Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Bare kikket til den i dag og venter ennå på takstmann eller noen skal se på skadene skuta ble påført i stormen Fredag den 20 Oktober.

Ikke alle forsikringselskap som er like raske ser det ut som. Nabobåten allerede på land og tildekket av båtverksted i påvente av våren og temp for skrogarbeid.

 

I morgen kanskje :pray:

 

 

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Link to post
Share on other sites

Trawler 42 skrev for 16 timer siden:

Bare kikket til den i dag og venter ennå på takstmann eller noen skal se på skadene skuta ble påført i stormen Fredag den 20 Oktober.

Ikke alle forsikringselskap som er like raske ser det ut som. Nabobåten allerede på land og tildekket av båtverksted i påvente av våren og temp for skrogarbeid.

 

I morgen kanskje :pray:

 

 

Håper det ikke ble mye skader og at du er reparert ferdig før våren!!

Om du treffer båtnaboen kan du gi ha dette bildet jeg tok av han på hans kanskje siste seiltur før stormen. Så en annen seiler på fjorden 12.oktober så jeg måtte seile bort og se på den fine båten, kjente den igjen på bildene av din etter stormen.

20231012_130452.jpg.e21446178333e47d3c9641816eae57b7.jpg

Link to post
Share on other sites

Se der ja, den var kjent. :yesnod:

Båten min fikk skader på badeplattformen, begge sidene. Skansekledning i vinkelen mellom akterspeil og styrbord side har revnet. En av støttene fra ripe til overbygg styrbord side har knekt innvendig en plass, er riglete.

Har brukt mye tid på å bytte gamle fuger og sparklet og malt litt over gamle ting, disse har nå sprukket opp igjen.

Sakkynndig kommer og ser på skadene Fredag førstkommende.

Kjekt å se nabobåten under seilas. Sist jeg så den under seilas var forrige eier ved roret, han kastet inn håndkle i en alder av 85 år. Sprek kar han der.

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Link to post
Share on other sites

Trawler 42 skrev 24 minutter siden:

Se der ja, den var kjent. :yesnod:

Båten min fikk skader på badeplattformen, begge sidene. Skansekledning i vinkelen mellom akterspeil og styrbord side har revnet. En av støttene fra ripe til overbygg styrbord side har knekt innvendig en plass, er riglete.

Har brukt mye tid på å bytte gamle fuger og sparklet og malt litt over gamle ting, disse har nå sprukket opp igjen.

Sakkynndig kommer og ser på skadene Fredag førstkommende.

Kjekt å se nabobåten under seilas. Sist jeg så den under seilas var forrige eier ved roret, han kastet inn håndkle i en alder av 85 år. Sprek kar han der.

Huff, ble jo en del der. Håper takstmann er medgjørlig og at det order seg greit!

 

Ja, en virkelig spreiing han ja!

Link to post
Share on other sites

5nacks skrev On 29.10.2023 at 22.53:

Har koblet på vifteovn for vintersesongen. Den slår seg på automatisk når temperaturen i kabinen går under 2 grader og slår seg av når den overstiger 5 grader. Får varsling dersom temperatur fortsetter å synke. Da kan jeg manuelt overstyre fra app'en 

Screenshot_20231029_225010_AqaraHome.jpg.e3eccc1d9c8d38e75b8a3554ff6c0c82.jpg

Der har du full kontroll. Hvilket system bruker du?

Link to post
Share on other sites

4 minutes ago, Gullfisk said:

Der har du full kontroll. Hvilket system bruker du?

Jeg bruker Aqara. Har vurdert Tuya som er lignende med mye større utvalg av sensorer og annet morsomt til en billigere pris. Men har allerede en del fra Aqara nå, så terskelen for å bytte har blitt litt for høy. Hadde jeg skulle valgt om igjen, hadde jeg valgt Tuya. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hev ut gamle 3qm30 fra fiskebåten igår, da den hadde tæret hull i blokka.

Klargjør litt nyere 3qm30 for montering når været blir bedre.

Flytter over dynamo/starter/gir/eksos kne å sensorer. Så kan dikkert den gå fint et par år eller 3

IMG20231122131412.jpg

IMG20231122131402.jpg

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 1 time siden:

Det er innafor, jeg bruker et  0,25 blad og er fornøyd når det er like trangt alle veier.

Skal være ærlige å si at vi var svart heldige idag hehe Skjønte ikke sjøl hvordan dette ble så bra på så kort tid.

Tok jævla mye mer tid på store motoren i fjor. Men skal jo sies at det er lik motor ned som gikk ut. 

Å ja hadde vært fornøyde jeg også med 0,25 om det hadde blitt mye frem og tilbake. Er møkk lei å rote med motorbytte nå. Blir iste runde med det. Går denne(når den går) så blir båten satt til gibort pris. Vart enige om dette begge nå idag hehe

 

Men er litt skeptisk til nye lapper vi monterte. Var noe mykere enn de gamle fra 1980. Men var de som passet på mål å var fra 60 til 100kg(å verksted anbefalte). Denne gamle klumpen veier vel ca 260kg om jeg ikke husker feil. Men får se når en starter opp klumpen.

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 17 minutter siden:

Å ja hadde vært fornøyde jeg også med 0,25 om det hadde blitt mye frem og tilbake.

0.25 er på tryne. det blir kast. 

Håper du misforsto meg sitat ""jeg bruker et  0,25 blad og er fornøyd når det er like trangt alle veier.""

Det er tilnermet "0,00" 

 

Med nye labber må du ta en  kontroll  ettter noen månders drift når de har satt seg, er min erfaring.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Var nok mindre nøyaktig før demontering. Var ikke noe 100% da. Men det har nå sittet siden 1980. Virker som motor aldri har vært ute siden. 

Men det har gått uten problemer, frem til blokka tæret opp.

Så satser på det holder et par år til, før alt blir skrotet å kombinert ferie/fiskebåt tar over.

 

Hadde det vært noe skulle brukes mye å lenge, så hadde det komt på flex kobling 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

index skrev 57 minutter siden:

 

Så bra! Det kan faktisk fort bli et par tiår, med mindre du blir lei av den før den tid. 

Tror ikke vi gidde dette så lenge. Men igjen så har disse gamle saltvanns kjølte 3qm30 nok snart gått ut på dato. Sjøl med nye zink årligt, så tære de opp. 

Satser på å bytte ut feriebåten med en 1030 om et år eller to. Da trengs ikke denne gamle 880 fra 1980 lengre.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 31 minutter siden:

Satser på å bytte ut feriebåten med en 1030 om et år eller to. 

 

Det høres ut som et utmerket valg! Kunne tenkt meg en slik selv, men det blir litt overkill til mitt bruk. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 3 minutter siden:

 

Det høres ut som et utmerket valg! Kunne tenkt meg en slik selv, men det blir litt overkill til mitt bruk. 

For min del med mye feriebruk hele sommeren, så blir det perfekt. Egner seg i tillegg godt til bruk på åpent hav her nede.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...