Jump to content

Montering av Yanmar 3GMD i Sjømann snekke. 22Fot.


Volvomekanikeren

Recommended Posts

Tenkte sjøl på og skyve den inn og ut, og det er kansje ikke så dumt! :flag_bp: Men jeg må få løftet motoren opp, så jeg får bevegd akslingen. Men det holder og løfte den opp i akter! trenger ikke løfte hele shitt'n opp! :cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Jeg ville gått for 30-35 mm klaring, hvis det er plass til det. Akselanoden bygger fort 20mm, og da må det være minst 1 cm igjen så cutlesslageret får kjøling pluss at motoren må kunne bevege seg litt i lengderetning...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Litt enig i det index: men her er problemet å få akslingen kort nok. Zink på 25 mm aksel bygger ikke mere enn 10 mm.

Jeg for min del hadde nok tatt høyde for å for å flytte motoren litt fremover..deksel over ev reimer f. eks. Denne motoren er jo litt i overkant på en sjømann 22. men for all del..

Link to post
Share on other sites

Denne motoren er jo litt i overkant på en sjømann 22. men for all del..

Denne snekken tåler opptil 30 hk. Så er helt perfect! :cheers:

 

Men problemet her er jo at den er for lang på innsiden, ikke at det er veldig dårlig plass mellom ror og propell? :confused:

 

Stemmer! Akslingen skal kappes for og få motoren lengre bak. Men ikke bare derfor, men er litt smart og ha styring, noe som jeg ikke har no. For akslingen er for langt bak, så den stopper roret, dermed må akslingen kappes, så jeg får den nermere motoren, og lengre ifra roret. Men nor jeg allerede kapper, så kan jeg like godt kappe litt ekstra, så jeg får motoren lengre bak! :cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Her er no litt bilder fra dagens økt! Har noen spørsmål om litt forsjelligt! :cheers:

 

Slepingen:

30c4t8l.jpg

i2vhip.jpg

 

Dritt luke :cryin: Men det sier vell vi alle om ting som blir ødelagt :giggle:

2uhpjbs.jpg

260be5s.jpg

ej8y1f.jpg

 

Så lurte jeg på noen ting jeg ikke finner ut av. Denne ledningen her.

2v36cew.jpg

 

Skal den inn på dynamoen? her:

1z56a1z.jpg

 

Kan se ut som det er jord:

fnwoys.jpg

 

Også var det gearet. Virker ikke helt som den går skikkelig i gear forward.

Akterover:

28cnbeu.jpg

 

Nautral:

2004cjq.jpg

 

Forover:

2wqsm8j.jpg

 

Vist du ser på denne filmen her, som er av helt samme motor, så ser du gear ''spaken'' går helt loddrett, det gjør ikke mitt. Må jeg få det til og gå helt loddrett, eller går den i gear tror dere? Kan ikke tro at verkstedet har hatt start på den, uten å sjekke at den går i gear.

Yanmar 3GM30F - Han Gearer på 1:40 :cheers:

 

Blir kansje litt mange spørsmål på en gang her, men dere får svare på det dere vet, så er jeg fornøyd! :cheers:

Ang Peiling av olje. Hvor peiler jeg olje på gearet? Finner 1 peilepinn, men vil tro det er til motoroljen. På skruen som går ned i gearet (påfyllingen) er det ett merke nesten helt nede. Er dette peilingen på gearet?

23jsdq0.jpg

 

Merke på pinnen:

u1ymg.jpg

 

Det var de spørsmålene jeg hadde for i dag! :yesnod: Litt bilder fra dagens arbeid! :cheers:

 

Monterte på forfilter:

t9jgu8.jpg

 

Fikk montert på vanntanken. Men har ikke fått festet den på veggen endå! :cheers:

2ecpszo.jpg

 

Fått av flensen på akslingen:

116t9vb.jpg

 

Flensen:

11j6kk2.jpg

 

Koblet + på starteren:

14kdzdv.jpg

 

Fant en slange med hull i !!! Denne skal skiftes til oljebestandig som jeg har liggende! Tror det er best jeg tar en sjekk over alle slanger og ledninger. Hadde verkstedet gått nøye over, hadde de funnet dette! :cheers:

fpb4uv.jpg

 

Då satser jeg på litt hjelp, og svar på alle spørsmålene! Det hadde vært supert! :cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Dette har du tydeligvis en formening om, derfor går det sikkert kjempebra, bare ikke kapp for kort. Du må og ta høyde for at akslingen kommer lengre ned om du kapper av den, men motor følger vel med ned når du flytter den bakover på fundamentet?

