Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

IMG-20190402-154451.jpg

 

Monterte nye pakninger til dieseltanken. Håper å få kverken på svettingen til de gamle. Lukta skal til pers! 

 

Om noen lurer bruker jeg loctite 5926. Skal i følge @olla være saker. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Idag er siste forberedelser for sjøsetting på torsdag unnagjort. Jeg har jobbet litt med ankervinsjen (ikke ferdig), fjernet alt rot ombord, lagt klar fendere med renvaskede trekk og riktig lufttrykk, fjernet strømkabelen som jeg har hatt i hele vinter og lagt ut fortøyningstampene i båsen der Trudelutt om to dager får plassen sin. Og så har jeg fått så vondt i ryggen at jeg går tvekroket, - glad alt er unnagjort før sjøsetting.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Idag driver jeg og finner frem dyner, puter osv til båten. Trekkene skal strykes og tas på putene før jeg tar de med til båten imorgen da hun skal sjøsettes.

 

puter.jpg.7688d25bb15edc686c063d973988247e.jpg

 

Her hjemme snør det akkurat nå, men imorgen er det i hvert fall meldt varme og pent vær for sjøssengen i Son.

 

snow_20150304.jpg.79a6db115517635a443a641dad1cc3e9.jpg

 

sonsbukta.jpg.fa50dc74870640fd86f3c9aeda93ed85.jpg

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Og så var alt som skulle strykes strøket (av meg selv!) og alle trekkene på plass på puter og dyner. Da er det bare å pakke alt sammen og fylle opp bilen imorgen.

 

puter2.jpg.0ccf9730c12b067c9acca92a0b38cf5c.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

20181130_130124.jpg.a07f1001be967e732d5e9977525fb043.jpg

 

Fikk levert denne ned til tidligere verdensmester i 3c, for testkjøring av mercury motoren som han har gått over. Så skal han bytte frontruta og sjekke at pustesystemet fungerer som det skal

 

Evinrude veiva viser seg og være vannskligere og få tak i til en fornuftig pris, enn det er og få tak rosa delfiner 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Første runde i båten for å fikse et par ting i dag; bytte spoter i salongen til nye (med rød/hvit farge, ikke bare hvit), legge en plan for å montere plotter ute, se litt på endringer av "keyboardet" ute (avlastere m.m.). Men, endte med å lense ut drøye 10 liter diesel fra motorrommet som har dukket opp i løpet av vinteren istedet!

Hadde en lekkasje et sted i fjor sommer, ganske liten, mer plagsomt enn et problem (som sikkert kunne bli større). Klarte ikke finne den selv, så betalte noen til å fikse det hele slik at jeg selv kunne gjøre andre ting, og fikk beskjed om at den nå var i orden rett før båten gikk på land. Tydeligvis ikke helt sant. Men siden motoren ikke har blitt kjørt siden da, tror jeg at jeg skal klare finne lekkasjen selv nå...

Redigert av lutt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Har hatt drypping fra sladrehullet på sjøvannspumpa en stund, en Jabsco 3270. Google fortalte meg at tettinga rundt akslingen mellom sjøvannet og sladrehullet er slitt og må byttes. Youtube fortalte meg at det var mulig å fjerne impeller og skubbe tettinga ut ved å bruke et bøyd verktøy og skubbe tettinga inn i impellerhuset fra sladrehullet. Kan det gjøres enkelt så gjør en jo det... ;-)

 

Fikk ringt universal diesel og "servicekit" til pumpa var på disken etter to dager, god service. Tenkte som så at om jeg må ut med pumpa så kan jeg like godt presse ut aksling og bytte rullelager i samme slengen. Så når jeg åpnet "servicekittet" så ble jeg litt overrasket. Der lå det impeller, tetting for akslinga mot sjøvannsiden, nytt lokk og ny "leppe" til impellerhuset, skruer for lokket og skrue for å feste "leppa", pluss pakning til lokket og "sliteskive" som legges innerst inne i pumpehuset som baksiden av impeller går mot. Men ikke noe nytt kulelager og ikke pakning mellom pumpa og blokka på motoren.. hmmm. 

 

Uansett. Begynte med å løsne lokket, det satt så og si løst. Impeller kom ut uten kamp. Skrua og "leppa" i impellerhuset gikk enkelt ut. Nå måtte jeg bare få pirka ut "sliteskiva" innerst i impellerhuset. Skiva går "vegg til vegg" og nesten helt inn mot akslingen. Ingen marginer, ikke noe å få feste i men den lå åpenbart løst innerst inne der så den burde være mulig å få ut. Prøvde med smøring, varme, pirking, dunking, banning og ganning, men nei. Pumpa måtte helt ut. 

 

Fire muttere, fire slangeklemmer og puma var ute. Prøvde igjen å pirke ut "sliteskiva", ikke f... 

