Jump to content

Montering av Yanmar 3GMD i Sjømann snekke. 22Fot.

Volvomekanikeren

Recommended Posts

He igjen! :flag_bp: Då har jeg fått hentet instrumentene hos verkstedet! Ny switch, og reparert startknappen! :cheers:

34j981y.jpg

20zyxoo.jpg

Så har sårene på armene begynnt og gro! :flag_bp: hehe, Under denne instalasjonen har jeg fått flere rift opp etter armene, ligger og kneker innimellom motoren, og skraper meg alleplasser.. Ondt gjør det ikke, men klør noe så inni granskhauen! :cheers:

FØR:

20qyhe.jpg

NO:

2zdrvp3.jpg

Så no får jeg gå ned og montere instrumentene, lufte og starte opp! :flag_bp:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

ENDELIG! :smash: :smash: :smash: Fikk start på motoren, og den startet og gikk som en klokke! :cheers: Får ikke til videoene, noe galt med pc'en, men har video av Første startup og Første Prøve Tur! Det gikk utmerked. Men skal ta en tlf. til verkstedet og be de undersøke litt mere i ting før de sier noe, propellen er helt vridning på! :cheers: Gikk forover med spaken frem, og akterover med spaken bak! :cheers: I fri var jeg oppe på max turtall, men vågde ikke mens jeg var utpå, Også regnet det og blåste litt, så var ikke akkuratt behageligt, men fikk no prøvd, og alt ser ut til og virke! Men jeg får se en dag det er fint vær, om jeg får max turtall i gear, vist ikke jeg får max turtall, må jeg ha ny propell, men det haster ikke! :cheers: Må få lånt meg en gps, så jeg kan få målt max fart via sattelitter (monterer ikke sonar og fast montert gps før til høsten igjen) :cheers: Motoren ble ikke varm, og den fikk rikeligt med kjølevann! :drink: Men syntest den vribrerte en del. Hva kan dette skyldes? :confused: Motor labbene er helt nye, kan det være gummien er så myk, at den rister, men vil bli hardere etterhvert? :flag_bp:

Så lurer jeg på en ting. No har jeg bare montert matepumpen med ledninger direkte på batteri (foreløbigt) Skal den gå hele tiden? Eller skal den slåes av når motor er startet? No hadde jeg den på hele tiden (ca 15-20 min) Men vil ikke ødelegge den! :cheers: Skal se om jeg får til videoene! :cheers:

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

Lastet ned ett nytt program til og uploade videoer med, klarte og laste opp prøveturen, men ikke søren om startup videoen ville la seg laste opp :headbang: Men får se om jeg får det til.

Men i allefall:

:cheers:

Neste Prosjekt blir vell ny motorkasse, og få instrumentene inn i displayet! :cheers: Men dette kommer jeg til og legge inn her, lager ikke ny tråd! :flag_bp: Tusen takk for hjelpen allesammen! Håper dere fortsetter og følge tråden! :cheers:

Enten er vi ganske tett i pappen Hafrsfjord, eller så er Index dårlig til og forklare :giggle:

Nei, noe særlig til lærer har jeg aldri vært! :lol::lol:

Angående matepumpen så skal denne stå på så lenge tenningen er på, dvs at du må kople den via tenningslåsen.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Så bra at det ordnet seg for deg, gratulerer med ny motor. :cheers_wine:

Jo takk! :flag_bp:

Spenning til fødepumpa når tenninga er på (dvs fra du vrir om nøkkel til motor er stoppet og du srur av tenninga) :)

Men jeg har switch, med startknapp, nor jeg vrir switchen 1 hakk, er tenningen på, og har hørt noe om at tenningen ikke skal slåes av så lenge motoren er igang? :confused: Slår jeg av tenningen, forsvinner også livet i instrumentene! :cheers:

Propellaksling går normalt ikkje rundt når giret står i fri! Viss pakkboksa blir så varm at du ikkje kan holde handa på den er der noke gale!

Akslingen går ikke rundt i fri! :cheers: Pakkbosken går fint ann og holde på.. Hadde meg en tur på rundt 1 time, da jeg var fortøyd, vridde jeg griskoppen, og kjennte på pakkboksen, det var litt lunk i den, men ikke noe serligt varmt! :cheers: Også var det varmen i motoren, er det normalt at jeg ikke klarer og holde på den i mere en 3-5 sec uten og få ondt (brenne meg) :confused: Kunne ikke holde på den noe serligt lenge! :cheers: Men den skal no vell være varm! :flag_bp:

:cheers:

Hmm, Meget vanskeligt og beregne, men ikke mere en rundt 7 knop... Så propellen er feil! Må ta en tur bort på verkstedet og få en mekaniker til og se at alt er på stell, og om jeg må ha annen propell! :flag_bp: Satser på og få bygget motorkassen idag! Iallefall Begynne! :flag_bp:

Du må IKKJE skru av tenninga når motoren går!! Det kan ødelegge dynamoen!!

Pumpa di kobler du minus til jord på motor eller på batteri, so legg du ned ei + ledning frå tenningslåsen til + på pumpa. Då får den straum kun når tenninga er på og motoren går.

