Jump to content

Min Yanmar 4JHE starter ikke like greit som før, hvorfor?


Lars H.

Recommended Posts

Opp mot 3700 har jeg hatt, men ikke over. Idag kom jeg opp i nesten 3800, kanskje ikke mer enn 3770, men likevel? Kan det ha noe med at motoren hele tiden tidligere har måttet jobbe med å kvitte seg med falsk luft?

 

Eller mindre motstand og høyere strøminingshastighet på diesel grunnet at du har koblet vekk to eldre filtre/vannutskillere?

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Har en 4jh-te med samme cav filter+fin diesel filter.

Etter å ha samme erfaring med cav filteret har jeg laget følgende "prosedyre".

1) Bytte finfilter

2) Prime filteret med en liten håndsugepumpe/oljebyttepumpe til 79,- på biltema.

3) jokke litt på nikkepumpa/lufte dette

4) Starte opp, sjekke at motoren for luftet seg og går ok.

5) Skifte grovfilter/cav filter

6) Bytter alle pakninger i dette, obs forskjellige o-ringer med fargekode på+bytte av o-ringen i midten inni filteret(kjøpt o-rings kroker i sett på BT)

7) Filteret settes sammen etter alle kunstens regler(veeeldig nøye)

8) Prime cav/grovfilter med håndpumpe.

9) Ny lufterunde på finfilter. pkt 2

10)Ny oppstart

11) Ved antyding til jaging tilbake til pkt 6

 

Siden jeg har filter i motor-rom tror jeg cav filter med glass er det eneste godkjente løsningen med utskiller som er gjennomsiktig.

Tror ikke Racor filter i plast er godkjent i motor-rom. Da mener jeg det være metallfilter i hele satsen.

Redigert av Seasu (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fikk lyst til å sitere Frank Beck " Å vare jeg sa." se innlegg 23.

 

Hva er diameteren på suge røret fra dieseltanken?

Jo mer dill som blir hengt på suge ledningen jo tyngre blir det for føde pumpe og få det fram.

Etter min mening trenger du bare en vannutskiller, for du har jo finfilter.

 

Eller så kan virke som om den orginale fødepumpa har mistet noe av mengden den skal levere, er armen som går på kammen slitt?

Har hvert borti at noen fødepumper har flere Shims som kan fjernes etter hvert som armen blir slitt.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hva er diameteren på suge røret fra dieseltanken?
Aner ikke, om røret ikke har grodd igje, er det vel som det alltid har vært. Slangene er i hvert fall på 8mm innvendig
Jo mer dill som blir hengt på suge ledningen jo tyngre blir det for føde pumpe og få det fram.
Enig, men den elektriske pumpen er spesifisert til å kunne gi 5 ganger så mye diesel og ha et trykk dobbelt av den mekaniske.
Etter min mening trenger du bare en vannutskiller, for du har jo finfilter.
Her er jeg ikke helt enig. På de 23 årene jeg har hatt båten har jeg aldri kunnet tappe ut noe vann fra noe filter. Dessuten bruker jeg Hammerdown som emulgerer inn det som måtte være av vann inn i dieselen. Men slam har jeg funnet i slamutskilleren. Og skulle det komme inn i finfilteret, blir det nok kanske snart tett.
Eller så kan virke som om den orginale fødepumpa har mistet noe av mengden den skal levere
Det er mulig, men som sagt tidligere, ser jeg ikke lyst på jobben å få skrudd den ut. Og så lenge den nye elektriske pumpen gjør jobben, utsetter jeg det til utenfor båtsesongen. Men takk for alle tips og gode råd. Imorgen blir D-dagen for problemet. Da har motoren stått i ro i to døgn og eventuell luft burde ha funnet vei inn i systemet om noe fremdeles er utett. Så det blir spennende å starte opp for hjemtur.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

:headbang: :headbang: :headbang: :headbang: :headbang:

 

Hei igjen, nok en gang!

 

Denne tråden kan nok bli lang dersom det fremdeles er noen som gidder å lese om maset mitt.

 

Men altså, da jeg etter to døgn på Kommersøy startet for å dra hjem, oppførte motoren seg like fordømt dårlig. Den startet som et skudd på under sekundet, men så tok det ca. et halvt minutt med mye røyk før den reagerte på gassen!

