Jump to content

Hvilken båt skal jeg velge?


SveinHa

Recommended Posts

:lol:

 

Så langt er ENESTE alternativent jeg har funnet amerikansk, dvs. Bayliner 3270/3288/3486. på min PC da).

 

Hei

 

 

Var jeg deg ville jeg ha sondert terrenget rundt bayliner 3288 fra 1990 og nyere. Her får du alle kravene dine om du vil fire noe på fart,  3 knop. Går foresten båter av denne typen med marsj 24 knop.

Her får du masse båt og ikke minst god båt til en noelunde pris, sett opp mot endel norske og engelske båter som jeg mener du faktisk må betale noen hundretusen mer for uten å få noe mere eller bedre båt. Vi har som sagt tidligere en 3288 som vi er meget godt fornøyd med. Ikke minst plassen, en STOR 33 foter.

Kommer du ombord i en 3288 tror jeg du ville fått en meget positiv overaskelse.

Link to post
Share on other sites

Har skrevet kontrakt på denne her:

Bilde

Båten ser grei ut og er rimelig greit utstyr. Toppfart på drøyt 30 besørges av 2xVP41A/290DP :lol: :lol:

Da gjenstår bare det praktiske med å få den fra Trondheim til Karmøy.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Men hva er dette for en båt da  :lol: :lol: :lol:

Burde jo ha skrevet det ja  :lol: Det er en 1972 modell Coronet 32 DeepSea Fly. Denne har normalt bare 2 faste liggeplasser men denne er ombygd med stor stikkøy under salong på lignende måte som Bayliner.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

......men er det ikke drev på den da.

Joda, to til og med, totaloverhalte i fjor med garanti. Noen kameler skal jo svelges også  :lol: :lol: :lol:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har skrevet kontrakt på denne her:

Gratulerer med ny båt Svein.... Har sett en del på disse tidligere og byggkvaliteten på skroget er utmerket, samt at de har et godt rykte for å være sjødyktige, selv ved stor hastighet.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Gratulerer så mye med flott båt  :flag:

Denne båten har jeg myset litt på jeg også.. Og har sett den mange ganger når jeg har tatt en kopp kaffe på Skansen ( Kafe rett ved brygga der den ligger) Har også sett den manger ganger i bruk. Igjen grattis med flott skute,,,

 

Si i fra hvis/når du kommer, så kan vi jo ta en kopp kaffe en en båtprat...... :lol:

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Reiser til Trondheim i helgen for å hente "Skipet".

 

Satser på å starte lørdag formiddag. Værmeldingene ser jo knallgode ut.

 

Skal se om jeg får rapportert litt via SMS underveis og en skikkelig rapport i etterkant.

 

Turen er på ca. 370 NM og med marsjfart på 25 knop bør det ta ca 15 timer i effektiv gangtid.

 

Kommer nok til å ta en overnatting underveis selv om det godt kunne gå i en etappe. En bunkringsstopp må uansett gjøres før Bergen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Været  for helgen er desverre ikke så bra, det er meldt sørlig kuling på vestlandet.

Jeg har fått med meg at værvarselet har endret seg en del de siste par dagene men det er fremdeles bra i trøndelag. Bare jeg kommer greit forbi Hustadvika og Stad er jeg rimelig greit berget. Da er det stort sett Stavfjorden, Sognesjøen og Sletta som kan bli problematisk og det er jo ikke de helt store strekkene. Har hatt en del ferier som har endt nord for Sletta pga. været men det er heller ikke det store problemet for da er jeg nesten hjemme og kan legge båten fra meg for så å hente den senere.

 

Det er jo sør-øst vind som er meldt så det blir mest fralandsvind og den er jeg ikke så redd for.......

 

Alltid litt spennende med slike ekspedisjoner. Fungerer båten greit skal det ikke bli de store problemene. Har bestilt  sikkerhetsbesiktigelse fra KNBF som skal utføres før avgang på lørdag.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Ja det var fin hytte på sjøen det der. Så litt 60-talls ut i designet. Nå produserer jo finnene noen båter som heter Coronet, men det er jo bare noen kantete små daycruisere. Den du har er vel av de originale som ble pordusert av Botved boats i Danmark, eller er jeg helt på jordet nå.... :confused:

 

Skikkelig solid skrog skal den i hvertfall ha. Og en solid innredning. Teak...??

Link to post
Share on other sites

Hovsa

omkring midt 70 erne da jeg var i lære hos B&W motorfabrik var der en del artikler om coronet byggeriet i det interne firmablad.

