Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Bra Lars! Kanskje vi sees på Borgen etter hvert?

 

Det er vel ikke utenkelig det. Men nå på fredag må vi få oss en tur til Kommers og sjekke brygger og fortøyingspæler.

Sist fredag (langfredag) så det slik ut der med flytebryggene innhyllet av is:

 

kommers020410.jpg

foto: bastard

 

Ellers er det ikke mange båter som er kommet utpå i Son. På den eneste brygger hvor det er landgang er vi kun en håndfull båter,

ellers ganske så tomt. Men på land er det en skog!

 

son06042010a.jpg

 

son06042010b.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kanskje malingen tørker bedre også når du kommer litt utpå og får litt lufting? Ellers regner jeg med at isen har smeltet godt på en uke. Får jeg problemer, snur jeg og tar helgen i Holmsbu.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg byttet olje+filter:

060420101274.jpg

Heldigvis så har en eller annen eier montert et rør fra bunnpanna og fram i lyset :smiley: slik at dette gikk greit med varm olje.....

 

Da jeg skulle bytte dieselfiltrene så jeg dette:

070420101277.jpg

:eek: Dette er ikke bra tenkte jeg. Ser det sånn ut i filteret kan det ikke se bra i tanken. Dette har vært i tankene mine før men har slått det vekk pga at mannlokket sitter veldig trangt til og er ikke mulig å se inn uten ved hjelp av speil.

 

Men noe måtte gjøres. Demonterte mannlokk, tankarmatur og målestav da alt satt i mannlokk. Satte sugeslangen oppi og begynte og tømme. Den siste biten av slangen til sugeren er gjennomsiktig og til å begynne med kom det bare svart guffe.....mye guffe og vann....

 

Heldigvis var det bare ca 50 liter igjen på tanken og det tok ikke så alvorlig lang tid og tømme den. Etterpå brukte jeg ei lavtrykkssprøyte med glovarmt vann og veiva rundt inni med denne. Heiv oppi avfetting litt hageslange. Suge ut. MEr varmtvann, og suge ut etc.....til jeg ble fornøyd. Til slutt tok jeg 4liter rødsprit og spruta dett rundt for å binde vannet som lå igjen i tanken og sugde dette opp.

 

Nå har jeg vondt i knæra...

 

Vet ikke om det kan være avluftinga som gjør at det kommer inn vann??? Mulig tanken aldri har vært gjort rein heller......nå er den det :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

Har tatt ut hele innredningen i snekka.

Skrapet, slipet og beiset. Halvparten er nå lakkert 9 strøk med Epifanes, og nå er det ryddet plass til siste halvpart av innredningen. Grunnet 1.strøk i går, 2.strøk i dag.... Båtforeningen setter ut 1.Mai, så da bør mesteparten være klart... :sweat:

Link to post
Share on other sites

Du drar til Kommer´s i morgen kanskje?

Nix, fruen har belastningsskade med betennelse i den ene armen og har time hos fysioterapeut fredag formiddag, så det blir ikke tur før etter det.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har gjort klar nye båtplassen. Montert fendere og fortøyninger. Snart er alt klart til henting

 

Takk for bildene fra Son Lars. Jeg er skrekkelig imponert over hvor maritimt Coop klarte å tegne byggene nede ved havna. Ser jo ut som om arkitekten er inspirert av sønnes duplo klosser

Link to post
Share on other sites

Ja, den arkitekten, den arkitekten! Og all den flotte aluminiumen i fasadene. Og så flott integrert i småhusbebyggelsen i sentrum av Son.

 

byggning_son.jpg

Lars H. :flag_bp:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Idag har jeg rivd ned halve stikkcabin for å komme til dærsjen,noe jeg ikke klarte .Så har jeg fixa autopiloten min,etter div målinger å leiting mye leiting .Så fant jeg feilen bak ved roret ,en kabel var røket av ,eller røk helt av da jeg rota med dem.Da den funka innimellom ,så var nok den kabelen så godt som av.Så den blei sjøta på nytt å stripsa opp,så nå funker auto som en gud igjen .Så da var det i vater,så neste problem for komme når det kommer.Polerte endel av overbygget,det meste av det egentlig.Er jo noen kvm som må få seg et par tre runder,så da er jeg igang.Tom for hard wax ,så ut å shoppe imårra bare håper noen har .

Eller's er det små justeringer på dørkane,etter at jeg la nye teak dørker inne i vinter så er det endel småttis igjen.Blei for kjedlig å vente hele tia i kulda i vinter,så det er bare olja med owatrol 1 nå.Men når varmen kommer ,skal dørkane få noen strøk med edelolje.Nesten all innredning er pussa ned å lakka i vinter også,den har også bare fått noen grunnstrøk før påskeferien pga kulda .Så er igang der med forbredelser ,den skal ha endel strøk til med Epifanes.Så litt har det jaggu blitt gjort idag også,pluss endel kaffe har det godt med.

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...