Jump to content

Min Yanmar 4JHE starter ikke like greit som før, hvorfor?


Lars H.

Recommended Posts

Hei Lars H., har ikke motoren startet greit de gangene du har luftet systemet først?

 

Neste gang du tar en kaldstart, luft dieselsystemet før du starter opp. Om den da starter fint har du en liten lekasje en plass som gjør at du får luft i systemet når den står litt.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Neste gang du tar en kaldstart, luft dieselsystemet før du starter opp.

 

Og nå når du har elektrisk pumpe er luftingen latterlig enkel også! Sett på tenningen, åpne luftenippelen og vent til lufta er borte. Stram til, tørk opp og start!

 

Jeg har hatt samme pumpe selv i et par år nå, og synes luftingen har blitt en lek i forhold til før...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kan det være at de noe spesielle slangeklemmene du har der ikke klemmer skikkelig lenger?

Mulig jeg kommer bortom en tur på Kommers i morra, om jeg får tak i kobberpakninger til retur koblingene da

Du er hjertelig velkomen, vi ligger alene her, men venter en båt til imorgen. Hvilken spesiell slangekobling mener du kan lage problem?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Klarer ikke helt se at luft på diesel-sugesiden skal avstedkomme røk, tror heller motoren stopper da. Skal ikke mye innesperret luft til i HT-rørene før den komprimeres og virker som støtdemper slik at åpningstrykk ikke oppnås - og motoren starter jo omgående ?

 

Går ut fra at røken for det meste er grå/hvit-aktig og da kan det være luftoverskudd (lignende gammel Ford-oppstart), mye mer enn en kan få gjennom HT-pumpen - sammen med uforbrent diesel.

Det hender av og til at (noen av) selv nye dyser henger/går tregt, kan trenge litt moving/smøring før de jobber ok.

Da kan de ev. levere mye diesel, forstøvningen kan bli ufullstendig og komme så sent at ikke alt forbrennes, dvs. en i forbrenningsprosessen kan få et luftoverskudd før «de går seg til»

 

Foruten at selvfølgelig kan «ungdommen» etter hvert også ha fått litt slitasje i registeret.

 

Samme kan vel skje om ventilspindler er litt sotet og går tregt i styringene før de «moves til». Kan i tilfelle ofte avhjelpes ved om mulig å arbeide smøreolje utspedd med diesel nedover fra toppen.

 

At motoren må stå i ro et døgn før det oppstår kan også tyde på litt koksede fjærer – stivner til når de kjøles av - og ved oppstart igjen ikke med en gang tetter nok til full kompresjon.

Mange sverger til luriumer, f.eks. rensestoff fra QMI. Vet ikke om det hjelper, men det koster ikke allverden – i tilfelle det skulle virke.

Mvh

Kaldfisk

Link to post
Share on other sites

Kaldfisk : Klarer ikke helt se at luft på diesel-sugesiden skal avstedkomme røk,
De gangene jeg har luftet dieselmotorer har det vel alltid kommet mye røyk før den tenner på alle sylindere. Normalt varer jo ikke dette lenge så jeg er enig i at Lars sin motor går forholdsvis lenge før røyken er borte. Ikke dermed sagt at det er luft som er problemet, men det er jo lov og håpe :smiley: .Jeg skrev tidligere i tråden at det også kan være tett selvutlufting på toppen av filter. På mitt filter er dette hullet knapt synlig så det skal ikke mye til for og tette det. Har ikke særlig tro på det, men det er jo en enkel sak og sjekke ut. Kunne jo vært en mulighet og bytte returslange til tank med en plastslange i ei bøtte. Starte opp og se om det kommer mye luftblærer i slangen.

Eller slik som jeg alltid må gjøre ved lufting av min motor : Løsne et dyserør så snart den tenner og siste rest av luft slippes ut, og etter noen sekunder er det tenning på alle sylindere.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Så er vi hjemme igjen etter fine dager på Kommersøy sammen med gode venner. Men hadde litt dårlig samvittighet da jeg røykla havnen i et halvt minutt ved hjemreise.

 

Men hva gjør jeg nå? Er det noen av dere som har hatt det samme problemet?