 

Nå begynner jeg å tro at det kanskje er noe annet enn problemer med luft/diesel på sugesiden. Jeg har nå direkte slangeforbindelse fra tank til elektrisk sugepumpe, og via finfilter til høytrykkspumpen. Og alle slanger og slangeklemmer pluss kopperpakninger på banjokoblingene er byttet. Det som ikke er sjekket er overgangen fra slange til stigerøret i tanken, og så er ikke finfilteret byttet, men det var nytt i høst. Så de eneste stedene det nå kan være luftproblemer må være ved stigerøret, eller selve pakningen på finfilteret på motoren.

 

Så hva gjør jeg? Tar en ny tur på 7 mils kjøring til båten imorgen og bytter filter og ser på koblingen til stigerøret? Så kan jeg dra hjem og avvente resultatet til onsdag når vi skal ut med båten igjen.

 

Lars H.

:cryin::cryin::cryin:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Bytt ut en eller flere av slangene dine med klare plastslanger som provisorisk løsning. F.eks av denne typen.

Da kan du se om det er luft i dieselen. Bare vær obs på at disse blir myke når det blir varm i motorrommet.

 

Ulempen er muligheten for å introdusere ny feil eller rette nåværende uten å finne løsningen.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Vel, nå har jeg allerede som skrevet tidligere i tråden sjekket med plastslange for returdieselen og egen tank for diesel. Da så jeg at det kom luft i returen, helt til jeg koblet tilførselen forbi slamutskiller og grovfilter. Men selv om det nå fremdeles skulle ha kommet inn litt luft, forstår jeg ikke hvorfor motoren som er selvluftende ikke skulle klare å kvitte seg med denne luften før det har gått et halvt minutt. Og før jeg vrei om startnøkkelen helt, lot jeg denne gangen den elektriske fødepumpen gå ca 15 sekunder. Da skulle det i hvert fall ikke være mye luft igjen på lavtrykksiden. Da skulle luften ha forsvunnet sammen med returdieselen.

 

Nå er jeg ganske oppgitt, men er fremdeles helt åpen for alle tanker rundt problemet. Men ser en på dette svaret mitt, kan det kanskje se ut som jeg aviser forslag, men det er i hvert fall ikke meningen. Jeg forsøker bare å fortelle hva jeg etter hvert har gjort, så bær over med meg.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

På de 23 årene jeg har hatt båten har jeg aldri kunnet tappe ut noe vann fra noe filter. Dessuten bruker jeg Hammerdown som emulgerer inn det som måtte være av vann inn i dieselen. Men slam har jeg funnet i slamutskilleren. Og skulle det komme inn i finfilteret, blir det nok kanske snart tett.Det er Lars H.

 

Har aldri funnet slam i dieselen, men drenert vann i 40 år.

Slammet tror jeg at Hammerdown produserer.

 

Fin filteret ditt er på trykksiden så her kommer det ikke luft inn hvis ikke dieselen kommer ut.

 

Nå har du bare en ting og gjøre ta med en bensintank til påhengsmotoren, som du kan bruke som dieseltank, kopler den rett på forpumpa med retur

til samme tank. med nye slanger.

 

Virker det er det bare og legge opp ny sugeledning fra bunn av tanken, så vet du at det er ok

 

Eller sjekke koplingen i tanktoppen til sugerøret, har du den type med en kopp som henger i enden av sugerøret er det en belastning på sikt.

Det er flere som har hatt problem med falsk luft der.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

http://sagaforumet.com/yanmar-manual/4JHE/kapittel_2.pdf

side 27

Viser alle tannhjulene i registeret, litt slitasje på hvert inngrep senker tenningen.

 

http://sagaforumet.com/yanmar-manual/4JHE/kapittel_3.pdf

side 44. pkt.8

Hvit røk:

- Sen tenning

- Vann

- Lite smøreolje i maskinen (? ? ?)

- Maskinen overkjølt

 

Røkfargen er dog ennå ikke beskrevet, er litt essensiell ved feilsøking – f.eks. blå antyder smøreolje, hvit- bla. sen tenning/vann/luft, sort – brennstoff/tidlig tenning/lite luft osv. Men det antas at den er grå/hvit ?

 

En teori:

Litt slitasje i register og plunger/kam gir senere tenning.

Slakke åpningstrykk på (gamle) dyser gir tidligere tenning (var det - 60 bar ?).

I fjor kan disse to ha opphevet hverandre.

Med nye dyser og korrekt trykk står en i tilfelle da tilbake med litt sen tenning.

