Jump to content

Min Yanmar 4JHE starter ikke like greit som før, hvorfor?


Lars H.

Recommended Posts

Dette filteret som du har satt inn, kan du trykksette det på et eller annet vis for å se om det virkelig er tett?.

Kan du trykksette hele fuel ledningen din i ett, fra tank og til motoren? Er stigerøret på tanken tett, eller er det kanskje uttak i bunn på tanken??

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg har ikke noen kompressor eller lignende for å trykksette saker og ting. Stigerøret kan vel neppe være tett da alt fungerer 100% etter et halvt minutt. Har allerede hatt 4 helgeturer med båten etter påske og ingen problemer under veis.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Det ble ikke noen tur til båten igår i det snøværet vi hadde og sommerdekk på bilen. Men nå er jeg på plass og har forsket og forsket. . . med diesel opp rundt ørene! Jeg har luftet på alle mulige måter, og så langt er resultatene:

 

Med diesel fra tanken via slamutskiller (CAV) og et spinn-on grovfilter, får jeg luft i returen til tanken uansett hvor lenge jeg kjører fødepumpen. Kobler jeg forbi slamutskiller og grovfilter, forsvinner luftboblene i returen ganske fort. Kobler jeg forbi slamutskilleren, men gjennom grovfilteretfortsetter det å boble. Så, - etter hva jeg forstår, kommer det luft inn via grovfilteret.

 

Da jeg monterte det i høst (da problemet startet?), var jeg i tvil om hva som var inn og ut på filteret, og det ble diskutert her på forumet. Valget ble som på bildet under. Kan dette være feil og skape problemet mitt? Det er jo en lufteskrue på der jeg har inngangen, kanskje jeg skal koble motsatt?

 

Nå er jeg imidlertid så sulten at jeg får finne frem en pakke Fjordland med komler og få meg litt mat med en pils til mens dere tenker og kanskje gir meg et råd.

 

grovfilter.jpg

 

Lars H. :cheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det ser riktig ut. Diesel skal ut igjen i senter av filter, dvs der senterbolten for filter står. Det er det mest vanlige. Det jeg er usikker på er om filteret er beregnet for trykk og ikke sug. Så godt som alle biler har alle filtere etter fødepumpa, men opplegget ditt er jo svært vanlig i båt. Og det skal jo være tett uansett selv om luft kanskje kommer lettere inn på sugesiden.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg synser, er det ikke vanlig å lufte på utløpet???

Men uansett skal den ikke produsere luft.

 

Men det er jo fort og bytte om, husk og gløde og slipp de i en kopp med vann.

Selv om de er billig skal en tenke på miljøet og ressursene.

 

Ikke antydning til diesel rundt gummiringen?

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Du har nok lekkasje på en av niplene på grovfilteret ja, eventuelt på en av lufteskruene. Prøv å gløde kopperpakningene, og stram godt til ved remontering. Forsvinner luften da, er problemet løst!

 

Jeg ville også vurdert litt gjengetape på niplene, for tett kan det aldri bli...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Diesel rundt gummeringen? Hvilken gummering? Når alt er skrudd til finner jeg i det hele tatt ingen diesellekkasje noen steder.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Aahh, forstår hva du mener. Men nei, - finner ingen diesellekkasje der. Men nå er det jo lettere for luft å komme inn enn diesel å komme inn, så kanskje? Nå har jeg koblet om inn og ut på grovfilteret, og det ser ut til å hjelpe. Så da står det bare tilbake å slappe av til imorgen og se hvordan det fungerer når systemet har fått noen timer på seg med alt koblet inn. Eller skulle jeg heller koble meg forbi både slamutskiller og grovfilter med direktekobling fra tank til pumpe? Funker det da, får jeg jo en 100% indikering på at problemet ligger mellom tank og pumpe. Så får jeg heller ta en ny runde og finne ut hvor luften kommer inn dersom det er bra da. Det er vel det sikreste for grovlokalisering av problemet. Tror jeg gjør det slik etter at jeg har fått meg litt Fjorlands komler i skrotten og en god natt søvn i båten. Skulle tatt med en liten skarp'en, men får nøye meg med en boks pils.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Tror jeg ville testet med forbikopling først ja, da får du fastslått 100% hvor feilen ligger! Evt. dritt tar finfilteret seg av, så du kan trygt kjøre den slikt en stund....

 

Fungerer det fint da, ville jeg fått tak i litt flytende gjengetetning til stussene og de to blendingspluggene, pluss nye kopperpakninger. Eventuelt gått tilbake til de du kjøpte filteret av og forlangt en forklaring på hvorfor filtrene deres ikke holder tett...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Enig! Nå lar jeg det stå med filter osv. tilkoblet 5 - 6 timer til jeg legger meg. Har jeg problemer da, kobler jeg direkte fra tanken og sjekker imorgen tidlig når jeg våkner (dersom jeg ikke finner på noe annet lurt i løpet av kvelden!)

 

Lars H. :cheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Skal en feilsøke skal en ikke kople vekk mer enn en ting om gangen.

Etter det du skrev er jo feilen i grovfilteret, glød alle kopperringer, luft filteret med lufteskruen.

blir det ikke bra sjekk gummiringen.

Så er neste direkte fra tanken utenom begge filterene, men det har du vel allerede gjort med ok resultat (hovedtanken vi snakker om)?

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Ville prøvd slik index foreslår. Den orginale fødepumpa er vel utstyrt med sil som verner selve pumpa mot grove partikler, men den elektriske vet jeg ikke om har noe. Kanskje ei sil i inntakstussen :confused: Noen som vet om det er forskjell på filterpatronene? Tenker på om det betyr noe om de står før eller etter fødepumpa? Vil jo tro det er tyngre for pumpa og trekke dieselen igjennom enn og trykke den, eller er det det samme :confused:

Link to post
Share on other sites

Heisann Lars!