 

Jeg har jo fått flere råd og teorier, men hva kan jeg gjøre selv uten å komme meg til spesialist? Selv tror jeg at luft på lavtrykksiden av dieselsystemet eller mangel på diesel der kan utelukkes etter at alle forbindelser er sjekket, nye slanger og klemmer satt inn, og elektrisk pumpe satt inn som erstatning for den manuelle. Noe tynt luftehull på filteret kan jeg ikke finne, og ser heller ikke noe om det i manualen. Den automatiske luftingen for luft fra returen på dysene og fra høytrykkspumpen går tydeligvis sammen med returdieselen tilbake til tanken.

 

Og det virker som om motoren går på alle fire sylindrene, jeg får bare ikke opp turtallet før etter et halvt minutt. Men motoren har alltid startet på sekundet, også etter vinteropplag. Det siste var imidlertid ikke tilfelle i våres, da måtte jeg gjøre mange forsøk og også pumpe fødepumpen manuelt.

 

Slik det virker nå må det vel være et eller annet som er felles for alle fire sylindrene som gir meg problemet? Problemet har kommet litt etter hvert fra sist høst, og startet vel egentlig så smått senhøstes en eller annen gang etter dyseoverhalingen. Kan jeg finne ut noe ved å ta ut dysene igjen og inspisere de selv, eller må jeg eventuelt til dyseverksted med de? Fjærer og ventilspindler og register har jeg ikke greie på. Hvordan finner jeg ut om det kan være noe slikt, levere båten på verksted hvor de kan åpne motoren og etterpå skrive regning med gaffel?

 

Jeg fikk en regning på 50k for 15 år siden da jeg hadde total motoroverhaling etter vann i sylindrene, og håpte at problemet nå var noe jeg kunne fikse selv. Ekspert på dieselmotor er jeg ikke, men jeg er flink til å skru når jeg vet hva jeg skal skru på!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Problemet har kommet litt etter hvert fra sist høst, og startet vel egentlig så smått senhøstes en eller annen gang etter dyseoverhalingen.

 

Kan problemet ligge her, er dysene korrekt overhalt, er de korrekt montert, skal de f.eks ha varmeskjold og er dette evt montert??

Bare noen tanker :crazy:

 

Du kan f.eks ta ut dysene å levere dem til kontroll der du fikk dem overhalt. Kan ikke forstå annet enn at de gjør dette gratis om det er mistanke om at de ikke fungerer som de skal.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Hmmm, den her er lei.....

men du sier det begynte etter dysesjekk i fjor høst....hadde prøvd å snakke med det firmaet som tok den sjekken, forklart de problemet og hørt om ikke de kunne teste pånytt for bare å eliminere at det er der problemet ligger......

Og mens dysene likevel er ute, tatt en kompresjonstest.....

 

ser SF kom meg i forkjøpet mens jeg satt her og skrev...

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Nå har jeg fått et lovende tips. Jeg var tilfeldigvis innom Strømmen Storsenter idag, og der holder TSG Båt og Motorservice til like over elven. De vet jeg har greie på Yanmar-motorer, så jeg stakk innom verkstedet og fikk snakket med en grei kar. Han hang seg opp i at det kom mye røyk frem til at jeg fikk ruset motoren og mente det kunne skyldes olje på toppen av stemplene. Det kunne komme av slitte/utette pakninger på ventilene slik at olje kunne sive inn på stempeltoppen i løpet av et døgn eller to. Jeg hadde selv et slikt problem på en gammel bil en gang som røyk fælt etter at jeg gikk over til syntetisk fra mineralsk olje og foringene tørket ut.

 

Nå har jeg ikke byttet oljekvalitet på båten, men sist sommer hadde jeg jo et "nestenmotorhavari" som jeg ikke har tenkt på. Pakningen på oljefilteret vrengte seg og oljen sprutet ut. Heldigvis gikk alarmen for oljetrykk slik at jeg fikk stoppen motoren før skjæring, men da var det ikke mye olje igjen på motoren, og da kan vel kanskje disse pakningene rundt ventilstengene gått svært så tørre et par minutter og blitt skadet?

