Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Ronnyed skrev 7 minutter siden:

Skiftet alle skroggjennomføringer og ventiler til Trudesign kompositt.

20190511_123017.jpg

 

Beklager å si det, men gjengetape er ikke godt nok. Det vil lekke. Du må bruke hamp og pasta. Jeg må selv bytte på mine pga lekkasje. Flere som har sagt at gjengetape ikke holder mål. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Erikda skrev 2 minutter siden:

 

Beklager å si det, men gjengetape er ikke godt nok. Det vil lekke. Du må bruke hamp og pasta. Jeg må selv bytte på mine pga lekkasje. Flere som har sagt at gjengetape ikke holder mål. 

 

Har sett på Youtube at folk bruker Tec 7 på gjengene. Er det ett alternativ?

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 7 minutter siden:

 

Har sett på Youtube at folk bruker Tec 7 på gjengene. Er det ett alternativ?

Nei! Du skal ikke bruke Tec 7 på gjengene. Hamp og pasta er det eneste som duger. Og du skal heller ikke bruke Tec 7 på innfesting av Tru design. De skal limes med epoxy. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Siden sist har det blitt ryddet enda mer ombord. Pakker ned dill og dall i plastbokser med lokk fra Jula som akkurat går ned i ett gigantisk stuverom som er temmelig utilgjengelig under ene køya i en lugar. 

 

Trakk opp tjukkere og kortere kabler mellom dieselvarmer og forbruksbatteri, lot den gamle kretsen bli dedikert mot USB lader i ene lugaren. Har bestemt meg for at det jeg gjør av elektrisk skal ha en rimelig grei standard så ting tar litt tid, men jeg er langt mer fornøyd når det er ordentlig gjort. Og gudene skal vite at det er nok gamle synder som må rettes opp i etterhvert. 

 

Sydde ny stormkøye for ene sofaen i salongen og monterte opp fester for den. Monterte også fester for å kunne tjore/sikre to skap i byssa og ett ved kartbordet. "Knipelåsene" pleier å holde til normal bruk, men om en laster tungt i trådskuffene, feks med hermetikk, så har det hendt at dørene har åpnet seg. 

 

Flyttet feste for brannslukkeren til ett skott nærmere byssa og nær Taylorovnen. 

 

Kablet opp til det "nye" semiflexible solcellepanelet på garasjeluka og koblet til regulator. Det ble delvis "Yalla" opplegg. Men velfungerende "yalla"opplegg. Er litt usikker på hele installasjonen ifht solceller under dekk så jeg legger ikke for mye arbeid i det. 

---------

Fortsatt nok å gjøre, men lista begynner faktisk å bli overkommelig :-)

Link to post
Share on other sites

Loctite gjengetråd er kanskje et bedre alternativ enn gjengetape iallefall.

Bruker den på sentralvarmeanlegget hjemme og det holder alltid tett.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Erikda skrev 3 minutter siden:

Nei! Du skal ikke bruke Tec 7 på gjengene. Hamp og pasta er det eneste som duger. Og du skal heller ikke bruke Tec 7 på innfesting av Tru design. De skal limes med epoxy. 

 

Joda, jeg vet at "det skal", men ser at det praktiseres på andre måter, og en kan vel ikke tro at alle lekker ;-)

Link to post
Share on other sites

Her litt om montering av Trudesign.

Det brukes epoxy på utsiden, Tec7 på innsiden og Loctite 55 gjengetråd på gjengene på overganger til ventiler slangestusser.

 

https://www.seilbaaten.com/2016/04/Trudesign-skroggjennomforing.html

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev 43 minutter siden:

Loctite gjengetråd er kanskje et bedre alternativ enn gjengetape iallefall.

Bruker den på sentralvarmeanlegget hjemme og det holder alltid tett.

 

Pinkvin skrev 42 minutter siden:

 

Joda, jeg vet at "det skal", men ser at det praktiseres på andre måter, og en kan vel ikke tro at alle lekker ;-)

 

ne.andersson skrev 40 minutter siden:

Har festet 4 trudesign ventiler med Sika 291i og det holder nå veldig tett det :smiley: (epoxy på gjennomføringen da)

 

Teerex skrev 39 minutter siden:

Her litt om montering av Trudesign.