Så her er kanskje en kombinasjon av litt sen tenning og gjennomkald maskin ?

 

 

http://sagaforumet.com/yanmar-manual/4JHE/kapittel_3.pdf

side 2

Viser et avlangt hull i flensen bak tannhjulet, litt til høyre for fødepumpen. Det er to eller tre slike som holder pumpen mot motoren. Mutrene løses (ikke skrues av), da kan en vri pumpen og derved justere tenningen, det er hele hensikten med avlange hull. Høyere turtall/motorlyd er synonymt med tenning opp / vice versa..

 

Sett først et overettstrek på pumpeflens og motor, med en tynn tusj e.l. Da kan en alltid finne tilbake til utgangspunktet – som er det viktigste av alt.

Den enklest tilkommelige mutter settes lett til igjen, motoren startes, siste mutter løsnes og pumpen vris (klarer det oftest med handemakt, ikke sikkert en behøver ha siste skruen tilsatt engang).

Ikke vri mer enn at røk eventuelt minsker/forsvinner (toppen et godt «blyantstrek), om bankelyder oppstår er det for mye, men ikke skadelig for et øyeblikks tid.. Dette må skje innen det første halve minuttet mens motoren ennå produserer røk, om nødvendig må den få kjøle seg ned til neste dag før en prøver igjen. Dvs. alt må være klart når en starter, helst være to stykker også.

Sett en mutter til med pumpen på det nye stedet, la motor kjølne skikkelig ned og prøv igjen.

Virker det ikke, prøv litt mer, men tilslutt tilbake til overettmerket.

Er ingen komplisert affære, er fort å utføre, og om en ikke selv er helt komfortabel finnes vel i nærheten en mer kyndig som kan anmodes om litt hjelp ?

 

 

Er røken blålig kan f.eks. skrapefjærene ha fått en knekk ved nestenhavariet, da må i tilfelle motoren i land, samt må en av med toppen (en gang til om en har prøvd bare denne først). Men da bør jo røken også være litt blålig under gange, og motoren vil ved start ofte ha en tendens «til å ta ut».

 

Siden turtallet i det halve minuttet åpenbart kan hverken økes eller senkes kan det også antyde slitasje/heng/treghet i regulatoren, kanskje i tillegg til røken ?

 

Det kan også minne om at en trykkventil ut fra Ht-pumpen lekker litt, slik at nivået i røret over tid synker (vakuum på ene siden balanseres mot atm.trykk) og pumpen trenger noen slag for å fylle det opp igjen. Kan kontrolleres ved å skru dysene på mot friluft, kjøre på startmotor og se om alle spreder med en gang (ikke løsne mutrene ut fra pumpen), etter at maskinen har stått i ro et par dager.

 

Beste rådet er å spandere noen (få) kroner/litt tid på feileliminering før en begynner den store demonteringen – før den bør en uansett ha prøvd alle tenkelige tester mv. som tidligere beskrevet.

Spørsmål: Hvordan kan en luftlekkasje på på diesel-sugesiden (etter fødepumpen vil det jo sprute ut) «lege seg selv» etter at maskinen har gått et halvt minutt ? :confused:

 

(Og i mellomtiden må jeg av og til jobbe litt med eget følsomme sinn, slik at det ikke tar øyeblikkelig skade av av litt røk et halvt minutts tid.)

Mvh

Kaldfisk

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Takk for utfyllende svar. Det som vel er viktig nå er å finne ut 100% sikkert om det er et problem på sugesiden eller ikke. Og ja roger-jo, jeg har kjørt motoren med løs dieselkanne plassert over motor hvor diesel sugdes fra denne kannen, og hvor også returen gikk tilbake via klar plastslange. Med slamutskiller og grovfilter innkoblet, ga ikke luftboblene seg helt, men uten disse ble det etter hvert kun diesel i returen og motoren gikk fint.

 

Men det jeg ikke gjorde da, var å stoppe motoren og la den stå i to døgn og så starte igjen. Så jeg tenker jeg gjør det omigjen imorgen, - stopper motoren og lar det stå slik to dager før jeg starter opp igjen fremdeles med diesel fra løs tank. Funker alt bra da, - ja da må det jo være noe feil mellom pumpe og tank? I mellomtiden kan jeg jo inspisere litt rundt tank og stigerør.

