Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Fikk med "jentungen" siden hun kunne øvelseskjøre til båten. Hun ble satt til grønnsåpevask av dekk når vi kom frem :-)

 

Selv hadde jeg to oppgaver. 

 

1. Finne ut hvorfor den nyinstallerte lensepumpa i dusjen plutselig ikke klarer å suge opp vann

2. Installere ny akkumulatortank etter at jeg hadde klart å rote vekk en liten plastdings som låser slangen på jabscotanken til 1200,-. Den nye tanken kostet 200,- på Seatronic, nå får vi se om den duger ;-)

 

Opp med dørk, inn i skap og trykke på dusjpumpa. Den pumper, men vannet "står stille". Sjekker for evt. bøyer og bender på slangen, alt ser ok ut. Opp med dørken på badet og sjekk av sila på sugeslangen. Ja pokker, den var tett av "noe". Syns sila er for finmasket, noe rusk og rask tåler pumpa. Uansett, fikset og alt i orden. 

 

Så var det akkumulatortanken. Under klargjøring for vinteren så løsner jeg slanger på trykkvannspumpa og akkumulatortanken. Jabsco sin akkutank har en genial løsning hvor en låser slangene fast med en slags plastkile så en slipper å skru slangeklemmer. Når vannet kom på bryggene så fant jeg selvsagt bare en av to kiler. Prøvde på noe hjemmemekk men fikk det ikke tett. Forb... dritt.  Seatronic i Moss ligger "langs veien" så ny tank til hele 200,- ble plukket med på vei til båten. To slangeklemmer av, to skruer for å løsne den gamle tanken. Inn med ny tank, skru på og "Voila", vann i alle kraner og null lekkasje. 

 

Opp på dekk for å bistå "jentungen" med skrubbing av dekk. Jeg ble satt til skrubbing, hun spylte, både dekk og, respektløst nok, sin far. Så da ble det hjemtur mer våt enn tørr og skoa står på varmekablene på badet nede. 

---

Selvsagt tar jeg den gamle akkutanken med hjem. Vel hjemme og i kveldinga lurer kona på hva det var jeg hadde med hjem. Forklarte og ble selvsagt latterliggjort med spørsmål som "hva skal du med den" osv :-) Mine svar "den mangler jo bare" ble selvsagt ledd av. Jaja... det er da fortsatt, ikke mye, men litt plass i garasjen ;-) 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Siden sist har jeg fått tømt og rydda i stuverommet på dekk. Fikk flytta livflåten bak til cockpit hvor den skal stroppes mot pidestallen. Har ryddet i 1001 diesel og bensinkanner og har nå fått på plass 7x10ltr kanner med diesel pluss 10 ltr bensintank til jolla++ i stuverommet. Testet ut et par varianter for å fylle diesel fra kanne under fart og endte med fatpumpa til BT som var effektiv og rask. 

 

Har også påbegynt montering av Kinaracor. Skrudde ned ett panel og fikk tilgang til bunnen av dieseltanken. Monterte opp filteret og fikk strukket, ikke uten mye bannskap og blødende knoker, ny dieselslange. Fortsatt mye igjen, men skal bli godt å få ett ordentlig filter lett tilgjengelig og ut av motorrommet. Og mens jeg satt å glodde litt på motor og filter så slo tanken meg at jeg faktisk kan, siden jeg strekker ny dieselslange til Kinaracoren, beholde den gamle dieselkretsen med cavfilter/vannutskiller som "bypass" om jeg monterer to treveis dieselkraner.  

 

Motoren vil da i praksis gå på det nye, dvs ny slange og Kinaracoren i vanlig drift. Men om jeg må skifte filter på Racoren i farta så kan jeg slå over på CAV filteret. Mao skifte uten stans på motoren, og det er jo smart. Men må CAV filteret byttes så må motorkasse osv av. Men uansett, får "ett skift" på Racoren som kan foregå "i farta". Det er jo noe. 

 

Hmm, en tenker seg til mer arbeid...  ;-)

Link to post
Share on other sites

Har vasket ren for sand fra Sahara. (Ikke tull) Regner med det er flere som må ta sjauen. Båtene i havna var alle sammen dekket av denne skiiiten. Festet bryggefendere, renset teaken ute med Respect Teak Cleaner (ikke Pro). Byttet fortøyningstau som nå er tilpasset bryggeplassen og gir et mye ryddigere inntrykk. Byttet fendertau.  Forsøkt å finne ut hva som feiler Enbo ankervinsjen som ikke vil trekke inn ankeret. Ingenting skjer. Trykker jeg på «ned» går den bare et sekund eller to. Ble ikke noe klokere så tar gjerne imot råd. 

Link to post
Share on other sites

Det eneste som er forskjell på 75 og 90 er forgasserne. 75 hk har 24mm forgassere mens 90 har 30mm. Det er kun disse som trengs å byttes. Forskjellen på 115hk (Snakker om de gamle Yamaha blokkene rundt 2000-2005 modell) er at de har satt på EFI og henter dermed ut 115 av den. Det er derfor ikke så enkelt å bygge om til 115. Krever jo at du bytter ut mye mer av komponentene i motoren. Jeg gav 2000 for brukte forgassere fra en 90 hester. 

