Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

OddArild skrev for 7 timer siden:

Wow! Hvilken folie? ?

d-c fix dekorfolie. I utgangspunktet enkel å legge, men former og fasonger i en båt fjør det til en del pirk arbeid. Tok dører og løse paneler hjem på stuegulvet, lettet jobben en del. 

Jeanneau Merry Fisher 855, 2x Evinrude 150 E tec - Beneteau Antares 6.80, Suzuki DF115 - Askeladden 475 Freestyle, Mercury 50 EFI

Link to post
OddArild skrev for 7 timer siden:

Tusen takk, dette må jeg se litt på :) Blir nokk en del demontering for og få det fint ja :)

Har ingen tilknytning til denne nettsiden, men gode erfaringer med rask levering og gode priser på folien. Et tips er å også bestille settet med kniv og tapetsletteren, den gjorde jobben enklere. 

https://www.lindasdekor.no/

Jeanneau Merry Fisher 855, 2x Evinrude 150 E tec - Beneteau Antares 6.80, Suzuki DF115 - Askeladden 475 Freestyle, Mercury 50 EFI

Link to post

Idag har jeg kjøpt nytt startbatteri som nå står i garasjen for topplading for montering i båten imorgen. Da jeg skulle starte for sist helgetur, klarte ikke det gode gamle Varta-batteriet å få nok liv i starteren og jeg måtte starte fra forbruksbanken. Men OK, startbatteriet har vel gjort jobben sin uten problemer frem til nåi de 11 årene jeg har hatt det. Så blir det spennende hvor lenge Biltema-batteriet varer. Holder det i 11 år er jeg 87 år da.

 

Slikt er jo litt å tenke på, hva varer lengst, jeg eller duppedittene jeg kjøper?

 

startbetteri_nytt_baat.jpg.1c15bc66550fc2aec80d2d2800b3c70d.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Worry II skrev 42 minutter siden:

Vet ikke hvor godt calcium tåler kulde ?

 

Et blybatteri av en hvilken som helst type har det best i sprengkulde, - selvfølgelig fulladet. Da er selvutladingen minst, og skrekken for at det skal fryse i stykker er en myte. Et fulladet batteri fryser ikke før ned mot ÷50gr. Så, lad batteriet helt opp og sett det i fryseren (dersom ektefellen godkjenner det). Da trenger du ikke å tenke mer på det før til våren. Dette er ikke fleip, men fakta.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Worry II skrev 46 minutter siden:

Dette var det billigste jeg fant. Kanskje det nettopp er det rimeligste som er det beste 

 

Grunnen til at det er billig, er vel heller at det selges i store kvanta. Hos BT der jeg kjøpte mitt, sto det på en europall og stabelen var nesten 1 meter høy! Og etter listen over hvilke batterier de har, var det utrolig mange bilmerker det passet fysisk inn i.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Idag ble et nytt BT startbatteri montert i båten i stedet for det 11 år gamle Varta-batteriet som døde temmelig brått. Og at jeg ikke fikk start med det gamle, viser vel måleresultatene for gammelt og nytt batteri tydelig.

 

startbatteritester.jpg.344bb83191824f1cbdb2ae6334df684c.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Lars H. skrev 41 minutter siden:

Idag ble et nytt BT startbatteri montert i båten i stedet for det 11 år gamle Varta-batteriet som døde temmelig brått. Og at jeg ikke fikk start med det gamle, viser vel måleresultatene for gammelt og nytt batteri tydelig.

 

startbatteritester.jpg.344bb83191824f1cbdb2ae6334df684c.jpg

Hva bruker du til å måle disse verdiene med?

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post

Vel, husk at dette er et BT produkt til en "rimelig" penge og ikke noe presisjonsutstyr. Men den gir faktisk en brukbar indikasjon på tilstanden for et STARTbatteri.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Lars H. skrev 11 minutter siden:

Vel, husk at dette er et BT produkt til en "rimelig" penge og ikke noe presisjonsutstyr. Men den gir faktisk en brukbar indikasjon på tilstanden for et STARTbatteri.

 

Men til 650 spenn for slikt utstyr kan man vel heller ikke forvente seg høy kvalitet og presisjon. Tror jeg kommer til å kjøpe meg en sånn. Vi har tre biler, en hytte og ett aggregat uten kork. Altså, med batterier uten kork.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Målingene mine viser CCA, spenning og indre motstand, men duppetidden skal også kunne måle hvordan spenningen forholder seg under start. Du kan også sjekke ladespenning ved varierende turtall. Rippelspenning kan også måles. En dynamo er jo egentlig en vekselsstrømgenerator med dioder slik at en får likespenning ut. Men denne er ikke "ren", den er overlagret toppene fra vekselspenningen. Dette" instrumentet" båler disse toppene. Er ikke disse jevne eller svært store, tyder det på en eller flere defekte dioder i dynamoen. Bruksanvisningen er faktisk svært grei og forståelig. Dette og startspenningen har jeg ikke testet, men skal ta en tur i bilen og se om det gir noen fornuftige målinger. Men ta nå ikke dette som reklame for BT, husk at dette er et BT produkt til en "rimelig" penge og ikke noe presisjonsutstyr.

 

En spesiell bruk av duppeditten er når en står fremfor en diger pall med batterier hos BT og skal kjøpe nytt batteri. Jeg brukte da måleren for å finne det beste batteriet!

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Idag har jeg finni vann i bensina. Sabotasje? Hmmm! Er vel bare kondens, var 3liter vann totalt. Så da blei det litt jobb. rensa tanken, tømt bensinslangene, bytta forfilter, rensa bensinfilteret i motor, tømt vaporkammeret. Men det blei for mørkt til å prøvekjøre, men fikk gå litt på tomgang. 

 

Hvis alt virker som det skal og værgudene spiller på lag imorra, så spørs det om ikke det blir en Strømstad tur. Hvis vi kjører rolig så tar det  bortimot en times tid hver vei. Vet det er god pizza og dyr bensin der borte

 

20190924_183535.jpg

20190924_143432.jpg

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...