Hafrsfjord Svart 23.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2010 ............... Regner med det er slik Index mener: A-(B+C)= Lengde Å ja, det er båtens lengde nede ved vannflaten det er snakk om ? For meg har vannlinjen alltid vert skrogsidens bue nede ved vannflaten og det blir jo ett helt annet mål. Ja da lærte jeg noe nytt i dag også.... Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 23.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2010 hehe, lett og missforstå! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Volvomekanikeren Svart 24.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 He igjen! Då har jeg fått hentet instrumentene hos verkstedet! Ny switch, og reparert startknappen! Så har sårene på armene begynnt og gro! hehe, Under denne instalasjonen har jeg fått flere rift opp etter armene, ligger og kneker innimellom motoren, og skraper meg alleplasser.. Ondt gjør det ikke, men klør noe så inni granskhauen! FØR: NO: Så no får jeg gå ned og montere instrumentene, lufte og starte opp! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Volvomekanikeren Svart 24.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 (redigert) ENDELIG! :smash: Fikk start på motoren, og den startet og gikk som en klokke! Får ikke til videoene, noe galt med pc'en, men har video av Første startup og Første Prøve Tur! Det gikk utmerked. Men skal ta en tlf. til verkstedet og be de undersøke litt mere i ting før de sier noe, propellen er helt vridning på! Gikk forover med spaken frem, og akterover med spaken bak! I fri var jeg oppe på max turtall, men vågde ikke mens jeg var utpå, Også regnet det og blåste litt, så var ikke akkuratt behageligt, men fikk no prøvd, og alt ser ut til og virke! Men jeg får se en dag det er fint vær, om jeg får max turtall i gear, vist ikke jeg får max turtall, må jeg ha ny propell, men det haster ikke! Må få lånt meg en gps, så jeg kan få målt max fart via sattelitter (monterer ikke sonar og fast montert gps før til høsten igjen) Motoren ble ikke varm, og den fikk rikeligt med kjølevann! Men syntest den vribrerte en del. Hva kan dette skyldes? Motor labbene er helt nye, kan det være gummien er så myk, at den rister, men vil bli hardere etterhvert? Så lurer jeg på en ting. No har jeg bare montert matepumpen med ledninger direkte på batteri (foreløbigt) Skal den gå hele tiden? Eller skal den slåes av når motor er startet? No hadde jeg den på hele tiden (ca 15-20 min) Men vil ikke ødelegge den! Skal se om jeg får til videoene! Redigert 24.Juni.2010 av Sjømann.22 (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Volvomekanikeren Svart 24.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 Lastet ned ett nytt program til og uploade videoer med, klarte og laste opp prøveturen, men ikke søren om startup videoen ville la seg laste opp Men får se om jeg får det til. Men i allefall: Neste Prosjekt blir vell ny motorkasse, og få instrumentene inn i displayet! Men dette kommer jeg til og legge inn her, lager ikke ny tråd! Tusen takk for hjelpen allesammen! Håper dere fortsetter og følge tråden! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Hjeltefjord Svart 24.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 Se der ja! Gratulerer. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 24.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 Takk skal du ha! Men vet du om akslingen skal gå rundt når motoren står i fri, med null gasspådrag? Det gjør den ikke hos meg Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Hafrsfjord Svart 24.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 .......... ............ Håper du har spart ett par kroner til isolasjonmatter i motorkassen . Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 24.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 Håper du har spart ett par kroner til isolasjonmatter i motorkassen . Kass motorkasse? Har ikke motorkasse no, håper virkelig ikke du trodde det Skal bygge ny, med 50mm isolasjonsplater! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
index Svart 24.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 Enten er vi ganske tett i pappen Hafrsfjord, eller så er Index dårlig til og forklare Nei, noe særlig til lærer har jeg aldri vært! Angående matepumpen så skal denne stå på så lenge tenningen er på, dvs at du må kople den via tenningslåsen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Volvomekanikeren Svart 24.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 hehe, forstod det nor jeg fikk tegning! Så jeg skal slå av mate pumpen mens motoren går? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Volvomekanikeren Svart 24.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 Men ang pakkboks. Er det normalt at det skal være litt lunk i den? Den er ikke varm, men heller ikke kald! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Avsluttet_1 Svart 24.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post
Gudmanda Svart 24.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 Spenning til fødepumpa når tenninga er på (dvs fra du vrir om nøkkel til motor er stoppet og du srur av tenninga) :) Sitér dette innlegget Link to post
