Jump to content

Smarte dingser og duppeditter


Batdilla

Recommended Posts

Tenkte vi kunne ha en tråd hvor vi poster tips om dingser, dupperditter, nyheter og annet som kan gjøre hverdagen i båt enklere.

 

Smart saksebord som felles ned i dørk

 

Dette er et bord som er helt nytt på markedet. Det smarte med dette er at det foldes ned i en brønn i dørken. Border har sakseføtter med tredelt bordplate til å brette ut. Bordplaten er laget i karbonfiber, mens undersidenav de to foldeplatene på hver side er i teak. Plassbesparende og smart. Bordet er laget av det franske firmaet Casa Mare og ble presentert på utstyrsmessen METS i Amsterdam i slutten av november. Oppdatering 05.02.03: Kontaktet Casa Mare og fikk følgende svar: "Hereafter the price of the new composite carbon cockpit table: 2150 Euros (VAT excl.) + 350 Euros for aluminium box. We don't have any agents in Norway and we forward from France and you can order directly. Delivery = at the present time = 6 weeks. Carriage cost France/Norway = about 100 Euros".

 

BildeBildeBilde

 

Vanntett "evighetslommelykt"

 

Nightstar har ikke batterier som skal skiftes ut, istedet er det en spole i håndtaket og en sylinderformet magnet som glir igjennom spolen. Hvis lykten ristes i 30 sekunder, lyser den i 10-15 minutter og  kan lyse opp en diameter på 1,5 meter på 15 meters avstand. Istedenfor pære er lykten utrustet med en lysdiode med levetid på 100 000 timer. Lykten er vanntett ned til 142 meters dyp, den flyter i vannskorpen med lyktedelen opp og er operativ i temperaturer mellom -40 og +50 grader. Anbefalt utsalgspris i USA er ca 50 dollar. Produsent: Weems & Plath.

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Dette er kanskje gammelt nytt for mange, men her er en kjekk krok for å före fortöyningstauet rundt öyet i en böye eller en gren som henger utover mot vannet:

 

Bilde

 

Saken heter "Happy Hooker" og monteres på en båtshake e..l.  Ved hjelp av denne kroken slipper du å henge over ripa for å få fortöyd båten.  Har en slik selv men har ikke kommet så langt til å pröve den ennå  :sad:

 

Kåre

Link to post
Share on other sites

Her er en annen duppedings hvis du ankrer opp ved en sandstrand:

Bilde

 

Jeg tror ikke jeg ville betrodd denne saken for en overnatting, medmindre det var i en avskjermet vik.  I stedet for den avbildede modellen (TELTPLUGGEN!!!!), kan du også bruke den type påler/lange teltplugger som fås kjöpt i dyrebutikker for löypestreng.

 

Kåre

Link to post
Share on other sites


Kare_L: Her er en annen duppedings hvis du ankrer opp ved en sandstrand: Jeg tror ikke jeg ville betrodd denne saken for en overnatting, medmindre ......

Duppedings? Overnatting?.... å betro båten til den "saken" som slår ut håret, jeg vet ikke riktig om ......:sad::lol: :lol:

 

Mer info på: http://www.sandspike.com som følger:

 

Available in 7 custom colors to match your ride!

Bilde

 

 

Nei, nå er det best å forlate tastaturet før jeg svir fingertuppene...:lol: :lol: :lol:

 

Mvh Jan

Link to post
Share on other sites


Batdilla: Oppdatering 05.02.03:Kontaktet Casa Mare og fikk følgende svar: "Hereafter the price of the new composite carbon cockpit table: 2150 Euros (VAT excl.) + 350 Euros for aluminium box. We don't have any agents in Norway and we forward from France and you can order directly. Delivery = at the present time = 6 weeks. Carriage cost France/Norway = about 100 Euros".


 

 

Dæven !! NOK 16.000 + moms/frakt ?? Snekre, snekre,....... :lol:

 

Men et smart bord, utvilsomt. Ennå bedre den lommelykta, en sånn en tror jeg bare jeg MÅ få tak i. Ingen sure miner fordi pappa har glemt batterier og ikke minst reservepære etter at den gikk i dørken....:lol: Og ingen blir hengt om den går på sjøen. :sad:

Link to post
Share on other sites


Per Atle: Men et smart bord, utvilsomt.
Vel, å løfte opp og dekke på til et bedre måltid etter at hunder og unger og familie med møkkete bein har tråkket runt? Eller etter at storfangsten har blitt dratt ombord og griset til???  :sad::lol: :lol:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites


