Jump to content

Min Yanmar 4JHE starter ikke like greit som før, hvorfor?


Lars H.

Recommended Posts

I dag etter et døgns motorhvile, fikk jeg regulert turtallet etter ca. 5 - 10 sekunder, og etter det koblet jeg kun opp slik bildet

Lars H.

 

Bra at du kjørte motoren, men jeg mener at du også skulle ha kjørt motoren med den provisoriske tanken så du var sikker på at motoren gikk pent og så stoppet, og prøvd etter et par dager.

 

Det ser som at det er greit og åpne mannlokket så du kan trykkteste hele sugeledning med filtre fram til fødepumpen.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jo da, etter at jeg hadde koblet til den provisoriske tanken, lot jeg motoren tusle og gå i 5 minutter. Så i morgen er dagen da jeg igjen skal starte opp med urørt provisorisk tank og se hva som skjer. Funker det da, står slange, kran og stigerørforbindelsen for tur.

 

Idag var jeg innom Biltema (10 min å gå her hjemmefra!) og kjøpte meg en billig minikompressor (17057) til kr.69,90 for å teste slamutskilleren og grovfilteret. For slamutskilleren hadde jeg på forhånd skiftet de to store innvendige pakningene. Så jeg plugget utløpet og satte trykk på innløpet med slamutskilleren nedsenket i en bøtte vann. Da piplet det luft fra skruen i bunn der en kan tappe ut vann. Men da jeg dro den HART til, ble det tett. Så dersom den er satt rett sammen med alt skrudd godt til, skal den være brukbar.

 

Deretter var det grovfilteret sin tur for trykktest. Denne har to inn- og to ut-ganger, hvorav to er blindet. Her boblet det ved den ene blindpluggen, og det hjalp ikke hvor hardt jeg skrudde til. Jeg skrudde derfor opp den blindpluggen hvor det boblet, og ble ganske så overrasket om hvordan tettingen var utført. Det var brukt en kopperpakning hvor etter min mening ytterdiameteren, 18mm var alt for liten. Og med den formen blindpluggen hadde (innsnevret ved hodet), hadde pakningen mulighet til å skli ut mot den ene siden med resultat dårlig tetting. Forsøkte så med en pakning på 20mm, og da ble det tett når jeg styrte pakningen på plass ved tiltrekking av bolten.

 

Men ser en på bildet av anleggsflaten på filterholderen, ser en at det er en nedfresing med 23mm i diameter. Så dersom jeg finner en kopperpakning med innerdiameter 14mm og ytterdiameter på 23mm, burde jeg være sikker på å få det tett. Men hvem har godt utvalg i kopperpakninger?

 

slamutskiller_tapping.jpggrovfilter_plugg1.jpg

 

grovfilter_plugg2.jpggrovfilter_sete.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Blindpluggene ville jeg pakket med loctite 577, vaske godt med aseton først.

Breie kobberringer er noe dritt, jo smaler jo bedre og nygløda.

 

PS. Det er KOBBERPAKNINGER til MM og BSP gjenger.

 

http://www.mekonomen.no/default2.asp?p=butik&m=butik

burde ha kobberpakninger?

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Kan ikke forstå hvorfor ikke, bortsett fra at de kan bli utette. Jeg har i hvert fall et drøss av dem, og de har sittet der siden motoren var ny. Og i servicemanualen vises de helt tydelig.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Så flotte ut de pakningene, men nå har jeg fått alle forbindelse tette med nye eller glødde kopperpakninger og Locktite 577. Alt er testet med trykkluft.

 

Ellers så var jeg en tur i båten idag og startet motoren opp etter to døgns hvile med diesel fra ekstern tank uten mulighet for falsk luft fra sugesiden. Og nå fikk jeg regulert turtallet etter et par sekunder. Dermed konkluderte jeg med falsk luft mellom sugepumpen og tanken.

 

Så det ble en kjøretur til Moss Slangeservice for nye deler på dieseltanksiden. Kjempeservice der! Så nå ser mannlokket ut som på bildene under, de gamle koblingene nederst.