Det brukes epoxy på utsiden, Tec7 på innsiden og Loctite 55 gjengetråd på gjengene på overganger til ventiler slangestusser.

 

https://www.seilbaaten.com/2016/04/Trudesign-skroggjennomforing.html

Man skal bruke epoxy på gjennomføringene i følge monteringsanvisningen. 

Det er en rørlegger som har sagt at gjengetape ikke duger. Og han har rett. De gjennomføringene hos meg som har gjengetape var tett men det pipler det inn nå. Så her blir det hamp og pasta!

Når det gjelder egenskapene til Tec7 og Sika291 er @VannTro den rette mann å spørre!???

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Hehe ja nei piplende gjennomføringer ville gjort noe med nattesøvnen min så det kan vi ikke ha noe av :nonod:

 

Jeg ville huske at jeg lest ag TD selv har oppdater hvem type tetting man kan bruke på gjengene så jeg tok et søk.

 

Dem sier nå selv at følgende funker https://www.trudesign.nz/marine/questions/4-what-sealant-can-i-use-on-trudesign-threads :smiley:

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev for 7 timer siden:

Her litt om montering av Trudesign.

Det brukes epoxy på utsiden, Tec7 på innsiden og Loctite 55 gjengetråd på gjengene på overganger til ventiler slangestusser.

 

https://www.seilbaaten.com/2016/04/Trudesign-skroggjennomforing.html

 

Denne fremgangsmåten brukte jeg også, potte tett. Fordelen med gjengetråd er at den kan skrues litt tilbake uten lekkasje.. Kjekt for finjustering.

Som @Ronnyed fikk ikke jeg tak i trudesign slangestusser, utvalget der er lite. Gikk for 316 fremfor messing..

Link to post
Share on other sites

Har ikke brukt gjengetape. Gjennomføringen er montert med lim, som anbefalt i monteringsanvisningen til Trudesign. Står ikke et ord om epoxy i den. Alle gjengedeler er satt sammen med Loctite gjengetett. Blir nok tett skal dere se. Brukte kompositt slangenipler der det var mulig. Men fant ikke nedtrappinger i sortementet hos Maritim. 19mm slange på 1" gjennomføring krever litt nedtrapping.

Link to post
Share on other sites

IMG_20190516_193802_413.jpg.b6b7a094b4247ca5cf4c0f3b65e8ba1f.jpg

Ikke gjort med egen båt, men naturlig nok i båt. Besøkt "Null Island" på 0° 00' 00 N 0° 00` 00 Ø i dag. En spesiell opplevelse ikke alle får?

Jeanneau Merry Fisher 855, 2x Evinrude 150 E tec - Beneteau Antares 6.80, Suzuki DF115 - Askeladden 475 Freestyle, Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Byttet flagg. Det gamle var bleket og begynte å bli frynset i enden. Passelig dag ta i bruk det nye. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

For første gang på en god stund, brukte båten som den skal brukes. 

 

Pakket i sammen cockpittelt, la ned spryhood, kastet landstrøm og fortøyninger og gikk ut av båsen. Blåste "rett ut" så jeg rulla ut fokka med en gang og seig sakte utover. Kobla opp autopiloten, var akkurat nok vind til å holde styringa. Litt lengre ut stilnet det helt og jeg fikk kurs rett mot land. Startet motor igjen og ga et lite puff så jeg gled gjennom stilla og ut i vinden lengre ute. 

 

Kom ut på fjorden og la kurs i medvind ut fjorden. Ble jo fort litt kjedelig å sitte å glo mens vi gled sakte avsted så jeg fant frem bøtta og skylte av dekket. Så blanda jeg bilshampoo og ferskvann, fant skrubben og skrubbet fra baug til akter. Ingen andre båter ute så jeg kunne jobbe uforstyrret mens vi gled utover. Tok akterspeilet til slutt, men der må det jobbes med sterkere saker, men fikk tatt det verste. 

 

En Rib brølte avgårde et godt stykke unna, ei fin tresnekke tøffet forbi og utover. Måtte håndstyre ett øyeblikk for å ikke dra med meg noe fiskeutstyr. 

