Jump to content

Hvilken båt skal jeg velge?


SveinHa

Recommended Posts

Ville nok ha prøvd å ringe ditt mobilnummer hvis jeg var klar over turen din,  for å be deg innom på en matbit og kaffe hvis det skulle passe slik.

Hadde nok prioritert å komme meg sørover så fort som mulig denne gangen. Får se en annen gang jeg er på de kanter.......

 

 

Når det likevel ikke ble Viking på deg - tror jeg du har gjort et meget klokt valg.

Jeg hadde nok kjøpt den Vikingen i Florvåg om det hadde vært opp til meg men jeg kom på kant med selgeren av en eller annen grunn som jeg ikke helt forstår. Det endte i alle fall med at han nektet å selge båten til meg selv om jeg bød han den prisen han forlangte.............

 

Vikingen i Lysøysund som du tipset om steg 75.000 i pris første gangen jeg snakket med eieren og neste gang steg den 50.000 til...... I tillegg hadde han satt på en flybridge fra en Tresfjord Ultra, som han var veldig stolt av, uten at jeg ble så veldig imponert.

 

 

Dette synes jeg var tøft gjort, SveinHa, og kanskje litt dristig??  :rolleyes:

 

Er nok ikke like tøff selv når det kommer til dårlig vær og mye vind.

Dristig? Ja kanskje, men vil vel heller kalle det litt uflaks med tanke på været. Er ikke spesielt sjøsterk selv men slapp i alle fall å mate krabben selv om det var nære på i Trondheimsfjorden..........

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med den gamle damen!  :smiley:

 

Fin reportasje fra turen. Slikt lesestoff er balsam for sjelen. Flere burde lage slike bildehistorier. Jeg også.

Du gir oss en pekepinn på at det går ann å strekke strikken litt lenger enn vi gjør til daglig.

Kjempebra. :smiley:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Satt og kikket litt gjennom ruten vi gikk i helgen og oppdaget plutselig denne:

Bilde

Lurer på om det var fordi jeg var midt i HSD-land :lol: :lol: :lol:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det ser ut som en alt for tidlig og meeeeget sterk ankerdram, SveinHa!  :wink: Ganske imponerende å ha vært noen sjømil inn på land også!  :lol:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Det ser ut som en alt for tidlig og meeeeget sterk ankerdram, SveinHa!

Tatt på fersken :blush: :blush: :blush: :blush: :blush: ...................

 

Nå er gjerne ankerdrammen min 60-75% men likevel...... kan nok ikke skylde på den her

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Fin reportasje fra turen. Slikt lesestoff er balsam for sjelen. Flere burde lage slike bildehistorier. Jeg også.

Du gir oss en pekepinn på at det går ann å strekke strikken litt lenger enn vi gjør til daglig.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg hadde et par historier til på lager.... Har lagt de ut her og den mest hårete her (tviler vel på at denne kan kalles "balsam for sjelen" :nonod: men det gikk nå bra).

 

Vil benytte anledningen til å takke for alle innspill i denne tråden. Selv om de fleste tips ble nokså kjapt avvist av meg er det svært nyttig å se på båter som jeg i utgangspunktet ikke ville tatt meg bryet med å vurdere :cheers:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei igjen.

 

På tide å ta opp denne tråden igjen. I løpet av sommerferien har vi hatt noen diskusjoner om båt og båtliv og har kommet fram til en litt dramatisk endring: "Konvertering" til seilbåt. Jeg har tenkt tanken mange ganger og har drevet regattajolleseiling (Moth) i flere år i ungdommen men nå var det Admiralinnen som tok opp tråden. Hun har ikke vært så veldig engasjert i selve båten og dens bruk men heller livnet til når vi kommer fram og motorene stoppes. I mellomtiden sitter jeg der "å kjører bil på motorvei". Hun har engasjert seg kraftig i seilbåt nå og det ser jeg som en stor fordel i framtiden. Tenker ikke på noen regattaseiler, kun turseiling og komfortable boforhold.

