Jump to content

Hvilken båt skal jeg velge?


SveinHa

Recommended Posts

Fordelen med en fast aksel, er at den er laget etter "steinalderteknologi". Enkel, robust og solid. Ingen bevegelige deler under vann,( utover selve propellen og akselen da ) ingen bytting av belg og ingen ekstremt dyre spesialdeler, som har gått ut fra produksjon og dermed ikke finnes lagerført noe sted.

 

Aksel er 100% driftssikkert, er billig i installasjon, vedlikehold og drift, og kan serves av alle med mindre vedkommende har mer tommeltotter enn normalt.

 

:wink:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Du Suzuki.

 

Hvor mange tråder om problemer med 120S drevet har du lest her eller i andre fora?

 

Hvor mange tråder med spørsmål om akslinger som lekker, drypper, piper og vibrerer har du lest her eller i andre fora?

 

120S drevet er såre enkelt. Kun et vinkeldrev.

og det har kun en bevegelig del under vann, propellen.

 

Og det er ikke noe dyrere en hylser, akslinger osv.

 

Dessuten har du propellen mye lengre fremme under båten og akslingen står paralellt med båten. Så godt som ingen prop-walk.

Link to post
Share on other sites

...og det har kun en bevegelig del under vann, propellen.

+ aksling med simmerringer, minst 3 lager og en masse aluminium som ikke er så veldig begeistret for sjøvann (selv om det heter sjøvannsbestandig)...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Nuvel....har 120 s-d seildrev fra 1997.

 

Hadde båten oppe nå og byttet belg + simmerringer. Var vann i oljen (ikke mye) og simmerringene hadde slitt dype spor i akslingen. Pris ny aksling 5500 + moms for en som var overhalt.

 

Nå flyttet jeg litt på simmerringene så de sliter på et annet punkt og kanskje holder en stund til. Dette er etter hva jeg har hørt et vanlig problem og det finnes diverse fixer for det i form av å frese ned aksling eller tre en tynn hylse utenpå.

 

Men kom pokker ikke her å si at disse drevene er bombesikkre når sånt kan skje etter under 10 år.

 

At seildrev har andre fordeler fremfor aksling er jeg enig i.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville aldri valgt en båt med fast aksling.

 

Seildrevet, VP120S, er 100% driftsikkert.

Det kan jo være greit å slå av litt for kjente da :lol: ...

Den mekaniske dingsen som har en driftsikkerhet på 100%, eller en feilrate på 0 er ikke oppfunnet og blir ei heller det...

 

Men jeg skal være enig i at det ikke ofte en hører om eller leser om seildrev fra Volvo som feiler... slik at det nok rimelg gode saker ja..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Seildrevet mitt sitter på en Bavaria.

Hvorfor sa du ikke det med engang, så hadde vi sluppet alt dette..... :lol::lol: Alt har sin "logiske" forklaring..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Noen som har formeninger om Jeanneau Sun Odyssey 37 som f.eks. denne? Virker som mye båt for pengene.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hmmmm.... greit å vite om

Posted Image

Der stod noe om at båten hadde vært full av vann i 2 dager ved denne episoden.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Dette bildet fra Sorgenfri.com er definitivt IKKE den Jeanneauen jeg refererte til:

Posted Image

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Spennende dette her da.. i følge linken fra oddgeir så har denne båten i allefall vært en tur i karibien.. men det trenger jo ikke være noe galt i seg selv...

 

Jeg regner med at selgeren opplyser om slike ting ved et eventuelt kjøp.. hvis ikke så kan jo bare stille spørsmålet... Det er jo ikke noe å si på prisen, men denne båten har jo også ligget for salg en god stund og dermed er vel prisen noe i høyeste laget siden den ikke er solgt ennå..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hej SveinHa !

 

hade det funnits två identiske båter en med fast aksling o en med sejldrev, så skulle jag definitivt

tatt den med fast aksling......mye mindre saker som kan krangle....o mindre faste vedlikeholdskostander,zinkringer, belger etc, o mindre risk for lekkasje.

 

nu er det ofta så att vissa sejlbåtsmodeller har det ena o andra har det andre, så valet blir ju på båtmodell istellet...o ingen av fast kontra drev er så dålig lösning att man bör styre undan pga det!!

 

du sp om rigg.

 

det man kan kolla er vanten, så att ingen kardel i wirerne har gått, du drar med handen, lengs med

hele wiren.......det er oftast undervanten som går först......

vantskruver skall oxo vare infettede(gjengerne) o gå o skruve.

 

sen maströret skall vara helt uten bulker eller sprikker likaså eloxeringen. Att Maströret er OK er

viktigare enn stående o löpande rigg, der går allt att skifte relativt enkelt !

 

Sejl kan du oxo ta en kikk på så att ikke disse er för gamle eller för mye lappade o lagade.

 

försök undvik hårt kappseglade båter, desse slits mer enn 'familjebåter/turbåter'

 

men oftast er det inga större bekymmer med riggarna dom brukar vara OK !

 

kolla istellet kjölinfestning, skader efter eventuelle grundstötninger, sprikker runt kjölbulter, delamineringer vid skott/skrov etc, spes om du nu kikker på Bavariabåter.

 

Jag hade nog tittat lite mer på Jeanneauer enn Bav om valet står melan dessa 2 !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeanneu er meget bra båter. Når jeg ser på bildet av forpiggen, ser jeg att "skaien" har løsnet og

henger i buler. Synes også prisen er lav.

 

Er den vannskadet finnes det vel dokumentasjon på hva som er rettet opp. Men det skader aldri

og titte på den. Ser den ligger i drøbak, der holder også imp Heitman Marin også til.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...