 

Telefonen ringte, ble en hyggelig prat. 

 

Koblet fra autopiloten og dreide opp mot vinden og krysset tilbake. Ble, som alltid, noen flere slag enn hva jeg trodde det skulle bli. Har ikke helt fått autopiloten med på leken på kryss så det blir fort vekk litt løping på dekk for å justere før båten går i vindøyet. Først frem for å justere fokkeskjøtet litt lengre bak, så frem igjen etter en stund for å slakke lina i akterliket på fokka. Skal jobbe litt mer med å få med autopiloten, men uansett, i sånn fjordseiling så dreier vinden ofte og kjapt så autopilot har begrenset verdi. 

 

Etter 2 og 1/2 år på sjøen, har bunnen begynt å gro igjen i våres etter skrapinga i høst som holdt henne ren i hele vinter. Merker ikke så mye for motor egentlig, men for seil i lite vind så er det nesten full stopp på hvert slag og hun bruker laaang tid på å få opp farten etter slag, egentlig litt gøy å oppleve. Hvordan hun ligger nesten stille etter slaget, klarer jeg å holde kursen så hun ikke går opp i vinden frem til jeg får styrefart igjen? Det gikk greit, men noen ganger såvidt. 

 

Rulla inn fokka og slapp ned storseilet uten å starte motoren, egentlig mest for å se om jeg kunne klare begge deler før båten dreide ut av vindøyet. Det gikk helt greit i så lite vind. Startet motoren og gikk inn i båsen. Spylte dekket rent for såpe. Lukket og dro hjem. 

 

Fin liten tur :-) 

Link to post
Share on other sites

Løftet båten på land.

Spylt den og malt den under.

Båten har grunnet renovering ligget stille i båsen siden den kom hjem i september. Så var ute å kjøre den en liten tur igår for første gang i år.

Hadde ikke komt noe groe under, og kun de samme få ruer som når vi løftet den fra fraktebåten i september.

Så fint å ligge i elveutløpet med ferskvann.

IMG_20190521_104509[1].jpg

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Ikke på min båt, da jeg ikke har noen for tiden, (men leter etter å kjøpe en Marex 280), har jeg demontert ror, aksel og pakkboks på snekka til en kompis for å bytte cutless og oringer i pakkboksen. Gikk veldig fort med bajonettsag på gamle cutlesslageret. 

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

Var ute på en liten tur i går for å sjekke at alt er ok før ferien. Pleier å sjekke maks turtall innimellom og i går fikk jeg 3700 o/min og 31,7 knop mot normalt 3650 o/min og 31,0 knop. Tenkte at det var årets poleringsjobb med fjerning av diverse lag med bunnstoff på propellene som hadde gjort susen. I det øyeblikket jeg slakker av syntes jeg at jeg hørte en uvant lyd fra drevet. Går på gassen igjen og er oppe på 3600 o/min raskt uten at farten økte nevneverdig fra 27 - 28 knop. Går ut av plan og prøver å gå opp iplan igjen men gir meg da jeg hører samme uvante lyd fra drevet. Tusler inn til brygga og drar hjem for å se om det finnes en merkepenn som fungerer under vann, da jeg mistenker at vulkaniseringen i propellen har gitt seg.

 

Ut igjen i dag tidlig for å teste. Det viste seg vanskelig å finne noe som klarte å lage en strek under vann. Men fant ut at merkingen på propellene havnet fint på linje og kunne da ta en test for å sjekk om de flyttet på seg. Det gjorde de "heldigvis" - da jeg tenkte det var enklere å bytte propell enn å reparere et drev. 

 

Ringte Asker Marina, alle sendt på ferie denne uken, ingen som kan løfte:headbang: Han setter meg i kontakt med Aaby Marine som de samarbeider med. Joda, de kan løft i dag - flott! Biter i det sure eplet og ringer La-sa, de har propeller på lager. Plukker de opp på vei til jobben og betaler!:eek:. Stiller opp for løft kl 14, bytter propeller og er ute på vannet for test 14:30 - suksess!:thumbsup:

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...