Jump to content

Montering av Yanmar 3GMD i Sjømann snekke. 22Fot.


Volvomekanikeren

Recommended Posts

KAN KUN HA 3GMD, ELLER SÅ MÅ JEG BYGGE OM HELE BÅTEN, VIST JEG IKKE VIL HA EN MOTORKASSE SOM GÅR OPP I KALESJEN! GAAAAD :headbang: :headbang: :headbang: Skal ikke ha noe motor, har fått tak i motor, og den holder verkstedet på med !

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Denne tråden tror jeg kommer til å gå laaaaaangt ut på sommeren uten at du har fått deg motor :lol::lol: Uff, jeg føler med deg Sjømann. Hva med å montere en påhengsbrakett på badeplattformen din og manøvrer den slik en stund? Med påhenger selvfølgelig.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Si til verkstedet at vis du ikkje for motoren innen en vis dato, så kjøper e ny motor istedefor å vente på dere. Du taper bare litt tid, men verkstedet taper penger.

 

Kjøp da en brukt motor på nettet og sett den inn!! Gjør som Hafsfjord. Du vill vel heller ha en motor som stikker 7 cm høyere, istedefor å ikkje ha noe motor i sommer?

Link to post
Share on other sites

Denne tråden tror jeg kommer til å gå laaaaaangt ut på sommeren uten at du har fått deg motor :lol: :lol: Uff, jeg føler med deg Sjømann. Hva med å montere en påhengsbrakett på badeplattformen din og manøvrer den slik en stund? Med påhenger selvfølgelig.

 

Neida, vist de ikke snart ser til og jobbe, så skal eg få den motoren ganske så billigt. :giggle:

 

 

En Yanmar 3GMF er ca 7 cm høyere enn 3GMD. Hvis du likevel må bygge ny motorkasse, så er vel 7 cm fra eller til ikke så mye...?

 

7 cm ja... Og 3GMD er allerede 15 cm høyere en den som sto i før, og skal jeg ha en som er 22 cm høyere, så må jeg iallefall bygge om.. Kan være jeg må bygge om alt utenom lugaren :headbang:

 

Ja da får du nok bare smøre deg med tålmodighet, Sjømann. Kan nok bli godt ut på høsten og dette her. Kjedelig dette for deg.

 

Er kjedeligt ja.. Har hatt snekken uten motor siden tidli i høst. Og verkstedet sa de skulle hjelpe meg siden jeg har blitt lurt ang. kjøp. Men hva mener de med og hjelpe? Er ikke akkuratt og hjelpe nor de ikke gidd og skru på motoren, tar timesbetaling, itilleg som eg må betale for utgiftene de får på motoren, som er en selvfølge, men i svarte, timesbetaling for og hjelpe.. Er jo en helt vanlig kunde jeg då, og fremdeles blir jeg ikke prioritert? Må være noe hakkende gale med rutinene deres! Men eg får vente, så ser vi.. Skal inn der imorgen! :cheers:

 

Ikke meningen og kjæfte og være sure på dere, dere prøver jo bare og hjelpe, men er ganske irritert og gretten for tiden, håper det hjelper når jeg får kommet meg på sjøen :cheers:

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Endelig kom telefonen fra verkstedet jeg har ventet LEEEENGE på! Motoren min er snart klar! :flag_bp:

 

DATO: 18.05.10, no er vi kommet til 13.06.10, Snart 1 måned siden de sa den skulle være klar :headbang: Fikk ikke tatt turen ned på fredag grunnet sykdom, men skal ta det på fredag som kommer om de ikke har fått den ferdig :cheers: Er dette normalt? :confused: Bruke over 1 måned på og skru på ett gear :headbang: Jeg mister lysten for hvær dag som går, og snart gir jeg opp! Sterke ord, men helt sant! :sad:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Yahoo! :flag_bp: Då fikk jeg endelig telefonen fra verkstedet! Motoren er ferdig! Den er prøvekjørt, og fungerer som den skal! :cheers: Har ikke fått pris endå, men får det ut uken.

 

Jeg kunne ikke ha båten liggende der borte, for det var fullt overalt. Så jeg må komme meg bort så de får heist motoren ombord, så får jeg lage meg til noe løfte greier, så jeg får løftet den opp og ned. Han som skal hjelpe meg med og lage funnament, holder på med noe kurs greier, men han skulle se om han fikk tid en kveld neste uke, og hjelpe meg! :cheers: Så no får dere titte innom. Om ikke så veldig lenge, så begynner ting og sje! :cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Då har jeg fått slept snekken bort på verkstedet! Slepet gikk utroligt bra! :cheers: Snekken skal ligge på verkstedet til imorgen, så skal motoren heises ombord, så skal jeg slepe den hjem igjen! :flag_bp: Motoren kom på 15,000,- Jeg var ikke helt enig i denne prisen, siden jeg har ventet så lenge, med orker ikke bry meg om det, det eneste jeg vil no er og få montert motoren, så jeg kan starte sommeren! :cheers:

 

Litt bilder fra slepet:

 

Slepte Styrbord - Babord til jeg var kommet ut av marinaen.