Per Atle: "...Hereafter the price of the new composite carbon cockpit table: 2150 Euros (VAT excl.) + 350 Euros for aluminium box. Carriage cost France/Norway = about 100 Euros". Dæven!! NOK 16.000 + moms/frakt ?? Snekre, snekre,.......
Ja, gremmes! Jeg hadde nok forestilt meg at den kostet noen lakser, men her snakker vi om over 24 000,- levert i Norge. Greit nok at det er karbonfiber, men leill da gut'! Må nok lage noe selv. Hmm - strykebrettet til Batdillerinnen har sakseben... Kappe av disse litt. Sammenleggbar bordplate av teak er greit å fikse. Kasse til å senke det ned i kan en lokal blekksmed lage for en rimelig penge. Hvem blir først til å vise fram bildet av en hjemmelagd konstruksjon? For et slik bord det skal jeg ha!
Per Atle: ...Ennå bedre den lommelykta, en sånn en tror jeg bare jeg MÅ få tak i. Ingen sure miner fordi pappa har glemt batterier og ikke minst reservepære etter at den gikk i dørken. Og ingen blir hengt om den går på sjøen.
He, he... Tenkte dette var noe som fikk tennene til å løpe i vann. Jeg har kontaktet leverandøren for å høre om de har noen agenter near by. Oppdaterer innlegget så snart jeg har fått svar fra dem.
Link to post
Share on other sites


Lars H.: Vel, å løfte opp og dekke på til et bedre måltid etter at hunder og unger og familie med møkkete bein har tråkket runt? Eller etter at storfangsten har blitt dratt ombord og griset til???  :lol: :lol: :lol:

 

Lars H.


 

Det er jo foldbart, så "spiseflaten" er jo ikke det samme som "tråkkeflaten" men jeg ser jo problemet. En omgang med håndusjen før opptrekk er sikkert lurt. Jeg skal ikke ha et sånt bord nå, men jeg synes jo ideen var lur, og kunne kanskje snekra et når jeg fikk fritidsproblemer..... Noe som foreløpig er et ukjent begrep. :sad:

 

Men lommelykta var enda lurere ! Spørsmålet er vel hvor lenge den virker, jeg kjøpte for en stund siden noe som jeg syntes var genialt, et solcellebatteri til mobiltelefonen, her hvor det jo er sol i 300 av årets 365 dager. Den ville jo i prinsippet vare uendelig ! Hvis det ikke var for at dingsen konka ut etter 2-3 uker..... :lol: Men det avstår jo en ikke fra å prøve ut alskens gadgets.... :lol:

Link to post
Share on other sites


Batdilla: Jeg har kontaktet leverandøren for å høre om de har noen agenter near by. Oppdaterer innlegget så snart jeg har fått svar fra dem.


Om du ikke finner noen så kan den bestilles herfra: http://www.thinkgeek.com/gadgets/lights/5a9f/

 

$29.90 for "micro size", $39.90 for "regular size".

Det nettstedet har forøvrig alt tenkelig og utenkelig innen emnet "Smarte dingser og duppeditter" - en av mine favoritt nettbutikker  :sad:

Link to post
Share on other sites

Mye kjekt her, De fleste har nok leste det, men i siste praktisk båtliv stod et kjempetips:

For å unngå kondens så kunne man legge kunstgress(terrassegress) under madrassene for at de skulle komme litt opp og da unngå kondens. Syntes dette virket som en god ide, regner med at det var den typen med "hard bust" som blir brukt for å skape mellomrom.

Dette kan kombineres med damen på fortøynings-bolt reklamen.

Link to post
Share on other sites

Jeg skjönte så snart jeg hadde trykket "enter"-tasten at dama og sandspikern kunne före til litt "forvirring".  Skal vel bare være glad til at ingen assosiasjoner ble gjort til det overstående produktet kalt "Happy Hooker"  :sad:

 

Her er et annet nytting produkt.  Hvis du som meg har prövd å installere knapper i en kalesje med standard "hammer og meisel", har du sannsynligvis funnet ut at det systemet fungerer temmelig dårlig.  Trykk-knappen ender ofte med å se ganske maltraktert ut.  Her er en tang som bare koster $17 og skal etter sigende gi langt bedre resultat (igjen, har ikke prövd selv...):

 

Bilde

 

Som bildet viser er det en variant for maljer og en for kalesjeknapper.

