Volvomekanikeren Svart 19.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2010 Tenkte sjøl på og skyve den inn og ut, og det er kansje ikke så dumt! Men jeg må få løftet motoren opp, så jeg får bevegd akslingen. Men det holder og løfte den opp i akter! trenger ikke løfte hele shitt'n opp! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
Bøljan Svart 19.Juni.2010 Del på Facebook Svart 19.Juni.2010 Regner med at du har 25mm eller maks 30mm aksel på båten din, du trenger ikke mere enn 20mm fri aksel i forkant av propellen for å få plass til zinkanode. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Svart 19.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2010 No er jeg ikke helt med her du! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
Bøljan Svart 19.Juni.2010 Del på Facebook Svart 19.Juni.2010 (redigert) Hvilken dim. er det på akselen din? M.a.o. trekk akselen helt frem til den stopper, skyv den så tilbake 20mm. Da har du korteste mulige aksel men allikevel plass til zinkanode. Om dette ikke blir kort nok......da må motoren fremover...om du vil eller ikke. Redigert 19.Juni.2010 av Bøljan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 19.Juni.2010 Del på Facebook Svart 19.Juni.2010 Jeg ville gått for 30-35 mm klaring, hvis det er plass til det. Akselanoden bygger fort 20mm, og da må det være minst 1 cm igjen så cutlesslageret får kjøling pluss at motoren må kunne bevege seg litt i lengderetning... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Bøljan Svart 19.Juni.2010 Del på Facebook Svart 19.Juni.2010 Litt enig i det index: men her er problemet å få akslingen kort nok. Zink på 25 mm aksel bygger ikke mere enn 10 mm. Jeg for min del hadde nok tatt høyde for å for å flytte motoren litt fremover..deksel over ev reimer f. eks. Denne motoren er jo litt i overkant på en sjømann 22. men for all del.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 19.Juni.2010 Del på Facebook Svart 19.Juni.2010 Men problemet her er jo at den er for lang på innsiden, ikke at det er veldig dårlig plass mellom ror og propell? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Svart 19.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2010 Denne motoren er jo litt i overkant på en sjømann 22. men for all del.. Denne snekken tåler opptil 30 hk. Så er helt perfect! Men problemet her er jo at den er for lang på innsiden, ikke at det er veldig dårlig plass mellom ror og propell? Stemmer! Akslingen skal kappes for og få motoren lengre bak. Men ikke bare derfor, men er litt smart og ha styring, noe som jeg ikke har no. For akslingen er for langt bak, så den stopper roret, dermed må akslingen kappes, så jeg får den nermere motoren, og lengre ifra roret. Men nor jeg allerede kapper, så kan jeg like godt kappe litt ekstra, så jeg får motoren lengre bak! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Svart 19.Juni.2010 Del på Facebook Svart 19.Juni.2010 Dette har du tydeligvis en formening om, derfor går det sikkert kjempebra, bare ikke kapp for kort. Du må og ta høyde for at akslingen kommer lengre ned om du kapper av den, men motor følger vel med ned når du flytter den bakover på fundamentet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Svart 19.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2010 Her er no litt bilder fra dagens økt! Har noen spørsmål om litt forsjelligt! Slepingen: Dritt luke Men det sier vell vi alle om ting som blir ødelagt Så lurte jeg på noen ting jeg ikke finner ut av. Denne ledningen her. Skal den inn på dynamoen? her: Kan se ut som det er jord: Også var det gearet. Virker ikke helt som den går skikkelig i gear forward. Akterover: Nautral: Forover: Vist du ser på denne filmen her, som er av helt samme motor, så ser du gear ''spaken'' går helt loddrett, det gjør ikke mitt. Må jeg få det til og gå helt loddrett, eller går den i gear tror dere? Kan ikke tro at verkstedet har hatt start på den, uten å sjekke at den går i gear. Yanmar 3GM30F - Han Gearer på 1:40 Blir kansje litt mange spørsmål på en gang her, men dere får svare på det dere vet, så er jeg fornøyd! Ang Peiling av olje. Hvor peiler jeg olje på gearet? Finner 1 peilepinn, men vil tro det er til motoroljen. På skruen som går ned i gearet (påfyllingen) er det ett merke nesten helt nede. Er dette peilingen på gearet? Merke på pinnen: Det var de spørsmålene jeg hadde for i dag! Litt bilder fra dagens arbeid! Monterte på forfilter: Fikk montert på vanntanken. Men har ikke fått festet den på veggen endå! Fått av flensen på akslingen: Flensen: Koblet + på starteren: Fant en slange med hull i !!! Denne skal skiftes til oljebestandig som jeg har liggende! Tror det er best jeg tar en sjekk over alle slanger og ledninger. Hadde verkstedet gått nøye over, hadde de funnet dette! Då satser jeg på litt hjelp, og svar på alle spørsmålene! Det hadde vært supert! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
Bøljan Svart 19.Juni.2010 Del på Facebook Svart 19.Juni.2010 Nettopp det jeg mente! Trekk akslingen fram til den stopper...så ca 30 mm tilbake. Da har du utgangspunktet. Bruk tommestokken grundig.... Nå vet du hva du har til rådighet av avstand lengde,bredde og ikke minst dybde/høyde ut ifra flens mot flens. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Svart 19.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2010 Dette har du tydeligvis en formening om, derfor går det sikkert kjempebra, bare ikke kapp for kort. Du må og ta høyde for at akslingen kommer lengre ned om du kapper av den, men motor følger vel med ned når du flytter den bakover på fundamentet? Er redd for og kappe for kort. derfor jeg hører litt først. Ja, motoren går lavere nor jeg får den bakover. Fundamentet skråer nedover iallefall! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