Yamaha sin gamle 100hk forgassermotor rundt samme årsmodell er samme motoren

Redigert av Gunnari (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Avsluttet montering av Kinaracor utenfor motorkassa. Og "behold", ikke en dråpe lekk eller svetting, på første forsøk, uten bruk av remedier på gjenger eller noe. Første gang jeg har opplevd, må ha lært noe underveis, eller så er det bare det at å fjerne alt som heter CAV medfører at det kan bli tett ;-) 

 

Alltid litt spenning å starte opp når en har drevet på i diesellinja. Når jeg åpnet dieselkrana på tanken så skjedde illevarslende lite, innså plutselig at jeg hadde glemt å montere pumpeblæra fra påhengs før filteret, det har jeg alltid ønsket meg. På med den og lufting av filteret var gjort på noen få pump. Så nistirring og papirtest på alle koblinger som kan lekke. Mirakuløst i grunnen, tørt hele veien. Skrudde av dieselslangen på nikkepumpa på motoren og pumpet litt med blæra. Sånn som det er montert nå kan jeg sitte med en hånd og pumpe samtidig som jeg har en ledig hånd på motoren, flotte greier :-). Pumpet slangen full og "vippet den på" nikkepumpa før jeg skrudde fast. 

 

Opp i cockpit og startet motor. Den dro i gang som vanlig. Kjørte litt høy tomgang, satt i gear og kjørte på en del i fortøyningene. Alt såre vel. Av med motor og ned for å sjekke om det hadde dryppet noe diesel. Fortsatt tørt. 

 

Rundet av med å stripse opp dieselslangene, skrudde fast de siste greiene. Kastet dieselkluter og fikk rydda verktøy tilbake. På med motorkassa og dro svært så fornøyd hjem. 

---

Misliker all mekking som innebærer at motoren er ute av drift så jeg var glad jeg fikk gjort dette på en dag. Måtte riktignok en tur på Økonomideler, så Tess for å finne et par fittings jeg trengte. 

 

Foreløpig lar jeg det gamle CAV filteret henge der det henger, i motorkassa. Det er ikke i veien for noe og jeg lar også dieselslangene være så jeg faktisk, vha to slangeklemmer, kan bytte tilbake til den gamle "dieselinja" mellom tank og motor. Har liggende en del filtre til CAV løsninga også så skulle det knipe har jeg en nødløsning. Blåste dieselslangene tomme vha den lille oppladbare pumpa for gummijoller fra BT, ene nippelen passet perfekt inn på dieseslangen :-) Også grei pumpe om en vil blåse ut vann i slanger osv før vinteren. Kjekk sak. 

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg bare sittet andektig i den nye båten og kost meg i sola.

 

På grunn av ærender på formiddagen og kveldsvakt så ble det ingen båttur i dag, men det blir det i morgen. Og onsdag har jeg fri! Sier ikke mer...

 

Men fikk ombord en del saker og skal fortsette i morgen, men da blir det nok noen timer utpå sjøen fordi jeg må lære båten å kjenne, og ikke minst få til denne teknikken med sluregir.

 

Skal finne meg en brygge og øve litt. Greit at baugpropellen ikke fungerer (ødelagt joystick som fikses på Sleipner og som kommer denne uka), da får jeg jo øvd meg litt mer på tillegging og fortøyning.

 

Kjøpte en ny kikkert i dag også. Har to gamle fra 70-tallet om bord, det er litt nostalgi involvert da dette var kikkerter vi hadde på hytta og om bord i Mørebasen da jeg var guttunge, og som faren min, som var kaptein, hadde tatt med seg hjem. Samme type som han brukte om bord i bulkskipene han jobbet på.

 

Men nå, i 2019, er de nok litt for gamle, så jeg investerte i en Steiner Navigator med kompass. Helt utrolig skarp! Kanskje litt overkill, men følte for å spandere det på båten...

 

I morgen blir det en liten innkjøpsrunde, et par fendere ekstra, et par kulefendere, noen lange fenderliner, et par ekstra fortøyninger. Og pakke fra Seatronic er også på vei i posten.

Link to post
Share on other sites

Har montert motorfeste og noe annet småplukk. Måtte kravle ned i benken på motsatt side for å feste mutterne på innsiden.. Trangt! Anode på ror byttet og alle kuleventiler er smurt opp og stengt til sjøsetting.

 

Om bare den kranbilen kan komme snart.

Link to post
Share on other sites

Her gikk presenningen av i dag. Ikke så mye polering på en 19 foter, så det stresser jeg ikke med. Blir vel en dag til uka, eller noe sånt. Gikk med en god del flere timer da jeg hadde seilbåten(e). Et annerledes båtliv, og en annerledes båt hold. 

Link to post
Share on other sites

Sjøsatt i dag etter 3 dager på land med rubbing, polering og bytte av zink, samt at propell fikk seg en runde med puss.

 

Blå fargen med glans kom fram igjen- den liker ikke helt all sola .

 

2 dager med båtpuss i over 20 grader - så 5 grader og regn 1. mai- her svinger temperaturen !

Link to post
Share on other sites

Første vårpuss på "nybåten" i vårt eie.
Polering og voksing av skrog før "vinteren kom tilbake" i Trøndelag.
Gått over det elektriske og funnet noe småtteri som ikke var "etter boka", men nå skal dette være i orden.

Remonterte derv etter kontroll av knuter og belger, så ut som nytt og ingen ting å anmerke på dette.

Planen var å sjøsette nå i helga, men dette må nok utsettes, da jeg ved start av motor ble oppmerksom på en ulyd, gnisselyd, fra øvre del på drevet. 
Ønsker ikke å sjøsette før det er avklart hva dette er og rettet opp.

Så da blir det grubling samt søke tips i helga, men snart er den på sjøen og håper at vår/sommer været overtar før vinter/vår været

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...