Jump to content

Tråden Med Alt Om Yanmar


Volvomekanikeren

Recommended Posts

Hei lurer på om noen kan svare meg om man kan få noen flere hester ut av en yanmar 66turbo hje 86 mod

Jeg har samme motor og synes den er en skikkelig kraftplugg som den er, vel og merke når alt en skjelden gang er i orden. Men skal du gjøre noe så er det jo å borre opp og også chiptune den som ofte gjøres med biler. Forstår egentlig ikke hvorfor du vil gjøre noe med en såvidt gammel motor, kjøp deg heller en større. Koster vel ikke mer enn ca 120-130000 for en ny og montering gjør du selv ettersom feks en 72hk er lik og går rett i gamle fester (nesten). :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Pescador1Hvet ikke diameter eller øvrige mål på dine frostplugger, men her er noen forslag.http://www.okonomi-deler.no:80/Search.aspx?query=Frostplugg

Takk for inspil :) Dessverre ingen av disse, men ser ut som om jeg greier å løse problemet og har fått ordnet slike via en service innstillt forhandler i Grimstad, da pluggdimensjone er 25mm.Hadde det vært 32 , så måtte jeg handle komplett manifold ifølge Yanmar. Er så pass heldig at jeg driver eget bedrift som kan vulkanisere med høyvarme og kjemikal bestandig gummi og har bestemt meg for å lage former til å vulkanisere plugger med sentrerte gjengeinnsats.På denne måte kan jeg lage meg plugger som ekspanderer og til formålet.Sjekt å ha om bord til andre formål også.

Legger ved bildet av lekasjen som kunne ha forårsaket motor havari, da alarmen ikke slo inn heller når temperaturen økte. Heldigvis la jeg merke til rask temperatur økning med ekstern måler.Legger bilder av lekasjen

IMG_0923.JPG

 

Ifølge mekanikeren må det demonteres en god del og får å bytte frostpluggen, noe som også fører til bytting a en god del pakninger. Er dette virkelig nødvendig?Jeg ser at det ikke er komplisert å fjerne den rustne pluggen, dog kan det være komplisert å sette ny. Skal allikevel pønske på en form å få det til uten å demontere alle delene over manifolden. Legger til at jeg er en "kjærring " når det gjelder motorer, rett og slet fordi jeg aldri har hatt interese eller behov for det.Slik merkes selvfølgelig av fagfolka og de kommer med forslag som for meg ikke virker logisk i forhold til jobben som skal gjøres.Jeg velger å stole på disse, dog til tiders med en sekk salt :)

Det overrasker meg også at sjekk av plugger ikke inngår i vedlikeholdsskjema til Yanmar. Det finnes ikke en gang tegning der disse plugger er plasert i motoren.

 

Moralen er allikevel at om jeg hadde vær eier av slike motorer, så hadde jeg sjekket forekomst av rust ve disse frostplugger. Legger ved også bilde av en annet sak som skjedde og som kunne har skapt brann om bord. Pluggen som er i enden av retur slangen hadde feil i vulkaniseringen, noe som førte til at returdiesel gikk rett i maskinrommen. Oppdaget det heldigvis i tide også. Det verste var at det tok 3 uker før ny plugg ble sendt fra Yanmar sentralt.

IMG_0918.JPG

 

Hittil og siden motoren var nytt har jeg hatt følgende problemer med min 4JH3-HTE:

 

-Startsproblemer grunnet relé, og som ble byttet etter mye mas da forhandleren ikke greide å finne ut hva årsaken var. De vile bytte ut det meste av elektronikken frem til panelen for "å være sikre".En motorkyndig kompis fant årsaken på 5 minutter og jeg ba deretter verkstedet kun om å bytte releen. Siden den ble byttet har jeg ikke hatt problemer med å starte....La også merke til at ny rele ikke var lik den originalen...

IMG_0926.JPG

 

-Feil i temperatursensor, som måte byttes.

En annet sak jeg har lagt merke til er at båtkonstruktøren har brukt kjølevæske (blå) og som ikke anbefales av Yanmar. Det overrasker meg ennå mer at båtverkstedet som har ansvar for Yanmar service ikke har skiftet til anbefalt kjølevæske i ettertid under hitil alle krav til service frem til 1000 timers service...Jeg begynner nesten å tvile på om de har skiftet frostvæske etter anbefalt intervaler i det helle tatt, ja, jeg tviler...

Kan man egentlig stole på at servicen utføres ordentlig og etter boka av disse forhandlere???Så vidt jeg kan se så finnes det fortsatt original lakk i alle skruer til deler som etter boka burde ha blitt sjekket.

