Jump to content

Smarte dingser og duppeditter


Batdilla

Recommended Posts

Bilde

Har denne lykten (kjøpt hos C O) nå siden jeg fikk "FLUKT" - i april 2004 og benytter den ganske mye. Aldri byttet batterier. Men, så er ikke akkurat 4 diodelys noe man blir blendet av, da.......

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Men, så er ikke akkurat 4 diodelys noe man blir blendet av, da.......

Hver kveld er jeg ute og går tur med hunden i et område fullstendig uten annet lys enn "himmellyset". Oftest er det et like skylag som gjør at jeg ser stien så vidt, men trenger ikke så mye lys da jeg snart har gått ruten i 20 år. Men for sikkerhets skyld har jeg med en liten lommelykt med t AA batterier. Er en slik lykt bedre eller dårligere enn Clas sin lykt?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hver kveld er jeg ute og går tur med hunden i et område fullstendig uten annet lys enn "himmellyset". Oftest er det et like skylag som gjør at jeg ser stien så vidt, men trenger ikke så mye lys da jeg snart har gått ruten i 20 år. Men for sikkerhets skyld har jeg med en liten lommelykt med t AA batterier. Er en slik lykt bedre eller dårligere enn Clas sin lykt?

 

Lars H.

 

Fordelen med en sånn diodelyk, er at den for det første bruker lite strøm ( mao. ikke alltid utladet ) , den er praktisk talt uknuselig, samt at den tar lite av nattesynet, grunnet relativt svake "pærer". Og 3 ting på en gang, skal jo ikke være mulig det...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

har en liten mini-maglite som ligger i bilen, helt suverän klart bra.......

 

men en Maglite 3D uppladningsbar    $90  ca  630 kr  :eek:

Gjerrig svenske .. :wink: Koster nesten 1100 NOK her tror jeg. Har ikke MAGLITE livstidsgaranti da ?? Fikk en fin ladbar stor lampe med 12V lader, 220V lader og digert batteri av svigerfar. Etter etpar døgn i laderen ( glemte den ) brant hele greie opp. ( ikke intelligent lader )

 

Så jeg vil gjerne ha en MAGCHARGER til 630 kr, får bestille senere i vinter tenker jeg..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Gjerrig svenske .. :wink: Koster nesten 1100 NOK her tror jeg. Har ikke MAGLITE livstidsgaranti da ?? Fikk en fin ladbar stor lampe med 12V lader, 220V lader og digert batteri av svigerfar. Etter etpar døgn i laderen ( glemte den ) brant hele greie opp. ( ikke intelligent lader )

 

Så jeg vil gjerne ha en MAGCHARGER til 630 kr, får bestille senere i vinter tenker jeg..

 

Suzuki

vi kansje skulle starte lommelyktbutikk Suzuki, jag kjöper in o du säljer ! :smiley:

 

(fann den på en amerikansk sida, den kanske er dyrare her! skulle ikke förvåna meg!)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Fordelen med en sånn diodelyk, er . . . . . . . . . . at den tar lite av nattesynet, grunnet relativt svake "pærer".

Aha, dermed blir det ikke noen tur til Clas likevel!  :puke:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Hva med en kikkert med innebygget digitalkamera til1400kroner?

 

Bilde

 

Du kan lese mer om kikkerten i Nettavisen.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H.: Synes absolutt du bør sjekke en slik diodelykt, selv har jeg en Petzl med 3 AAA batterier i (hodelykt), og selv om rekkevidden ikke akkurat er enorm, så duger den fint til å lyse opp området rundt deg. Lykta bruker praktisk talt ikke strøm heller. Kompakt er den også.

 

Bilde

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

'en' tycker han borde kjöpe to stykken en til seg o en til Japp  :yesnod:

:lol: :lol: Jeg klarer meg nok med 1 lykt. Og hodelykt bebøves ikke, vanligvis ser jeg stien uten lykt. Men en brun hund i høstgult/grått gress er ikke lett å se. Derfor er han alltid utstyrt med et ekstra spesialhalsbånd når han er løs. Det er rødt, reflekterende og med 12 blinkende røde lysdioder! :cool: :cool:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

:lol: :lol: Jeg klarer meg nok med 1 lykt. Og hodelykt bebøves ikke, vanligvis ser jeg stien uten lykt. Men en brun hund i høstgult/grått gress er ikke lett å se. Derfor er han alltid utstyrt med et ekstra spesialhalsbånd når han er løs. Det er rødt, reflekterende og med 12 blinkende røde lysdioder! :cool: :cool:

 

Lars H.

tenkte nesten att du hade noe elektroniskt til honom!  :smiley:

Det finns ju både gps o gsm'er til som säljs til jakthundar för o spåre dom ner dom sprungit vilse!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

MAGLITE 3D. Dyr, lyser bra og har bra batterikapasitet.