 

Kom bare på en ting som jeg selv har erfart:

 

Nye engangsfilter leveres med nye O-ringer, eller rektangulære ringer, som tetning mot selve filterhus!

 

Når slike filter skal skiftes, så hender det at den gamle tetningsringen "henger igjen" i filterhuset. Hvis filteret er litt kronglete plassert så kan det være lett og overse at pakningen fortsatt befinner seg i filterhuset. Dermed setter man på den nye, som følger med filteret, og man har plutselig en dobbelpakning mellom filter og filterhus som igjen vanskeliggjør en skikkelig tetning.

 

Når et slikt filter er plassert på sugesiden, over tanknivå, så vil man ikke merke noen diesellekkasje. Når motor står stille så suges små luftmengder inn i filteret og dieselen siger tilbake til tanken.

 

Andre tilfeller kan være at man helt har oversett tetningen hvis den ligger løs i forpakningen.

 

Bare en tanke jeg fikk utifra de siste innleggene her i denne tråden.

 

Iallefall, lykke til med feilsøkningen!

 

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Hei, og god morgen.

 

Etter at motoren nå har fått hvile fra igår kveld med diesel koblet rett fra tank til fødepumpe uten hverken slamutskiller eller grovfilter, startet jeg den opp nå nettopp. Og nå kom det ikke noe luft i returslangen, og jeg kunne regulere turtallet med gasspådrag omtrent umiddelbart. Så det virker som at det kommer inn luft fra enten slamutskiller eller grovfilter. Hundre prosent sikker er jeg ikke, jeg skule vel egentlig ventet et døgn eller to før jeg startet motoren. Men nå lar jeg det stå slik og tar med de to suspekte dingsene hjem for en grundig sjekk. Det er mulig at vi tar en helgetur med båten imorgen, men det blir med direkte tilkobling av diesel. Det burde gå greit da jeg jo har finfilteret på motoren innkoblet. Og reserve filter har jeg med.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det kan virke som feilen er, grovt, lokalisert.

 

Når du tar de suspekte dingsene med hjem kan det være en tanke å senke de i vann for så å trykke på med litt luft.

En sykkelpumpe holder lenge.

Da kan du gjerne på visshet om hvor feilen ligger heller enn bare å gå over alle tetninger.

 

Det kan jo være en liten sprekk i godset et sted slik all verdens kontroll av pakninger og bajonetter ikke hjelper det bøss...

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nå har jeg allerede funnet i hvert fall et sted der det kan komme inn luft. CAV slamutskilleren er holdt sammen av en skrue fra toppen, og ser en på pakningen under skruehodet, er det ikke mye igjen av den! Og O-ringene inni enheten er ikke byttet på mange år.

 

cav1.jpg

 

cav2.jpg

 

cav3.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Med diesel fra tanken via slamutskiller (CAV) og et spinn-on grovfilter, får jeg luft i returen til tanken uansett hvor lenge jeg kjører fødepumpen. Kobler jeg forbi slamutskiller og grovfilter, forsvinner luftboblene i returen ganske fort. Kobler jeg forbi slamutskilleren, men gjennom grovfilteretfortsetter det å boble. Så, - etter hva jeg forstår, kommer det luft inn via grovfilteret.

Lars H.

 

 

Her er det spinn-on grovfilter som suger inn luft og ikke CAV slamutskiller.

Eller stokker du om??

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Det er mulig jeg stokket litt om, ble ganske ør med diesel opp rundt ørene i går kveld. Og jeg kan ha blitt lurt når jeg drev og byttet om slanger og slapp luft inn både her og der under prosessen. Men den pakningen til lufteskruen på slamutskilleren så i hvert fall ikke god ut. Tror jeg skal se meg om etter en annen type slamutskiller. Det har alltid vært et søl hver gang denne skulle åpnes for inspeksjon, og svært vanskelig å få tett. Det er forresten utrolig mye diesel som bare sluset gjennom filter og høytrykkspumpe for å gå i retur til tanken. For å jobbe effektivt lot jeg dette gå til en 4 liters plastkanne, og jeg måtte tømme denne på tanken flere ganger!

 

Nå er det like før jeg drar tilbake til båten, denne gangen med kone og hund. Vi ligger over i havnen, og krysser over fjorden imorgen. Håper diesellukten har gitt seg.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå er det like før jeg drar tilbake til båten, denne gangen med kone og hund. Vi ligger over i havnen, og krysser over fjorden imorgen. Håper diesellukten har gitt seg.

 

Lars H.

Zalo og varmt vann gjør susen.

 

Lykke til.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jo da, jeg vasket dørken med Zalo, og fruen hadde ingen problemer med å godta resultatet. Nå er vi godt fortøyd på andre siden av fjorden, og motoren startet som et skudd (som vanlig), og turtallet kom omtrent umiddelbart og uten røyk! Og så fikk jeg en annen overraskelse. Max turtall under gange er oppgitt til 3800RPM, og dette har jeg ikke hatt på mange år. Opp mot 3700 har jeg hatt, men ikke over. Idag kom jeg opp i nesten 3800, kanskje ikke mer enn 3770, men likevel? Kan det ha noe med at motoren hele tiden tidligere har måttet jobbe med å kvitte seg med falsk luft?

 

Men jeg må vel få på plass nye filtere. Grovfilteret jeg har skal jeg teste med trykk, og det tror jeg er greit. Men hva med det fordømte CAV slamutskilleren? Forslag til noe bedre?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...