 

Er det andre overraskelser med denne type motor ??

Redigert av Pescador1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da er jeg godt i gang!! Alt dette ...

IMG_0937.JPG

 

..på grunn av en liten frostplugg som er plassert og konstruert av ingeniører som aldri har tatt en skruertrekker i hånda (er ingeniør selv) Håper de greier å kontruere ting det går an å komme lett til i fremtiden, eller at de også hører på oss som også er praktikere . Mye går an å få til "i teori" ..men i "teori går det også an å fange en flue med lasso" gjør det i praksis...

IMG_0931.JPG

 

Flott å ha en mekaniker som forstår seg på motorer og ikke minst kundens behov!! Bare send pm om dere ønsker en med kjempe bra referanse og motorkunnskap her i Arendal Service innstilt at på til :)

Link to post
Share on other sites

Da er alt på plass igjen, og ny frostvæske (rett) strømmer der den skal. Til dere Yanmar eiere : Sjekk frostpluggene som hører til manifolden!!Om ikke kan rusten som kan dannes i disse føre til uhyggelige opplevelser. Jeg oppdaget disse i tide og nær land, hva om det hadde hendt langt ute der jeg pleier å være. Bildene sier alt og motoren er bare 5 år gammel. Det burde være en del av service vedlikehold å ta en titt på disse...

 

Alle 4 som hører til manifolden så slik ut:

IMG_0942.JPG

 

Synderen som skapte lekasjen , naboen var like før...

 

IMG_0944.JPG

Link to post
Share on other sites

Går det greit og sette på en dynamo nr 2 på en 3YM30 ?

har noen bilder av slikt og hvor stor kan den så være, eller totalt sett, jeg har 60amp orginal fra før, men skulle gjerne hatt en 80-150amp mer.

Kommer an på hva som er muligt.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Ser at ikke alle verksted/forhandlere har fått med seg at det skal være rød frostveske på Yanmar`s motorer. Handlet selv en ny båt i sommer med en ny 3YM20(2011mod), og den hadde påfyllt blå frostveske. Nå ble det til at etter forespørsmål hos merkeverkstedet for Yanmar, at frostvesken skulle skiftes til rød riktig type i forbindelse med høst-servicen.Dermed kjørte jeg ca. to mnd. (35timer)med denne før merkeverstedet tømte, spylte, og fylte på rød frostveske. Dette skulle ikke ha noen betydning for en såpass kort periode.

Link to post
Share on other sites

Loma, Har ikke hørt noe særlig dårlig om BY motorene så langt. De er stillegående, lette og gjerrige på drivstoff. De er imidlertid litt "slappere" enn D- motorer med samme ytelse.

Om man velger common rail motor eller ikke så bør men se bruken an.

 

Skal man ha en lystbåt man kun bruker sommertid i pent vær og ellers blir lagret innendørs så hadde jeg kanskje valgt BY motoren.

 

Skal man bruke båten mye og hele året hadde jeg gått for LH eller LP(A)motorene til yanmar. De er enklere og en liten følerfeil fører ikke til stopp/slowdown i kritiske situvasjoner. LP & LH motorene har også vist at de holder mål.

Det blir alltid litt rått og fuktig i motoromet på båter som ligger ute hele året da er minst mulig følsom eletronikk å foretrekke. Common rail er også meget følsom for "uren diesel"

Common rail er vel et produkt av utslippskrav og rimeligere motorer, ikke fokus på økt driftsikkerehet.

Link to post
Share on other sites

Båten vil ligge ute heile året og brukes litt om vinteren også. Har vel egenteleg bestemt meg for denne motoren, kansje mest fordi denne no er andre generasjon av desse motorene og fordi det er kjekt med dagens teknologi. Med det meiner eg at det er meir fremtidsretta. Ellers så har eg inntrykk av at sot og skitt på hekken er ganske vanleg på båter med yanmar-motor. Rekner med at denne motoren har ganske lite eksos. Dagens båter er gjerne tverre bak og drar dermed med seg en del eksos.

Drivstoff-forbruket er vel omtrent likt enten en har common rail eller vanleg turbodiesel.

Link to post
Share on other sites

Hadde samme valg som deg for et år siden, og endte opp på en LP motor. Angrer ikke på det, og er egentlig veldig enig med

Hanto1.

 

Når det gjelder driftsikkerheten, så er det meg fortalt, at yanmar har hatt lavere kostnader ifb med innføring av en ny type motor, med BY-serien, enn det de har hatt med tidligere motor serier, så er vel ikke noe skeptisk til drifts sikkerheten.

