Jump to content

Hvilken båt skal jeg velge?


SveinHa

Recommended Posts

Hei.

Vi kjøpe oss "ny båt" oktober 2003. Det var en Broom 35. 1985 MOD.

Båten var lagret innendørs hver vinter og motorer var kjørt kun 520 timer på 18 år.

Årlig service var utført hvert år av samme mekaniker på samme verksted. Båten hadde kun hatt en eier før oss (voksent par) og de hadde bestilt båten i england. Båten var som ny.

Vi har brukt båten fra påske og til nå. Timetellerene har snart rundet 700 timer og alt har fungert helt perfekt.

Båten har to tamd 41 b (158hk) og marsjer pent på 16-18 knop. Den gjør maks 21 på fullt(gps) feriepakket med 820l. diesel og 360 l. vann. Den har 45mm. akslinger. 10.70m lang * 3.73m.Her er netto lengde på skrog uten baugspyd/badeplattform. Depl. 8 tonn.

 

Jeg vet ikke om det finnes flere slike båter her i landet , og i tilfellet om det er noen til salgs .

Men det er en fantastisk fin "gammel"  båt med pene linjer. Prisen vi betalte for Tutsi ligger i det området du søker .Dvs.: 750.0000 kr.  Dersom du ikke har sett etter Broom kan jeg  anbefale deg å søke på denne type. Broom 35 Solent. Bilder av båten kan du se på:  http://home.online.no/~sbrarud/baatenvaar.cfm

 

Ps.: Det tok oss tre år før vi fant en båt vi kunne være fornøyd med og som VAR strøken

og verdt å betale en såpass høy pris for. Skal legge inn layout og div. oppl. litt senere.

Lykke til. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Her er båt for deg SveinHa

Ble nedstemt av overformynderen :yesnod: For lite uteplass pga. akterkabin, kun inneplass med eller uten tak........

 

Jeg vet ikke om det finnes flere slike båter her i landet , og i tilfellet om det er noen til salgs .

Ser slett ikke dum ut. Så en Broom på baatnett nylig men den hadde toppfart på 14 og ble solgt rimelig kjapt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

[

Ser slett ikke dum ut. Så en Broom på baatnett nylig men den hadde toppfart på 14 og ble solgt rimelig kjapt.

Kjent som "Broom 35 Sedan" ..... to eller tre til salgs her borte... Samme skrog som STD Broom, men med annet overbygg. Ble aldri serlig populær i hjemlandet, da verftet var mer kjent for sin mer tradisjonelle linje med akterkabin. God byggkvatlitet på båtene ... kan finne ut litt mer om hvor lenge de var i produksjon og hvor mange var bygget....(1977 - 1982 tror jeg), men falt ut ganske fort da de andre store Engelske verftene hadde det større volumet i flybridge markedet. Har en halvplaner og de fleste ble levert med 2 x 145hp Perkins 6.354T maskiner som gav 13 - 16 Knop marsjfart så vidt jeg husker. Dette var i den tiden som Princess og Fairline begynte med helplanere og V bunn, som marsjet rundt 18 - 20+ , så selv om båten så ut som de andre, så falt den vel litt tilbake med den lavere hastigheten, samt at flybridgen var litt i det minste laget... Fine båter med gode sjøegenskaper. De er til salgs her borte mellom GBP 40 og 53,000 som er relativt godt vedlikeholdte båter.  De senere var levert med 2 x 180 Forder ombord, samt noen med  2 * 175 Perkins...

 

Tror at Broom solgte formen senere til lisensproduksjon hvor overbygget ble litt endret og flybridgen ble satt litt lengre fremover ...

 

http://www.boats-for-sale.com/fullspec.asp...tsrefno=1025291

 

Bilde

 

Bilde

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

[

 

