Jump to content

Smarte dingser og duppeditter


Batdilla

Recommended Posts

  • 4 uker senere...

En liten rapport om trakten "SMART TECH TRAKTEN", som dere kan lese mer om på side 2 i denne tråden. Jeg fikk demonstrert en slik trakt på årets Sjøen for alle og det jeg så gjorde at jeg sporenstreks investerte i en slik trakt. Den er så og si helt vanntett! Hvis man fyller oppi en kopp med vann, slipper ikke en dråpe vann igjennom. Fyller man det helt smekkfullt, vil en dråpe kunne piple igjennom nå og da, men det er likevel imponerende. Ingen grunn til å ikke tro at reklamen holder hva den lover. Jeg kommer til å bruke dette både når jeg fyller direkte fra pumpe over til båten, og når jeg fyller via kanner til påhengeren. Mener å huske det var TSG Strømmen jeg kjøpte det av, men mener også å ha observert at enten Maritim eller Watski har tatt inn trakten nå.  :lol:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

En liten rapport om trakten "SMART TECH TRAKTEN", som dere kan lese mer om på side 2 i denne tråden. Jeg fikk demonstrert en slik trakt på årets Sjøen for alle og det jeg så gjorde at jeg sporenstreks investerte i en slik trakt. Den er så og si helt vanntett! Hvis man fyller oppi en kopp med vann, slipper ikke en dråpe vann igjennom. Fyller man det helt smekkfullt, vil en dråpe kunne piple igjennom nå og da, men det er likevel imponerende. Ingen grunn til å ikke tro at reklamen holder hva den lover. Jeg kommer til å bruke dette både når jeg fyller direkte fra pumpe over til båten, og når jeg fyller via kanner til påhengeren. .  :smiley:

Egentlig litt rart at noe slikt ikke har dukket opp for lenge siden? Jeg drev tidligere mye med flyging, og når vi tanket fra jerrykanner, midlertidige tankanlegg osv. var lignende (men mye større) trakter med filter obligatorisk. Bestod av en metalltrakt hvor det innvendig var sydd inn et filter i et eller annet type stoff. Fungerte utmerket.

 

Det hører med til historien at det på fly også alltid er et dreneringshull i tanken(e) (som normalt ligger i vingene), plassert på det laveste stedet. Her sjekket vi for vann i bensinen ved å tappe ut 1 dl i dertil egnet dreneringsglass. Noe slikt hadde jo vært en ide for båter også, selv om jeg ser problemet med å komme til i bunnen av tanken....

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Til tross for at emnet heter smarte dingser og duppeditter så savner jeg flere av de egenproduserte ideene og smarte løsningene.

 

Mitt bidrag er vel kanskje ikke det mest geniale, men virkningsfult nok:

 

Etter noen sesonger med bleiebarn i båten kom jeg på at bleier er et utmerket sugematriale som tar til seg både vann og olje i kjølsvin eller andre plasser hvor f.eks. kondens samler seg.  Har nå alltid noen bleier liggende ombord som stadig kommer til nytte for å få fjernet den "siste resten" men væske der hvor det er nødvendig.  Prøv det.

 

PS  Selvfølgelig kan både damebind og tamponger brukes dersom bleier blir noe voldsomt.

Link to post
Share on other sites

Nok en luring fra PBO.

 

Kan väre vanskelig å se på bildet, men trikset gjelder stramming av drivremmer.

 

Man kjöper en stor strekkfisk, som man setter i mellom de to remhjulene, og skrur utover slik at strekkfisken blir lengre. Når önsket stramming er oppnådd skrur man til låsebolten. Artiklene nevner at man kanskje må file til öyet på strekkfisken noe for at den skal passe i sporet på remhjulet.

 

Til slutt anbefaler man at den vikles inn i en fille som er innsatt med olje og puttes i en pose om den skal oppbevares ombord.

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

...Til tross for at emnet heter smarte dingser og duppeditter så savner jeg flere av de egenproduserte ideene og smarte løsningene.