 

Ok, akslingen må ut. Jeg har ikke noe å presse med ombord så løsningen ble et par høvelige ruller med tape for å bygge opp uten at akslingen butter mot underlaget. Dekket til akslingen så den ikke skulle få skader og dunket den forsiktig ut med en liten hammer. Det gikk sakte men greit. Litt stolt over å kunne demontere og presse ut aksling på sjøvannspumpa så enkelt sittende ved kartbordet, hadde egentlig lyst å sette bort hele jobben siden jeg ikke har gjort det selv før, men dette var virkelig en enkel jobb, ikke noe å grue seg for. 

 

Ut med "alt". Rengjorde, smurte opp med vannfast grease. Inn med ny forsegling og "sim sala bim", pumpa var overhalt... dvs det irriterer meg at jeg ikke fikk byttet kulelageret når jeg først demonterer pumpa. 

 

Men pakning mellom blokk og pumpe.... Hadde ikke noe som egnet seg så da ble det å rote frem ett av kartene under køya, lage ett avtrykk med de oljete restene av den gamle pakninga. Frem med brødfjøla og tapetkniv og skjære ut ny papirpakning. Smøre tynt med grease på begge anleggsflatene og montere tilbake. 

 

Gikk tom for tid men rakk å demontere slange opp mot varmeveksleren for å finne igjen et par småbiter som manglet på impeller. Og det var jaggu greit at jeg gjorde for der fant jeg en god del mer enn hva jeg skulle ønske, og mer enn bitene fra siste impeller. Så det må inn i "servicerutinen", sjekk av kjøling mellom utgående på sjøvannspumpe og register for å se om det er noe som evt hindrer kjølevannet. 

 

Neste gang blir det å montere tilbake slanger for kjølevann, prime pumpa via sjøvannsfilteret og fyre opp. :-)

 

 

Link to post
Share on other sites

On 4/3/2019 at 9:40 PM, Haba said:

 Opplag er brutt . Konservert motor er startet opp. Alt ok. Kontrollert slanger og klemmer. Smurt opp wire og kontroller. Testet batterier og lading. Testet VHF-en. Avsluttet med støvsuging. Gleder meg til  ny sessong, som kanskje dessvere kan bli siste.?

Nyyyyt! ??☀️?

 

Håper det er for gode grunner du endrer prioriteringer. Uansett mine beste ønsker til deg ?

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

"Overhaling" av Jabsco sjøvannspumpe 3270, del II. 

 

Kom ned i båten, fyra opp både dieselvarmer og vifteovn. Nå var det bare å koble på sjøvannslangene til pumpa, fem slangeklemmer å stramme, og fyre opp for "test" av pumpa. 

 

Til min store forundring hadde sjøvannslangene krympa minst 10 cm siden sist og rakk overhodet ikke inn på stussene på sjøvannspumpa. Evt hadde "idioten" klart å montere pumpa 1/4 omdreining feil.... 

 

For å løsne pumpa må jeg til med en 11 fastnøkkel. To av mutterne er relativt greit tilgjengelig, jeg får vridd sånn ca en tredjedels runde før jeg må ta nytt tak. Det er fine maskingjenger og to av mutterne sitter sånn passe vanskelig til så jeg får bare såvidt vridd ørlite på mutteren hver gang. Og mutterne på to av de tar borti godset på pumpa så jeg må "jikle" litt på pumpa og også holde unna ett rør som går over pumpa for å komme til på en av de. Mao, enkel men krøkkete. Heldigvis er gjenger og muttre i god form så jeg får gjort det meste med fingrene. 

 

Uansett, sånt tar tid. Fikk skrudd pumpa av, vridd rundt pluss at jeg må vri akselen i pumpa så den passer på sporet inne ii motoren. På igjen. Vrikle på pumpa for å få på låseskivene som tar i godset på pumpa, så på med muttre uten å miste de, så fingerskru så langt det går og så stramme med 1001 tak med fastnøkkelen. 

 

Åpnet sjøvannsfilteret for å evt. etterfylle, men der var nivået helt fint, rent filter og alt vel. Fyra opp og "Mr Perkins" rakkla i gang. Opp med glidelåsen i cockpitkalesjen og henge over ripa for å se kjølevannet. Med motorlokket på så hører jeg plaskinga, men når det er av må jeg ta visuell sjekk. 

 

Mr Perkins spruta som en geysir ifht tidligere! Jeg har aldri tenkt at den hadde "dårlig sprut", men jaggu. En ting var at impelleren var sliten, men jeg tror de gamle impellerbitene må ha blokkert ganske godt. Gode greier, gleder meg til å teste ut hvilket turtall jeg nå kan ligge på uten at motoren øker temperaturen urovekkende. Har tidligere hatt max marsjfart på opp mot 2800, vanlig marsj på rundt 2500. Over 2800 har temperaturen steget sakte men sikkert. 

 

https://photos.google.com/photo/AF1QipOFD2otVYa4b0uE5yefOPHP_MEUr1OneZtc9kfO

-------

 

Under ene benken i salongen er det to oppbevaringsrom, men en hel plate over. Kappa plata i to og borra opp to nye "fingerhull" så jeg enklere kan komme ned i oppbevaringa uten å måtte "demontere" hele benken. 

 

Støvsugde, rydda litt og dro hjem. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...