 

Så hva sier motorekspertene, er det på tide å finne frem verktøy, flytte inn i båten for et par dager og skru av motortoppen og inspiserer og eventuelt skifter pakninger? Da får jeg jo sjekket ventilfjærene også, og om jeg orker kan jeg vel kontrollere/slipe ventilsetene også. Noe slikt har jeg aldri gjort før hverken på bensin eller dieselmotor, men litt nevenyttig er jeg da, og med god verkstedhåndbok og hele baatplassen.no sine eksperter i bakhold på nettet klarer jeg vel dette? Og motoren kan vel da stå i båten.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Som sagt, en komp og lekkasjetest gjør susen. Er ikke dyrt heller. Hvis tetningene til ventilspindlene er gåene vil jo oljeforbruket gå opp også. Sett noe tegn til høyere oljeforbruk etter dette "nestehavariet" du snakker om? Tror ikke de er gåene pga dette, men heller pga mange års gange. De blir jo harde med årene, og gjør ikke jobben sin. Hva med trykket i bunnpanna? Har det blitt verre etter hvert? Mye trykk i bunnpanna gjør at oljen blir kastet ut og fortbrent via innsuget. :smiley:

Redigert av Bartesam (see edit history)

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Kanskje jeg skulle forhøre meg med verkstedet i havnen (LaSa) om de har tid til en kompresjonstest en gang før sommeren? Hva oljetrykket er, aner jeg ikke, jeg har kun alarm for oljetrykk. Noe øket oljeforbruk av betydning har jeg ikke registrert.

 

PS. Snakket nettopp meg verkstedet i havnen, og de kunne ta en test for meg. Men jeg må nok vente et par uker, og han regnet med et par timers arbeid.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Tror det er lurt av deg å starte med en kompresjonstest å et par timers feilsøkning av en fagmann, så kan du jo ta skrujobben selv når diagnosen er klar, synd at du må vente et par uker da, men det er jo forståelig at de har endel oppdrag nå på våren.

Link to post
Share on other sites

Har ringt litt mer rundt til spesialistene, og spesielt til Nils hos Marinediesel i Drøbak (tidligere NiTo) som vel regnes som en kapasitet på Yanmar. Han ville ikke helt forkaste luftproblemer ennå. Så jeg fikk en nøyaktig testmetode (med løs dieselkanne osv) for eventuelt å utelukke luft på sugesiden. Drar derfor til havnen imorgen og gjør dette før andre ting settes i verk. Og ingenting hadde jo vært bedre enn at det var luft som er problemet.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

a.jpg

Det er der den røde pila er jeg bestemt mener det er et lite hull for selvutlufting. Lufta slippes opp til returslange til tank. Det er også returslangen jeg mener kan byttes med plastslange (bare for test)da du lett vil se luftblærer i denne. Enkelt og prøve selv om det kanskje ikke er løsningen. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Noe åpent hull finner jeg ikke, men på toppen av banjokoblingen som forbinder filteret med retur fra dysene, retur fra høytrykkspumpen og retur til tanken, kan jeg åpne en lufteskrue.

 

Det første jeg skal gjøre imorgen er å ta diesel rett fra en plastdunk plassert høyere enn motor og rett til fødepumpen. Og returen skal også gå til denne kannen gjennom en gjennomsiktig slange. Så Starter jeg pumpen et øyeblikk, og ser om det vises noe luft i den klare slangen. Kommer det luft, åpner jeg lufteskruen til det kommer diesel der, før jeg stenger der. Får jeg fremdeles luft i returen, lufter jeg en og en dyse der kobberrøret går ned på dysene. Så blir det å finne ut hvor luften siger inn i løpet av et døgn.

 

Men kommer det ikke luft, får jeg tenke på nytt. Da er det ventilforinger, høytrykkspumpe osv. det må forskes i.

 

lufting.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Er du sikker på at dysene dine virkelig er bra ? Vet om noen firmaer, bla Minge som gjør dårlig jobb med dysespisser.

 

Kan også være at høyttrykkspumpa/dieselpumpa begynner å bli sliten og ikke holder på trykket etter motoren har stått, ev leverer lavere trykk enn den skal.

 

Har dysene blitt testet ? Slik at man ser at de åpner når de skal ? Åpnes de ved for lavt trykk forstøves ikke dieselen bra nok og motoren vil ryke mye under oppstart. Blir nesten som å grisechoke en bensinmotor.

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Jeg har et CAV filter, men det ser ut som det fungerer på samme måte. For å lufte det må jeg først åpne der hvor slangen går til høytrykkpumpa til det ikke kommer mer luft. Her er det mye større åpning og ikke noe lite hull under banjokobling. Så åpner jeg der hvor retur fra dyser og retur til tank er koblet sammen, og slipper ut siste rest.