Det finnes mer proffe tenger som koster fra $200 og oppover, så for prisen burde ovenstående være vel verd et forsök.

 

 

Kåre

Dilla, det er er herved gjort:

http://www.boatus-store.com/browse/item.asp?IID=38815

Selges av Boat/US i USA.  Legg til frakt, oms/moms/toll etc etc  :lol:

Link to post
Share on other sites


Kare_L: ...Her er et annet nytting produkt.  Hvis du som meg har prövd å installere knapper i en kalesje med standard "hammer og meisel", har du sannsynligvis funnet ut at det systemet fungerer temmelig dårlig.
Nok et fint tips! Husk å legge ved link til den som selger produktet som det tipses om - i tilfelle noen får lyst til å anskaffe seg noe det er tipset om.  :sad:
Link to post
Share on other sites

Hei*

 

Noen som har prøvd disse?:

 

Bilde

 

http://www.freebag.no/forside2.html

 

Skulle hatt noe under ræva i cockpit, jeg har to store skaiputer som dekker hele benkene. Men de er jeg redde for da de er hele og pene, og ser ut som nye. Og min erfaring i fra slike puter i andre båter, er at blir de først våte, så blir de omtrent aldri skikkelig tørre igjen. Og ikke for å snakke om hvor lette de er å ødelegge med en sluk, kniv ol.

 

Og dessuten trenger jo ikke hele benkene putebelegges, når det som stikker høyest, når man plukker jordbær, kun befinner seg i det ene hjørnet i cocpit.

 

Disse småputene Freebag ol. er jo også lette å stue vekk i en fei, i motsetning til de lange skaiputene.

 

Synspunkter?

 

Også har jeg funnet et kjekt bord: (Hadde vært enda kjekkere om jeg hadde hatt dimensjonene da, men de må man sikkert maile, eller telefonere for å få, har sendt mail forresten).

 

Bilde

Bilde

 

Lagun er produsenten bak det ”benløse” bordet, som passer rett inn i en hver cockpit. Det unike understellet frigjør plass under bordet.

 

Løse festebraketter (bilde nr. 1 under) fåes kjøpt løst for plassering flere steder ombord. Dette gjør at du kan bruke ett bord rundt i hele båten

 

Dette fåes kjøpt her:

 

http://www.skaane.no/Batutstyr/Lagun/Lagun.htm

 

Lurer på hva det koster, kunne tenkt meg et slikt. Jaja har spurt om det i mailen, så jeg får vel vite det en vakker dag.

 

:blush::drink::cryin::drink::blush::drink::smiley::drink::cryin::drink:

Link to post
Share on other sites


Jonny: Skulle hatt noe under ræva i cockpit, jeg har to store skaiputer som dekker hele benkene. Men de er jeg redde for da de er hele og pene, og ser ut som nye. Og min erfaring i fra slike puter i andre båter, er at blir de først våte, så blir de omtrent aldri skikkelig tørre igjen. Og ikke for å snakke om hvor lette de er å ødelegge med en sluk, kniv ol.

 

Og dessuten trenger jo ikke hele benkene putebelegges, når det som stikker høyest, når man plukker jordbær, kun befinner seg i det ene hjørnet i cocpit.


 

Hva med slike, hvor stoppinga skal være av kapok? Disse tåler fuktighet, salt gjør riktignok at de tørker langsomt. For "avsalting" kan de legges i badekaret en stund ... Kapok "kladder" seg ikke når det blir fuktig.

 

Bilde

 

Anbegaler "Lagun" bordene. Kjekt å kunne svinge bordet tilside i cockpit.

 

Mvh Jan

Link to post
Share on other sites


anton: Disse kapok putene har jeg benyttet i flere år. Anbefaler dem på det varmeste. De er så pass tunge at de ikke fyker over bord ved et vindpust. Også er de gode å sitte på. De er også lettvint å hive unna ved fisking, seiling eller andre aktiviteter.

 

Ja da går jeg for disse tror jeg. De er jo rimeligere og, og finnes jo i både enkle og doble utgaver.

 

Mvh Jonny  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei, hva skjedde med alle de gode ideene?

Her er en kjekk duppedings som forhindrer söl når du fyller opp bensin eller diesel.  beholderen monteres med sugekopper utenpå avluftingen fra drivstofftanken.

Bilde

Denne har jeg selv og kan gå god for at den fungerer.  Vel verd pengan.

 

 

Pris $20 fra West Marine.  Legg til frakt, toll etc.

 

Kåre

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...