 

Nå er jo større seilbåter et område jeg ikke har noe erfaring med og ser i første omgang for meg noe rundt 35 fot som prismessig går noenlunde opp med Coroneten. Har sett litt på finn.no og det ser ut til at f.eks. Bavaria 34 kan være en grei start og på litt sikt ser jo Bavaria 44 eller 47 ut som en snacsen båt.

 

Har egentlig ikke noen bråhast med "konverteringen" men kommer nok til å legge ut Coroneten for salg en gang i løpet av høsten og når den er solgt gjelder det å ha planene klare for hvilken båt som skal handles inn. Så langt ser det ut som om Bavaria er et greit valg men andre tips ønskes også. Kanskje noen ønsker å konvertere andre veien så går det kanskje an å få til et bytte?

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hmmmm.... Flere dager og ingen svar... Kanskje spørsmålet var litt skjult men jeg ønsker tips til kurante turseilbåter med brukende bokomfort i prisklassen rundt 5-700.000.- Som antydet er jeg på jakt etter en båt som jeg kan ha i et par år for så å evt. oppgradere til noe større. En båt jeg kan få pengene igjen for om 2-3 år? Som uerfaren storbåtseiler, hva er viktig å se etter i en turseiler?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Bavaria 32. Kanonbåt synes jeg til den prisen.

Har noen bekjente som kjøpte en 2000 mod Bavaria 34 i fjor. De er kjempefornøyde. Vi leide en 32 en sommer, og det er ikke stor forskjell på en 32 og en 34. På en 34 ville jeg sett etter en båt med større motor enn 19 hk som er standard. Det kan bli litt snaut i ruskevær

Link to post
Share on other sites

Neimen SveinHa da.... det er ikke bare jeg som trenger en tur til de med hvitkledde frakker som prater beroligende til oss... :lol::lol:

 

Godt å se at det ikke bare er vi som skal ha seilbåt.... Bavaria er jo fine båter.... Vi skal innom LundeBåt i morgen og se litt nærmere samt diskutere nybåt.... Det vi har i kikkerten er en spellende ny 39 cruiser... men det koster jo litt vel mye da... :rolleyes:

 

Jeg er den situasjonen at fruen har lagt ned forbud mot "gamle" båter, så da gjelder det å smi mens jernet er varmt.... Hun vil ha nytt, max ett år gammelt... Så da så.... jeg gråter ikke over slike krav...

 

Vi har også en 39 foter som ble overtatt i våres fra Lundebåt, de har blitt hardt angrepet av 3 fotsstyken etter 3 uker på ferie.... og skal ha en 42 foter nå.....

 

Blir det nybåt så blir det ikke noen kontrakt før i september på båter i sjøen messen, med levering i Danmark i mars engang... hvor hjemturen vil bli ved påsketider... Det kan jo dukke opp noen gode "skillsmissebåter" nå som ferien er over..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hun vil ha nytt, max ett år gammelt... Så da så....

Min har ikke noe ubetinget krav til nytt men er nokså klar på at det skal være noe slik som en Bavaria 44 eller 47.... Ikke det at jeg har noe mot store båter men disse er litt utenfor økonomisk rekkevidde nå (i den grad jeg kan spå så vil det kunne endre seg vesentlig i løpet av 2-3 år) og det er kanskje litt tøft å hoppe på en 47-foter som første seilbåt...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Men havnene blir fort trange :-)

Tar jeg ikke alt for mye feil så er vel en Bavaria 47 godt over 5 meter bred...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jaja, godt over 4 meter da :blush: men det er nå bredt nok det også...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Bredden er jo så. Lengden er det saktens værre med om man må ligge longside.

Jeg har en Bavaria 34 som jeg er godt fornøyd med, kan leses om i Erfaringsdatabasen eller på hjemmesiden. Tenker på større båt, gjerne Bavaria igjen, men ikke nødvendigvis. Det står to snekkere i gangen og to rørleggere på badet og bruker opp all pengene mine akkurat nå, så det blir ikke båtbytte umiddelbart.

