Jump to content

Smarte dingser og duppeditter


Batdilla

Recommended Posts

Hei.

 

Det er sikkert mange som har vanlig Isotherm kjøleskap i båten, men hva med vinskap fra samme produsent??

 

Lars H.

 

Bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kr. 52.000,- ?? Godt det var svenskepenger! :smiley:

Så det er et slikt du har ombord, Lars?!

Nei, det ble for stort, fikk ikke plass. Og så går det mest i rødvin hos

oss, så jeg klarte meg et mindre skap med kun en temperatursone,

se bildet under! :lol: :lol:

 

Lars H.

 

Bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Tidevans "klokka": TIDEVAKT

Bilde

"Høyvann er det når månen står i sør.  TIDEVAKT er et urverk som følger månen og viser tidevannets hovedkomponent. Klokken stilles når det er høyvann på ditt lokale sted og viser deretter når høyvann og lavvann vil inntre. Månen og solens stilling i forhold til hverandre bestemmer høyden på tidevannet. TIDEVAKT viser korrekt tid for høyvann og lavvann uavhengig av månefasene. Med TIDEVAKT vil du kunne operere sikrere i kystfarvann og du vil kunne planlegge arbeidet bedre."

http://www.tidevakt.no/

Link to post
Share on other sites

12 volt Stirling aggregat ombord?

 

Kan det være en ide med et stillegående Stirling aggregat til å lade med?

 

http://www.marineelectronic.de/stirling.htm

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Bluetooth GPS mottaker

Det hotteste av det hotte om dagen - Bluetooth GPS mottaker! Alt du trenger er en håndholdt eller PC med Bluetooth. Her eliminerer du det vanlige problemet med dårlig dekning når man har utstyret inne i båten. Plasser mottageren et sted hvor den har fri sikt til satelittene, og så er det opp til deg hvor du velger å ha resten av utstyret. Ingen kabler som må dras fra mottager eller antenne. Men det er en ørliten ulempe med denne kontra en USB variant til litt over 700,- fra Elfa - prisen er i skrivende stund 3212,-... Forhandles av www.idedata.no - Produktside

Bilde

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Tenkte vi kunne ha en tråd hvor vi poster tips om dingser, dupperditter, nyheter og annet som kan gjøre hverdagen i båt enklere.

 

Smart saksebord som felles ned i dørk

 

Dette er et bord som er helt nytt på markedet. Det smarte med dette er at det foldes ned i en brønn i dørken. Border har sakseføtter med tredelt bordplate til å brette ut. Bordplaten er laget i karbonfiber, mens undersidenav de to foldeplatene på hver side er i teak. Plassbesparende og smart. Bordet er laget av det franske firmaet Casa Mare og ble presentert på utstyrsmessen METS i Amsterdam i slutten av november. Oppdatering 05.02.03: Kontaktet Casa Mare og fikk følgende svar: "Hereafter the price of the new composite carbon cockpit table: 2150 Euros (VAT excl.) + 350 Euros for aluminium box. We don't have any agents in Norway and we forward from France and you can order directly. Delivery = at the present time = 6 weeks. Carriage cost France/Norway = about 100 Euros".

 

BildeBildeBilde

 

Vanntett "evighetslommelykt"

 

Nightstar har ikke batterier som skal skiftes ut, istedet er det en spole i håndtaket og en sylinderformet magnet som glir igjennom spolen. Hvis lykten ristes i 30 sekunder, lyser den i 10-15 minutter og  kan lyse opp en diameter på 1,5 meter på 15 meters avstand. Istedenfor pære er lykten utrustet med en lysdiode med levetid på 100 000 timer. Lykten er vanntett ned til 142 meters dyp, den flyter i vannskorpen med lyktedelen opp og er operativ i temperaturer mellom -40 og +50 grader. Anbefalt utsalgspris i USA er ca 50 dollar. Produsent: Weems & Plath.

 

Bilde

Dette var i grunnen en enkel løsning. Skulle ikke være vanskelig å lage selv. 8-10000.- for et bord er vel i meste laget.

Link to post
Share on other sites


Jonny: Skulle hatt noe under ræva i cockpit, jeg har to store skaiputer som dekker hele benkene. Men de er jeg redde for da de er hele og pene, og ser ut som nye. Og min erfaring i fra slike puter i andre båter, er at blir de først våte, så blir de omtrent aldri skikkelig tørre igjen. Og ikke for å snakke om hvor lette de er å ødelegge med en sluk, kniv ol.

