Jump to content

Min Yanmar 4JHE starter ikke like greit som før, hvorfor?


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

Tidligere har min Yanmar 4JHE alltid startet på under sekundet, og nesten uten røyk. Jeg har alltid satt gasshendelen i halvt pådrag, og umiddelbart etter at motoren har fyrt opp, har jeg kunnet regulere turtallet opp og ned.

 

Fremdeles fyrer motoren umiddelbart, men den ryker myyye (spesielt nå når det er kaldt). Og øker jeg pådraget, skjer det ingenting det første halve minuttet, og motoren ryker hele tiden. Men etter det ca. halve minuttet får jeg gitt gass slik at turtallet øker, røyken forsvinner, og jeg kan gå ned til tomgang.

 

Gode forslag til hva dette skyldes? Motoren går ellers helt utmerket selv om den er 24 år. I høst fikk den forresten nye dysespisser.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kan jo være luft. Hvis rør og slanger ikke er helt tette siger diesel tilbake i tank og luft kommer inn når motor står stille. Før du starter neste gang kan du jo lufte filteret. Skulle ikke være nødvendig med mere lufting. Hvis den like etter luftinga starter som normalt så tyder det på at det kommer luft inn når motor står stille. Røyk er normalt med luft i dieselen.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner overhode ikke til denne motoren, men vet at Yanmar har (og har hatt) diverse forvarmingssystemer i innsugningsluften ved kaldstart.

Kan det være så enkelt at forvarmingen (dvs glødeplugger i innsuget) er vekk?

Dette kan forklare treg start, røyk før den begynner å produsere egen varme, lite turtallsvillig det første minutter osv... ?

Bare spekulasjoner, Lars, men dersom motoren normalt skal ha forvarming, men som nå ikke fungerer, er det jo et sted å begynne.

Trøsten er også at reparasjonen høyst sannsynlig er billig.

Nye glødeplugger i innsuget koster ikke allverden.

Redigert av Tilde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dårlig kompresjon på en eller flere sylindre (stempelringer som henger eller ventil som er utett), eller innsprøytningspumpe som ikke er helt i form. Alternativt en eller to glødeplugger som har sviktet, hvis motoren har slike. Stort annet er det vel ikke som kan forårsake slike symptomer. Om det er stempelringene, vil du også oppleve betydelig økt oljeforbruk i tiden fremover. Jeg har vært gjennom dette selv, men min ble i tillegg vanskelig å starte (gammel forkammermotor, skal ikke så mye til før den blir vanskelig da. Din er nok uansett mer lettstartet). Følg med på symptomene fremover, blir den ikke bedre må du nok til med en "stor service" til høsten...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Takk for tips så langt. Til opplysning så har ikke denne motoren hverken gløding eller noen form for forvarming. Men jeg synes de forskjellige tipsene om dårlig kompressjon på en eller flere sylindre høres merkelig ut. Om en sylinder ikke skulle gi noen effekt, burde vel turtallet likevel øke noe når jeg gir på med gasshendelen? Kanskje jeg bare underbevisst ikke vil at det skal skyldes ventiler eller stempelringer, men hva med tanken om luft? Jeg hadde jo en episode i høst da motoren døde ikke mange minuttene etter avgang og jeg ikke fikk den igang der og da og måtte ha slep. Da ble konklusjonen falsk luft på sugesiden av matepumpen pga morkne slanger og løs nippel inn til filter. Hva med matepumpen, kan det være problemer med at den må "gå seg igang" for å yte det den skal? Har ny elektrisk pumpe liggende "i tilfelle ullfille".

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg mistenker "brennstoffsiden", slapp membran i fødepumpe eller dyser som trenger en sjekk.

Ville skiftet/sjekket slanger ,koblinger, filter samt fødepumpen i første omgang.

Har heller ikke større tro på plutselig dårlig kompressjon, men dette bør kanskje sjekkes hvis feil ikke finnes på brennstoffsiden.

Går jo også å sette den el-pumpen inn i serie med den orginale (som en test).

Kan være lurt også å sjekke om stop-solenoiden ikke spiller deg et puss fra tid til annen (slark i overføringer).