Bøljan Svart 19.Juni.2010 Del på Facebook Svart 19.Juni.2010 Vi postet vist samtidig. den peilepinnen du viser der er til gearet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Svart 19.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2010 10 poeng til bøljan for sjappt svar! Takk! Då var det i orden. Skal det ikke være olje over den streken? eller kan det være over, men ikke under? Trenger svar på resten av spørsmålene Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
arkmarin Svart 19.Juni.2010 Del på Facebook Svart 19.Juni.2010 Oljen på gearet skal være opp til markeringen ca 1 cm fra enden av peilepinnen. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Bøljan Svart 19.Juni.2010 Del på Facebook Svart 19.Juni.2010 At ikke gearhendelen står loddrett er kanskje for at motoren må tørnes litt for at drevene skal gå i inngrep, eller at hendelen er satt i en annen stilling på akselen. Prøv deg fram litt. Sjekk tydeligvis alle slanger. Den kabelen du henviser til er jeg ikke sikker på, men neppe jording for da hadde det vært med øye for bolt og ikke stift. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Svart 19.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2010 Takk for svar alle sammen! Så ang. gearet, så må jeg se nor jeg har fått startet den, om den då vil gå loddrett, eller må jeg turne den før jeg monterer på ankslingen og starter? Det er jo øye for bolt? Lå inn 3 bilder. 1 av hvor den er festet (en skrue på motoren) og 1 av andre enden, så jeg tror skal inn på dynamoen som jeg også postet bilde av! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Svart 19.Juni.2010 Del på Facebook Svart 19.Juni.2010 Er den ene enden koblet til gods på motor er det jo soleklart en minus kabel, spørsmålet er vel om det er minus også der hvor du tenker å sette den på dynamo, er det ikke det, ja da er jeg redd noe blir ødelagt, så her må du være sikker Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Svart 19.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2010 (redigert) Det er sant! Får se litt nøyere imorgen! Har vært en tur i båten no! Funnet ut sann ca hvor akslingen må kappes, men 3 cm virket ufatteligt lite! Har noen bilder her: Har fått montert gass wieren, men har ett spørsmål ang. Gear wieren. Den er ganske kort, så jeg må ha den over motoren, noe som sikkert ikke gjør noe. Men går det fint og ha den over som dette: Eller blir det for varmt? Skal no ikke bli så varmt at du ikke kan holde hånden på, men vil den smelte etter noen år? Så var det den akslingen då! Fikk løftet opp motoren, mens jeg skubbet under en 2x4 med foten. Så jeg fikk flensen på gearet høyere en akslingen, og kan dermed dra den helt inn! Grei klaring der, gikk akkuratt ikke borti bunnpannen Fikk dradd akslingen helt inn! Merket av akkuratt likt med skilleveggen, og målte 30 mm (3 cm) inn, og merket av. Er ikke 3 cm veldig lite? Vist jeg skal ha sink, pluss det skal være minimum 1 cm fra sink til hylsen. Her ser dere 3 merker. Det merket som er nermes motoren, går likt med skilleveggen nor jeg presser akslingen helt bak. Og det merket lengs bak, er nor akslingen er helt inne. Det i midten er det som skal gå parallelt med skilleveggen vist jeg skal få 3 cm ifra propell til hylsen. Som du ser så er det litt og gå på, kan jeg øke til 4-5 cm, og få den litt lengre bak? eller er 3 cm plentigt? Trenger hjelp av noen erfarne her! Redigert 19.Juni.2010 av Sjømann.22 (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Svart 19.Juni.2010 Del på Facebook Svart 19.Juni.2010 Husk at du også skal ha motoren lenger bak nå da. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens_P Svart 19.Juni.2010 Del på Facebook Svart 19.Juni.2010 Finn deg et speil som kan ofres. Fest det på et kosteskaft e.l. og stikk det ned i vannet. Riktig vinklet kan du bruke det til å se hvor propellen er i forhold til stevnlager og ror. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Svart 20.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2010 Skal ha motoren 10 cm lengre bak ja! Men vet ikke hvormye jeg skal ha mellom hylse og propell. 4 cm? Hva er nok? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 20.Juni.2010 Del på Facebook Svart 20.Juni.2010 (redigert) Om du har god klaring til roret, så er 4cm helt OK. Det er kanskje like greit å gå for 4cm nå, så kan du eventuelt kutte av en cm til senere hvis den viser seg å være for lang. Bedre det enn å kutte for mye første gang... Redigert 20.Juni.2010 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Svart 20.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2010 Helt enig! Tar og skyver den 4 cm bak då, så sjekker jeg om roret beveger seg fint! Så får jeg finne frem vinkelkutter, og ett godt kutteblad! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Svart 20.Juni.2010 Del på Facebook Svart 20.Juni.2010 Hvor mye klaring var det mellom propell og hylse før da? Hvis det var tilnærmet ingenting og du nå skal ha 4 cm klaring og i tillegg skal ha motor 10 lengre bak en før (altså flensen mellom gear og aksling kommer 10 cm lengre bak er det vel 6 cm som skal av? Men dette må du nesten sjekke ut selv, blir jo ren +/- regning dette. Men er du usikker, kapp heller 2 ganger en 1 gang for mye Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.