 

Og dessuten trenger jo ikke hele benkene putebelegges, når det som stikker høyest, når man plukker jordbær, kun befinner seg i det ene hjørnet i cocpit.


 

Hva med slike, hvor stoppinga skal være av kapok? Disse tåler fuktighet, salt gjør riktignok at de tørker langsomt. For "avsalting" kan de legges i badekaret en stund ... Kapok "kladder" seg ikke når det blir fuktig.

 

Bilde

 

Anbegaler "Lagun" bordene. Kjekt å kunne svinge bordet tilside i cockpit.

 

Mvh Jan

Disse putene hadde jeg i snekka mi inntil i høst. Pælma dem. Er ikke anbefalt i båt. Blir dem fuktige, så tørker dem nesten aldri. Skulle være lur og legge dem på dekket til tørk, men en av dem blåste ut i vannet. Det var konstant fuktig i båten da jeg hadde dem. :nono:

Link to post
Share on other sites

Tidligere i denne tråden har det blitt etterlyst flere tips av typen gjør det selv. Her kommer et tips jeg leste om i et båtblad for en tid siden. Mange vet om dette fra før, men kanskje ikke alle. Det er kanskje mest aktuelt i forbindelse med ankerkjetting o.l. Tipset er å enten male de første 10 metrene i en farge - de 10 neste i en annen farge, eller bare merke av for hver tiende meter. Da har man mye lettere kontroll på hvor mye man har sluppet ut, og hvor mye man har igjen som kan slippes ut. Ganske smart, synes nå jeg da...

Link to post
Share on other sites

Tidligere i denne tråden har det blitt etterlyst flere tips av typen gjør det selv. Her kommer et tips jeg leste om i et båtblad for en tid siden. Mange vet om dette fra før, men kanskje ikke alle. Det er kanskje mest aktuelt i forbindelse med ankerkjetting o.l. Tipset er å enten male de første 10 metrene i en farge - de 10 neste i en annen farge, eller bare merke av for hver tiende meter. Da har man mye lettere kontroll på hvor mye man har sluppet ut, og hvor mye man har igjen som kan slippes ut. Ganske smart, synes nå jeg da...

 

Ja, og på det hvite blytauet til dreggen kan du f.eks tusje en tjukk ring for hver ti-meter, og slenge på en tynn ring innimellom for å markere fem meter til.  Systemet blir da slik:

10 meter: en tjukk ring

15 meter: en tjukk ring og en tynn ring

20 meter: to tjukke ringer

25 meter: to tjukke ringer og en tynn ring

osv

 

Gjør det lett å få et inntrykk av dybden, som igjen kan si deg litt om hvor langt ute du bør slippe dreggen.

 

Virker, og får holde til ekkoloddet er installert :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Kom over noe hos Clas Ohlson som kanskje andre kan være intr. i:

 

Bilde

 

Dette er en vanntett (30m) 4 LED's lykt som lyser 50 timer på et sett med 4AA alkaline batterier.

Fin å ha liggende som nødlykt i båt og bil.

 

Kvaliteten ser ut til å være meget bra.

Hadde den vært solgt som dykkerutstyr ville sikkert prisen vært de 5-doble av det Ohlson tar, kr149. (Vanlige batterier medfølger) Varenr nr 32-8776

Link to post
Share on other sites

Sammenligningen med dykkerutstyr blir nok litt enkel. Jeg har en klokke som skal være vanntett ned til 200 meter, men fabrikanten sier at den IKKE er vanntett ved dykking. Jeg skjønner ikke hvorfor, all den tid jeg vanligvis holder meg på oppsiden av 30 meters dyp, men sånn er det, og det godtar jeg.

 

Forøvrig er det sikkert en flott lykt, ikke var den så dyr heller.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Lykta er spesifisert å tåle 30m, men klarer sikkert endel mer.

Den er konstruert slik at man bare trenger å løsne fronten ca 1/4 omdreining for at den skal tenne.

Også smart at det er avslått når fronten er skrudd helt inn.

Ut fra min vurdering bør den holde fint til vanlig dykking.

 

Det man trenger en lykt til er å lyse under steiner, i fjellsprekker etc.

50 timers brenntid gjør også at de fleste vil klare seg med ett batteri-bytte i året.

Skjønner ikke hva folk skal med store monster-lyskastere ifm vanlig dykking i dagslys. :rolleyes:

 

Enig i at spec'en på klokker er merkelig.

Har hatt to dyre "dykkerklokker", begge lakk etter forholdvis kort tid.

Nå har jeg en billig Casio (100m), etter 15 år er den fortsatt tett.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...