Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

tnorderu skrev 5 minutter siden:

... Det gjorde de "heldigvis" - da jeg tenkte det var enklere å bytte propell enn å reparere et drev. 

... løft kl 14, bytter propeller og er ute på vannet for test 14:30 - suksess!

 

Been there, done that. Bra det løste seg! Men, er du sikker på at du ikke klarer å skifte propeller fra badeplatformen? Jeg gjorde det på ferie for et par år siden. (Windy 37 Grand Mistral / DPH drev)

Link to post
Share on other sites

Vurderte å bytte fra badeplattform men droppet det. Upraktisk høy plattform på båten min. Jeg rekker akkurat ned til propellbladene og konet med en hånd når jeg ligger på plattformen. Hadde jeg stått på badetrappen, bundet fast slik at jeg kunne hatt begge hender fri hadde det vel gått. Men fikk serviceløft med en gang så da var valget enkelt tenker jeg.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Seilt i snart 12 timer, ca 6 igjen. 

 

Av mer praktiske ting har jeg lagt en antiskimatte mellom dempematta og teaken på dørken bak pidestallen der jeg står og styrer.

 

Opplevde at dempematta sklei unna med ett svusj når det var vått på dørken/teaken, det krenger og jeg tar tak i akterstaget, presser føttene ned i dørken for å reise meg.

 

Problem løst :-)

Link to post
Share on other sites

Satt inn førerstol ,lagt kondensmatte i alle sengene , sjekket motoren for ørtene gang alt virker,

Kjøpt redningsflåte for 4 personer brukt selvfølgelig må vel inn for sertifisering men tar det etter sommer ferien.

Kjøpt brukt ankerline på rull brukt selvfølgelig satte på 10 kg biltema anker med vribar sjakkel  i tilfelle behov for ekstra ankerfeste 

.

Da tror jeg det er vell planlagt for en ferie tur på 14 dager.

  

Link to post
Share on other sites

Idag har jeg "forlenget" akterkabinen, og dermed fått meg større båt for den nette sum av 400-kr. En madrass og ei fimerplate  gjør at unga kan ligge mer på skrå og dermed har jeg "kjøpt" meg noen år til:smiley:.

 

Håpet er at de vokser psykisk ut av båten før de fysisk gjør det, hvis ikke får jeg ett problem:lol:

Link to post
Share on other sites

Ligger på en øy utenfor Smøgen og alt gikk fint med tillegging med ankervinsjen igår. Så skulle jeg slippe litt ut igår kveld og da virket den ikke ut....kun inn. Samme idag men virket ut innimellom.

 

Hadde oppe solenoiden for en tid tilbake så lærte den å kjenne da. Målte spenning på ut men ikke inn på den. Så måtte bety at noe var galt med solenoiden. Åpnet den og pusset alle kontakter. Monterte igjen og alt virket! Så rimelig happy da kan man si?

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Vi var også på Arthur Beale i sommer. Morsom butikk ?

 

i dag har jeg gjort nok en ting jeg ikke kunne. Plukket fra hverandre begge rullene på forseilene og smørt opp kulelagrene. Så ikke ut til å ha vært gjort før. 

De øvre svivelene ble smurt ved riggsjekken i London i juli. 

 

Største utfordringen var å treffe hullene i forstagsprofilen. Litt tricky i og med at seilene var på. Men fant en bra løsning på det også. 

 

Et viktig moment var å forstå hvordan tauene skal byttes om de ryker på lengre turer

 

 

BF708F6D-62DC-41DD-9742-0240A55F4195.jpeg

9A995D6D-BF90-4006-BA1B-ADB7CDF6C2CE.jpeg

9452291A-4F4A-4555-B98E-CB70C98A31B7.jpeg

Link to post
Share on other sites

Har støpt igjen alle de gamle skruehullene, laga plass til gasspedalen, forsterka lingehesten og festet og så har tunellen blitt tetta igjen pga blir for tung motor bakpå nå. 

 

Alt er/blir bare kasta isammen imorra tideligt, så er det jollerace, så er det hjem og plukke den delvis ifra hverandre og fortsette jobben uten snarveier. 

20190809_234703.jpg

20190809_234642.jpg

Link to post
Share on other sites

2 minutes ago, JRK said:

Overhalt toalettet og byttet 5 m septikkslange. Største jobben var faktisk å lese seg opp på hva som er bra og dårlig av slanger. Godt at båtplassen finnes. Fikset en lanterne som ikke lyste. Byttet en hovedbryter ti hekkthruster. Vet og utnytte en regnværsdag :smiley:

 

Godt jobbet! Jeg skal til med bytte av slanger selv etter sesongen i år. Nå som du har hatt en god leserunde - har du mulighet til å komme med en kjapp oppsummering av hva som er bra og dårlig av slanger? :smiley:

Link to post
Share on other sites

Montert ny vhf antenne og feste. Den gamle hadde vært brukket og skjøtet sammen et par ganger, men virket ok.

Den nye Pacific Longreach Pro 6dB antennen er 1,8m og har samme gain som den gamle på 2,4m.

Fungerer bra selv om kabel ble lodde skjøtet pga vanselig å trekke ny kabel. Får ta det ved en senere anledning når båten

er på land. SWR ble målt med digitalt måleinstrument på 156mHz til 1.3. Om det vil bli bedre med hel strukket kabel er ikke godt å si.

Men tidligere antenne forsøk tror jeg ikke ga bedre enn SWR 1,1-1,2.

Har ikke sjekket rekevidden ennå men nabobåten hørte meg klart og tydelig, samt kystradio sør og værmelding er ok.

pacific.jpgpro.jpg

Redigert av Chris284 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...