Link to post
Share on other sites

Ja, akkurat den delen kan kanskje skyldes problemer med regulator eller innsprøytningspumpe. Siden du har en elektrisk pumpe liggende, kunne det vært lurt å montere denne for å se om problemet forsvinner. Det kan jo også være at du fortsatt har problemer med falsk luft, eller at tilbakeslagsventilene i matepumpa er så slakke at de slipper dieselen tilbake. Så prøv å skifte matepumpa først, det koster deg ingenting og kan kanskje løse problemet.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvis du tørner motoren rundt med en latmannsarm, og åpner lokket for å høre hvodan det suser i veivhuset når du tørner rundt, så får du en pekepinn på om sylindrene er like eller ulike. Skal ikke få bakoversveis da. Hvis det er ekstremt gjennomslag i veivhuset, så kan peilepinnen for olja blåse ut av hullet sitt. I tillegg ville jeg sjekket ventilklaringer. Mistenker heller at fødepumpa di burde hatt et repsett for å gjøre jobben sin i framtiden. Har jo vært en drittkald vinter, og kanskje at diesel har vokset seg enkelte steder under den verste kulda. Hva det igjen gjør med fødepumpa blir jo bare spekulasjoner :smiley:

Redigert av Bartesam (see edit history)

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Da tror jeg at jeg går for å teste med elektrisk fødepumpe.

- Dysene var ute i høst, og ble da justert opp til rett åpningstrykk med nye spisser (før rep. dårlig forstøving og feil åpningsstrykk)

- Ventilåpningen ble justert i høst (nesten ingenting nødvendig å justere)

- Akutt "forstoppelse" pga dieselvoksing i vinter er det neppe, da problemet ikke er nytt i år.

- Tror neppe stopp-solenoiden er synderen, den sitter godt, og motoren fyrer jo på under sekundet. Så noe diesel til noen sylindere får den nok.

 

Men før jeg begynner å skru, skal vi ha noen dager på fjorden. Vi drar vel til Kommers idag og ligger der til søndag. Da er planen Holmsbu, men hvor lenge vi ligger der og om vi så drar hjem eller et annet sted (Borgen?), får vær og føre avgjøre. Jeg er pensjonist og fruen skal ikke på jobb før over neste helg så vi har god tid.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lurest og starte med dieseltilførsel(luft) Litt skeptisk til den elektriske pumpa i serie med den orginale. Greit nok som en test, men ville ikke kjørt med dette permanent. Blir tilbakeslagventiler ødelagt i den orginale kan du få luftproblemer som du ikke har i dag. Ventilen stenger for at dieselen siger ned fra filter når motor er stoppet og luft kommer inn hvis filteret har selvutlufting via retur til tank. Kan jo være en av disse ventilene allerede er defekt. Det merker du hvis du lufter systemet da håndpumpa gir dårlig effekt. Du kan jo teste pumpa med en åpen lufteskrue og så kjøre den et øyeblikk på starter. Kommer det støtvis diesel ut er den ok. Lykke til. :smiley:

 

Et lite tillegg hvis du tester fødepumpa med starteren : Ha stoppen på hvis du kjører den på starter slik at den ikke starter, og åpne ei lufteskrue på filteret. Fødepumpa påvirkes ikke av stoppen.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det separat oljefylling på innsprøytningspumpa på denne, eller blir den smurt av oljetrykket? Hvis den er separat kan eventuelt regulatoren bli litt vanskelig om det er for lite olje...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Startbatteriet er nok helt top, og jeg har jo ingen egentlige problemer med å starte. Motoren er igang på snaue sekundet. Den elektriske pumpen kommer jeg til å koble slik at den kommer i stedet for den mekaniske fødepumpen, og slik at den starter når jeg skrur på tenningen. Dermed får jeg øyeblikkelig lufting inntil jeg vrir videre til start. Denne motoren er forøvrig selvluftende uten lufteskrue. Jeg har ingen separat oljepåfylling for pumpen. Nå er det 1½ time til vi setter oss i bilen for langhelg i båten!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde et lignende problem med en BMW (VM) 180hk.

Det ble betydelig med relativ lys røyk ved oppstart.

Hos meg var det luft som viste seg å være synderen.

 

Er ikke helt sikker på hvor feilen lå for det ble skiftet ut slanger og membran i samme operasjon.

 

I og med at du ikke har turtallrespons er det nærliggende å tro at feilen er knyttet til noe som er felles for alle sylindre.

 

Da er det tilførsel av diesel som må få oppmerksomheten vil jeg tro.

 

Hvis det er luft: I og med at problemet forsvinner etter en stund er det nærliggende å tro at motoren klarer å kvitte seg med luften samt det kommer inn mindre luft enn den kan kvitte seg med når den går.

Det må altså komme inn mest luft etter motoren stanses.

 

Synes derfor det er mye som taler for å ta matepumpen for seg. Enten ved å overhale den eller prøve den nevnte elektriske matepumpen, men da må du bypasse den originale matepumpen.

Link to post
Share on other sites

I og med at du ikke har turtallrespons er det nærliggende å tro at feilen er knyttet til noe som er felles for alle sylindre.

Da er det tilførsel av diesel som må få oppmerksomheten vil jeg tro.

