Jump to content

Tråden Med Alt Om Yanmar


Volvomekanikeren

Recommended Posts

:cryin:

Ja, hvordan går det går an å plassere sjøvannspumpa så knotet ? Jeg kan krype langs siden på motoren og klarer da å skrue av lokket på sjøvannspumpa. Men du ser lite og ingenting til å kunne kontrollere. Når jeg vil skifte impeller, bruker jeg en vannpumpetang som jeg griper over impelleren og lirker den ut. Tror ikke det er så mange andre metoder og bruk for all del ikke skrutrekkere for å bende impelleren ut, du får garantert sår i pumpehuset og lekkasje. (Se en svær tråd om dette her på BP) Heldigvis er originale Yanmar-impellere av god kvalitet og hvis ikke du kjører for mye i urent vann, holder de lenge. Yanmar anbefaler skifte ved 600 timer. Da jeg skiftet etter 600 timer så impelleren ut som ny ut. Når du monterer ny, smør den inn med litt zalo eller matolje og prøv å forme den etter pumpehuset og press inn med en lett vridning.

Redigert av Haba (see edit history)
Link to post

Hei!

 

Kan bare underskrive på at impellerbytte er en "spennende" jobb på disse motorene! Heldigvis, som Haba skriver, er det ikke nødvendig å gjøre dette så ofte, i hvertfall hvis du har sjøvannsfilter. Da jeg byttet sist tok jeg først av dynamoen, slik at det ble litt mer arbeidsrom nedi der. Likevel måtte det speil til for å få oversikten.

For å dra ut impelleren kan jeg sterkt anbefale verktøyet "McPeller": http://www.mortensen-technics.no/index.php?p=1_6_Produkter

 

Lykke til!

:thumbsup:

Link to post

Men han skal ha 22k for den, er den verdt så mye? noe å satse på?

Jeg ga 12500,- for min 3QM, vurderte samme motor men synes den var for dyr, den jeg kjøpte kom fra en seilbåt med 500t på telleren.

Har nå sjekka ut min motor og oljetrykket er på ca 4bar ved 1100rpm, rengjort kjølesystem. bygd den om til ferskvanskjøling og alt fungerer som en drøm.

Link to post
  • 3 uker senere...

Må medgje at eg ikkje har lest alle innlegga her, men tek sjansen på å spørre dette forumet her: Har ein 3qm30, no har alle instrumenta i det gamle "dashbordet" sluttet å verke på same tid. Turteller, varsellamper, lydsignal og timeteller motor. Nokon som veit kor det sitt ein sikring, eller fleire?

Link to post
  • 2 måneder senere...

Gjorde nylig et "impulskjøp" på en pent brukt Yanmar 4jh2-dte 94mod. med sluregear av type YX-15 gått ca.1500 timer.

Planen er å sette denne inn i en Rana 630 sjark, hvor det idag står en Sole Mini 44 på 42 HK.

Sole'en har ikke sluregear eller vridbar propell så derfor må den vike plassen for Yanmaren, selv om den er rimelig ny

og lite gått (225timer). Fant dette mer regningsvarende enn å bare kjøpe sluregear som med tilpasning og ombyggingsett koster ca.35000.-

Er klar over at Ranaen muligens blir noe "overmotorisert", men kan jo kjøre den lett.

Sole'en regner jeg med/håper å få solgt til våren.

Noen på forumet som kjenner til denne geartypen "Yanmar YX-15"?

Yanmar-motoren regner jeg med holder standard Yanmarkvalitet uten spesielle dikkedarier?

Link to post
  • 2 uker senere...

Nå begynner planlegging av ny båtsesong ! :wink:

Har noen spørsmål som sikkert noen her kan svare på, motortype er 4JH-DTBE - 88 mod.

Merket i sommer når jeg lå på rundt 3000 omdr. så syntes jeg temperaturen på motoren viste litt mye.

Den gikk så vidt over 90, men har aldri fått temp alarm.

Hvor nøyaktig er disse instrumentene ?

 

Bør jeg rense varmeveksler eller sjekke termostaten ?

Eller er dette helt normalt ?

Redigert av Posesuppe (see edit history)
Link to post
  • 3 måneder senere...

Hei

På mine ly6 eller hva de heter 368 hk opplever jeg nå at de begge er tregstartet.

Normalt starter disse ganske kjapt med bare litt tørning, men i de siste og spesielt i går måtte jeg tørne relatift mye.

Da de startet gikk begge fint.

Det var bra med strøm så det er ikke årsaken.

Noen forslag ?

mvh

Catano

Mvh

catano

Link to post

Hvis du ser etter sitter det ett skilt på siden av girkassa de, der står det hva du skal bruke.
Jeg er rimelig sikker på att du skal ha ATF-A olje og ikke motorolje.
Alle 3GM jeg har sett bruker ATF-A olje.
Bruker du feil olje ødelegger du girkassa.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...