Jump to content

Min Yanmar 4JHE starter ikke like greit som før, hvorfor?


Lars H.

Recommended Posts

jeg mener at du også skulle ha kjørt motoren med den provisoriske tanken så du var sikker på at motoren gikk pent og så stoppet, og prøvd etter et par dager.

 

Enig.

 

Men nå er jeg spent, Lars H. Om "falsk luft sporet" bør forfølges videre, eller om ræva til Brodern får siste ordet. En mikroskopisk lekkasje i den delen av dieselanlegget som har undertrykk kan få "uante" konsekvenser, og være vrien å finne. En nødløsning kan være automatisk lufting, og det er kurant. Håper pannen er bra i dag.

Link to post
Share on other sites

.....

En nødløsning kan være automatisk lufting, og det er kurant. ....

 

Etter hva jeg forstår så er brennstoff-systemet til LarsH allerede selvutluftende via et lite luftehull øverst i brennstoffilteret!??

fuel_flow.png

 

Eller har jeg misforstått?

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jo da, systemet er selvluftende. Men etter hva Nils (Marinediesel) sier, har han ikke funnet falsk luft. Det "lille hullet" ved selvluftingen, skal han sjekke. Men han får ikke gjort noe før på mandag.

 

Idag var jeg hos Sørensen & Balchen og hentet dysene. Og de var helt enig, - tre av dysene bare "pisset". Men det eneste de nå hadde gjort var å polere innvendig da det så ut til at bevegelsene der gikk tregt. Og så ble det mumlet noe om for tørr diesel?? Jeg vil anta at tregheten var noe de hadde oversett under overhalingen siden det ikke var snakk om å betale noe denne gangen (og det skulle jo også bare mangle!). Jeg kan ikke forstå at noe utenfor dysene kan ha gjort de så dårlige etter kun ca. 40 timers bruk.

 

Så nå er dysene levert til Nils i Drøbak og han starter å teste videre på mandag.

 

Jeg skulle jo gjerne vært på Horten-treffet denne helgen, men når jeg ser på været utenfor vinduet nå, har jeg en god unnskyldning for å være hjemme med ovnene på! Og helt i form etter "facelift" operasjonen over øyet igår, er jeg ikke heller.

 

bryn1.jpg

 

Hilsen "The man with the sad eye"

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ahh, ser jo ut som du har fått ei øks i trynet jo :)

 

Diesel som er "tørr" er jo typisk vinterdiesel, dvs Diesel med mye parafin.

 

Jeg har bestandig tilsatt litt totaktsolje i dieselen om vinteren for nettopp å smøre. Men smøringa har mest vært for høyttrykkspumpa sin del. har ikke hørt om "trege dyser" pga tørr diesel før.

 

Men kanskje Sørensen&Balchen er eksperter på det.

 

Dyser har uasett en intervall som de bør byttes på. enten km eller timer.

 

Overskrider man dette får man dyser som pisser diesel inn i kammerene isteden for å forstøve skikkelig. Da får man høyere forbruk, hardere gange, og i verste fall ødeagt motor (veiva knekker pga høy belastning)

 

Får man søplespisser etter overhaling holder disse ikke lenge, og resultatet er som regel dårligere enn hva man hadde før overhalinga.

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Det med hardere gange var interessant. Jeg innbilte meg faktisk at lyden ble hardere i høst etter overhalingen!

 

Jeg hadde nok hverken fått en øks eller kjevle i trynet. Årsaken til operasjonen var at jeg måtte stramme opp i pannen etter at det ble kutten en nerve under en operasjon jeg hadde i desember for å fjerne en føflekk full av kreft. Etter grundige etterkontroller ser det heldigvis ut til at det ikke er spredning. På bildet under vises hvordan det er skåret ut en "biff" og satt inn en ny "biff" hentet fra den ene overarmen. Bildet til venstre før stingene ble tatt, og til høyre nå idag. Pent arbeid må jeg si. Håper Nils er like flink som "Yanmar-doktor"!

 

transplant_des.jpgtransplant_jun.jpg

 

Lars H. :flag_bp:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Beklager sen oppdatering pga. båttur, men her er status. Mandag satte Nils inn dysene igjen som da fungerte utmerket og han testet litt videre. Konklusjonen ble at det er dieselpumpen (høytrykkspumpen) som trenger overhaling. Han antok at det måtte være plungerne og sentrifugalvektene som gikk tregt ved oppstart. Men iom. at alt fungerer greit etter oppstart kunne vi fortsette å bruke båten inntil videre.

 

Så vi avtalte nytt verkstedbesøk i september når både han og vi er tilbake fra ferie. Da skal han ta ut pumpen og levere den til spesialverksted for overhaling. Han håpet han kunne få den ut uten å først løfte ut motoren, men kunne ikke garantere det.

 

Så allerede på mandag hentet jeg båten, og etter ønske fra Trude tok vi umiddelbart en båttur og kom hjem igår. Hun er nå på jobb. Greit med en så båtivrig kone!

 

Lars H. :flag_bp:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nei, det spurte jeg ikke om. Men med en timepris på nesten 700kr, blir det fort en del kroner bare på å demontere og montere pumpen, håper motoren ikke må ut for å komme til!

 

I 1995 hadde jeg pumpen ute etter et nestenhavari av motoren pga. vann i sylindrene. Den gang kostet overhalingen av pumpen ca. 2200,- Og med en timepris som nesten er/er doblet siden den gang, blir det nok ikke helt billig totalt sett.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hei!

 

Hvordan har det gått med denne saken, Lars?

Jeg mener å ha fått med meg at du planla å ha båten på verksted i Drøbak nå i høst for overhaling av dieselpumpa, men har ikke registrert noen rapport fra dette, - og nå er det tid for opptak i Son? Har Yanmar'en gått seg til av seg selv, eller er jobben bare utsatt?

Føller me' vett'ø! :wink:

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Da jeg tok kontakt med verkstedet litt uti september etter ferien, var det fullstendig fullbukket. Nils har avtale med Heitmann om konservering av båter som tas opp for vinteren, og det gjelder mange båter. Dette en del av avtalen for å ha lokalene der. Så jeg har avtale om å ta kontakt så snart jeg får båten på vannet i april. Og motoren er som før, starter på første slaget, ryker opp til et halvt minutt før den reagerer på gassen, og så er alt bare herlighet og glede. Hadde jeg selv hatt anledning til å ta ut motoren og levere den i Drøbak, kunne han tatt jobben i løpet av vinteren, men det ser jeg ikke syn på. Så nå er det bare å vente til våren. Siste tur er tatt (sist helg til Oscarsborg), og onsdag til uken blir det opptak for vinteren.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...