 

Så var det dette du skriver om høytrykksiden Kaldfisk. Har selv lest grundig i manualen og tror jeg forstår hva du mener. Røyken er vel blå/grå/hvit slik den alltid har vært de aller første sekundene etter start, men nå er det så mye røyk som ikke gir seg før etter at jeg får regulert turtallet! Din teori om at jeg har for sen tenning virker interessant. Men om jeg skal gå løs på en justering av det, og få det til korrekt på et halvt minutt er jeg ikke sikker på at jeg får til. Men dersom det er det som skal til, må vel Nils som er Yanmar-guru hos Marineservice i Drøbak klare rimelig greit slik at det ikke blir vakuum og falsk luft i lommeboken. Men før det får jeg se resultatet av testen med løs bensinkanne. I mellomtiden får jeg lese manualen ennå en gang.

 

Så jeg krysser fingre og tær og alt som finnes og drar til båten imorgen. Da får jeg også sett hvordan det er å komme til høytrykkspumpen og justeringen av tenningen. Det er rimelig trangt ned langs motoren. Ønsk meg lykke til!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lykke til, Lars! Om du ikke finner en feil du helt har oversett på lavtrykksiden nå, tipper jeg feilen må ligge på høytrykkspumpen! Enten for sen tenning, eller intern lekkasje/slitasje. Håper selvsagt at det ikke er det, da overhaling av pumpe koster en del kroner. Men det viktigste nå er å 100% eliminere de enkel og billige tingene, så kan du heller legge opp til overhaling av pumpe til høsten når sesongen er ferdig hvis ingenting annet nytter!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kaldfisk : Spørsmål: Hvordan kan en luftlekkasje på på diesel-sugesiden (etter fødepumpen vil det jo sprute ut) «lege seg selv» etter at maskinen har gått et halvt minutt ?
Min teori var at en ørliten lekkasje gjør at dieselen siger ut av systemet og erstattes av luft. Lekkasjen er så pass liten at det tar flere dager før luftmengden er så stor at den utgjør noe problem. Altså en stopp på bare en dag klarer selvutluftinga og ta seg av, da det bare er kommet litt luft inn. Det samme mens motor går, det kommer så lite luft inn sammen med dieselen at lufta går i returen, uten og påvirke motorens gange. Vil bare understreke at dette er noe jeg tenker og ikke vet.

Er helt enig i at en liten justering på pumpa kan være den neste prøven. Den tærer jo heller ikke på lommeboka. :wink:

Link to post
Share on other sites

fodesyst.jpg

 

Her har jeg forsøkt å laget en liten prinsippskisse over et vanlig dieselolje fødesystem. Rød line reprsenterer suge-line og en potensiell kilde til luft. Grønn line er overtrykkslinen og "mater" høytrykkspumpen med olje, før overskuddsoljen går via en trykkreguleringsventil tilbake til tanken (sort line og tilnærmet null trykk).

 

Jeg tror også at du kan ha et problem med trykkventilen. Denne har jo til oppgave og vedlikeholde et visst matetrykk til HP pumpen, i tillegg å føre fødepumpens overkapasitet tilbake til tanken. Muligens at denne sitter i nærheten av retur-utløp fra HP-pumpen din?

 

Den kan jo være så enkelt at en fjær er knekt i denne ventilen. I såfall vil du ikke få opparbeidet tilstrekkelig matetrykk til HP pumpen. Videre en kilde til luft i HP-pumpen om ventilen er løs og dieselen har en mulighet til å sige tilbake til tanken via fødesystemet.

 

Når det gjelder den elektriske pumpen du har montert, så har jeg ville byttet tilbake til den mekaniske. Jeg mener å huske, litt lengre oppe i tråden, at du hadde monter en Elektrisk Biltema pumpe av denne typen som finnes i to utgaver. 52-3226 leverer maks 120 l/h og maks trykk på 0,10 bar, den andre 52-3227 har en maks kapasitet på 70 l/h og et maks trykk på 0,27-0,40 bar.

 

Disse trykkene er tvilsomt lave etter min mening, og for lave til å mate HP-pumpen din. Jeg vil tro at vanlig matetrykk iallefall er over 1,5 bar!

 

Videre så vil jeg karakterisere de nevnte Biltema pumpene for mere "hjelpe-pumper". Kanskje til bruk for å "løfte" dieselen under utluftning. e.l.

 

Redigert:

Du kan jo forsøke å montere et manometer på finfilteret ditt! Da vil du kunne se matningstrykkets oppbygning i startøyeblikk og ved forskjellige belastningsområder?

