Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

softice skrev On 11.3.2019 at 5.21:

Fik monteret en af 2 nye vandtanke. Skiftet pga. korrosion af den gamle. De var lavet af aluminium.

 

Ser ut som du har brukt det gamle lokket til mannhullet :-)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Idag har jeg ikke gjort noe med båten, men pakket bilen med det som ska til for å fjerne burka'n og få på kalesjen imorgen  før båtpuss. Sjøsetting neste eller uken derefter

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Slipt flyndrejern og andre rustfrie deler blankt og malt med Hempel 2k epoxyprimer. Har vært litt plaget av at det gror mye på disse delene, og bunnstoffet sitter dårlig. Har egentlig gjort denne jobben en gang ved en tidligere anledning, men da brukte jeg Biltemas epoxyprimer, og den sitter ikke på rustfritt. Resultatet var at primer og bunnstoff løsnet i store flak :cryin:

 

1876198753_18_03_191.jpg.ee4e0e461680b923ef877b2eb692e44a.jpg

 

1306400487_18_03_196.jpg.f9650949f0c5b73904ca09360cd98eea.jpg

 

Brukte vinkelsliper med stålbørste for å fjerne gammelt bunnstoff og groe, utrolig effektivt! Fordelen er at man kommer bra til i trange kroker, og den tetter seg ikke slik andre sliperemedier gjør. Deretter gikk jeg over med lamellskive på vinkelsliperen, samt nesesliper. 

432978565_18_03_195.jpg.fe03d2df72b7b1e91b85114031427abd.jpg

 

Mens jeg holdt på å slipe rent oppdaget jeg også en skade ved hylsa. Der har sparklingen sprekt, og det har blitt korrosjon på røret bak sparkelmassen.

2079487241_18_03_194.jpg.c68f20ccc931f71c1eef9c0a6a4e1066.jpg

 

856023802_18_03_192.jpg.648cd71c6b98d9753527d56f9111bba7.jpg

 

2109673887_18_03_193.jpg.14e5513d65615f4302a23c144f73343d.jpg

 

Foreløpig har jeg bare malt over dette, men til neste år blir det å slipe rent helt sprekken er borte. Eller i alle fall så langt inn jeg kommer, og deretter sparkle opp på nytt. Det bør stoppe angrepet. Hylserøret er forøvrig i sjøvannsbestandig messing, ikke bronse, men det er bare under den sprekte sparkelmassen det er tegn på korrosjon. 

 

Link to post
Share on other sites

Har slått fast at blybatteri er ut som forbruks batterier. Så fremtiden med bedre batteri teknologi

er her.

Erstatter et 115 Ah bly på ca 30 kg med et 60Ah Lifepo4 som veier 12 kg.

Kapasiteten på 60Ah tilsvarer ca det man får ut av et 115Ah batteri.

Kjøpte 4 stk 3,2volt 60Ah prisme celler fra en leverandør som solgte ut noen batterier

fra lager. De var lagret i olje og er ca full kapasitet etter å ha ladet opp hver celle til 3.4volt før

sammenkobling. har montert en BMS så opp og ut lading blir kontrollert.

Har og kjøpt 4 stk 3,2volt 100Ah sinopoly batterier fra overskuddslager i USA og skal ha de og til forbruk. Så da har jeg dekket det meste av forbruk med 160Ah lifepo4 som tilsvarer ca det doble som jeg  måtte bruke med blybatterier.

Lading vil foregå med en 20A lader som er beregnet for lifepo4 (cc cv), stopper på 14.4 volt. I tillegg

til BMS som og bryter lading eller utlading.

Har og kjøpt inn en regulator som kan kobles til motorens generator og som kutter lading ved valgt verdi.

Lading vil og skje med 100W solpanel og regulator innstilt til lefepo4.

 

Har fortsatt blybatteri til start da lifepo4 batterier som kan gi 1000cca til dieselmotorene blir forholdsvis

dyrt.

BIldet viser batteriet med lading fra solcelle panel og mppt regulator.

 

1301352732_12v60Ahlifepo4.jpg.ad7b6f1fd623bbeb1ebb66f0bcf102ed.jpg

 

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

DSC_5988.JPG.e9adecbf82ff679eb0fc06bd1ac638c3.JPG

Formsydd overmadrass av en standard madrass fra Jysk. Utrolig hva mannfolk for til med symaskin når det skal i båt?

 

DSC_5984.JPG.b280366929c48e62ae0c62f678f5a9ac.JPG

Demonterte A-stolpen, forhåpentligvis blir jeg kvitt lekasjen nå. I tillegg ble nytt Startbatteri instalert. 

Jeanneau Merry Fisher 855, 2x Evinrude 150 E tec - Beneteau Antares 6.80, Suzuki DF115 - Askeladden 475 Freestyle, Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Har ikke gjort så mye med båten, men for båten. Var en tur på båtmessen og kjøpte med meg bunnstoff og poleringsmidler. Imorgen blir det å vaske fra dollboard og ned.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...