 

Dette høres jo dumt ut da sistnevnte er høyest plassert, men forklaringen er at lufta må gjennom det lille hullet selv om skruen løsnes da hullet er under banjokoblingen. Derfor må jeg få ut mest mulig i den førstnevnte kobling. Hullet tar ikke unna så mye som du pumper inn og lufta presses videre mot høytrykkpumpa hvis der er mye luft. Hullet på mitt filter er ikke større enn dysehullet på en gammel parafinprimus.

 

Er nesten sikker på du har dette, siden dette er koblet sammen på toppen av filter. Hvis ikke hadde det ikke vært nødvendig og koble det sammen der.

Brukermanualen du har lagt ut henviser vel også til denne funksjonen der det står et eller annet om airbleeding.Ikke helt stødig på engelsken jeg. :lol:

 

Ta en tlf. til disse yanmargutta og hør hva de mener, for er det tett her har du ingen selvutlufting av filter, og motor går ikke skikkelig før eventuell luft har passert høytrykkpumpa.

 

OBS ser at skrua som holder slangen til høytrykkpumpa også holder hele filteret. Ikke løsne på den. Det er nok ikke helt likt som på mitt.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har tro på at problemet er luft.

 

Hvis ikke er dette en mulighet.

 

Siden problemet har kommet etter ventiloverhalingen, ville jeg ringt de og spurt om de ser noen sammenheng.

De kan umulig ta noe for å kontrollere dysene og eliminere den feilen hvis de er seriøse.

 

Du kan muligens se koks rundt de dysene som ikke forstøver rett.

 

Det ser ut på bilde at hvis du demonterer klamra på trykkrøra til dysene løsner muttrene på dieselpumpa så greier du å

få dysene montert på den andre siden til friluft.

En runde på starten, så kan du se om dysene forstøver eller ikke.

Hold et hvitt ark ca.10 cm fra dysa så skal du få en rose med diesel på arket.

OBS. HOLD HANDA LANGT VEKK FRA DYSESPISSEN HVIS IKKE DU IKKE VIL HA BLÅST HULL I DEN.

Og i samme operasjon spenn fast en hvit fille over dysehulla så vil du se om det er forskjell på det som blåser ut av sylinderen..

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Man bør ha en dysetester for å kunne avlese når dysa åpner, og om den åpner ved riktig trykk. Papirtesten gir jo et inntrykk om dysa forstøver eller "pisser" men forteller ingenting om trykket dysa åpnes på. Man må jo sjekke alle dysene så man er sikker på at de åpner ved omtrent samme trykk.

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Tror jeg ser bort fra problem med dysespissene i første omgang. De er overhalt på anerkjent verksted i september på Sørensen & Balchen sitt verksted (tidligere Jahre Diesel) på Holmlia. Per Eirik Ask (anbefalt av flere her på forumet) testet dysene som resulterte i at jeg trengte 4 nye dysespisser. Åpningstrykket varierte 50 - 60kg/cm2 mellom dysene, og forstøvingen var helt "ræva". Alle 4 dysene ble overhalt med nye spisser som forstøvet fint og alle hadde åpningstrykk på 205kg/cm2 etter oppshimpsing. Årsaken til overhalingen var dårlig max turtall. Se denne tråden.

 

Metoden med plastkanne høyt plassert og lufting, er den som eksperten hos Marinediesel i Drøbak, Nils anbefalte og som skulle avsløre om det er luft som er problemet. Det var slik de alltid gjorde før eventuelt andre undersøkelser på verkstedet.

 

Nei Bastard, det er ikke kopperpakning på lufteskruen. Skulle det være en lekkasje der, ville jeg vel bare få litt ekstra kontinuerlig lufting på bekostning av litt diesellekkasje?

 

At problemet kom etter overhaling av dysene er jeg ikke sikker på lenger. Det kan like gjerne ha begynt etter oljelekkasjen da motoren gikk nesten tom for diesel (se her) eller da jeg byttet CAV grov filteret for diesel (slikt med glass og tappeskrue) med et spinn-on-filter som er mye enklere å skifte. Dette etter motorstopp pga luft (se her).

 

Jeg skal også bytte finfilteret på motoren i morgen for sikkerhets skyld i tilfelle det skulle ha en utett pakning. Det ble vel også skiftet sist høst da jeg hadde motorstoppen.

 

Men nå går det snart trill rundt for meg, får sette meg ned og lufte hjernen med ett eller annet på TV'n. Dersom jeg finner lufteskruen da!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...