Likte ideen med å la kjølsvinet få smake av bleia. Her er en i samme gate:

 

Billig løsning for å få sklisikkert belegg

 

Dette tipset har sin opprinnelse fra hvordan marinen løser dette med sklisikre belegg. Det de gjør, er rett og slett å strø et fint lag med fine sandkorn mellom lakklagene når det lakkeres. Dette skal visstnok fungere veldig bra. Høres kanskje litt brutalt ut å frivillig begynne å kaste sand på det man lakkerer, men jeg har tenkt å prøve det ut selv når Selco'n skal lakkeres.

Link to post
Share on other sites

Kan bidra med nok et tips ang. sklisikring som jeg mener å ha lest i et blad.

Matter og tepper/ryer i båten har en tendens til å være litt glatte.  For å bøte på dette kan du kjøpe en tube med silikon, legg på en larve i passe mønster på undersiden av matta og la det tørke helt.

Matt blir nå sklisikker og den kan vaskes på vanlig måte.

 

Metoden kan også brukes på duker etc.

Link to post
Share on other sites

Har prøvd det med sand som sklisikring, men det gikk dårlig: sanden var vel for fin og ble helt innekapslet av epoxy. Leste etterpå om en bedre metode men har ikke prøvd det selv: strø sukker på SISTE lag av maling og når alt er herdet løs opp sukkeret med vann.

Link to post
Share on other sites

Noen etterlyste hjemmesnekkrete løsninger....

Her er min måte å koble en løs batterilader med sånne krokodilleklemmer til batterikretsen - jeg konstruerte en spesialkontakt:

 

Bilde

 

Et plastrør med flens (Biltema - til bruk med selvlagede høytalerkasser), en skillevegg på langs, et 'skott' i bunnen, 2 bolter gjennom skottet på hver side av skilleveggen slik at de stikker noe opp og plus og minus festet på baksiden av skottet til hver sin bolt. plus/minus merket på hver side av skilleveggen.

 

Klemmene føres inn på hver side av skilleveggen og biter rund hodene til de boltene og forsvinner så dypt inn i røret. Kan ikke falle av, sitter meget trygt.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Bilde  Bilde

 

Oppblåsbar, 14 meter høy. Kommer sannsynligvis i kategorien "dingser". Pris kr. 250.000,-.  :diving

Synes ikke portalen til kirkegården i Mollesund med tekst på er like pompøs, men noe er det med slike "monumentale" konstruksjoner.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Bilde

 

Greit med ekstra kartplotter/radar når

en seiler alene og må et visst sted?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Smart kompass

 

Kanskje dette kan være noe for ferieturen? Et enkelt og rimelig håndholdt kompass som kan brukes til å få en rekke opplysninger ved å rette kompasset mot et fast punkt enten i sjøen eller på land. F.eks. informasjon om kurs, kursavvik, avstand til land, m.m. Et kraftig og brukervennlig håndtak sørger for stødig grep. Kompasset går også greit å bruke i mørket og dårlig sikt da det har innebygde lyspærer. Pærene varer forøvrig 10 ganger så lenge som vanlige lyspærer. Mer info hos Davisnet.com.

Bilde

SwimEEZY

 

Har du små barn, er dette noe som kan være nyttig: Badedrakt for barn mellom to og åtte år med spesialstoff som gir effektiv beskyttelse mot UV-stråler. Drakten tørker fort og er behagelig å svømme med. At den kommer i knæsje farger, er sikkert ingen ulempe blant målgruppen... Mer info SwimEEZY.com eller jenny.gooz@home.se.

Bilde

Petter Smart løsninger?

 

Ser gjerne at flere deler smarte løsninger de har konstruert selv med andre i denne tråden. Det behøver ikke være bilder - tusen ord kan si mer enn et bilde (Eller var det omvendt?). Ballen er herved kastet...

Link to post
Share on other sites

Smart kompass Har du små barn, er dette noe som kan være nyttig: Badedrakt for barn mellom to og åtte år med spesialstoff som gir effektiv beskyttelse mot UV-stråler. Petter Smart løsninger?

....hm... effektiv beskyttelse mot UV-stråler? Er det ikke slik at svært mange tekstiler beskytter effektivt mot UV-stråler? Eller rett frem sagt: Er ikke dette en reklame-gimick? Opplys meg om jeg tar feil! :lol:
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
  • 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...