Jump to content

Montering av Yanmar 3GMD i Sjømann snekke. 22Fot.


Volvomekanikeren

Recommended Posts

Då har jeg fått gjort en del ombord idag og! :flag_bp: Har blant annet fått kappet akslingen, pusset flensen, og fått montert den på igjen, fått motoren lengre bak, koblet gear wieren (Men må få lagd til ett feste, til og feste røret så wieren går inni). Så har jeg no støvsugd og ryddet litt! :cheers:

 

Kapping av akslingen.

 

Fikk akslingen 40mm ut, og merket så av der jeg vill at flensen på motoren skal komme :cheers:

25umryo.jpg

 

Var utrolig hardt og kappe over. Men regner med det er syrefast stål! :cheers:

309k28o.jpg

 

Måtte bare åpne bunnventilen, så jeg fikk kjølt den fort ned! :cheers:

167uqdd.jpg

 

Utrolig så varmt stålet ble. Spyttet på akslingen, og røyken sto til himmels :giggle:

n3tzb.jpg

 

Pusset så flensen, og skal ta og lakkere den etterpå, så den blir tør til imorgen! :cheers:

e1v6v.jpg

33fbz4o.jpg

 

Passer som ett skudd på gearet! :cheers:

124va1h.jpg

 

Då står det sann det skal stå! Eneste er justering på labbene, fininnstilling på flensene, så er det bare til og feste den i fundamentet!

3313sl4.jpg

 

God plass i bakkant, no får jeg løs reimen på både dynamo og vannpumpe! :flag_bp:

15n6tlx.jpg

 

Ikke mye som skal til av justering her nei! :cheers:

2hx4juu.jpg

 

Så det kommer seg no! Har du tips og komme med, kom med de! :cheers::tongue:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Hehe, blir ofte forvirret nor man har ''store'' prosjekter pågang :giggle: No har jeg fått koblet sammen gear og aksling. Så har jeg fått skrudd motoren fast i fundamentet! :cheers:

 

Justerte på motorlabbene, til den var 100 %

33wpl3p.jpg

 

Monterte de sammen, og kunne puste lettet ut! :cheers:

2vdkw88.jpg

 

Så no står motoren 100% sann den skal stå resten av sitt liv, som jeg håper blir mange år! :cheers:

j9ak5g.jpg

 

 

Så koblet jeg opp eksosen og kjølevannet (ut). Men før jeg koblet det på, tok jeg en liten sjekk og skiftet alle slangeklemmer, og tok på 2 klemmer der dette er nødvendig! :cheers:

24mrkvt.jpg

2146u7q.jpg

 

Pusset Skjøten, og tilpasset slangen til motoren! :cheers:

2cncqh2.jpg

 

Viktigt! :cheers:

eg3t0.jpg

 

Så var det og feste motoren til fundamentet. Då lurer jeg på en liten ting. Hva er best? Ha mutteren på undersiden:

2eggtw6.jpg

 

Eller øverst, og mest synlig. Fordelen med det er jo at jeg har full oversikt om noen mutre løsner.

2we9imp.jpg

 

Då var alle skruene montert :tongue:

2hozkvm.jpg

 

Etter jeg hadde teitet de til, så skrudde jeg av flensen for og se om motoren hadde bevegd seg litt, og det hadde den faktisk. Hadde flyttet seg rundt 3mm. Så løsnet skruene på funamentet, fikk det beint igjen, og teitet til igjen. Så jeg er glad jeg tok en liten extra sjekk! :cheers:

ng4sg6.jpg

 

Så hadde jeg 2 spørsmål til. Må vanntanken til motoren være høyere oppe en lokket på motoren? (Gull lokket i bakgrunnen)

ej79kh.jpg

 

Jeg har ikke automatisk matepumpe på motoren. Det jeg har er en hendel, så jeg må pumpe for hånd.

2djwjfa.jpg

Kan jeg montere på denne eletriske matepumpen? Eller kommer ikke dieselen videre før jeg pumper på hendelen uansett? :confused:

2ufrpg8.jpg

 

Må jeg ta vekk matepumpen som står på motoren, og så montere den eletriske på ? :cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

De er en fordel og ha mutteren under, for hvis mutteren detter av står bolten der fortsatt og holder mototen "litt" fast, er mutteren over detter bolten ut hvis mutteren skrur seg av!!