Coronet var ejet af B&W Da så Jan Bonde Nielsen kom til solgte han dieselmotor afdelingen fra til Mann for at redde skibsværfterne (fjols) Idag er værfterne nedlagt men dieselmotorafdelingen er den der har størst verdensmarkedandel .

Link to post
Share on other sites

Ser du er på nettet i kveld.  Fortell om turen er du snill.

Var en tur på nett i Florø etter å ha basket oss rundt Stadt i drittvær og bekmørkne. Er nettopp kommet hjem. Reisebeskrivelse kommer i løpet et par dager.......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Her kommer en liten beskrivelse av min tur fra Trondheim til Karmøy med min nyinnkjøpte 1972 modell Coronet 32 DeepSea med 2 x Volvo Penta AQAD41A/290DP.

 

Reisen startet kl 20:30 med fly fra Haugesund lufthavn via Oslo til Trondheim. Ankom Trondheim sentrum kl 00:30 natt til lørdag 02.10.04. Det ble så seint da dette flyet var det eneste jeg fikk billigbilletter til. Betalte kr 1.370 for 2 billetter en vei og billigste alternativet hadde kostet drøyt 3.800. Umiddelbart etter ankomst fikk vi, dvs. en kamerat, Rune, og jeg en gjennomgang av båten. Hadde nok tenkt at vi skulle ta gjennomgangen lørdag morgen men selgeren gikk i gang og pekte og fortalte om alskens saker om båten. Da han gikk etter en drøy times tid gikk vi i gang med å montere inverter til PCen og installere oss ombord. Krøp til køys rundt kl 03:30.

 

Neste dag hadde vi avtalt besiktigelse av en av KNBFs takstmann kl 07:30 for å få tegnet forsikring i Norske Sjø. Siden båten er mer enn 25 år var besiktigelse et ubetinget krav i tillegg til at det gir fratrekk i premien. Mangler som ble påpekt var grovt sett manglende lekkasjetester på gassanlegget og manglende jording av dieseltanker.

 

Litt senere dukket Pjolter opp med et par kopper Shell kaffe og vi fikk oss en koselig prat.

 

Bilde

 

 

Langtidsvarselet fra onsdag/torsdag var svært så bra: Sør-øst bris med opptil sør-øst kuling utsatte steder fra Sogn og sørover. Værmeldingene endret seg fra dag til dag og ble bare verre og verre men fremdeles ganske bra i Trøndelag.

 

Hadde på forhånd lagt en del arbeid i å lage en rute på PCen slik at vi visste at fulgte vi den ville vi hele veien finne en noenlunde optimal vei. Der er ganske mange alternative ruter å velge og jeg la noe vekt på at ruten skulle passe til sør-øst vind.

 

Vi startet fra Trondheim lørdag kl 10:43. Været var bra med østlig bris

 

Bilde

 

 

Allerede etter 10-15 minutt braket kulingen løs med meterhøye bølger. Der var en del seilbåter i Trondheimfjorden og selv om de hadde revet storseilet så det bare var en liten pussefille igjen lå de i nesten 45 grader......

 

Bilde

 

Litt etter vi passerte Røysaneset i Trondheimsleia roet været seg en del og turen ble langt mer behagelig. Fikk ikke tatt mange bilder i Trondheimsfjorden da vi hadde mer enn nok med å holde oss fast og styre båten på en fornuftig måte.

 

Bilde

 

Etterhvert fikk vi kokt oss kaffi og begynte å se litt lysere på turen videre.

 

Selgeren sa at vi i alle fall hadde rikelig diesel til å nå Kr.sund så vi satset på første stopp der. Turen så langt gikk greit og vi ankom Kr.sund kl 14:55 etter litt leting etter bunkersanlegget. Båten har 600 liter bunkerstanker og vi fylte 460 liter så selgerens anslag om dieselbeholdning ved start var helt grei. Deretter spanderte vi oss en goumet-middag :lol: på Burger King. Prøvde å koke kaffe igjen men gassflasken var tom. Da var det godt at Pjolter spanderte et glass Nescafe Gull på oss. Med varmt vann fra berederen fikk vi god kaffe likevel.

 

Avgang Kr.sund kl 16:02. Turen over Hustadvika var helt super med kun lett dønning og lite vind.