Antek at denne fødepumpa di har innebygt pressostat som starter og stopper den automatisk etter behov!

Hei!

Det må du nesten prøve deg fram med enten et voltmeter eller en test lampe!

Sett minus i jord en plass å plussen på voltmeteret på dei forskjellige punkta på låsen.

På låsen går der en + inn, som alletide er strøm på, og neste er strøm på ved hakk 1, 2 start.

Litt testing så finner du ut dette!

Takk takk! :flag_bp: Pumpen er jodet!

Foreløbigt har jeg plussen rett på + Og - fra - på batteri, til festene på pumpen :flag_bp:

2ppegqx.jpg

Liten oppsumering av de siste dagene:

Så at Slangen fra Matepumpen til Filteret lakk! Dette er ikke verkstedet sin feil, for det er jeg som har montert dette på! :cheers:

u3b0m.jpg

Den lakk akkuratt i overgangen fra slange til nippel:

oqao1j.jpg

Fant en ny, kappet opp, og monterte på... Ble så god som ny! :cheers:'

MOTORKASSE:

Demonterte lister og skap!

333vd3q.jpg

''Listene'' som det gammle motor lokket lå på, var limt på med en extrem lim! Måtte slå det av med hammer og skujern :rolleyes:

ictl7c.jpg

Lagde meg en mal, med alle målene på.

34dsuua.jpg

Og begynnte og kappe opp listverket :cheers:

11qtik7.jpg

Brukte denne maskinen fra Bosch.. En utmerked maskin, der du kan kappe i alle slags vinkler! :cheers:

2wflfdg.jpg

20mm må no være bredt nok! :cheers:

16abku8.jpg

Her er det bare til og være stø på hånden :flag_bp:

r2954j.jpg

Babord, styrbord og bau listverk:

34xo0ar.jpg

10 mm klaring fra lokket får være godt nok!

w06cy8.jpg

25k3n9s.jpg

Så var det akter veggen! 20 mm høyere en forje vegg! Brukte den gammle veggen som mal! :cheers:

2cdzg5j.jpg

Rustfrie skruer er viktigt! Har også brukt trykkimpregnert material til listverket. Akterveggen og lokket lages i x-finer, kledd med teak plater! :cheers:

2qlskt3.jpg

Blir bra dette med litt tilpassing, plates med teak og teak lister i hjørner! :cheers:

mn0u9y.jpg

Listverket:

ny6vk3.jpg

Har på følelsen av at dette kommer til og bli bra! :cheers:

i2vq7l.jpg

På med gamme lokket for og se, skal lage nytt lokk, men hadde vert greit om dette passet, så har jeg mal! :cheers:

2pt2dmp.jpg

Ser ut til og passe ganske bra! :cheers: Har også noen planer med akter veggen, skal se om jeg får skjert ut noen biter fra den gammle takluken, til og felle inn i veggen. Lite inspeksjons vindu er fint! :cheers:

2q1cs4y.jpg

Blir ikke noe jobbing i dag.. Har stresset og jobbet alt for mye i det siste.... Bygget i båten, hjulpet mamma med ditt og datt, bestemor skal også ha litt stell i bedene sine, og dette tar på. Sitter no her med en kopp te, magesmerter og kvalme! :rolleyes: Får bare ta det med ro til jeg blir bedre, så skal vi få fart på prosjektet igjen! :cheers:

Hei igjen! :flag_bp: Då er formen på topp igjen! :cheers: Har ikke fått gjort så mye, har hatt litt problemer med motoren, litt lekasjer her og der! :rolleyes: Men har fått opp akter veggen! :flag_bp:

Skrudde fast skråveggene i dørken, og veggen! :cheers:

169oup3.jpg

Skjærte ut ett lite hakk, så jeg fikk ledningen fra sonaren inn! :cheers:

npq6ns.jpg

Fant 2 aliminiumsplater, med hull og alt i. Bøyde de 45o, så jeg fikk skrudd akterveggen fast i skråveggene! :flag_bp:

300hapi.jpg

Funker det! :flag_bp:

2942ro7.jpg

Så var akterveggen kommet påplass! :cheers:

35natzq.jpg

På med ''midlertidigt'' lokk :cheers: Nor det nye lokket er laget, så har jeg en liten finnish jeg har laget til, dette blir en overraskelse til dere som følger tråden videre! :cheers: Mange vil sikkert tenke det har noe med belysning og gjøre (vet ikke hvorfor det slo meg, men sikkert pga. jeg har montert en del lys i kassen) Men det er det altså ikke! :lipseal:

2zr1e8g.jpg

Jaggumeg ble det stille! Med nye lyddemningsplater, og litt listing, så er jeg sikker på jeg ikke kommer til og høre motoren! :cheers:

Da gleder jeg meg til overraskelsen. Følger tråden din hver gang du oppdaterer. Du gjør en kjempe jobb. Liker tråder som stadig vekk blir oppdatert og ikke går 3 uker mellom hver oppdatering. Her er det omtrntlig daglig :cheers: Stå på videre :sailing:

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...