Den beste ??

 

Suzuki

Har opplevd at de oppladbare lyktene ikke er noe særlig å ha liggende som nødlykt i båt. Fordi de har større selvutlading og mye mindre brukstid en mellom hver lading en ordinære lykter med vanlige batterier. Har en Streamlight med 7 LED og vanlige batterier,koster ca.350,- og er helt eminent ombord i båt.

 

Men er du på jakt etter, det som er best og oppladbart. Så har du jo Surefire eller Mica. Da er du fort 4000.- fattigere :crazy:, da blir Maglite nesten billig.... :lol:

Link to post
Share on other sites

er det noen som har ett tips på en bra lommelykt som er oppladdningsbar,

utan att man behöver skifte batterier...

Kjøpte i sin tid en oppladbar lykt på Europris. Mener å huske at den kostet rundt kr. 100-150,- Hadde ikke noen som helst tro på den - kjøpte den vel bare for å ha noe å fingre med senere på fredagskvelden. Men lykten har vist seg å være god som gull. OK kvalitet og en lysstyrke som kan ta pusten fra alle og enhver. Må være noe halogengreier som sitter i den. Følger med ladesokkel som man skrur fast hvor lykten normalt henger. Kan lades både fra 12VDC og 220VAC. Kan også brukes for å opplyse utendørs da lysstyrken som sagt er ganske bra. Denne er permanent montert i båten og er nød-lys. I tillegg har jeg en god gammel lommelykt med flatt 4,5V batteri som nød-nød-lys, i tilfelle den oppladbare ikke er samarbeidsvillig når den skal.
Link to post
Share on other sites

I tillegg har jeg en god gammel lommelykt med flatt 4,5V batteri som nød-nød-lys, i tilfelle den oppladbare ikke er samarbeidsvillig når den skal.

Er det noe årning på lampe med flatt batteri da Dilla ?  :lol: Fra spøk til alvor, har du bilde av den "lade-lampa" ? Hadde som sagt en sånn billig sak, men den brant opp når den sto på lading i dages ( ukes ?? ) vis..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Er det noe årning på lampe med flatt batteri da Dilla?

Nei, det er jo derfor jeg har to stykker. Den oppladbare lampen står normalt tilkoblet 12V anlegget i båten og lades hver gang jeg bruker den. Skulle batteriet på denne mot formodning være helt flatt når jeg trenger den, er den andre lampen med 4,5V batteri backup. Og denne bytter jeg batteri i hver vår som en del av vårklargjøringen. Dette er et av sjekkpunktene på vår-lista mi.

 

Lagt til: Ser at det svev ikke rundt som det burde i topplokket da jeg svarte på kommentaren din om flatt batteri. Jeg forsto hintet nå, tror jeg... :crazy:

 

...Fra spøk til alvor, har du bilde av den "lade-lampa" ? Hadde som sagt en sånn billig sak, men den brant opp når den sto på lading i dages ( ukes ?? ) vis..

Har dessverre ikke bilde av den. Lette etter den hos Clas da jeg mente og hadde sett samme lampe der, men fant den ikke. Jeg er temmelig sikker på at jeg har sett samme lampe annonsert et eller annet "billigsted" en god tid etter at jeg kjøpte lampa mi. Kan det være hos Biltema, montro? Den er ihvertfall knall gul med sort rundt lykteglasset. Ganske stor reflektor.
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Yo! Suzuki - nå har Europris tatt inn igjen et parti av lampa. Aventert i dagens aviser til en pris av 99,- Løp og kjøp?

Blah - kommer fra Europris nå faktisk. Så den ikke. Men jeg fant "verdens beste Garrity" lykt til bare 39,90,- Så HELT ut som en Garrity ( som er den eneste lommelykta som tyner ( eller banker ) MAGLITE ) Brukte nesten et kvarter på å finnet ut at det var en fake. Så pokker meg 100% ut som en Garrity, kjentes ut som en Garrity, men var importert av Fredriksstads store sønn; Terje Høili.

 

Var "litt" uheldig da jeg testa, kjente, spana og glana, og kom til å "knekke" hylsa på et par tre eksemplarer. DET hadde neppe skjedd med Garrity original. Dessuten har originalen evighetsgaranti, med unntak av pærer og batterier, snodig nok.. :lol:

Så et lite OBS til de som vil ha billig noname  Garrity-kopi, og skal handle på Europris på Stømmen, sjekk tilstanden på lyktene der.. ( jeg sneik med ubemerket ut igjen.. )

 

Garrity kan kjøpes billig på XXL, og du kan lese mer om den [http://www.garritylites.com/retail.html]HER [/url]

 

Suzuki

 

PS - den ladelampa med holder  :crazy::yesnod:, skal jeg teste

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...