2gsphdl.jpg

 

Når eg kom utpå slepte jeg Bau - Akter, med kort slepelengde! :cheers:

2ibyc8o.jpg

2cp3wq0.jpg

1y9mf.jpg

14ag9xx.jpg

n3xawn.jpg

 

Då var eg nesten fremme, så lå snekken på babord side av jollen. Er glad det var rett lufttrykk i blåsene! :cheers:

16jpc2.jpg

:flag_bp:

Her ser dere Bildøy Marina Lengre inne! :cheers:

14wa8hd.jpg

 

Var en fin tur. Ikke serligt med strøm i vattlastrømen heller, strømmen som var dro snekken godt til siden en gang, men kom seg fort på rett kjøl igjen! :cheers:

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Det gjør det! :flag_bp:Og heldigvis for det! :cheers: Når motoren er kommet ombord, og jeg har fått snekken hjem, så skal jeg pusse vekk rust og løs lakk, vaske den, avfettning og ny lakk! :flag_bp:

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

God lørdags formiddag alle sammen! :flag_bp: Det ble litt endring i ting og tang her! :cheers: Det ble ikke noe 3GMD på meg, Men en 3GM30F, Som er på 27 hk, og er FERSKVANNSKJØLT! :flag_bp: Saltvannet kjøler ned ferskvannet, så dette er en motor uten zink! :flag_bp: Men fikk heist motoren ombord i går, og skal hente den no om 1 times tid. Får hjelp av en grei nabo, med litt stødigere båt, som er en fordel i denne vinden! :cheers:

 

17wwsp.jpg

 

3 Sylindret!

2ekp2ft.jpg

 

Kommet Ombord!

4r5hdz.jpg

 

Gikk rett ned på gammle funnament, og akslingen passet nesten 100% med gearet, men akslingen må kappes 10 cm så gearet kommer lengre bak, og jeg får bedre plass med reimene.

11mdriq.jpg

 

Argh! :headbang: Akkuratt litt for høy! :rolleyes: Men ny motorkasse skal det bli! :cheers:

303dyyu.jpg

 

Så har jeg fått koblet minus fra batteri til jord, og må få pluss på starteren.

33acx6p.jpg

 

Noen som har peiling på hvilke pol plussen skal på? Den nermest starteren, eller den lengst fra? :confused:

2jw2ux.jpg

 

Gammle kontroll panel. Turteller, startknapp, tenning o.s.v skal flyttes over i teak plate! :cheers:

2lvh3xz.jpg

 

Så no gjenstår det litt finjustering på labbene, kobling av det eletriske samt slanger! :cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Flotterst dette! Men hvorfor ble det plutselig en annen motor?? Angående starteren vil den ene polen sikkert synlig være tilkoblet gods på starter, altså minus. Den andre er da pluss, antageligvis den ytterste, der ser forresten ut som at mutteren også er løs, med andre ord sannsynligvis her plusskabelen er blitt frakoblet når motor forlot forrige båt.

 

Er forøvrigt enig med å få inn analoge instrumenter på kjølevanntemeperatur og oljetrykk. Du sier videre den er ferskvannkjølt og derfor ikke har sink, det har den nok sannsynligvis alikavel, på sjøvannsiden på varmeveksler-ene....

Link to post
Share on other sites

Takk for svar! :flag_bp: Instrumenter har jeg. Har: Turteller, olje trykk, temperatur på kjølevann, amper, volt, time teller :flag_bp:

 

Er usikker på hvorfor det ble en annen motor, de har vært dårlige med og gi besked på verkstedet. Men dette er en mye bedre motor en 3GMD.. Ang. sink, så fikk jeg besked om at det ikke var sink på motoren, men skal ta og høre med ett annet verksted! :cheers:

 

Då har jeg kommet hjem etter ett nervepinende slep! Var helt nervøs då vi kom inn i vatlastraumen. Store bølger, mye vind, og redningsvesten på, klar til en svømmetur :tongue: Men jeg undervurderte vell sjøegenskapende til snekken, og det gikk helt fint.

Så no er snekken kommet hjem i egen marina, så no kan jeg få begynnt med og kappe akslingen! :cheers: Slepet gikk relativt bra, men i helvete for en vind. Og jeg skulle frem på bauen for og ta imot land, åpner takluken, og vinden tar fatt, og hiver den bak i båthornet, som knuser hele luken i fillebitter! :headbang: Må kjøpe ny på maritim til flere 1000 kr! :headbang: Men får ta og plastre over etterpå.

 

Videoer av første startup, og prøvetur er vell en selvfølge! :flag_bp: Bilder av slep og den knuste takluken kommer senere! :flag_bp:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Tror nok det er sink på denne motoren også. En i bakkant av blokka og en på SB side.

Ifølge tekniske data fra Yanmar er det: Zinkbeskyttet kjølesystem med offeranode - http://www.yanmar.no/arch/_img/9051327.pdf

 

Sinken i bakkant av blokka er enkel å komme til, mens den på SB side er umulig å komme til uten demontering ( kanskje med spesialverktøy? )

Link to post
Share on other sites

Er nok sink ja... Men jeg har problemer med og få opp Yanmar sine sider. Kommer inn på siden, men får ikke opp spec om motoren :headbang: Noen som vet hvilke motor jeg har? Står ikke 3Gm30f. De som er aktuelle blir:

 

3GM30 1984 - 1994

3GMF 1984 - 1998

 

Vil mest sannsynelig tro det er 3Gm30 :flag_bp:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Men ang. Kapping av aksling. Burde jeg hatt en dykker (min bror dykker) under båten, og sjekket at propellen hadde bra klaring fra hylsen, og ror? :flag_bp: Er rett for og kappe den for kort, og vill ikke at den skal være for nær hylsen, da jeg ikke får plass til sink, og den kan ta borti. Men så må den jo ha en viss klaring mellom propell og ror! :flag_bp: Noen måter og gjøre dette på uten og dykke? klarer ikke og se ifra land! :wflag:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Hadde jeg vært deg så ville jeg skjøvet akslingen bakover til den stoppet eller buttet i roret, og så trukket den fremover til den stoppet. Skyv en så tilbake til ca midten mellom disse endepunkter, sett da på en slangeklemme på aklslingen mot hylsa så har du bra kontroll på det.Tror ikke du kapper så galt da og har fortsatt plass til zink på akslingen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...