Den konklusjonen likte jeg, og har du rett, vil ikke lommeboken tømmes heller (så sant det ikke er høytrykkspumpen som er synderen). Nå logger jeg av for noen timer, men er tilbake mobilt fra Kommersøya i ettermiddag/kveld. Så alle nye tips er fremdeles ønsket.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ta ut lufteskruen på filteret, pump med håndpumpa til diesel står i toppen av hullet, sjekk deretter om det siger tilbake. I matepumpa er det to enveis ventiler. Om disse ikke holder tett, vil diesel sige tilbake. Pumpa vil normalt kunne gi nok diesel, da den har stor kapasitet, men kanskje den den må ha noen omdreininger for å bygge opp trykket?

Link to post
Share on other sites

Starte med den elektriske pumpa og se om det hjelper.

Skulle ikke det hjelpe kan det være selvutlufting som er tett. Den lufta som da har kommet inn tvinges til høytrykkspumpa.

 

Det høres kanskje dumt ut slik jeg nevnte tidligere angående test av fødepumpe med startmotor, hvis den er ok ved manuell pumping. Jeg mener det kan være lurt fordi pumpeslagene ved motor i gang er kortere enn når du pumper manuelt. Dermed får du en indikasjon på hvor mye diesel den gir under drift.

 

Kan forøvrig nevne at min motor gikk med defekt enveisventil i pumpa, men det ble noe ujevn gange på alle turtall. Dette kan nok variere fra motor til motor, alt etter hvor lett dieselen kommer frem til motor uten særlig pumpehjelp.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Ligger nå godt fortøyd på Kommers, og gjorde nå nettopp et nytt startforsøk. Motoren startet som et skudd, og jeg kunne regulere turtallet med en gang.

 

Og bortsett fra det, så koser vi oss etter en bedr middag med Masi rødvin. Fruen er en tur i land med skipshunden, og etter det og dagsrevyen er det min tur for tur.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

.....

Ligger nå godt fortøyd på Kommers, og gjorde nå nettopp et nytt startforsøk. Motoren startet som et skudd, og jeg kunne regulere turtallet med en gang.

.......

Lars H.

 

Heisann!!

 

Bra det funker for deg!!! :smiley:

 

Men har du "gjort noe", eller ordna det seg sjøl?

 

Hva slags type diesel fødepumpe har du på motoren din? Er det en membran-jokke-pumpe ?

 

Grunnen til spørsmålet er at min gamle far har vært plaget med ei sil som går tett i innløpet på en slik fødepumpe på sin VP TAMD41A motor. Silens funksjon er å beskytte pumpen for evt. partikler i dieselen.

 

Iallfall, lykke til !

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Ligger nå godt fortøyd på Kommers, og gjorde nå nettopp et nytt startforsøk. Motoren startet som et skudd, og jeg kunne regulere turtallet med en gang.

 

Lars H.

 

Hvor lenge må du ligge i ro, før du har startproblemet?.

 

Har du ikke en gammel bensintank til påhengsmotoren, som du kan bruke som dieseltank, ville kopler den rett på forpumpa.

 

Virker det så ville jeg sjekket sugeledningen.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Og bortsett fra det, så koser vi oss etter en bedr middag med Masi rødvin. Fruen er en tur i land med skipshunden, og etter det og dagsrevyen er det min tur for tur.

 

Lars H.

 

Godt å høre at dere koser dere der nede på østlandet!

 

Her på nordmøre kjenner vi svovelstanken og det regner "svovel-syre"

 

Nå sies det at utslippet på Island kan vare i "årevis" ??!!!

 

Så partikkelutslipp fra mine to TAMD60C motorer blir som en fjert i forhold!!!! :giggle:

 

PS! når det gjelder mitt innlegg litt lengre oppe vedrørende tett innløpssil, så mener jeg at min far måtte bytte drivstoffslangen som gikk i oppløsning innenfra!! Små sorte gummipartikler samla seg i sila og forstoppet føden!!

 

mvh

:flag_bp:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Hei Lars H. Det er jo mange gode råd å tips her alt, jeg ville nok sjekket alle sammen. jeg har forøvrig vært borte i samme symptom selv med en helt annen feil. Hvis ingen av tipsene fungerer ville jeg fått lånt i en kompresjonstester bare for å se at allt er tett, du kan ha starten på en mikroskopisk sprekk i toppen, det hadde i hvertfall jeg. i så fall vil du oppleve at den blir mer og mer tungstartet. regner med at jeg er på bærtur her men kjenner igjen symptomene helt eksakt.

jeg kjørte i to år før jeg fikk tak i en topp som var lettere å sveise en min var, det var bare å ha nok strøm på batteriet å litt tolmodighet så gikk den som ei klokke etter en liten stund, men det var deilig å fyre i gang med tett topp ja.

Men jeg tar utgangpunkt i at jeg har helt feil i mine antagelser altså.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...