 

Det er sant! Skal ta og snu de då! :flag_bp:

 

 

Nåja...god og god :eek: , bare vent til du skal av med sjøvannspumpa/bytte impeller så kan det nok bli noen såre knoker der.... :lol:

 

Grei nok! Kom lett til skruer på både dynamo og pumpa, og er no ikke så dum at jeg skifter impeller mens pumpen står på! :giggle: Så den får jeg av! :cheers:

 

 

Men jeg trenger svar på resten av spørsmålene! :cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Må jeg ta vekk matepumpen som står på motoren, og så montere den eletriske på ? :cheers:

 

Du kan ta vekk matepumpen, og lage et deksel til hullet. Eventuelt bare sette en slange mellom inn og ut på pumpa, , og la den stå. Den elektriske monterer du et passende sted, helst på skottet og ikke på motoren med tanke på vibrasjoner m.m. Jeg har samme pumpe selv, luftingen blir en lek med denne...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Så jeg må ta vekk den som står på motoren? Men har du peiling på hvor returen til dieselen skal? Nippelen til returen er på den siste dysen, men hvor skal den hen? :flag_bp:

 

 

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Ok. Takk for hjelpen! :flag_bp: Ja, snakket med verkstedet idag, den skal tilbake på tanken. Jeg har kjøpt en nippel jeg skal montere på mannlokket, så jeg får koblet slangen på! :cheers: Men så fikk jeg beskeden jeg hadde minst ventet, må ha ny propell! :headbang: Jeg har venstrevridning, jeg må ha høyrevidring! :rolleyes: Får bakke meg på slipp då :giggle:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Den elektriske monterer du et passende sted, helst på skottet og ikke på motoren med tanke på vibrasjoner m.m. Jeg har samme pumpe selv, luftingen blir en lek med denne...

 

Håper det er ok at jeg "låner" plass til et spørsmål Sjømann. Kjempeartig at du har fåt på plass motoren.

 

Jeg har også en identisk dieselpumpe i min snekke. Den er koblet inn i dieselkretsen men er ikke elektrisk tilkoblet. Motoren går som en klokke uten. Men siden den er der kunne det vel være en fordel å koble den til? Skal den stå ,med spenning på hele tiden?? Er det en slags trykksensor i den eller tåler den å stå å gå hele tiden??

Link to post
Share on other sites

Men siden den er der kunne det vel være en fordel å koble den til? Skal den stå ,med spenning på hele tiden?? Er det en slags trykksensor i den eller tåler den å stå å gå hele tiden??

 

Den skal ha strøm så lenge tenningen står på ja! Den har en trykkventil, sånn at den ikke bygger opp for høyt trykk. Men den går kontinuerlig uansett, den bygger bare ikke opp høyere trykk.

 

 

Er sikkert hel på bærtur nå!! men går de ikkje an og snu vingene??

 

Og hvordan ser du for deg at man skal snu vingene på en fast propell?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Er det ikke bare å snu propellen bak frem da? Bærsessongen er nært forestående.

 

Enklere og snu båten vel :tongue:

 

Trenger du annen propell da?

Eller blir den du har nå for lett?

 

Ville prøvd først jeg, ny propell er rimelig kostbart om du ikke finner en brukt en da

Redigert av M/S Bastard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hjelper ikke og snu den, vingene står samme vei uansett! :headbang: Ble nesten litt forbanna når han sa det, syntest sanne ting kan bli sakt litt før jeg er klar til og starte opp! :headbang: Han snakket om 3500,- for ny propell. Men må se om jeg finner en brukt... Akslingen er 25mm. Så vist noen kommer over noe, så hadde det vært fint om dere kunne gitt besked! :cheers: Og han sa det er sjeldent de treffer rett propell på første forsøk, så dette kan ta sin tid! For han har bare propeller til 35mm aksling, så dette må bestilles. Og det tar vell 1-2 ukes ventetid, så er ikke det rett propell, så må jeg vente 1 uke til, og endå en, og endå en:headbang: Syntest han kunne gitt besked med engang, så kunne han bestillt propell, så de var klar NO! :headbang: Så jeg får se! :flag_bp:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Har snakket med Sveis Og Propell Service På Os. Jeg må gi de noen opplysninger ang. båt og motoren. Vekt, lengde langs vannlinjen, motor, hk, turtall, gear utveksling. :flag_bp: Så får vi se, han snakket om 3-4000,- :headbang:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Ja, men når jeg ikke har så mye penger, så kan 3000 virke mye. Spesielt for en ungdom! :flag_bp: Menmen, får bare ta det som det kommer, noen som har en smart måte og måle lengden langs vannlingen på? :cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...