Jump to content

Tråden Med Alt Om Yanmar


Volvomekanikeren

Recommended Posts

Noen.som kjenner til evt. Svakheter med yanmar 3HM35 ?

 

Min har nå rundet 2500 timer, ryker ikke, bruker ikke olje, men kan det være ting som er lurt å sjekke

Tenker litt på eksosmanifold, justering av ventiler og slike ting

Den har gått ca 250-300 timer pr sessong med halvparten i ferskvann de siste 5 år (ferietur i saltvann)

 

(dette er en sjøvannskjølt, 3HM35F er ferskvannskjølt)

Link to post
Share on other sites

Takk for svar VannTro. Jeg skal skru av dysa og levere til en lokal yanmar dealer for sjekk/overhaling, samt prøve å justere dieselpuma. Forhåpentligvis vil dette hjelpe litt på gangen. Er det noen som vet ca pris på overhaling av dysa? Når det gjelder røyken så kan jeg leve med dette. Det er også den olja du nevner som jeg bruker, så det er ikke så mye å hente der tror jeg :/ Når det gjelder termostat så klarer jeg ikke finne noen termostat på kjølesystemet, mulig den har blitt fjernet tidligere , hvor skal denne sitte opprinnelig på yse12?

Link to post
Share on other sites

For et par dager siden mistet jeg plutselig motorkraft, og røykla fjorden bak meg. Jeg oppfattet det som et turboproblem. Etter prat med mer maskinkyndig svoger tok jeg av luftfilteret, og da kom vi oss ukomplisert til land. Renset filteret i zalovann, og det ble faktisk gjennomsiktig. Satte det på, startet hjemreisen. Ved forsiktig økning av fart var inntrykket at turboen virket, men det sotet relativt kraftig. Valgte derfor å gå hjem i langsom fart (flott tur i fint vær!)

 

Vel hjemme tok jeg av luftfilteret igjen, og sjekket at turboen virkelig går rundt. Det gjør den, men skovlene er svært klebrige av olje, noe som helt sikkert ikke har positiv effekt. Gjorde så en turborens som beskrevet i manualen, bare at jeg brukte zalo i stedet for spesialvæsken som lages av Yanmar og sikkert selges til solid pris. Jeg hadde trodd det kanskje skulle sote noe voldsomt når jeg gjorde rensingen, men det gjorde det ikke.

 

Jeg har ikke fått testet etterpå, skal gjøre det i morgen.

 

Noen som har tilleggsråd til hva jeg kan gjøre?

 

Det går en slange langs blokken, denne er festet til luftfilterholderen, og åpen i den enden. slange_over_luftfilter.jpg

 

Det svetter olje fra denne slangen, og den faller da ned på luftfilteret. Slangen har tilkobling til tanken der jeg fyller olje

ykobling.jpg

 

Jeg er sikker på at noen av dere som er aktive på denne tråden vet hva slangen er til, og hva som er fornuften bak at den drypper olje på luftfilteret.

 

(Jeg har postet et paralellt innlegg i tråden om turborens, men ser kanskje at denne tråden er et riktigere hjem)

 

Redigert: Glemte å nevne at maskinen er 6LYA STP

Redigert av Laholm (see edit history)

Laholm

Link to post
Share on other sites

Hvilken motorolje bruker Yanmar-intusiastene? Min 4JH3 / 120hk bruker ”Royal Purple” etter siste oljeskift. Har nettopp kjøpt båten så jeg har lite å sammenligne dette med, men det skal vist være bra.

 

 

Bill

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Jeg er blitt Yanmar- eier! For det første så lurer jeg på betegnelsen på min motor?

 

Jo det er en 4JH3-DET motor. Nettopp lastet ned verkstedsmanual og sitter og koser meg med den. Bra måte å bli kjent med motoren.

 

Bill

 

Jo det er en 4JH3-DTE motor. Nettopp lastet ned verkstedsmanual og sitter og koser meg med den. Bra måte å bli kjent med motoren.

 

Bill

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Motoren er endelig i orden og jeg har fått klinkende klart svar på blårøy: du har jo daukjørt motoren sa verksmesteren :giggle: . Vel, må jo innrømme at hastverk har jeg ikke men burde nok la turboen få jobbe litt også ved å dra til litt.

Dagens spørsmål er om oljelyset på panelet, det har en tendens til å komme på under belastning. Særlig etter at verkstedet ga motoren juling i alle fartsområder. Olje er det og olje kommer det når starteren dras med stoppknapp inne, da er det røret fra turbo jeg mener. Kan det rett og slett være en jordingsfeil???? :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Snakket med en mekaniker i går og han nevnte at denne motoren (120Hk) hadde en tendens til a ryker lit og han spurte om jeg hadde lagt merke til det.

 

Jeg hadde samme motor i min forrige båt. Generelt veldig fornøyd. Motoren startet alltid veldig lett, enkel å vedlikeholde og konservere selv.

