanmar 3gm30? Link to post
BU616 Svart 18.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2013 Hei samme olje som motor ihht manualen Link to post
MaxMekker_com Svart 18.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2013 Hei Noen her som vet hvilken girolje som skal på yanmar 3gm30? Hvis du har KWB10 kasse så skal du ha ATF-A olje. Link to post
Laba_n Svart 18.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2013 Vet ikke spesifikasjon på kasse,men kjører på denne motoroljen som anbefalt av bestmarine og maritim http://www.maritim.no/motor-styring/olje-og-smoremidler_2/olje-og-smoremidler_3/castrol-tection-mineral-15w-40-5-liter DVs at den kan brukes på girkasse? Link to post
MaxMekker_com Svart 18.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2013 Hvis du ser etter sitter det ett skilt på siden av girkassa de, der står det hva du skal bruke.Jeg er rimelig sikker på att du skal ha ATF-A olje og ikke motorolje.Alle 3GM jeg har sett bruker ATF-A olje.Bruker du feil olje ødelegger du girkassa. Link to post
Laba_n Svart 18.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2013 (redigert) Takk,sjekker i morgen=) Fant en brukermanual på nett som sier at fra1gm-3gm så skal det SAE 10W-30,cc class. Redigert 18.Mai.2013 av gentron (see edit history) Link to post
MaxMekker_com Svart 18.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2013 Sjekk denne oversikten som jeg la ut nå.Yanmar Olje Link to post
Laba_n Svart 18.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2013 Får ikke åpnet den komprimerte filen. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn