Jump to content

Montering av Yanmar 3GMD i Sjømann snekke. 22Fot.


Volvomekanikeren

Recommended Posts

ah, trodde du skulle montere den hjemme, helt topp at verkstedet fikser det.

Så lenge motoren er smalere gjør det ikkeno, da må det sikkert bare tilpasses litt på fundamentet. Husker jeg måtte støpe inn nye fundamenter i min båt da den nye motoren var mye smalere. Jeg måtte også sveise litt på vinkeljernene og flytte de opp ca 5 cm for at gearflensen skulle treffe akselen. Den nye motoren er mer servicevennlig da det ikke er så mye som stikker ut i alle retninger. Filter, impeller osv er lett tilgjenglig og jeg har god plass foran motoren til å bytte drivreimer. kjører selv uten sjøvannsfilter og har kun hatt det på 1 båt tidligere, aldri problemer :sailing:

 

Jon

Link to post
Share on other sites

JA, jeg håper at motoren må litt høyere opp for og treffe flensen, for då slipper jeg og ta vekk det gammle fundamentet! :flag_bp: Då kan jeg bare få sveist på en ny plate i 8mm rustfritt stål som jeg har stående :flag_bp: Takk for hjelpen! :cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Det e sant! Men kjører en del på grunn sjø, nor eg skal inn i båsen, eller inn i viker o.s.v. Men eg får høre med verkstedet hva de anbefaler, er jo sikkert ikke alltid en + med sjøvannsfilter, kan fort bli en - :flag_bp:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Hei igjen alle sammen! :cheers: Beklager meget for lite oppdateringer i det siste! Har rett og slett hatt alt for mye og gjøre på for tiden, så har helt glemt denne tråden! :headbang: Men pytt, pytt.. Har faktiskt ikke skjedd en dritt! :headbang: Det som har skjedd, er at den motoren jeg egentlig skulle få, hold ikke målene, og gikk rett og slett ikke som den skulle etter total renovering! :headbang: MEN, Verkstedet har fått tak i en ny motor, helt make: Yanmar 3GMD! :cheers: Som gjennstår og montere gearet, starte opp, og sjekke at alt går som det skal! :cheers: Dette mente han og bli ferdig med ut denne uken, men ville ikke love noe som helst! :flag_bp: Så Dere har forsåvidt ikke gått glipp av så mye :wflag: Ellers koser jeg meg med krabbe sessongen etter at ''jolla" ble sjøsatt! :cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Det som har skjedd, er at den motoren jeg egentlig skulle få, hold ikke målene, og gikk rett og slett ikke som den skulle etter total renovering!

 

Det kan ikke være mye til renovering å skryte av, hvis de ikke får motoren til å gå etterpå! Og dette er et Yanmar verksted?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Du har vært like heldig som meg med verkstedet forstår jeg :smiley: , først sier de det ene og så det andre. Sist jeg var der hadde de sparket av lokket på fettkoppen på akslingen med resultat: fullt av vann opp til motor. Opdaget det tilfeldig på et av mange besøk for å se om noe var blitt gjort. Vel, siden du allerede har skuten oppe så skifter du vel til kuleventil på inntaket? Og sjøvannsfilteret du fikk på verkstedet holder ikke mål, har selv fått servert det der ute på verkstedet, dra til maritim på Laksevåg du og få både god service fra hyggelige mennesker og filter. :flag::flag:

Link to post
Share on other sites

hvor mye betalter du får å la yanmar verkstede total renovere motoren din sjømann?

 

Disse 3GMD'ene er ikke mine, er motorer de har byttet ut av seilebåter... Betalte ikke for den de ikke fikk i gang, men får de igang denne de holder på med no, regner de med 15-20,000! :sweat:

 

Du har vært like heldig som meg med verkstedet forstår jeg :smiley: , først sier de det ene og så det andre. Sist jeg var der hadde de sparket av lokket på fettkoppen på akslingen med resultat: fullt av vann opp til motor. Opdaget det tilfeldig på et av mange besøk for å se om noe var blitt gjort. Vel, siden du allerede har skuten oppe så skifter du vel til kuleventil på inntaket? Og sjøvannsfilteret du fikk på verkstedet holder ikke mål, har selv fått servert det der ute på verkstedet, dra til maritim på Laksevåg du og få både god service fra hyggelige mennesker og filter. :flag: :flag:

 

Snekken står på sjøen, og motoren skal settes i mens den står på sjøen.. Men etter motoren er kommet ombord, kjører jeg hjem, bygger ny motorkasse, og småting så må gjøres. Så skal den på slipp.. Og får se om jeg får skiftet den då... Kan bli litt vrient, i og med at bunnventlien er rett under motoren, og ganske trangt i forkant og bakkant.. Men skal no finne en løsning på det meste! :cheers: Har snakket med maritim, de sa at dette filteret holdt ikke mål, akkuratt som du, og mange andre har sakt.. Gikk inn til de, og hadde meg en skikkelig prat med de, men de unnskylte seg, og beklaget med at de hadde gitt meg feil filter!!!!! :headbang: Ble ganske så forbanna.. Takk til alle dere! :cheers: Men maritim skulle finne ett filter til meg, neste gang jeg kom inn! :cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Hør på oss karene du sjømann så går det deg vel (forhåpentligvis). Jeg personlig synes det er blitt lettere å ta kontakt med Rubb båtservice i Sagvåg selv om det ligger milevis unna. Noen kjappe telefoner eller mailer så er det meste på stell, og så er de serviceinnstilt i tillegg. Du har sikkert fått erfare lang venting på deler og arbeid der du er nå akkurat som meg, så istedenfor å eksplodere hver gang jeg kom til stedet så bestiller jeg fra nevnte sted. Raskere og bedre :flag:

