Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Finn Erik.

Takker for tilbudet. :yesnod: Har tenkt på en midlertidig plass i Stavern, men foreløbig er det fint i Thorøya. Diesel på Framnes til grei pris, og vannslange på Langestrand like ved.

 

Ellers trenger jeg 4 m skrogbredde pluss nødvendig fendring. En tanke er jo bare å la den ligge i gjestehavnen også i uken om det passer slik. Sikkert ikke mye trøkk der på denne tiden.

 

Per Harald

Link to post
Share on other sites

Ikke så mye å gjøre, uten tilgang på båt :smiley: Men det kribler mer enn på mange år. Kom ned fra påskefjellet i går til vårstemning med sol og 12 grader i Oslo. Det måtte jo bli en rusletur byrggelangs og ut å "inspisere" båtplassen i Bestumkilen jeg fikk kjøpt i fjor (foreløpig "okkupert" av en i vinteropplag - boblehavn). Like nydelig vær i dag, så det ble enda en tur bryggelangs og kikket på båtene.... 3,5 uke til båten er på vannet :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Lagt siste hånd på en 3 dagers jobb med vask, rubb og voks (one step compond og wax) samt stoffet i kveld, ferdig kl 22:01 i kveld...så nå er båten 100% klar til sjøsetting til uka eller i helgen. Noe som skjer i ryfylke til helgen?...er skamklar for en helgetur...

Link to post
Share on other sites

Har revet ut driteren og slangene til denne. Disse skal være sanitetsslanger men det stinka mannskit av de og skal byttes.

 

Tok også ut septiktanken for rens og sjekka at denne var tett.

 

Sliter litt med regnvann som kommer inn i båt men begynner å få tåelig kontroll med hvor dette kommer. Tok hageslangen + litt avfetting og spylte godt ned i hulrommene hvor det har ligget surt vann. Med ei flyttbar lensepumpe gikk dette veldig greit. Lukta mye bedre med en gang.

 

Ellers har kjærringa vasket ned AC og vasket i forkabin. Leeenge siden det har vært vasket ordentlig i båten.

 

Blir ikke sjøsetting før om 2 1/2 uke :cryin:

Link to post
Share on other sites

Begynte med vask av båten, deretter slipte eg ned, og lakkert ein del av båten, skiftet gearolje,startsnor og tennplugger på Mercuryen, og fikk startet den opp for første gang i år :flag:

 

Kjenner det at trangen til å komme seg på fjorden vokser for kvar dag som går... :fishing:

Link to post
Share on other sites

I går fikk jeg hente £96 verdt av deler... deribland en dyse... som skulle skiftes ut...

 

IMG00011.jpg

 

Så fikk jeg dysen på plass

 

Injremoved.jpg

 

justert ventilklaringene, injector timingen og fuel rack..

 

RockerArms.jpg

 

Deretter ble tomgangen satt til 500 RPM og nå maler maskinen igjen .... uten vibrasjoner... Skal kjøre maskine opp til arbeidstemperatur i helgen og justere tomgangen igjen da jeg tror at 500 RPM når den er kald er 50 RPM for høyt.

 

Filterbytte mm neste jobb.....

Redigert av Divemaster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sendte inn konsesjonssøknad for VHF en ukes tid før påske, hvor lang tid pleier det å ta før man har konsesjonen?

 

 

Jeg sendte inn min pr mail, fikk MMSI nr samme dag på mail, konsesjonen fikk jeg 2 dager etter i posten..så skal ikke gå så lang tid.

Link to post
Share on other sites

Har også lyst til å svinge innom biltema for å kjøp malingsfjerner for å fjerne lakk på tredørken. Noen som har testet det?

 

Hei.

Ja jeg gjorde dette i helgen, og det fungerte veldig bra.

Men jeg lot det ikke stå så fryktelig lenge på før jeg skrapte av med en malingskrape og tok heller en omgang nr to på små flekker som jeg ikke fikk med i første omgang. Skyll veldig godt med vann og vask gjerne med såpe også når du er ferdig.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Ja jeg gjorde dette i helgen, og det fungerte veldig bra.

Men jeg lot det ikke stå så fryktelig lenge på før jeg skrapte av med en malingskrape og tok heller en omgang nr to på små flekker som jeg ikke fikk med i første omgang. Skyll veldig godt med vann og vask gjerne med såpe også når du er ferdig.

 

Fant en side om møbel teak og der står det at man bør bruke plastskrape og stålull uten såpe. I dag har jeg bare testet 2 plater med et strøk malingsfjerner med stålskrape, har heldigvis ikke skadet treverket, men tror behandling nr 2 skal testet med plastskrape og stålull.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...