Kjent som "Broom 35 Sedan" ..... to eller tre til salgs her borte... Samme skrog som STD Broom, men med annet overbygg. Ble aldri serlig populær i hjemlandet, da verftet var mer kjent for sin mer tradisjonelle linje med akterkabin. God byggkvatlitet på båtene ... kan finne ut litt mer om hvor lenge de var i produksjon og hvor mange var bygget....(1977 - 1982 tror jeg), men falt ut ganske fort da de andre store Engelske verftene hadde det større volumet i flybridge markedet. Har en halvplaner og de fleste ble levert med 2 x 145hp Perkins 6.354T maskiner som gav 13 - 16 Knop marsjfart så vidt jeg husker. Dette var i den tiden som Princess og Fairline begynte med helplanere og V bunn, som marsjet rundt 18 - 20+ , så selv om båten så ut som de andre, så falt den vel litt tilbake med den lavere hastigheten, samt at flybridgen var litt i det minste laget... Fine båter med gode sjøegenskaper. De er til salgs her borte mellom GBP 40 og 53,000 som er relativt godt vedlikeholdte båter.  De senere var levert med 2 x 180 Forder ombord, samt noen med  2 * 175 Perkins...

 

Tror at Broom solgte formen senere til lisensproduksjon hvor overbygget ble litt endret og flybridgen ble satt litt lengre fremover ...

 

http://www.boats-for-sale.com/fullspec.asp...tsrefno=1025291

 

Bilde

 

Bilde

Broom 35 Solent er bygd på oppdrag fra en av englands største båt dealere. Prod. fra 1985 -1989. Tegnet av John Bennet. Planende skrog.

Link to post
Share on other sites

Styr for all del så langt unna Unique Boats som overhodet mulig.......

Jeg var nære på å handle av Indux Trading men den kontrakten jeg fikk tilsendt gjorde det enkelt å la være........ De er vel samme ulla alle disse importfirmaene. Har sikkert lagt igjen en god hundrelapp i Abel Marines automatiske sentralbord uten å få tak i levende folk......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Broom 35 Solent er bygd på oppdrag fra en av englands største båt dealere. Prod. fra 1985 -1989. Tegnet av John Bennet. Planende skrog.

Helt riktig ... min tidsepoke var litt feil, samt litt skjev i skrogformen (John Bennet var i den tidsepoken den rette mannen for å tegne skrog ... han var ansvarlig for svært mange av de mest suksessfulle skrogene for både Princess og Fairline, og sjødyktigheten til hans skrog, er noe av det beste som finnes)...... CJ Broom & Sons, (Brundall, Norwitch, England) bygget totalt 50 Broom 35 Sedan mellom 1977 og 1984 selv (se mine bilder, som har flybridgen lengre bak enn deres, styreposisjonen på babord side, dobbel sidekabin på styrbord og V køyer fremme). De fleste med Perkins diesel, noen med Ford, og kun et fåtall med Volvo ombord. Etter 1984 gjorde Broom, som både, Nelson (Halmatic) og andre har gjort tidligere når en utgave ikke helt passer inn i produksjonslinjen deres, men fremdeles selger OK. De fikk andre til å ferdigstille båtene deres. Mest sansynlig ble glassfiber skroget fremdeles produsert av CJ Broom and Sons i den tidsepoken (da skroget er det samme medium V som 35 European fra samme tid), men alt det andre ble nok gjort av ett av de båtbyggerene som broom godkjente. Jeg kritiserer ikke kvaliteten, som nok er helt lik  standarden til Broom, og at det er en kjempefin båt er det ikke tvil om.... Hvis du vil vite hvem som innredet båten din, kan jeg nok finne det ut også ... det eneste jeg trenger fra deg er skrognummeret som identifikasjon, så kan jeg snakke med mine bekjente i båtindustrien som helt sikkert har detaljene for ditt skrog også.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Treffer ikke på alle kriteriene dine men dog.....

Takk for tips. Har nok sett de der allerede.

 

De ubetingede krav er:

  • Marsjfart > 20 knop
  • 4 faste liggeplasser
  • Ikke akterkabin
  • Levelige bysseforhold (ikke alt for trangt)
Ønskelisten er i tillegg:
  • Flybridge
  • Ikke hekkaggregat
  • Ikke kalesje (kan gjerne ha kalesje men båten MÅ kunne brukes i all slags vær uten)
  • Og kanskje det vanskeligste: max kr. 700.000.-

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Takk for tips. Har nok sett de der allerede.

 

De ubetingede krav er:

  • Marsjfart > 20 knop
  • 4 faste liggeplasser
  • Ikke akterkabin
  • Levelige bysseforhold (ikke alt for trangt)
Ønskelisten er i tillegg:
  • Flybridge
  • Ikke hekkaggregat
  • Ikke kalesje (kan gjerne ha kalesje men båten MÅ kunne brukes i all slags vær uten)
  • Og kanskje det vanskeligste: max kr. 700.000.-

Har du sett på Fairline Corniche??