 

Er redd for og kappe for kort. derfor jeg hører litt først. Ja, motoren går lavere nor jeg får den bakover. Fundamentet skråer nedover iallefall! :flag_bp:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

10 poeng til bøljan for sjappt svar! :flag_bp: Takk! Då var det i orden. Skal det ikke være olje over den streken? eller kan det være over, men ikke under? :flag_bp: Trenger svar på resten av spørsmålene :cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

At ikke gearhendelen står loddrett er kanskje for at motoren må tørnes litt for at drevene skal gå i inngrep, eller at hendelen er satt i en annen stilling på akselen. Prøv deg fram litt. Sjekk tydeligvis alle slanger.

Den kabelen du henviser til er jeg ikke sikker på, men neppe jording for da hadde det vært med øye for bolt og ikke stift.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar alle sammen! Så ang. gearet, så må jeg se nor jeg har fått startet den, om den då vil gå loddrett, eller må jeg turne den før jeg monterer på ankslingen og starter? :flag_bp:

Det er jo øye for bolt? Lå inn 3 bilder. 1 av hvor den er festet (en skrue på motoren) og 1 av andre enden, så jeg tror skal inn på dynamoen som jeg også postet bilde av! :flag_bp:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Det er sant! :flag_bp: Får se litt nøyere imorgen! :flag_bp: Har vært en tur i båten no! :cheers: Funnet ut sann ca hvor akslingen må kappes, men 3 cm virket ufatteligt lite! :confused: Har noen bilder her:

 

Har fått montert gass wieren, men har ett spørsmål ang. Gear wieren. Den er ganske kort, så jeg må ha den over motoren, noe som sikkert ikke gjør noe. Men går det fint og ha den over som dette:

343keja.jpg

wv4vvq.jpg

Eller blir det for varmt? :rolleyes: Skal no ikke bli så varmt at du ikke kan holde hånden på, men vil den smelte etter noen år? :confused:

 

Så var det den akslingen då! :cheers:

 

Fikk løftet opp motoren, mens jeg skubbet under en 2x4 med foten. Så jeg fikk flensen på gearet høyere en akslingen, og kan dermed dra den helt inn! :cheers:

28bzg61.jpg

 

Grei klaring der, gikk akkuratt ikke borti bunnpannen :flag_bp:

f0u2rk.jpg

 

Fikk dradd akslingen helt inn!

1ymweo.jpg

 

Merket av akkuratt likt med skilleveggen, og målte 30 mm (3 cm) inn, og merket av. Er ikke 3 cm veldig lite? Vist jeg skal ha sink, pluss det skal være minimum 1 cm fra sink til hylsen.

2v3su1d.jpg

 

Her ser dere 3 merker. Det merket som er nermes motoren, går likt med skilleveggen nor jeg presser akslingen helt bak. Og det merket lengs bak, er nor akslingen er helt inne. Det i midten er det som skal gå parallelt med skilleveggen vist jeg skal få 3 cm ifra propell til hylsen. Som du ser så er det litt og gå på, kan jeg øke til 4-5 cm, og få den litt lengre bak? eller er 3 cm plentigt?

4qpuol.jpg

 

Trenger hjelp av noen erfarne her! :flag_bp:

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Om du har god klaring til roret, så er 4cm helt OK. Det er kanskje like greit å gå for 4cm nå, så kan du eventuelt kutte av en cm til senere hvis den viser seg å være for lang. Bedre det enn å kutte for mye første gang...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvor mye klaring var det mellom propell og hylse før da? Hvis det var tilnærmet ingenting og du nå skal ha 4 cm klaring og i tillegg skal ha motor 10 lengre bak en før (altså flensen mellom gear og aksling kommer 10 cm lengre bak er det vel 6 cm som skal av? Men dette må du nesten sjekke ut selv, blir jo ren +/- regning dette. Men er du usikker, kapp heller 2 ganger en 1 gang for mye :headbang:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...