Motoren ryker litt på tomgang, soter litt. NB! Hold jevnlig øye med eksosbendet! På 6 år byttet jeg dette 2 ganger, en gang på garantien. Svak sveising/ gods i dette eksosbendet. Du ser første tegn til lekkasje som et hvitt saltbelegg i sveisene. Lekkasje i eksosbendet kan føre til vannfylt motorrom. Dersom det du har mulighet til det ville jeg prøvd å få lagd et syrefast eksosbend, som holder i maaange år.

Det andre jeg skiftet på motoren var stopperen.

Regner med du får mye glede av denne motoren. Motoren kan belastes hardt under kjøring, hvis ikke bør den "blåses" ut av jevnlig.

Link to post
Share on other sites

Hva synes dere om denne 3qm30 motoren? http://www.finn.no/f...nnkode=30286271 Er det en risiko?

 

Hei ceetah! thumbsup.gif Det er veldig vanskelig og si utifra bilder som dette om hvilke stand motoren er i. Jeg ser det er ett verksted som selger den, noe som virker betryggende. Vannet i oljen kan komme av mange grunner, så jeg vet ikke hva jeg hadde gjort. Litt rart at ikke verkstedet har skiftet olje og kjørt motoren, og sett om det kommer mere vann i oljen. Spørs hvor mye det er, men kan også være kondens? I så tilfelle ser den grei ut, men bør kanskje fått en overhaling. Er du flink og skru selv, kan du få mye motor for pengene! yesnod.gif

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg kan bare underskrive på "Oteren"s utsagn om 4JH3-DTE som en problemfri, driftssikker og alltid lettstartet motor.

 

Motoren vår er en 2000-modell, og den har nå gått drøyt 1260 timer. Bortsett fra kontroll av ventilklaring og vanlig vedlikehold, er eksosbend og impeller de eneste delene som er byttet siden vi kjøpte båten høsten 2006. Eksosbendet ble byttet våren 2008 etter at jeg oppdaget litt saltutslag i en sveiseskjøt. Motoren har fått olje- og filterbytte hver høst, og det har ikke vært behov for å etterfylle olje i løpet av de ca 60-100 timene vi har brukt den pr sesong. Motoren er fremdeles tett og fin overalt, uten noen oljelekkasjer. Man kan ane en svak eksosrøyk rett etter oppstart, men jeg har aldri reagert på at dette skulle være noe å bry seg om.

 

Det eneste som er litt kronglete på denne motoren er tilgangen til impelleren. Det gode er imidlertid at impelleren ikke trengs å byttes så ofte (Yanmar anbefaler kontroll etter 500 timer og bytte etter 1000 timer).

Link to post
Share on other sites

Pre 2002 ca heter De for eks LH i betgenelsen og er produsert i japan :thumbsup:

2002- Så får de betegnelsen LHA for eks og er produsert/satt sammen i USA. A står for America. :thumbsdown:

 

I samme momang så byttet de til en annen type kjølere som krever sink.. (les dårligere/billigere legeinger i kjølerene) :thumbsdown:

 

4LHA motorene har sliti med dårligere tolleranser på pakningsflater etc (de blir limt på bunnpanne for eks noe som krever bra maskinering) og svetting/lekasje fra simmringer etc. :thumbsdown:

 

Bilde av LHA motor med USA og sink kjølere:

 

96_1519769748.jpg

 

Bilde av Japansk Yanmar LH motor:

 

59_1154686770.jpg

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

4LH = japansk

4LHA = satt sammen i USA

 

Som nevnt i innlegg 267 har Yanmar tatt tilbake produksjonen av alle 6LPA til Japan fra engang i 2010, selv om de ikke fjernet bokstaven A fra navnet.

 

Men jeg vet ikke om det samme gjelder 4LHA motoren.

 

Edit:

Oooops... litt treig igjen, ser jeg.

 

Uansett. Syns det var veldig mye tommelen ned for den amerikanske her nå. Jeg vil påstå at det er en veldig bra motor selv om den har en A og de endringene Thorlyn nevner. Min 290-hester er også japansk (6LP-STE) :thumbsup:

Redigert av arnearmoa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Edit:

Oooops... litt treig igjen, ser jeg.

 

Uansett. Syns det var veldig mye tommelen ned for den amerikanske her nå. Jeg vil påstå at det er en veldig bra motor selv om den har en A og de endringene Thorlyn nevner. Min 290-hester er også japansk (6LP-STE) :thumbsup:

 

Hehe ikke riktig så drastisk ment kanskje.. men LHA spesiellt har hatt tendens til og ikke være pottetette som sine japanske søstere.. det skal nevnes at de fleste motorer i LHA serien som har sliti med dette har gjærne 3000 timer og oppover på seg.. og de har ikke lekket olje som visse andre grønne skapninger alltid gjør..

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...