 

31 fot

2 Faste kabiner (på 50%)

Flybridge

Med/uten hekkaggregat

God bysse

Ingen kalesje

 

en del for salg her borte ... GBP 40 - 60 K med V.... maskiner  2 x 165 - 2 x 200

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Har du sett på Fairline Corniche??

 

31 fot

2 Faste kabiner (på 50%)

Flybridge

Med/uten hekkaggregat

God bysse

Ingen kalesje

 

en del for salg her borte ... GBP 40 - 60 K med V.... maskiner  2 x 165 - 2 x 200

 

MBM gjorde en 'bruktbåt test' av denne i Feb 2004 nummeret. Virket som en veldig godt utnyttet båt for størrelsen.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

[.

 

De ubetingede krav er:

  • Marsjfart > 20 knop
  • 4 faste liggeplasser
  • Ikke akterkabin
  • Levelige bysseforhold (ikke alt for trangt)
Ønskelisten er i tillegg:

[*]Flybridge

[*]Ikke hekkaggregat

[*]Ikke kalesje (kan gjerne ha kalesje men båten MÅ kunne brukes i all slags vær uten)

[*]Og kanskje det vanskeligste: max kr. 700.000

 

Hei

 

Solid liste du har satt opp. Men har du gjort deg opp noen mening om størrelse og ikke minst hvor mye opp i alder på båt vil du gå.  Vil du gi 700000.- for en 1985 Fairlin Cornic? Eller vil du heller gå ned i størrelse og fire på noen av kravene å få en nyere båt? Hvor mye er du villig til jobbe med båten etter den er kjøpt.

Er forøvrig helt enig om ditt siste pkt. Om man vil eller ikke, så er det begrenset hva man (kravene dine)får for 700000.- i dag, dessverre.

Link to post
Share on other sites

Solid liste du har satt opp. Men har du gjort deg opp noen mening om størrelse og ikke minst hvor mye opp i alder på båt vil du gå.

Ser for meg 30-34 fot. Jeg er avhengig av å kunne håndtere båten greit alene, ligger ALDRI til kai men mest i avsidesliggende viker o.l. Større båter er ofte greiere å håndtere (mindre avdrift pga. større vekt) men om en har over 1.5 meter å hoppe ned fra baugen til svaberget er det ikke alltid så greit. Nyere båter faller ut pga. pris men fra tidlig 80-tall er greit nok. Eldre båter er ofte mye mindre gjennomtenkte i innredningsløsninger og dermed mindre aktuelle.

 

Hvor mye er du villig til jobbe med båten etter den er kjøpt.

Det avhenger mye av pris. Lav pris og en del arbeid kan være greit nok men strøken båt kan jeg også betale en del for.

 

 

For tiden ser disse mest aktuelle ut:

  • Viking 31 HT: Et fåtall av disse har grei innredning og skroget ser ut til å ha svært gode sjøegenskaper. Var på prøvetur med en i stiv kuling og jeg ble imponert. De 2 jeg har sett meg ut ser litt vanskelige ut å kjøpe da den ene stiger 50.000 i pris hver gang jeg snakker med eieren og den andre virker eieren ikke helt redelig (skal ha mest mulig for båten, koste hva det koste vil......).
  • Coronet 32 DeepSea: Gamle og solide båter men litt tvilsomme innredningsløsninger. Har lest en del positive ting om sjøegenskapene men synes de ligger litt høyt i pris i forhold til alder.
  • Fjord 1001 CB: Stygge båter men rommelige og praktiske innvendig. Litt stive priser også synes nå jeg.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Lagt inn av: Marwin Lagt inn: idag 17:43

DENNE falt jeg for. NÅR jeg engang bytter båt, er dette noe mot det ideelle for meg, tror jeg. Men er det noe rart med prisen??  


 

Beskrivelse:

Båten er hel og grei med det vanlige utstyret !Pantry,Wc,holding og vanntanker,2 x styreposisjoner. Eks Hk avg Ring for info


 

Står det ikke eksklusiv HK avg? Da kommer det vel "ett par kroner" i tillegg i prisen?

Link to post
Share on other sites

Står det ikke eksklusiv HK avg? Da kommer det vel "ett par kroner" i tillegg i prisen?