 

Tror BY er en god motor, men har inntrykk av at service deler er dyrere, sliter ikke med røyk, selv om jeg har LP-motor, men BY har vel

enda mindre røyk.

 

Tror uansett du har gjort en bra motor valg, og som du sier, så er det fremtiden med common rail om man liker det eller ikke :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

8LV spec på norsk http://www.yanmar.no/arch/_img/9061227.pdf

 

Test i båtmagasinet 1/12 og her

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei.

Har ein Saga 29 med ein Yanmar 4LHA-STP 222 hk, mod 2003. Siste året har den ikkje alltid starta når eg har vridd om nøkkelen. Fyrst på 2. - 10. forsøket starter den. Trudde det var startmotoren, men den er heilt fin og starter lett med styrestraum direkte på innslaget. Har lurt på om det kan vere startreleet eller startlåsen det er noko galt med. Motoren er gått 950 timar og går som ei klokke på alle turtall. Nokon som har erfaring med dette? I så fall er eg veldig takksam for svar.

Redigert av APS (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi hadde også det samme problemet på vår Yanmar 4LHA-HTP. Nytt rele, og problemet har vært borte siden :thumbsup:

Et tips, strips det nye releet i en motorlabb eller noe annet som er fast i båten. Det er visst et problem at releet er plassert på motoren og dermet utsettes for vibrasjoner under gange :smiley:

Link to post
Share on other sites

,Då har eg fått bekrefta av Remvik&Standal at det er releet. Nytt er sett i bestilling. Servicemannen sa at dette nok kan vere eit problem hos Yanmar. Releet står skrudd fast på ei plate som er festa til varmevekslaren, avdempa med gummiknottar.20120309_100816_485.jpg

 

Bilde av Startreleet på yanmar 4LHA-STP, 222 hk

Redigert av APS (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Noen som vet hva som skal være inni luftfilteret på en yanmar 4jh-hte 66hk? Det eneste som er på min i dag er en finmasket netting med en gullfarge med åpninger som er såpass store at skitt vil komme inn i turbo og ødelegge denne.

Kanskje det er en innsats eller noe?? :confused::confused:

Link to post
Share on other sites

Jeg trenger litt hjelp til feilsøking: På vei inn til havna begynte min 3GM30F å variere på turtallet i noen sekunder, den gikk helst litt opp på turtall samtidig som det ble en kraftig bankelyd fra motoren. Samtidig kom det hvit røyk i eksosen. Dette gjentok seg noen ganger selv om jeg prøvde med varierende turtall. Vel fortøyd så kan jeg konstatere følgende: Frostvæske ser fin ut med normalt nivå. Dieselfiltre ser rene ut og ingen spor av vann. Men motoroljenivået har steget mye, kanskje 5 cm over full merke. Jeg sugde ut motoroljen og fikk ut omtrent dobbelt så mye som normalt. Oljen er helt svart, men mye tynnere enn hva den normalt skal være, så da vil jeg tro at det har kommet sjøvann inn i motoren. Eller kan det være diesel? Jeg kjenner ikke noen diesellukt av motoroljen, og den vil heller ikke settle seg som den kanskje burde ha gjort hvis det var vann.

Vanndråper i dieselsystemet er trolig årsaken til disse symptomene.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en såkalt ny type. Ut fra illustrasjonen ser det ut for at det bare skal være en finmasket netting?? Da er ihvertfall "gullnettingen" min et resultat av en tidligere eiers gnitaskap. Hullene er såpass store at eventuelle saker og ting kommer lett igjennom.

Får ta meg en tur til en jernvarehandel og se om de har en mer finmasket netting :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Kraftig banking i motoren kan skuldast fleire ting, vatn i oljen, for mykje olje i botnpanna, feil tenning osv. At oljemengda har auka med 5 cm. på peilepinnen tyder på to ting: At det er vatn i oljen eller at motoren ikkje har gått på ein cylinder slik at uforbrent diesel har rent i oljen. Vatn i Oljen skal føre til emulsjon slik at oljen blir gråkvit. Det er svært skadeleg for motoren å køyre den med for mykje olje. Det kan danne seg eit enormt overtrykk som kan sprenge heile maskina. Kva som kan vere grunnen til ditt problem kan eg ikkje seie, men her må du berre begynne i ein ende og feilsøke. Lykke til

Link to post
Share on other sites

Innfesting av rele´ Ser at enkelte har erfaring med at dersom startreleet er festa direkte på motoren så kan det føre til feil/skjade av releet. På min motor er det festa på ei gummidempa plate på bb-side rett over startmotoren. Kanskje ikkje dempinga er nok. Takkar for gode tips.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...