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ha med meg en god kamerat ned, så han kan snakke med de.. For han mener at de burde prioritere meg litt mere en de har gjort.. Og hadde de hoppet på motoren med en gang, og fått den ferdig, så hadde de vært kvitt den fra verkstedet, og jeg hadde vært fornøyd, og kunne fått brukt båten, noe som jeg ikke får gjort der den ligger no.. Jeg vill ikke mase på de, for er litt redd for at de selger den til noen andre (Noe jeg ikke tviler på)..... Så han ville snakke med de... Og nor den mannen kommer inn, 2 meter høy, og veier 0,1 tonn, så tror jeg de vil sette igang ganske så fort... De har endå ikke holdt ord.. Sa den skulle være klar ibegynnelsen av denne uken, men har ikke fått 1 tlf... Så lurer på hva unnskyldningen er no :headbang:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Hva kan vi forbrukere gjøre for at verksteder ikke bare turer frem og gjør som de vil? Har opplevd lignende selv med bil.De burde jo skjønne at vi vil ha tilbake både bil og båt så fort som mulig, skjønner at de har mye å gjøre, men de kan vel gi et estimat på når ting blir fedig?Greier de ikke det til avtalt tid burde det ikke ta mer en et par dager ekstra enn uker.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Faren med å bruke en "sendemann" er at de blir sure og tverre og enda vanskeligere å forholde seg til. :flag:

 

Bruker no ikke sendemann.. Men vi kom inn på temaet, og han har hjulpet meg mye med å få skaffet ny motor til meg, så derfor han vil at de skla få fingrene ut av rassen og få gjort noe... Har ventet på motor siden før nyttår no, og vist ikke det er gale, så vet eg fen ikke :headbang:

 

Hva kan vi forbrukere gjøre for at verksteder ikke bare turer frem og gjør som de vil? Har opplevd lignende selv med bil.De burde jo skjønne at vi vil ha tilbake både bil og båt så fort som mulig, skjønner at de har mye å gjøre, men de kan vel gi et estimat på når ting blir fedig?Greier de ikke det til avtalt tid burde det ikke ta mer en et par dager ekstra enn uker.

 

Så enig så enig! :cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Hvis du har ventet så lenge så er de bare ute etter å trenere og håpe du blir lei. Du har absolutt ingen grunn til å være fornøyd. Jeg hadde en avtale med de en tirsdag for at de skulle prøvekjøre båten, tenkte det var jo en kurant sak. Ti dager senere hadde de enda ikke tatt seg en tur.

Link to post
Share on other sites

Håpløse folk altså! :headbang: Hva er det de gjør på? Sitter på ræven og tvinner tommeltotter, til skifte nøkkelen går bort og skrur av seg sjøl? Virker jo ikke som det er noe guff i de altså... Og Sjefen er den verste av de. Sur og krevulant hele tiden... Han mente også jeg kunne bruke samme slange (15mm) til kjølevannet på denne motoren og.. Da jeg nevnte alle her inne som sa jeg måtte ha større, sa han de ikke har peiling.. Då måtte eg telle til 10, og bare gå :headbang:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Hvis du er så misfornøyd,kjøp maskin en annen plass da vel.Synes du sverter litt vel mye nå. Vet dette verkstedet om hvordan du omtaler dem her inne?Begynner å lure på om dette har med kommunikasjonsform å gjøre.. har brukt dette verkstedet på to tidligere båter, og har aldri hatt tull med dette verkstedet. Da jeg endte opp med grønn motor i siste båt har det derimot vært mye rart fra et eksakt volvoverksted i utkanten av byen.Men som sagt, dette verkstedet hadde jeg aldri noe tull med over en 7-års periode. Regner med det er mye av de samme folka enda der som da.

Link to post
Share on other sites

Kan ikke kjøpe maskin noen annen plass.. Er nødt og ha en 3GMD, og de har det!! Men vist du skulle kjøpt en motor av meg, og jeg sa uke etter uke, den er klar neste uke.. Hva hadde du gjort vist du var nødt og ha maskinen, og du fikk den til grei pris? Tror du ville gjort det samme som meg i denne situasjonen jeg er i! :flag_bp:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Det er da ikke bare her du kan få tak i en slik Yanmar. Ville på en gemyttlig og rolig måte avtalt en leveringsdato. Disse gutta lever jo ikke primært av å overhale brukte motorer for så å selge dem. Da er nok ikke dette heller prioritet, og må vike for nymontasjer etc, og så tar de det vel litt innimellom.Det er vel kanskje det hele saken lider litt av i tillegg til litt brå og ungdomelig form for komunikasjon, kanskje ispedd litt frustrasjon?

Haddde prøvd å roet ned det hele, fått en konkret dato for levering, og tatt det deretter. Viser deg seg at det ikke heller går hadde jeg begynt å skjekke bruktmarkedet etterhvert for en slik maskin du vil ha.

Link to post
Share on other sites

For det første, jeg har vært helt rolig, ikke sagt noe stygt eller noe til de.. Så det er ikke en sansynelighet.. Og det er ikke ofte du kommer over denne motoren, og kommer du først over den, så står den i en båt, som ikke skal selges.... Har sett på brukt markede 10000 ganger.. Yanmar Ysb12g er jo lettere og få tak i en denne nyere modellen :rolleyes::boxing:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...