Gudmanda Svart 24.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 Propellaksling går normalt ikkje rundt når giret står i fri! Viss pakkboksa blir så varm at du ikkje kan holde handa på den er der noke gale! Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 24.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 Så bra at det ordnet seg for deg, gratulerer med ny motor. Jo takk! Spenning til fødepumpa når tenninga er på (dvs fra du vrir om nøkkel til motor er stoppet og du srur av tenninga) :) Men jeg har switch, med startknapp, nor jeg vrir switchen 1 hakk, er tenningen på, og har hørt noe om at tenningen ikke skal slåes av så lenge motoren er igang? Slår jeg av tenningen, forsvinner også livet i instrumentene! Propellaksling går normalt ikkje rundt når giret står i fri! Viss pakkboksa blir så varm at du ikkje kan holde handa på den er der noke gale! Akslingen går ikke rundt i fri! Pakkbosken går fint ann og holde på.. Hadde meg en tur på rundt 1 time, da jeg var fortøyd, vridde jeg griskoppen, og kjennte på pakkboksen, det var litt lunk i den, men ikke noe serligt varmt! Også var det varmen i motoren, er det normalt at jeg ikke klarer og holde på den i mere en 3-5 sec uten og få ondt (brenne meg) Kunne ikke holde på den noe serligt lenge! Men den skal no vell være varm! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Volvomekanikeren Svart 24.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 Hør den nydelige lyden ved gasspådrag fra 2500 Til 3000 RPM! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Polarn Svart 25.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2010 Høres ut som motoren din går veldig lett med den propellen du har nå. kan sikkert få beregnet en tyngre propell og noen knop ekstra. Hva tipperdu den gjør nå på 3000omd? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Volvomekanikeren Svart 25.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2010 Hmm, Meget vanskeligt og beregne, men ikke mere en rundt 7 knop... Så propellen er feil! Må ta en tur bort på verkstedet og få en mekaniker til og se at alt er på stell, og om jeg må ha annen propell! Satser på og få bygget motorkassen idag! Iallefall Begynne! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Gudmanda Svart 25.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2010 Du må IKKJE skru av tenninga når motoren går!! Det kan ødelegge dynamoen!! Pumpa di kobler du minus til jord på motor eller på batteri, so legg du ned ei + ledning frå tenningslåsen til + på pumpa. Då får den straum kun når tenninga er på og motoren går. Antek at denne fødepumpa di har innebygt pressostat som starter og stopper den automatisk etter behov! Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 26.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2010 Takk for svar du! Skal ta og koble den opp mot switchen imorgen! Hvilke pol på switchen skal den? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Gudmanda Svart 26.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2010 Hei! Det må du nesten prøve deg fram med enten et voltmeter eller en test lampe! Sett minus i jord en plass å plussen på voltmeteret på dei forskjellige punkta på låsen. På låsen går der en + inn, som alletide er strøm på, og neste er strøm på ved hakk 1, 2 start. Litt testing så finner du ut dette! Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 26.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2010 Takk takk! Pumpen er jodet! Foreløbigt har jeg plussen rett på + Og - fra - på batteri, til festene på pumpen Liten oppsumering av de siste dagene: Så at Slangen fra Matepumpen til Filteret lakk! Dette er ikke verkstedet sin feil, for det er jeg som har montert dette på! Den lakk akkuratt i overgangen fra slange til nippel: Fant en ny, kappet opp, og monterte på... Ble så god som ny! ' MOTORKASSE: Demonterte lister og skap! ''Listene'' som det gammle motor lokket lå på, var limt på med en extrem lim! Måtte slå det av med hammer og skujern Lagde meg en mal, med alle målene på. Og begynnte og kappe opp listverket Brukte denne maskinen fra Bosch.. En utmerked maskin, der du kan kappe i alle slags vinkler! 20mm må no være bredt nok! Her er det bare til og være stø på hånden Babord, styrbord og bau listverk: 10 mm klaring fra lokket får være godt nok! Så var det akter veggen! 20 mm høyere en forje vegg! Brukte den gammle veggen som mal! Rustfrie skruer er viktigt! Har også brukt trykkimpregnert material til listverket. Akterveggen og lokket lages i x-finer, kledd med teak plater! Blir bra dette med litt tilpassing, plates med teak og teak lister i hjørner! Listverket: Har på følelsen av at dette kommer til og bli bra! På med gamme lokket for og se, skal lage nytt lokk, men hadde vert greit om dette passet, så har jeg mal! Ser ut til og passe ganske bra! Har også noen planer med akter veggen, skal se om jeg får skjert ut noen biter fra den gammle takluken, til og felle inn i veggen. Lite inspeksjons vindu er fint! Blir ikke noe jobbing i dag.. Har stresset og jobbet alt for mye i det siste.... Bygget i båten, hjulpet mamma med ditt og datt, bestemor skal også ha litt stell i bedene sine, og dette tar på. Sitter no her med en kopp te, magesmerter og kvalme! Får bare ta det med ro til jeg blir bedre, så skal vi få fart på prosjektet igjen! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Volvomekanikeren Svart 27.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2010 Hei igjen! Då er formen på topp igjen! Har ikke fått gjort så mye, har hatt litt problemer med motoren, litt lekasjer her og der! Men har fått opp akter veggen! Skrudde fast skråveggene i dørken, og veggen! Skjærte ut ett lite hakk, så jeg fikk ledningen fra sonaren inn! Fant 2 aliminiumsplater, med hull og alt i. Bøyde de 45o, så jeg fikk skrudd akterveggen fast i skråveggene! Funker det! Så var akterveggen kommet påplass! På med ''midlertidigt'' lokk Nor det nye lokket er laget, så har jeg en liten finnish jeg har laget til, dette blir en overraskelse til dere som følger tråden videre! Mange vil sikkert tenke det har noe med belysning og gjøre (vet ikke hvorfor det slo meg, men sikkert pga. jeg har montert en del lys i kassen) Men det er det altså ikke! Jaggumeg ble det stille! Med nye lyddemningsplater, og litt listing, så er jeg sikker på jeg ikke kommer til og høre motoren! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Polarn Svart 27.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2010 Da gleder jeg meg til overraskelsen. Følger tråden din hver gang du oppdaterer. Du gjør en kjempe jobb. Liker tråder som stadig vekk blir oppdatert og ikke går 3 uker mellom hver oppdatering. Her er det omtrntlig daglig Stå på videre Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.