Redigert av surprise (see edit history)

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Den nye Bavaria33 fikk mye skryt i en test jeg nylig leste. Seilegenskapene til Bavariane blir stadig bedre. En ting jeg ville vært veldig oppmerksom på er at jeg kan seile båten alene les; håndtere både forseil og storseil fra rormannsplassen og det tror jeg ikke noen av Bavariane kan - i utgangspunktet.

Synes også det er viktig at vinsjene er gode/store nok for å gjøre livet enklere - er ingen "winchgorilla"!

Fullspilet storseil med Lazyjack og stackpack. Mye bra å si om rullestorseil (mast eller bom), men tør ikke tenke tanken den dagen dette setter seg fast - det er nok ikke den dagen det blåser lite!

Rulleforseil - absolutt, men med en viss kvalitet som gjør at den også er godt brukbar når man må rulle inn litt.

Har også sans for (i hvertfall muligheten til) selvslående fokk slik at man enkelt kan krysse seg gjennom noe (ikke for) trange farvann. Alt dette for at det skal være enkelt å håndtere, noe som øker den prosentvise tiden båten går for seil.

Blykjøl er bra med tanke på vedlikehold, stivhet og grunnstøting.

Vil gjerne ha et akterstag som er lett å trimme - blokker med god utveksling, bruker dette mye på min båt.

 

Dette er noen av de viktigste kriteriene jeg ville gått etter ved bytte/kjøp av båt.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det står to snekkere i gangen og to rørleggere på badet og bruker opp all pengene mine akkurat nå, så det blir ikke båtbytte umiddelbart.

Akkurat det kan jeg skjønne etter at jeg var innom hjemmesiden og kikket litt...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Vi seiler en ny 42 fot Bavaria Cruiser, jeg har seilerfaring helt fra jolle til regattaer. Min kone

har kun 1 ukes seilkurs. Manøvrering veldig enkelt for motor selv i trange havner. Vi gikk inn

i Tannumstrand, ganske trang havn. Bruk av vind, propellvridning, gjør det til en drøm.

 

For seil, enkelt med rullestor og rullegenoa. Ved 2 personer eller alene, autopilot. Min kone, barn

ble meget begeistret for seiling. Helt stille, flott team-building for familien . Fruen og barna har blitt

meget flinke. Vår datter på 11 henter seilhansker og meget ( over)ivrig. Jo større båt, mere

seilareal og holde styr på. Men dette tar man litt og litt.

Se også på Bavaria 38 og 40.

 

 

Vi har ligget i uthavner, long-side og svai. Når det gjelder havner og plasser, legger man seg utenpå hverandre. Størrelsen har ikke vært til noe hinder.

 

Men prisene i svenske havner er båter over 12M, dobbel pris.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Ser det reises kritiske røster mot rullestorseil. Har dette selv og blir jo nervøs av dette snakket. Er det noen som faktisk har opplevd at rullestorseilet har hengt seg opp? Hva skjedde og hvordan løste dere problemet/fikk kontroll over seilet?

 

Ser ellers at det ligger en etter hva jeg kan skjønne rimelig Bavaria 34 for salg på finn. Har riktignok vært på grunn, men er dette reparert skikkelig kan det jo være bedre enn nytt for hva jeg vet.

Link to post
Share on other sites

Hvordan er det med vedlikehold av riggen. Tenker da spesielt på rullestorseil, rullefokkk er jo nokså åpne og enkle greier.

 

Spesielle ting å se etter i riggen på en bruktbåt?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hva med hekkaggregat (=seildrev :lol: ) kontra fast aksel? Liker best fast aksel men ser jo at seildrev er veldig vanlig. Mye trøbbel med disse eller er det som gamle påhengere, bare virker og virker?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...