Så litt på de andre båtene de anonserte på hjemmesiden. Synes det ut fra bildene virker som båtene ligger i USA. En av de kunne også leveres uten motor. Virker som prisene er "på rot" i USA. Kommer det tillegg for transport, toll, moms, CE-merking +++  :wink:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Lagt inn av: Marwin Lagt inn: idag 17:43

DENNE falt jeg for. NÅR jeg engang bytter båt, er dette noe mot det ideelle for meg, tror jeg. Men er det noe rart med prisen??  


Beskrivelse:

Båten er hel og grei med det vanlige utstyret !Pantry,Wc,holding og vanntanker,2 x styreposisjoner. Eks Hk avg Ring for info


 

Står det ikke eksklusiv HK avg? Da kommer det vel "ett par kroner" i tillegg i prisen?

 

Vil ikke se bort fra at det er ekslusiv CE godkjenning/kostnad også....

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Hei...

Viking 31 Crusander 31 (med drev)

Denne båten ligge i hjemmehavna mi, og er en meget pen og velholdt båt. Eieren selger denne da han har enda en båt i samme størrelse liggende ved siden av..... Eieren er meget pertentlig og denne båten er meget godt holdt. Prisen er senket med 100 K siden han startet med å selge den.

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?id=450...069&pos=0&rub=7

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Tenkte litt annerledels... og litt eldre, men kurant merke... og hvis disse detaljene er riktige, så vil hun marsje ganske hurtig ...

 

Bilde

 

Princess 33 (Flybridge). £28,995. Princess 33 with flybridge, twin Volvo 307hp. New in 1994, radar, plotter, autopilot, VHF, echo sounder, Simpson Davits and Quicksilver dinghy, toilet and shower, 6 berths. Very clean for her age (1979), great river or sea boat.

 

http://www.boats-for-sale.com/boatdetailpo...tsrefno=2739367

 

ellers en god del andre MK I og MK II rundt med forskjellige maskiner (billig bensin for utskifting mellom £30 - 40K)...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Viking 31 Crusander 31 (med drev)

Denne båten ligge i hjemmehavna mi, og er en meget pen og velholdt båt.

Denne har jeg vurdert. Ser bra ut, ny stor motor+++ Kommer litt ned på lista mi da den ikke har hardtop og litt mye benker o.l. bak. Når været er såpass bra at vi kan ta av hele kalesjen er vi ikke i båten uansett, da er vi heller på land og koser oss. Vi har nok litt mer vær på vestlandet enn Mjøsa :seeya: Men takk for tipset uansett. :headbang:

 

Tenkte litt annerledels... og litt eldre, men kurant merke... og hvis disse detaljene er riktige, så vil hun marsje ganske hurtig ...

Jeg har også tenkt litt på Princess 33 men synes de har litt teit innredning. Det samme med Princess 37, et forferdelig hull å lage mat i....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også tenkt litt på Princess 33 men synes de har litt teit innredning. Det samme med Princess 37, et forferdelig hull å lage mat i....

Javel, nå begynner det å demre litt....

 

De ovenforstående krav (kan fire litt med flybridge / hekkaggregat, og muligens litt kalesje.... men fire faste soveplasser, god bysse (ingen hull) osv...

 

Tenker da (relativt godt kjente og utenforbi de Norske som du kjenner bedre enn meg ...):

 

Nimbus 4000 serien (gjerne litt dyr)

Cleopatra 33 / 38 (33 med hardtop eller fly, men som regel med hekkaggregat og stort vindfang ... 38 foteren kan fort bli litt dyr ....)

Fariline 32 Phantom / Sedan fly. (begge med hekkaggregat)

Powles 36 + 2 / Super 38 (ikke 36 da den som regel kun har en stor kabin fremme)

Sealine 305 / 31 (Hekkaggregat)

Broom 35 Sedan

Moonraker 36 (et par ble laget uten akterkabin, men vanskelig å få tak i)

SeaCoral 35

Princess 30 DS

Storebro 31 (Litt dyr kanskje)

Suncruiser 35

Birchwood 33 / 35

 

Litt mindre kjent kanskje og i middelhavet:

 

Cytra

Bilde

Guy Coauch 1200

Bilde

Gallart

ChrisCraft

Paintoni

osv...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...