Roger jo Svart 10.Mai.2010 Del på Facebook Svart 10.Mai.2010 (redigert) I dag etter et døgns motorhvile, fikk jeg regulert turtallet etter ca. 5 - 10 sekunder, og etter det koblet jeg kun opp slik bildet Lars H. Bra at du kjørte motoren, men jeg mener at du også skulle ha kjørt motoren med den provisoriske tanken så du var sikker på at motoren gikk pent og så stoppet, og prøvd etter et par dager. Det ser som at det er greit og åpne mannlokket så du kan trykkteste hele sugeledning med filtre fram til fødepumpen. Redigert 10.Mai.2010 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 11.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2010 Hei. Jo da, etter at jeg hadde koblet til den provisoriske tanken, lot jeg motoren tusle og gå i 5 minutter. Så i morgen er dagen da jeg igjen skal starte opp med urørt provisorisk tank og se hva som skjer. Funker det da, står slange, kran og stigerørforbindelsen for tur. Idag var jeg innom Biltema (10 min å gå her hjemmefra!) og kjøpte meg en billig minikompressor (17057) til kr.69,90 for å teste slamutskilleren og grovfilteret. For slamutskilleren hadde jeg på forhånd skiftet de to store innvendige pakningene. Så jeg plugget utløpet og satte trykk på innløpet med slamutskilleren nedsenket i en bøtte vann. Da piplet det luft fra skruen i bunn der en kan tappe ut vann. Men da jeg dro den HART til, ble det tett. Så dersom den er satt rett sammen med alt skrudd godt til, skal den være brukbar. Deretter var det grovfilteret sin tur for trykktest. Denne har to inn- og to ut-ganger, hvorav to er blindet. Her boblet det ved den ene blindpluggen, og det hjalp ikke hvor hardt jeg skrudde til. Jeg skrudde derfor opp den blindpluggen hvor det boblet, og ble ganske så overrasket om hvordan tettingen var utført. Det var brukt en kopperpakning hvor etter min mening ytterdiameteren, 18mm var alt for liten. Og med den formen blindpluggen hadde (innsnevret ved hodet), hadde pakningen mulighet til å skli ut mot den ene siden med resultat dårlig tetting. Forsøkte så med en pakning på 20mm, og da ble det tett når jeg styrte pakningen på plass ved tiltrekking av bolten. Men ser en på bildet av anleggsflaten på filterholderen, ser en at det er en nedfresing med 23mm i diameter. Så dersom jeg finner en kopperpakning med innerdiameter 14mm og ytterdiameter på 23mm, burde jeg være sikker på å få det tett. Men hvem har godt utvalg i kopperpakninger? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Seasu Svart 11.Mai.2010 Del på Facebook Svart 11.Mai.2010 Så bra at det begynner å gå fremover. Kobberpakning ville jeg hørt med Tess på Ski.Kobberpakning. Eller Codan Moss Slangeservice. Som tidligere nevt ville jeg også sjekket gjenger/tetning på lufting finfilter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 11.Mai.2010 Del på Facebook Svart 11.Mai.2010 (redigert) Blindpluggene ville jeg pakket med loctite 577, vaske godt med aseton først. Breie kobberringer er noe dritt, jo smaler jo bedre og nygløda. PS. Det er KOBBERPAKNINGER til MM og BSP gjenger. http://www.mekonomen.no/default2.asp?p=butik&m=butik burde ha kobberpakninger? Redigert 11.Mai.2010 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Otto R Svart 11.Mai.2010 Del på Facebook Svart 11.Mai.2010 Yanmar forhandler fortalte meg at det ike skal være kobberpakninger på Yanmar motor , stemmer dette ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 11.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2010 Kan ikke forstå hvorfor ikke, bortsett fra at de kan bli utette. Jeg har i hvert fall et drøss av dem, og de har sittet der siden motoren var ny. Og i servicemanualen vises de helt tydelig. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Håp Svart 12.Mai.2010 Del på Facebook Svart 12.Mai.2010 Hva med å bruke dowtypakning der du måtte ha problemer, LarsH? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 12.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2010 Hei. Så flotte ut de pakningene, men nå har jeg fått alle forbindelse tette med nye eller glødde kopperpakninger og Locktite 577. Alt er testet med trykkluft. Ellers så var jeg en tur i båten idag og startet motoren opp etter to døgns hvile med diesel fra ekstern tank uten mulighet for falsk luft fra sugesiden. Og nå fikk jeg regulert turtallet etter et par sekunder. Dermed konkluderte jeg med falsk luft mellom sugepumpen og tanken. Så det ble en kjøretur til Moss Slangeservice for nye deler på dieseltanksiden. Kjempeservice der! Så nå ser mannlokket ut som på bildene under, de gamle koblingene nederst. Imorgen blir det ny tur til båten for å montere alt på plass, minus slamutskiller og grovfilter. Det tar jeg i neste runde. . Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Snekker'n Svart 12.Mai.2010 Del på Facebook Svart 12.Mai.2010 Nå ble jo mannlokket lekkert som et kunstverk. Håper du er i mål med feilsøkingen, og at alt fungerer som det skal i morgen. Lykke til! Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 12.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2010 (redigert) Det håper jeg også. Men imorgen får jeg ikke vite noe mer. Da kobler jeg til diesel fra hovedtanken og drar hjem. Men 2 - 3 dager senere når jeg starter blir den store dagen da den endelige dommen om luft/ ikkeluft faller. Lars H. Redigert 12.Mai.2010 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 12.Mai.2010 Del på Facebook Svart 12.Mai.2010 Håper virkelig dette fører frem. Litt av en tålmodighetsprøve med denne ventinga mellom testene så det blir nedtur hvis alt er forgjeves. Men da er det ihvertfall utprøvd. