Jump to content

Smarte dingser og duppeditter


Batdilla

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

Legg spesielt merke til den praktiske kroken der mor kan henge fra seg håndvesken.

Og jeg la merke til teksten: "nok til en bok, et strikketøy el." :lol:

 

Men ikke for det, Trude har brodert utallige juleduker ombord i Trudelutt opp gjennom årene.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hvor ofte har du ikke funnet en fin plass, men sett litt bekymret på dybden, og spurt deg selv: Er det lavvann nå, eller blir det enda lavere ?

 

Du trenger en tidevannsklokke !

 

Jeg så det i båten til en jeg kjenner. Det er en klokke som bruker like lang tid "rundt" som en tidevannssyklus. Høyvann når viseren peker opp, lavvann når den peker ned, stigenede når den peker til venstre o.s.v. Angitt antell timer til / fra max høyvann og lavvann. Må selvfølgelig stilles og tar ikke hensyn til værets bidrag.

 

 

Se "Tidevannsindikator" i denne linken

Bilde

Kr 447.-

Gerhard

Link to post
Share on other sites

irman

 

Bilde

OK - denne er det ingen som slår. Egentlig hadde jeg tenkt å vente med denne til jeg presenterer resultatet av TV/PC i båten prosjektet mitt, men jeg klarte ikke å vente... Dette er den ultimate gadget for de som har PC i båten - IR styring av PC'n via fjernkontroll for den nette sum av 380,-! Hvis du f.eks. bruker PC som plotter og PC'n står litt unna styreposisjonen - med denne kan du enkelt betjene plotteren fra førersetet. For ikke å snakke om fjernstyre TV tuneren i PC'n, fjernstyre CD spilleren, fjernstyre DVD spilleren... Her er det uante muligheter!

 

Produseres av Evation. Norsk importør er PVM Audio.

 

MVH

Batdilla

Som bestillte en umiddelbart

Link to post
Share on other sites

denne er KONGEN av DUBBEDITTER !

mulighet til å hente bilder fra sitt eget fjernstyrte kamera. Kan settes opp til å sende bilder ved bevegelse, temperaturforandring, eller til bestemte klokkeslett. Man kan "bestille" bilde ved å sende en SMS / MSS til kameraet.

Noen som tror kona er utro ? Monteres på soverommet.. Noen som tror de ansatte sover / surfer i arbeidstida ? Monteres over kontorpulten...

 

Eller på hytta, eller i båten, eller i garagen eller  ??

 

Bilde

 

Hold øynene åpne!

Du kan ikke være alle steder på én gang – men med Nokia Observation Camera kan du holde øye med steder som er viktige for deg, selv når du ikke er der. Bare be om et bilde via SMS – og hold øynene åpne!

 

Nokia Observation Camera sender et bilde til den MMS-kompatible telefonen din eller til e-postadressen din(*). Du kan også få tilsendt bilder automatisk når kameraet oppdager en bevegelse, eller med forhåndsangitte mellomrom.

 

Les mer hos WWW.Nokia.no

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Hvor ofte har du ikke funnet en fin plass, men sett litt bekymret på dybden, og spurt deg selv: Er det lavvann nå, eller blir det enda lavere ?

 

Du trenger en tidevannsklokke !

 

Jeg så det i båten til en jeg kjenner. Det er en klokke som bruker like lang tid "rundt" som en tidevannssyklus. Høyvann når viseren peker opp, lavvann når den peker ned, stigenede når den peker til venstre o.s.v. Angitt antell timer til / fra max høyvann og lavvann. Må selvfølgelig stilles og tar ikke hensyn til værets bidrag.

 

 

Se "Tidevannsindikator" i denne linken

Bilde

Kr 447.-

Gerhard

Tar fram dette igjen. En sånn vil jeg ha, men hvordan virker den? Det står jo ingenting på den siden oh hvordan den virker. Kan man virkelig stole på at den viser riktig til en hver tid eller må man stadig justere den ?

Link to post
Share on other sites

Tidevannet i skagen interesserer meg null og nix. Jeg vil se tidenvannet i paddehavet!

Som forsiktig antydet foran mener jeg at det sannsynligvis er en enkel omregning som skal til. Men, men, - skal man ha en standsmessig Montebello-løsning bør saken også være av 24 karat gull med edelstener innlagt! :yesnod:

 

Den månerelaterte tidevannsforskjellen mellom høyvann/lavann i Paddehavet formoder jeg ikke er vesentlig forskjellig fra hva som gjelder i Oslofjorden ellers, ca. 35 cm. Men, skal du seile regatta er det jo viktig å vite hvilken veien strømmen går. Men da er det mye annet enn *månen* som teller inn hva gjelder Oslofjorden! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Paddehavet er veldig følsomt for springflo, og vannet kan stå langt over bryggene på det verste. Har opplevd 0.5 meter vann over de faste bryggene på denne årstiden og da må jeg vasse ut til båten. Da kan det være greit å vite når laveste vannstand er så kanskje jeg slipper å vasse tilbake igjen  :yesnod:. Kan også være en god unnskyldning for en ankerdram  - at jeg må vente på at instrumentet viser lavvann for å komme tørrskodd hjem  :yesnod::wink:

 

Men det jeg egentlig lurte på var hvordan dette instrumentet virker.

Link to post
Share on other sites

Men det jeg egentlig lurte på var hvordan dette instrumentet virker.

Hei,

Har en tilsvarende klokke med tidevannsindikator.

 

35544_StefFoto06.jpg Denne har jeg og er meget fornøyd med den.

 

Den fungerer slik at viseren for tidevannet har en omløpstid på 12,25 timer, det er tiden mellom hver høyvann (flo). Og så er det 6,125 timer mellom høyvann og lavvann. Dette er en gjennomsnittlig konstant tid, men i praksis vil høyvann og lavvann variere avhengig av vær og vind og høy og lavtrykk.