 

Bilde

 

 

Gikk innom Harøy, Vigra og Leinøy for så å gå på utsiden av Sandsøy mot Stadt. Etterhvert begynte det å mørkne og midt utenfor Stadt ble det ganske så bekmørkt. Å finne veien på en trygg måte er rimelig plankekjøring med kartplotter og god radar. Litt verre var det at midt utfor stadt braket uværet løs, brått og noe uventet. Reduserte farten fra rundt 23-24 knop til 12. Ikke særlig trivelig da sjøen etterhvert ble ganske så grov og det var ikke mulig å se bølgene før de slo i båten med ganske så stor kraft. Innhentet en stor brønnbåt og la oss i 8 knop rett i hekken på den en stund. Han hadde en del dekkslys på så da kunne vi i alle fall se sjøene før de traff oss. Etter en tid slukket han dekkslyset og da ga vi på til 13-14 knop og det føltes litt bedre. Passerte Gamla kl 20:53 og siktet oss inn på Måløy. Tenkte å overnatte der men da vi kom inn i litt mer lukket farvann bestemte vi oss for å heller gå til Florø før natten.

 

Tror nok Rune fikk litt hjerteklapp da jeg i 24 knop i bekmørkne plutselig dreide 90 grader styrbord og i neste øyeblikk 90 grader babord inn i Skatestraumen, mellom Gangsøy og Risøy. Jeg hadde vært der et par ganger tidligere så jeg visste hva jeg gjorde men det tror jeg nok ikke han var helt klar over...... Resten av turen til Florø var rimelig plankekjøring. En stor fraktebåt kom litt brått på fra babord like utenfor Florø og jeg skjønte plutselig at turen rundt Stadt hadde vært litt mer anstrengende enn jeg hadde trodd, var ikke oppmerksom nok. Lette litt etter gjestehavna og fant den til slutt kl 23:20.

 

Etter en natts søvn fylte vi 398 liter diesel og la i vei kl 08:02. Stabben fyr like vest av Florø er jo en liten kuriositet. Det sies at fyrvokteren i gamle dager bodde på Stabben med kone og unger. Ikke store plassen for småtroll å boltre seg på.......

 

Bilde

 

 

Videre gikk vi vest av Atløy, gjennom Hardbakke, Mjømnesundet, Kjelstraumen og Radsundet.

 

Alversund, vestre løpet. De fleste går østre løp og der er betydelig bedre plass:

 

Bilde

 

 

I Alversund står det dårlig til med innbyggerene men de vinket i alle fall til oss :lol:

 

Bilde

 

 

Byfjorden (Bergen) var litt rufsete men ikke verre enn at vi for det meste gikk over 20 knop. Fortsatte gjennom Kobbeleden og Austevoll til Bekkjarvik og ankom kl 13:45. Der vi kjøpte oss biffsnadder og fikk en kort pause. Idyllisk sted, Bekkjarvik. Har vært der mange ganger tidligere.

 

Bilde

 

 

Fortsatte kl 14:24 over en rufsete Selbjørnfjord, gjennom Teløysundet, Ny-leia og Bømlafjorden. Sørover Bømlafjorden ble det nokså rufsete igjen. Plutselig falt all instrumentering på SB motor ut og etter noe leting etter feil ga vi det opp. Motoren hadde vist seg å gå greit i marsjfart og vann og olje var peilet i Bekkjarvik. Mens jeg stod på hodet i motoren kom et lyn og i neste øyeblikk kom den kraftigste haglbygen jeg noensinne har sett (bilde ble tatt da det hadde lettet en del).

 

Bilde

 

 

Etter 2-3 minutt ga det seg og Sletta nærmet seg. Alle værmeldinger jeg fikk med meg fortalte konsekvent om sør-øst vind i forskjellig styrke og da er ikke Sletta så ille men på Sletta var vinden så sør-vestlig som den kunne være. Det ble ikke særlig behagelig men etterhvert hadde vi lært oss til å bruke flapsene litt aktivt og ved å trimme baugen ned gikk båten relativt mykt. Fra Ryvarden til Kvalen brukte vi 22 minutt. Ankomst Storesund Båtforening på Karmøy kl 16:32 på søndag.

 

Bilde

 

 

Beregnet effektiv reisetid på den ca. 377 NM lange turen ved 25 knop var drøyt 15 timer og vi brukte 19 timer 21 minutt med max fart på 24. Rimelig bra i rute med tanke på været vi fikk samt at vi aldri var oppe i 25 knop. SB motor fikk litt hetetokter ved 25 knop (3200 o/min) så vi la oss vanligvis på 23-24 (3100 o/min) og da var tempen OK.