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 12.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2010 Og i tillegg så bor jeg på Skjetten ved Lillestrøm med båten i Son i Oslofjorden. Det er 6,8 mil kjøring hver vei. Heldigvis er det motorvei omtrent hele veien, så utenom rushtimene, går det unna på 41 - 45 minutter hver vei. Men det går jo litt bensinpenger og bompenger. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens_P Svart 12.Mai.2010 Del på Facebook Svart 12.Mai.2010 Testen med gjentatt start tilkoblett løs kanne var smart! Knep som er vel verdt å ta med seg! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 12.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2010 Hos Marineservice i Drøbak er det obligatorisk operasjon før noe som helst av andre inngrep ved alle former for startproblemer. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
volfro Svart 12.Mai.2010 Del på Facebook Svart 12.Mai.2010 Ikke alle diesel mannlokk som får sitte i godstolen og titte på TV, he,he. Falskluft kan jammen være vanskelig og frustrerende å finne men med litt tolmodighet går det nok til slutt. Ellers sikkert greit med Dowty ringer, kanskje med unntak av at de ruster etter en stund. Men det er vel mest øyet som tar skade av dette, tetningen er det sjelden problemer med. Lykke til, vi krysser fingrene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 13.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2010 Hei. Mannlokket med koblingene var nok gullende rent og fritt for diesel da jeg tok bildet, og det var ikke i stresslessen i stuen det ble plassert. Jeg har også en eldre fillete slik godstol på "gutterommet/datarommet" (som fruen kaller 'promperommet', men da kaller jeg syrommet hennes for 'furterommet'). Nå er jeg tilbake i båten igjen og har fått det på plass, så nå går motoren med diesel rett fra tanken. Men jeg klarte å søle utrolig mye med diesel, så nå blir det vaskejobb for å bli kvitt diesellukten. Jeg har ikke koblet inn slamutskilleren og grovfilteret, men skal skru de opp på plass og koble de til etter noen dager når jeg ser om alt fungerer uten. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
torbi Svart 13.Mai.2010 Del på Facebook Svart 13.Mai.2010 Hva har du på mellom tanken og mannlokk, (gummipakning)? Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 13.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2010 Korkpakning. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
torbi Svart 13.Mai.2010 Del på Facebook Svart 13.Mai.2010 Ble det pottetett? er det sånn at du får kjøpt på biltema og skjære den tilpasse.? Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 14.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2010 Korkpakningen mellom lokket og tanken er originalpakningen fra -86. Og 100% tett er den ikke lenger, når jeg fyller tanken helt full får jeg litt svetting langs kanten. Men det er så lite at det ikke er noe problem. Og i forhold til problemet mitt ved start er det jo helt urelevant om lokket er helt tett eller ikke. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 16.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2010 (redigert) Hei. Her kommer forhåpentligvis mitt siste innlegg i denne tråden. Som jeg skrev for tre dager siden, byttet jeg kran og koblinger på selve dieseltanken og nye slanger og klemmer. I tillegg koblet jeg også inn trykktestet grovfilter og slamutskiller med nye pakninger. Nå er jeg nettopp kommet tilbake fra båten etter prøvestart, og alt funker 100%! Motoren startet på første slaget, og jeg kunne umiddelbart (etter et par sekunder) gi gass, og motoren reagerte umiddelbart med turtallet! Og ikke kom det noe røyk heller bortsett fra en liten poff idet motoren fyrte, og som umiddelbart ga seg. Så da kan jeg bare takke alle som har involvert seg i denne tråden, og skrive som det står på slutten av alle filmer: ------ THE END ------ Lars H. PS. Nå er det ironisk nok turtelleren som er treg, men det kommer eventuelt i en egen tråd. Redigert 16.Mai.2010 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Arvid_A Svart 16.Mai.2010 Del på Facebook Svart 16.Mai.2010 Dette var gode nyheter, Lars! - og en lærerik tråd i den forstand at den dokumenterer hvor utrolig lite som skal til på dieseltilførselssiden før det kan skape "mystiske" problemer! Nå er det bare å nyte båtsesongen! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 16.Mai.2010 Del på Facebook Svart 16.Mai.2010 Gratulerer Lars Arvid A : og en lærerik tråd i den forstand at den dokumenterer hvor utrolig lite som skal til på dieseltilførselssiden før det kan skape "mystiske" problemer!Ikke minst. Tenker det er en god del som legger skylda på selve motor når slike problemer oppstår. Da blir det fort dyrt uten at feilen er rettet i det hele tatt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 16.Mai.2010 Del på Facebook Svart 16.Mai.2010 Godt jobbet og beskrevet. Gratulerer Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 16.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2010 Takker, takker. . . ! Skulle problemet dukke opp igjen når vi tar oss en ukes laaaanghelg fra tirsdag, tror jeg ikke jeg tør å nevne det her på forumet. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.