 

Når du stiller den inn en gang så viser den riktig flo og fjære der du er.

Men merk at nær du flytter deg f. eks fra Oslo til Tønsberg så stemmer det ikke lenger. Tidevannet varierer fra sted til sted nokså uregelmessig.

De fleste, kanskje alle, kartplotterne har innebygd tidevannstabell, muligens har GPS'ene det også.

KAT

Link to post
Share on other sites

Det var det jeg regnet med, at man må stille den inn avhengig av hvor man er, og da faller det bort for min del, men hvordan forteller man den hvor man er?

Akkurat, der var poenget mitt som jeg ikke våget å si høyt ( :yesnod:)! Hvis du bruker tidevannsvisningen for Skagen på din GpsMAP 182C kan du legge til en tids-konstant og dermed få det som gjelder for Paddehavet. Opplysninger om dette finner du i en vanlig almanakk. Dette bør bli like bra eller bedre enn det denne sofistikerte klokken viser. Den opererer nemlig med konstant forskjell mellom hø-lav-høy-lav osv., det gjør ikke dette du ser i kartplotteren for Skagen. :yesnod:
Link to post
Share on other sites

Det var det jeg regnet med, at man må stille den inn avhengig av hvor man er, og da faller det bort for min del, men hvordan forteller man den hvor man er?

 

GPS'er og kartplottere har som regel ikke tidevann for Norske farvann eller tar jeg feil?

Vil anta at du tar frem dagens lokalavis, ser etter når det er høyvann og stiller 'klokken' tilsvarende. Når du beveger deg for langt bort fra det stedet må du kjøpe nytt og stedstilpasset lokalavis

Link to post
Share on other sites

GPS'er og kartplottere har som regel ikke tidevann for Norske farvann eller tar jeg feil?

Hei igjen,

 

Vet ikke om alle kartplotterne har tidevannstabell, min Seiwa Oyster har det inne, om det ligger i programmet eller i C-map kartbrikkene aner jeg ikke. Det er endel plasser langs kysten som er såkalte "tidevannsområder" for mitt vedkommende blir det Tregde og Arendal som er nærmest. Vil anta at det også er noen steder lengere østpå også.

Forøvrig ligger det komplett tidevannstabell for Bergen i KNBF Håndboken med korreksjonstabell for de fleste steder i Norge.

 

KAT

Link to post
Share on other sites

GPS'er og kartplottere har som regel ikke tidevann for Norske farvann eller tar jeg feil?

En av nye fasilitetene for C-map sine nye NT+ kartbrikker er tidevannsinformasjon. I Reference Guiden for C-map står det:

 

"Tide Info - tidal information for all primary Tidal Stations worldwide.

Clear graphs display depth at high and low water for sunup and sundown.

Tidal predictions functions for planning ahead".

 

Har nettopp sendt en mail til C-map for å få hvite hvilke "primary Tidal Stations" som finnes for Norge, Danmark og Sverige.

 

Kommer tilbake når jeg får svar.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Dersom en ikke trenger info for mer enn 7 dager frem, kan en gå inn på DNMI sine nettsider og printe ut det en trenger der for inntil 7 dager, grafisk eller i form av en tabell og ta med i båten. Det kan velges mellom 24 steder i Norge.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Her er Primary Tidal Stations

 

"1131 ","KIRKENES"

"1133 ","VADSO"

"1134 ","VARDO"

"1137 ","BERLEVAG"

"1145 ","HONNINGSVAG"

"1150 ","HAMMERFEST"

"1163 ","TROMSO"

"1174 ","HARSTAD"

"1177 ","ANDENES"

"1178 ","RISOYHAMN"

"1187 ","LODINGEN"

"1188 ","NARVIK"

"1197 ","BODO"

"1199A","FINNEID"

"1207 ","MO I RANA"

"1208 ","SANDNESSJOEN"

"1209 ","MOSJOEN"

"1211A","BRONNOYSUND"

"1213 ","RORVIK"

"1219 ","TRONDHEIM"

"1224 ","HEIMSJO"

"1226 ","KRISTIANSUND"

"1233 ","AALESUND"

"1237 ","MALOY"

"1238 ","KJOLSDAL"

"1240 ","FLORO"

"1258 ","BERGEN"

"1267 ","LEIRVIK"

"1271 ","HAUGESUND"

"1272 ","UTSIRA"

"1276 ","STAVANGER"

"1284 ","TREGDE"

"1290 ","ARENDAL"

"1294 ","NEVLUNGHAVN"

"1295 ","HELGEROA"

"1296 ","HORTEN"

"1298 ","OSCARSBORG"

"1300 ","OSLO"

"1386 ","KOBENHAVN"

"1386A","HORNBAEK"

"1387 ","KORSOR"

"1390 ","GEDSER"

"1392 ","SLIPSHAVN"

"1395 ","FREDERICIA"

"1399 ","ARHUS"

"1412 ","HIRTSHALS"

"1412A","HANSTHOLM"

"1413 ","THYBORON"

"1414 ","TORSMINDE"

"1417 ","ESBJERG"

"1419 ","ROMO HAVN"

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Da kom jo Krapyl meg i forkjøpet. Fikk nettopp svar fra C-MAP, og der sier de blant annet:

 

Vedlagt er et bilde av hvordan opplysningene kommer fram ved tidal station i Arendal. Dette bilde kommer fram når du spør om info på plotteren ved å sette markøren på Tidal Station som i dette tilfelle er rett over X'en i det lille vinduet med tidevannsinfo.

 

Og bildet i PDF-format finnes her.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...