 

mvh

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Her er flow-diagrammet for dieselen for min motor. Det er såkalt selvluftende der både retur fra dysene og

pumpen går til toppen av holderen for finfilteret og så videre til tanken. Ventil for å styre overtrykket er

nok inne i selve pumpeenheten. Får lese litt om det i manualen. Men selve pumpen++ åpner jeg ikke selv.

Det er en jobb for spesialister.

 

Den elektriske pumpen 52-3227 jeg har, tror jeg har nok trykk, 0,27-0,40bar. Og mengde diesel den kan

pumpe, 70liter/time er mer enn nok sammenlignet med data for den manuelle pumpen. Se nedenfor. Og

under normal gange nå i helgen, virket den i hvert fall utmerket.

 

Noe manometer for trykkmåling har jeg nok ikke liggende.

 

fuel_flow.pngpump_spec.png

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

OK, jeg skjønner!

 

Men her kommer iallefall en ny teori som vil være enklere å sjekke!

 

Om du har systemet ditt arrangert nogenlunde som vist på skissen nedenfor:

 

utluft.jpg

 

Her ligger inntak til HP pumpen over uttak for selvutlufting på finfilteret. Når motoren har stått noen dager så siger oljen tilbake til finfilteret (erstattes av luft fra returlinen på et eller annet vis), igjennom restriksjonen som utgjør selvutlufting, ut til returlinen og tilbake til tanken.

 

Sjekk ved å blokkere selvutluftning på finfilteret, evt. en slangebøy på returslangen som ligger høyere enn inntak på HP-pumpen!

 

Lykke til !

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Finfilteret mitt er nok helt på toppen av motoren og pumpen langt nede på motoren.

 

engine.png

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har lest en plass at en brukte sykkelpumpe til trykktest.

 

Det virket hadde en gammel sykkel slange, skar av hele holderen med ventilen den er 7,5mm gikk rett inn i

8mm slange satte på en slange klemme og så var det bare og pumpe i vei.

Så der er en mulighet til å trykksett suge ledningen hvis du får tredd på en slange på sugerøret nede i tanken.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei.

 

Så var det ny runde med hodet ned i motoren. Og nå har jeg gjort klar til den endelige testen om det er luft som kommer inn på sugesiden i løpet av noen dager. Jeg har koblet både tilførsel og retur av diesel fra ekstern kanne med klar slange på returen, og skal la det stå slik til onsdag. Har jeg da fremdeles problemet, tar jeg ny kontakt med Nils hos Marinediesel i Drøbak for eventuelt verkstedbesøk. Hadde nettopp en prat med ham, og det var ikke usannsynlig at problemet lå på tilkoblingen på toppen av tanken der jeg har krane og original presskobling mellom slange og nippel. Så nå drar jeg hjem (og rekker dugnaden i borettslaget :headbang:) og lar det stå slik til onsdag. Hadde jeg vært religiøs, hadde jeg nok nå bedt en bønn til dieselguden dersom en slik finnes. :saint:

 

diesel_ekstern.jpg

 

diesel_tanksiden.jpg

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

I dag etter et døgns motorhvile, fikk jeg regulert turtallet etter ca. 5 - 10 sekunder, og etter det koblet jeg kun opp slik bildet viser. Og koblingene til tanken pluss kran skal fornyes, uansett om det kommer luft inn der. Men først skal diagnosen stilles: Luft på sugesiden, eller noe annet.

 

Ja, lufteskruen på finfilteret fungerer dersom det er så mye luft (etter f.eks filterbytte) at selvluftingen ikke klarer jobben innen rimelig tid.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Heisann igjen LarsH! :flag_bp:

 

Vedrørende evt. luft-problematikk.

 

En enkel måte å sjekke på:

 

Rengjør en 10 ltr bøtte.

 

Demonter returslangen til tank og legg slangeenden i pøsa!

 

Start motor og observer men du holder på slangestussen nede i pøsa.

 

Returdieselen begynne å renne nedi bøtta!

 

Sørg for at slangestussen holdes under dieselnivået.

 

Se om der kommer kontinuerlige små luftbobler ut av returslangen. I såfall har du innsig av luft en plass på fødepumpens sugeside!

Imotsatt fall så vil jeg tro at problemet ligger en annen plass.

 

PS! Stopp motor FØR pøsa er full!! :wink:

 

:sailing:

 

Bjørrn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...