 

Imorgen blir det ny tur til båten for å montere alt på plass, minus slamutskiller og grovfilter. Det tar jeg i neste runde.

 

mannlokk1.jpg . mannlokk2.jpg

 

rordeler.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Det håper jeg også. Men imorgen får jeg ikke vite noe mer. Da kobler jeg til diesel fra hovedtanken og drar hjem. Men 2 - 3 dager senere når jeg starter blir den store dagen da den endelige dommen om luft/ ikkeluft faller.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Og i tillegg så bor jeg på Skjetten ved Lillestrøm med båten i Son i Oslofjorden. Det er 6,8 mil kjøring hver vei. Heldigvis er det motorvei omtrent hele veien, så utenom rushtimene, går det unna på 41 - 45 minutter hver vei. Men det går jo litt bensinpenger og bompenger.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hos Marineservice i Drøbak er det obligatorisk operasjon før noe som helst av andre inngrep ved alle former for startproblemer.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ikke alle diesel mannlokk som får sitte i godstolen og titte på TV, he,he. :giggle:

Falskluft kan jammen være vanskelig og frustrerende å finne men med litt tolmodighet går det nok til slutt. Ellers sikkert greit med Dowty ringer, kanskje med unntak av at de ruster etter en stund. Men det er vel mest øyet som tar skade av dette, tetningen er det sjelden problemer med.

Lykke til, vi krysser fingrene.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Mannlokket med koblingene var nok gullende rent og fritt for diesel da jeg tok bildet, og det var ikke i stresslessen i stuen det ble plassert. Jeg har også en eldre fillete slik godstol på "gutterommet/datarommet" (som fruen kaller 'promperommet', men da kaller jeg syrommet hennes for 'furterommet').

 

Nå er jeg tilbake i båten igjen og har fått det på plass, så nå går motoren med diesel rett fra tanken. Men jeg klarte å søle utrolig mye med diesel, så nå blir det vaskejobb for å bli kvitt diesellukten.

 

Jeg har ikke koblet inn slamutskilleren og grovfilteret, men skal skru de opp på plass og koble de til etter noen dager når jeg ser om alt fungerer uten.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Korkpakningen mellom lokket og tanken er originalpakningen fra -86. Og 100% tett er den ikke lenger, når jeg fyller tanken helt full får jeg litt svetting langs kanten. Men det er så lite at det ikke er noe problem. Og i forhold til problemet mitt ved start er det jo helt urelevant om lokket er helt tett eller ikke.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei.

 

Her kommer forhåpentligvis mitt siste innlegg i denne tråden.

 

Som jeg skrev for tre dager siden, byttet jeg kran og koblinger på selve dieseltanken og nye slanger og klemmer. I tillegg koblet jeg også inn trykktestet grovfilter og slamutskiller med nye pakninger.

 

Nå er jeg nettopp kommet tilbake fra båten etter prøvestart, og alt funker 100%! Motoren startet på første slaget, og jeg kunne umiddelbart (etter et par sekunder) gi gass, og motoren reagerte umiddelbart med turtallet! Og ikke kom det noe røyk heller bortsett fra en liten poff idet motoren fyrte, og som umiddelbart ga seg.

 

Så da kan jeg bare takke alle som har involvert seg i denne tråden, og skrive som det står på slutten av alle filmer:

 

------ THE END ------

 

Lars H.

 

PS. Nå er det ironisk nok turtelleren som er treg, men det kommer eventuelt i en egen tråd.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer Lars :flag:

Arvid A : og en lærerik tråd i den forstand at den dokumenterer hvor utrolig lite som skal til på dieseltilførselssiden før det kan skape "mystiske" problemer!
Ikke minst. Tenker det er en god del som legger skylda på selve motor når slike problemer oppstår. Da blir det fort dyrt uten at feilen er rettet i det hele tatt.
Link to post
Share on other sites

Takker, takker. . . ! Skulle problemet dukke opp igjen når vi tar oss en ukes laaaanghelg fra tirsdag, tror jeg ikke jeg tør å nevne det her på forumet. :blush:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...