 

Selger oppga et forbruk på 1.9-2 liter/NM men vi brukte ca. 1070 liter og det gir rundt 2.8 liter/NM. Antar selgers oppgitte forbruk er rundt 20 knop.

 

Erfaringer/tanker i ettertid:

1: Værmeldinger er ikke alltid så pålitelige. Fikk mest inntrykk av at været som ble meldt var det været vi hadde akkurat nå.

2: Burde lagt opp rute med litt mer hensyn til vær og ikke bare for å finne korteste vei. Burde hatt alternative ruter klar på PCen slik at vi kunne enkelt endret valgt rute underveis.

3: Pushet på for å klare å komme hjem i løpet av søndagen uten at det gikk vesentlig ut over sikkerheten. Tenkte jevnlig ut alternative løsninger om været skulle bli alt for ille.

4: Planlegging er viktig. Tenk gjennom alle ting som kan skje og sørg for å ha nødvendig verktøy og reservedeler ombord.

5: Selv om vi hadde 1 radar, 2 kartplottere og 3 GPSer ombord hadde vi også fullt sett papirkart ombord velvillig utlånt av selger.

6: En skikkelig blunder: Tenkte å kalle opp Florø Radio på vei ut Trondheimsfjorden bare for å sjekke at VHFen virket men da været brått ble dårlig glemte jeg ut hele greia. I ettertid viste det seg å være feil i antennen så VHFen ville sannsynligvis ikke ha vært til noe hjelp om vi hadde hatt behov for det...... :cheers::smiley::lol:

 

Dermed er jomfruturen over og "Kamelia" er definitivt ikke jomfru lenger.................

 

Feilen på SB motor viste seg å være +ledningen til tenningslåsen som hadde brukket/falt av i tillegg til feil på ledningssikring i motorens koblingsboks.

 

En utskriftsvennlig versjon ligger her

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

SveinHa, gratulerer med fin båt og takk for en fin historie.  Må si du er ikke skvetten av deg, som tør å legge over Stadhavet i mørkret.  Tydeligvis visste du hva du gjorde.  Båten virker solid og godt holdt, siden du ikke hadde noen større tekniske problemer på så lang tur.  Det er jo tross alt en 32 år gammel båt, som faktisk ser mye yngre ut.  Lykke til videre og kos deg med ervervelsen.  :cheers:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Hei SveinHa!

 

GRATULERER med båten!

 

Virkelig artig å lese fra turen - nesten som å være med jo!

 

Bare så dumt at jeg ikke var klar over at du var i området, jeg og noen kjenninger var på Bjørnsund (Rett ut for Bud), og der gikk du vel rett forbi!

 

Ville nok ha prøvd å ringe ditt mobilnummer hvis jeg var klar over turen din,  for å be deg innom på en matbit og kaffe hvis det skulle passe slik.

Vi hadde uansett en fantastisk helg - kom selv hjem i bekmørket på søndagskvelden.

 

Lykke til videre med båten og sjølivet.

 

Planlegger tur nedover til Bergen til våren / sommeren, det kunne jo vært kjekt med noen waypoints til c-map'en på laptopen og ellers noen reise- tips, til en fersking som meg på denne turen!

 

 

 

 

:fishing: Seastar

Link to post
Share on other sites

Veldig artig å lese!

 

Når det likevel ikke ble Viking på deg - tror jeg du har gjort et meget klokt valg. Større Coronet som denne, er nok noe av det bedre man kan få tak i - uavhengig av alder...

Selv har alltid 32 Osceanfarer fascinert meg:

 

Bilde

 

- den er også bygget på det samme skroget som Deepsea og Sedan Fly.

 

Grattis!

Link to post
Share on other sites

Dette synes jeg var tøft gjort, SveinHa, og kanskje litt dristig??  :yesnod:

 

Er nok ikke like tøff selv når det kommer til dårlig vær og mye vind. Men jeg flytter stadig grenser og lærer mer. Spennende og lærerikt var det uansett å lese den flotte beskrivelsen av turen.

 

Gratulerer med "ny" flott båt. Den ser kjempefin ut. En kamerat av meg i Trh hadde inntil for en del år siden en lignende båt, men neppe den samme for jeg mener å huske at den var noe mindre og uten flybridge.

 

Lykke til med nyanskaffelsen  :rolleyes:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...